• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Affordabelt.
Ri9HOXl.jpg
Nytillskott? Tyckte om samurai när jag hade den, länken var sådär men på gummi eller zulu/nato är den go!
 
Skulle gissa på att pre-order startar inom 1 månad, historiskt sett ett pris någonstans mellan $600-800 i förbokninsfas. Bör komma mer info snart så "kompisen" har lite tid 😁
Från självaste Naoki på Club Gamma

Kommer både som handjagad och automat 😉

För en som är rätt ny gällande specifika urverk. Vad är fördelen med en handjagad jämfört med en automat? Pris?
 
Nytillskott? Tyckte om samurai när jag hade den, länken var sådär men på gummi eller zulu/nato är den go!
Nja, köpte den på tradera av nån klåpare i höstas. Fick vänta 32 dagar på att den skulle dyka upp, det var nya ursäkter varje dag! Sen dyker den upp och då har stjärnan i fråga skickat utan embalage och tejpat direkt på ytterkartongen 🤝 (Heja mänskligheten) 😂
9A4A2FE2-7998-402C-B631-5AF3C40FBBF1.jpeg
 
För en som är rätt ny gällande specifika urverk. Vad är fördelen med en handjagad jämfört med en automat? Pris?
Båda är mekaniska urverk men med handjagat menar man att klockan måste dras upp för hand regelbundet (vanligtvis dagligen) medan automatiska verk drar man upp en gång för att sedan låta den kinetiska energin från handens rörelser sköta jobbet med att hålla klockan tickandes.

Det är ju få rutiner som får en att integrera så intimt med en klocka som att handjaga den dagligen, däremot tycker jag att det blir lite tröttsamt i längden. Jag tycker nog att automat är en god kompromiss mellan handjagade mekaniska urverk och quartz. Du får en klocka med en "själ" som samtidigt kräver minimalt med ingrepp för att hållas igång.
 
"Peacemaker PG-0 prototype. Please note that we haven’t decided when to start accepting preorders.

As you’re aware, Swatch Group has stopped supplying ETA movements to other companies.

Good news: we have obtained the ETA 6497-1 movements already.
Not so good news: prices have skyrocketed in the past 1-2 years so they didn’t come cheap to us.

(Prototype is fitted with a Seagull clone. Production watches will use the ETA 6497-1 with Geneva stripe bridges and flame-blued screws, as pictured. I checked today, those are now retailed at US$450 per piece 😨)"

FB_IMG_1609029781641.jpg
FB_IMG_1609029784923.jpg
FB_IMG_1609029787302.jpg
FB_IMG_1609029790027.jpg
 
”Indeedzorz”, som ungdomarna säger. Snygg bild, grym klocka! Gillar boettens kantighet.
Min G-shock känner sig låg trots att jag haft den hela dagen. Har burit den för lite sen jag fick Damaskon🙂
PXL_20201226_214744480.jpg
Damaskon! Den är väldigt clean. Avskalad. Värdig!
Nja, köpte den på tradera av nån klåpare i höstas. Fick vänta 32 dagar på att den skulle dyka upp, det var nya ursäkter varje dag! Sen dyker den upp och då har stjärnan i fråga skickat utan embalage och tejpat direkt på ytterkartongen 🤝 (Heja mänskligheten) 😂
9A4A2FE2-7998-402C-B631-5AF3C40FBBF1.jpeg
Varför gör man så? Ok, förpackningar och lådor och fullset är det kanske mest vi som bryr oss om, men att vänta en månad? Vad kan ursäkten vara som är godtagbar? Alltså, vad kan ha hänt som gör att man kan skicka den över huvud taget, men behöva vänta så länge? Märkligt!
 
"Peacemaker PG-0 prototype. Please note that we haven’t decided when to start accepting preorders.

As you’re aware, Swatch Group has stopped supplying ETA movements to other companies.

Good news: we have obtained the ETA 6497-1 movements already.
Not so good news: prices have skyrocketed in the past 1-2 years so they didn’t come cheap to us.

(Prototype is fitted with a Seagull clone. Production watches will use the ETA 6497-1 with Geneva stripe bridges and flame-blued screws, as pictured. I checked today, those are now retailed at US$450 per piece 😨)"

FB_IMG_1609029781641.jpg
FB_IMG_1609029784923.jpg
FB_IMG_1609029787302.jpg
FB_IMG_1609029790027.jpg
För min del blir det nog automatisk. Tycker inte subdialen var så lyckad, ligger inte riktigt balanserat på tavlan. Tycker man kunde skippat 9:an för bättre harmoni.
 
