• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Börjar fundera lite på min nästa klocka till samlingen. Jag gillar verkligen Seiko 5 och Orient Kamasu men de känns lite små i vissa lägen. Har ni tips på någon större affordable? Kan Mako XL vara något för mig, eller har ni något annat tips?
Orient Triton? Någon tusenlapp dyrare men riktigt fräck.
Hur är det möjligt att denna är cirka 450% dyrare på Lindahls Urmakeri än hos en Ebay-handlare i USA? 🤔😮 För visst är det samma modell?

IMG_20201213_154554.jpg

IMG_20201213_154542.jpg
Invictas listpris? Att det är ovanligt att hitta dem till det faktiska listpriset är en annan sak. Jag antar att butiker som Lindahls bara kopierar MSRP som de får från tillverkaren på alla mindre kända varumärken.

Lindahls är väl dessutom ökänt dyra, jag betalade en gång 1000(!) spänn för ett batteribyte. 🥲

Orient Triton? Någon tusenlapp dyrare men riktigt fräck.

Invictas listpris? Att det är ovanligt att hitta dem till det faktiska listpriset är en annan sak. Jag antar att butiker som Lindahls bara kopierar MSRP som de får från tillverkaren på alla mindre kända varumärken.

Lindahls är väl dessutom ökänt dyra, jag betalade en gång 1000(!) spänn för ett batteribyte. 🥲
Ingen aning om vad anledningen är, men att det kan skilja så mycket på samma produkt säger ju att nåt är fel i branschen och avslöjar samtidigt vilka sjuka påslag det måste finnas... 🙄

21 in och 20 ut så här långt. 2 på transferlistan och kanske 1-2 andra på väg in.
Helt klart det mest aktiva året hittills med avseende på omsättning. Jag skulle lugna mig men istället tror jag coronasituationen triggade igång något. :)

Favoriten i år? Tveklöst den svarta Alpinisten som jag i princip är OWG med nu.
48D4CBDD-9852-42A2-8806-D412782446C4.jpeg
C889B138-CDAC-4FB8-9247-3B2E36968C20.jpeg

Även G-SHOCK-stålisarna både svart men framförallt den silvriga var oväntat bra. Båda fick tyvärr säljas pga något stor L2L då ändlänkarna var stela. Ersattes med en Semistålis.
41108088-89A3-4B11-8844-0A55606D6CCF.jpeg

En annan favorit som dök in under året var en SKX009
879EEB46-30C1-40E7-A9A4-5D2637C5F710.jpeg
1416AA1F-7EE1-44B2-9653-A317A2B29609.jpeg

En keeper som också tillkommit under året är Oris Oris Big Crown Pointer Date Movember Edition 2018 (låååååångt namn).
B9ECC5BC-5250-49AF-8391-535AB638AA6F.jpeg

Slutligen en klocka som kom och gick men faktiskt var väldigt trevlig, kanske det blir en gilt-version i framtiden om den går att hitta - Armida A6. Trevlig med sina 36 mm.
8BC1B678-E831-4D2C-A9C8-D6BB038EAD68.jpeg

Målet för 2021 är att hålla ett mycket lägre tempo. ;)
Armidan är så rackarns bra! Jag är lite ledsen att den inte satt så bra som jag hade önskat 😞

Börjar fundera lite på min nästa klocka till samlingen. Jag gillar verkligen Seiko 5 och Orient Kamasu men de känns lite små i vissa lägen. Har ni tips på någon större affordable? Kan Mako XL vara något för mig, eller har ni något annat tips?
Här inne kan du få tips på EXAKT vilken klocka du skall köpa om du säger EXAKT vad du vill ha för specs och hur mycket du är beredd att lägga ;) Finns hur mycket som helst att välja på bland stora dykare :D Ett varningens ord bara: När du väl börjar köpa mikrodykare............

Här inne kan du få tips på EXAKT vilken klocka du skall köpa om du säger EXAKT vad du vill ha för specs och hur mycket du är beredd att lägga ;) Finns hur mycket som helst att välja på bland stora dykare :D Ett varningens ord bara: När du väl börjar köpa mikrodykare............
Ja, det jag misstänkte. Tyvärr har jag lite dålig koll än så länge på vad för specs man kan tänkas vilja ha. Automatisk, 100-200m. Lite olika färger att välja på är alltid trevligt. Screwdown är inget krav då jag inte dyker själv utan mest plaskar runt på ytan när jag är i vattnet. Prisklass ungefär som de andra jag nämde, kanske lite högre också. Och som sagt, större än Seiko5/Orient Kamasu :)

Hej!

