Vet ej om tjockare, helt klart dyrare och har för mig kinesiskt urverk.Marlin är väl dessutom dyrare och tjockare?
Edit: inte kollat videon btw.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vet ej om tjockare, helt klart dyrare och har för mig kinesiskt urverk.Marlin är väl dessutom dyrare och tjockare?
Edit: inte kollat videon btw.
Jovars den är finNågon som handlat en 36 mm Everest och kan uttala sig om kvalitén?![]()
Väldigt intressant att datumbytet börjat ske redan vid 22 tiden. Den klockan ser inte ut att må så bra.Ja med svart tavla också. Det sitter ett eta 2836 modifierat så att "day" är borta och "independent setable GMT hand" kommit till. Bezeln är fast så den klarar två tider.
![]()
Noterade det också. Undrar varför man inte kollar det inför en fotografering...Väldigt intressant att datumbytet börjat ske redan vid 22 tiden. Den klockan ser inte ut att må så bra.
Mycket stilig.Nu har jag äntligen hämtat ut min Vostok Classica och vilken fantastisk liten klocka, för $160 är detta ett av de bästa köpen jag gjort på länge. Kan inte rekommendera denna varmt nog, vad tycks
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Riktigt snygg.. Ser ut att vara mycket pang för pengen. För min del är den dock lite för lik Glashütte Sixties.Nu har jag äntligen hämtat ut min Vostok Classica och vilken fantastisk liten klocka, för $160 är detta ett av de bästa köpen jag gjort på länge. Kan inte rekommendera denna varmt nog, vad tycks
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Har själv kollat på dem ett tag. Tror inte de kommit ut än? Första leveransen skulle vara i slutet på februari tror jag. Tycket att AVANTGARDE MECANIQUE och AVANTGARDE SPORT ser riktigt bra ut.Någon som har testat dessa?https://vratislavia-watches.com/language/en/avantgarde-sportmecaniquemoderne/![]()
Ja den är väldigt lik men Vostok är faktiskt en reissue från 60 talet, vi bör också komma ihåg att både Vostok och GUB Glashütte under kalla kriget låg bakom järnridån med väldigt snarlikt designtänk.Riktigt snygg.. Ser ut att vara mycket pang för pengen. För min del är den dock lite för lik Glashütte Sixties.![]()
Deras bästa enligt min mening![]()
Magrette Moana Pacific på jobbet idag. 500 meters vattentäthet kändes lämpligt i snöblasket idag.![]()
Den där har jag spanat in också,tycker den ser trevlig utJag hade liknande issues med denna nu när jag äntligen gjorde slag i saken efter åratal av hovrande över köpknappen:
![]()
![]()
![]()
![]()
Har kommit fram till att jag älskar den.
Tycker CWn funkar på dig. Dessutom tycker jag att klockor ofta(st?) ser större ut på wristshots jämfört med om man t.ex kollar i spegeln.
Kul reflektion. Går det att reda ut vem som "var först"? Kan det vara så att Glashütte gör en dyr homage till Vostok?Ja den är väldigt lik men Vostok är faktiskt en reissue från 60 talet, vi bör också komma ihåg att både Vostok och GUB Glashütte under kalla kriget låg bakom järnridån med väldigt snarlikt designtänk.
![]()
Skulle säga att det var ganska tidstypisk design just bakom järnridån och att båda bör ha haft liknande ur redan då. Har för mig att Glashüttes version också är en reissue på en gammal versionKul reflektion. Går det att reda ut vem som "var först"? Kan det vara så att Glashütte gör en dyr homage till Vostok?Återigen så spelar det ingen roll för mej egentligen, tycker man de är snygga så skaffa den man vill betala för. Hur är det med reservdelar och service på ryska urverk? Eller med det priset är det slit och släng?