"Peacemaker PG-0 prototype. Please note that we haven’t decided when to start accepting preorders.

As you’re aware, Swatch Group has stopped supplying ETA movements to other companies.

Good news: we have obtained the ETA 6497-1 movements already.
Not so good news: prices have skyrocketed in the past 1-2 years so they didn’t come cheap to us.

(Prototype is fitted with a Seagull clone. Production watches will use the ETA 6497-1 with Geneva stripe bridges and flame-blued screws, as pictured. I checked today, those are now retailed at US$450 per piece 😨)"

FB_IMG_1609029781641.jpg
FB_IMG_1609029784923.jpg
FB_IMG_1609029787302.jpg
FB_IMG_1609029790027.jpg
Så tjusig 😍 När jag läste din förra post gällande huruvida peacemakern kommer som automat också tolkade jag det som att det var deras andra klockor med automat som åsyftades (divemaster/vanguard).
Är vi säkra på att peacemakern kommer med automatiskt alternativ? Snälla säg nej så jag får mindre ågren över min Genesis som är på gång in.. 🙄
 
  • Like
Reactions: M26
Är det nån som har klämt på Orients nyutgåva av KING Diver? Den ser ju trevlig ut och är minst sagt affordable. Och så slipper man Orients hemska logga 🙄

44mm stor
E01EC74D-A893-4218-ACAD-81C20CFB69C4.jpeg
Vet inte vad som är värst, loggan eller den där vräkiga texten på tavlan, men för det priset kanske man kan leva med det (förmodligen det din 🙄 syftar på också).
Måste bara saxa in den charmiga amazonbeskrivningen:
"Svart urtavla med strikindex och tre visare i silver och med ljusfunktion, stoppfunktion, datum- och veckodagsvisning och orientalisk logotyp"👌🏼
 
Vet inte vad som är värst, loggan eller den där vräkiga texten på tavlan, men för det priset kanske man kan leva med det (förmodligen det din 🙄 syftar på också).
Måste bara saxa in den charmiga amazonbeskrivningen:
"Svart urtavla med strikindex och tre visare i silver och med ljusfunktion, stoppfunktion, datum- och veckodagsvisning och orientalisk logotyp"👌🏼
Ser ut som en kopia av något. Den där texten på tavlan alltså ...
 
MM300 visare. Var en bra mod. Det enda jag kan sågs negativt om samurai är, likt många andra Seikodykare, att visarna är lite korta (för mig iaf). Med det sagt går det att förlåta ganska enkelt 🤓

Om man tycker att visarna är korta så är det ju inte bästa idén med MM-visare för de är ju ännu kortare än originalen på de flesta andra Seikodykarna. Gillar de visarna men kommit fram till att jag själv bara använder dem på tavlor med minutindex på tavlan.

Test med MM:

20201206_121329.jpg


VS original SKX/5KX:

20201208_222825.jpg


Exempel med minutindex tryckta på tavlan:

20201216_190435.jpg


Nya Samurai har precis som SRP-turtlen 32mm glas istället för som SKX 31,5 och har därför lite flackare lutning på indexringen vilket även det får tavlan att upplevas lite större/visarna kortare. Jag satte ett glas med fasning på min 777a som i mitt personliga tycke blir snäppet snyggare:

20201227_110333.jpg


Mina två cent. 🙃
 
För min del blir det nog automatisk. Tycker inte subdialen var så lyckad, ligger inte riktigt balanserat på tavlan. Tycker man kunde skippat 9:an för bättre harmoni.
Jag är benägen att hålla med dig.
Så tjusig 😍 När jag läste din förra post gällande huruvida peacemakern kommer som automat också tolkade jag det som att det var deras andra klockor med automat som åsyftades (divemaster/vanguard).
Är vi säkra på att peacemakern kommer med automatiskt alternativ? Snälla säg nej så jag får mindre ågren över min Genesis som är på gång in.. 🙄
Tyvärr så måste jag göra dig besviken då, inte bara kommer den som automat utan också två utföranden. Blankpolerad eller aged steel och med största sannolikhet två tavelalternativ 😉
 
Tillbaka
Topp