Har gått i tankarna på att försöka få tag i en Armida A6 i 36mm eller en Smiths PRS -25 Everest i 36mm.

Har kikat på olika recensioner men tänkte även passa på att höra om era intryck och rekommendationer kring dessa två.
Tänker att någon kanske tom har provat båda vid något tillfälle.
Vilken utav dom är att föredra med sina för och nackdelar ?
Jag gillar båda rent utseendemässigt.
Vet att loggan har förändrats något på den senaste modellen av Smiths.

Snodde bilder från nätet och hoppas att det är ok då jag ej har någon egen bild.

Väl mött!
949333CA-943B-4253-BB9B-ECCF2869A752.jpeg
05A98CF0-F11C-49D8-8E7D-369EA4D63AE0.jpeg

Mail från Dan Henry: "Our strategy for next year remains the same: we will continue to focus on creating beautiful watches with vintage designs for happy collectors. I am preparing two automatic watches for release in the next year and, one of them is a chronograph. I will send news about these new models to you soon"

Spännande. Även om jag tycker grejen med märket är att de är så billiga vilket ju blir enklare med quartz.

Mail från Dan Henry: "Our strategy for next year remains the same: we will continue to focus on creating beautiful watches with vintage designs for happy collectors. I am preparing two automatic watches for release in the next year and, one of them is a chronograph. I will send news about these new models to you soon"

Spännande. Även om jag tycker grejen med märket är att de är så billiga vilket ju blir enklare med quartz.
Kanske skulle behållt min 1937 med serienumret 0048! Men, men. Den användes ju inte.

Kanske skulle behållt min 1937 med serienumret 0048! Men, men. Den användes ju inte.
:O sålt den redan? Vad är speciellt med 0048? Jag vill ju ha en svart 1962 men bestämde mig för att OM jag vann tävlingen skulle jag välja en 1937. Den med blått och guld.

Nu ligger jag hemma sjuk i covid... Så använder knappt klocka nu. Har ingen förutom sambon som hatar mitt intresse att visa upp för heller. Min ca. 160g Phoibos som använts mycket senaste månaderna känns som 2kg på armen just nu.. Innan jag var sjuk råkade jag somna nån dag med klockan på, hade nästan förlorat känseln i hela armen haha men det är för jag har en rätt allvarlig skada i armen sen flera år tillbaka.

Även Dan Henryn känns tung tom. Har minskat min samling rätt rejält i år men Dan Henry är jag stort fan av iaf. utseendemässigt, så jäkla bra finish för priset är det väl ändå inte som det känns som att många säger? Tycker den känns lite (obs. lite) billig ut men ser dyrare ut. Aja hursomhelst så menar jag att även om min samling är liten nu och suget på att köpa nytt är litet i rådande läget så är jag väldigt spänd på nästa klocka från Dan Henry men om den ska kosta mer pga. urverket får nog finish öka lite.

Jag feber-hallucinerar kanske konstig info just nu?

:O sålt den redan? Vad är speciellt med 0048? Jag vill ju ha en svart 1962 men bestämde mig för att OM jag vann tävlingen skulle jag välja en 1937. Den med blått och guld.

Nu ligger jag hemma sjuk i covid... Så använder knappt klocka nu. Har ingen förutom sambon som hatar mitt intresse att visa upp för heller. Min ca. 160g Phoibos som använts mycket senaste månaderna känns som 2kg på armen just nu.. Innan jag var sjuk råkade jag somna nån dag med klockan på, hade nästan förlorat känseln i hela armen haha men det är för jag har en rätt allvarlig skada i armen sen flera år tillbaka.

Även Dan Henryn känns tung tom. Har minskat min samling rätt rejält i år men Dan Henry är jag stort fan av iaf. utseendemässigt, så jäkla bra finish för priset är det väl ändå inte som det känns som att många säger? Tycker den känns lite (obs. lite) billig ut men ser dyrare ut. Aja hursomhelst så menar jag att även om min samling är liten nu och suget på att köpa nytt är litet i rådande läget så är jag väldigt spänd på nästa klocka från Dan Henry men om den ska kosta mer pga. urverket får nog finish öka lite.

Först och främst vill jag beklaga sjukdomen! Trist som fan med Covid. Ska testa mig imorgon då jag varit förkyld med lätt feber och hosta sen i onsdags, men blir säkert negativt igen.