Jo jag gissar att bägge är reissues men vem var först då på 60 talet, tänk om det var Vostok? Det är en lite kul tanke att få kalla en Glashütte för homage.Skulle säga att det var ganska tidstypisk design just bakom järnridån och att båda bör ha haft liknande ur redan då. Har för mig att Glashüttes version också är en reissue på en gammal versionvad gäller ryska urverk så är reservdelar skitbilligt och likaså urverken, men som det mesta med rysk konstruktion så skall det vara enkelt och funktionellt
![]()
Den där har jag spanat in också,tycker den ser trevlig ut
Jo jag gissar att bägge är reissues men vem var först då på 60 talet, tänk om det var Vostok? Det är en lite kul tanke att få kalla en Glashütte för homage.
Slit och släng alltså, billigare att skaffa ett nytt urverk än att serva befintligt.
Jovars den är finNågot speciellt du undrar över?
![]()
Det var mest länken, indexen och boetten. Verkar vara ett en grym klocka. Dock lät det där med urverket inget vidare..
Kan säga att jag är både nöjd och missnöjdKlockan är helt klart välbyggd. Visarna och trycket på tavlan är verkligen fina. Lumen är utmärkt och finishen lika så. Glasringen och sidorna är polerade och ovansidan av boetten är borstad. Stort plus tycker jag är borrade bandhorn och att den är väldigt mycket mer slimmad än sin storebror.
Man bör vara medveten om att den bär litet, även för 36mm.
Saker jag inte alls gillar är länken, och framför allt låset, som inte alls lirar speciellt bra med klockan. För stort, klumpigt och tungt vilket gör den obekväm och obalanserad. Valet av Miyota 9015 framför 90s5 tycker jag inte heller om då du då får ett kronläge för att ställa datum trots att klockan saknar datum. Jag hade inte köpt den igen trots att jag ändå gillar den så mitt råd är att vänta på gen2 som kommer att ha en lättare länk som mäter 20-16 istället för 20-18 och ha ett vanligt plåtlås istället för det maffiga glidelocklåset.
![]()
DåsåDet var mest länken, index och boett jag undrade över. Den verkar vara en grym klocka. Det där med urverket lät inte superkul däremot.
Den gör sig fantastiskt bra på läderband. Skulle nog haft den på ett. Har du koll på när nästa generation börjar rulla ut?Dåså
Index och boett - superduper
Länken - är enligt mig alldeles för fet, låset är i princip lika stort som klockan.
Urverket - ett väldigt bra verk med 28800bph och relativt exakt. Tråkigt med ett kronläge som inte skall vara där när det finns alternativ för att slippa det utan extra kostnad.
![]()
Den gör sig fantastiskt bra på läderband. Skulle nog haft den på ett. Har du koll på när nästa generation börjar rulla ut?
Ja jäklar den var inte lite snyggNu har jag äntligen hämtat ut min Vostok Classica och vilken fantastisk liten klocka, för $160 är detta ett av de bästa köpen jag gjort på länge. Kan inte rekommendera denna varmt nog, vad tycks
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Officiellt 11mm men jag får det till ca 7-8mm på själva boetten och ytterligare 2-3mm tillkommer på glaset. Jag får det typ till 9mm och den känns allt annat än hög, de verkar ha mätt från bandhornens lägsta punkt till toppen av glaset för att få det till 11mm. Riktigt grym är den i alla fall och nr 700 av 999 fick jagJa jäklar den var inte lite snyggHur hög är den, ser lite tjock ut?
Får man fråga hur stor handled klockan sitter på? Blir mer och mer sugen ju mer jag tänker på denBra alternativ allihop och egentligen bara ens egna preferenser som styr vilken man ska ha, här är min i alla fall och en riktig keeper
![]()
självfallet, 17cm ganska exakt men platta sådanaFår man fråga hur stor handled klockan sitter på? Blir mer och mer sugen ju mer jag tänker på den![]()
Kan faktiskt vara den fulaste ändlänken någonsin. Ser helt sönderpolerad ut.