Jag har för övrigt inte heller någon att visa mina klockor för utanför forumet. Lite synd. Hade gärna haft en vapendragare IRL. Min fru hatar klockor och ogillar mitt intresse delvis.

Vilken tävling var det?

Ja, jag sålde. Den är snäppet för lång l2l i förhållande till bandhornens utformning (för raka) och jag tycker banden till kunde varit lite bättre, eller ett bra istället för det svarta som inte alls passar den. Och klockrullen man får till är inte heller av så hög kvalitet, hade med fördel kunnat skippas, tycker jag.

Finishen är väldigt bra för priset, men registret för kronografens 60 minutrar är lite för plottrig för att enkelt kunna läsa av den. Den är dessutom svepande. Inget större problem, det var passformen som fick mig att sälja.

Nummer 0048 av 1937 är ju ganska lågt. Beställde rätt tidigt, efter att jag sett den i videon med TGV. Gillar också DH och varit inne på att beställa flera av dem. Men har haft extremt svårt

Krya på dig.

Hoppas att du tillfrisknar snarast. 🙏

Först och främst vill jag beklaga sjukdomen! Trist som fan med Covid. Ska testa mig imorgon då jag varit förkyld med lätt feber och hosta sen i onsdags, men blir säkert negativt igen.

Jag har för övrigt inte heller någon att visa mina klockor för utanför forumet. Lite synd. Hade gärna haft en vapendragare IRL. Min fru hatar klockor och ogillar mitt intresse delvis.

Vilken tävling var det?

Ja, jag sålde. Den är snäppet för lång l2l i förhållande till bandhornens utformning (för raka) och jag tycker banden till kunde varit lite bättre, eller ett bra istället för det svarta som inte alls passar den. Och klockrullen man får till är inte heller av så hög kvalitet, hade med fördel kunnat skippas, tycker jag.

Finishen är väldigt bra för priset, men registret för kronografens 60 minutrar är lite för plottrig för att enkelt kunna läsa av den. Den är dessutom svepande. Inget större problem, det var passformen som fick mig att sälja.

Nummer 0048 av 1937 är ju ganska lågt. Beställde rätt tidigt, efter att jag sett den i videon med TGV. Gillar också DH och varit inne på att beställa flera av dem. Men har haft extremt svårt
Tack!

Mjo. Min sambo gillar förvisso klockor lite grann men hon är oerhört trött på att höra mig prata om det. Men dumt nog önskade hon sig en billig (hon använder främst en Tissot nu som jag köpte men hon tycker den är för dyr för att använda hela tiden trots att den inte är så jäkla dyr) i julklapp. Köpte en billig Cadisen och var ju då såklart tvungen att även ta en till mig själv. Men postnord segar nåt helt galet. Vi har dock planer på att skjuta upp julen, min sambo lär ha smittat mig och hon lär ha blivit smittad av sin mamma så blir lite svårt att fira när typ hälften av de som ska fira är sjuka. Vi skulle också ha flyttat nu men får skjuta lite på det. Någon här på forumet som har en cadisen datejust förresten? Beställde en blå sån bara "för att"

De har en pågående tävling nu där man lägger upp bild på sig själv och sin Dan Henry-klocka. Tycker dock tävlingen är lite dålig då det känns som att de väljer vinnare som Dan känner eller de som lär göra bäst reklam sett till följare osv. Är väl inget konstigt kanske, jag som är lite bitter att jag inte vunnit hehe.

Jag förstår. Jag gillar klockrullen. Bättre än nån tråkig box som man bara lägger undan. Har ersatt min klocklåda med den nu vilket hjälpt till med att banta samlingen.

Jag köpte en bicompax just för att slippa se quartz sekundvisare. Gillar att det är svepande kronograf.

Jo finishen är bra men tycker många youtubers som förvisso då kanske försöker sälja in den lite får det att låta som att den är helt fantastisk och det vett fan. Är väl typ som en Tissot eller Certina i samma prisklass.

Jag förstår. Min 1964 är 0124 trots att jag köpte min typ två år efter den släpptes. De bör ju ha sålt mer av den? Eller så är siffrorna lite random. Det jag inte gillar är silverfärgen på tavlan. Lite för mycket skiftande för min smak, hade nog valt vit om jag vetat det. Samt att det inte är borrade lugghål och krångligt att få av/på länken. Eftersom läderbanden har quick release så borde de förenklat länken tycker jag.

Tillbaka
Topp