• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

En 40 åring med en snart 40 åring på väg för att lämna paket som ska till Norrland 😄
IMG_20210103_134426.jpg
Så jäkla grym årsklocka! Grattis till er 😍

Jo, man betalar för mycket underligt i den där världen...
Personligen kan jag leva utan snorkiga ADs som ALLTID tror dom är oumbärliga.
Förstår samtidigt att garantier och liknande kan bli lidande så vanligt folk har väl inget val. Sunkig monopolistisk verksamhet per automatik som jag ser det 👎🏼
Ska se om jag hittar prisförslaget jag gick på min Oysterquartz. Kan lova att du aldrig sett något liknande 🤣

Fast 19 mm mellan luggarna 🤔
Är det inte troget originalet då? 😁 Har bara haft någon enstaka Seiko men har för mig att den också hade 19mm.
Vet bara inte om jag orkar vänta fram till våren innan den anländer 😅

Screenshot_20210102_145731.jpg
Det ser ut som att det sitter ett 20mm-band på bilden?
Lat dag hemma efter förmiddagsutflykt med dottern och kompisar.
E26A1112-608A-4529-B87C-149638A591C1.jpeg

6A69DA40-DC8D-42FA-A50A-7DF77A4EF9E3.jpeg

E0E16BF8-4271-4B3B-B46F-195D9750F53B.jpeg

Förlåt att jag postar samma klockor om och om igen men jag har inga andra :(
Det gör absolut ingenting, de är riktigt 😍😍😍 Särskilt den gråa Haliosen! 🤤
Har försökt intressera mig av att kolla på sportsliga events men det slutar alltid med att jag sätter mig framför brasan istället. Helst i manchester då.
5F55D04F-F377-4904-A7AA-562CE17DD2B5.jpeg
Kombinera nytta och nöje!

55979832.cms

Ni som har testat Serica 4512 i ett par veckor vad är känslan än så länge? Börjar bli riktigt sugen på en california dial! Vänjer man sig vid handjagat och skruvad krona? Bär den större än sina mm?
Riktigt häftig modell. @essGunnar skrev lite om sina intryck här: https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/post-3642374
En av anledningarna till att jag började rota runt själv i urverken en gång i tiden, var snålkorv deluxe redan då 😇

Seriöst då, det är så löjligt för det är ingen raketforskning på något vis och delarna i sig är egentligen inte så värst kostsamma, inte ens för Rolex.
Man brukar oftast hänvisa till dyra maskiner och dyr timkostnad p.g.a. bristyrke men det är klart att det förekommer ett extremt stort premium på lite mer exklusiva märken. En "in-housevariant" (med någon minimal skillnad typ dekorerad rotor 🙄) av t.ex. ETA 2824 borde rimligtvis kosta lika mycket att serva och inte dubbelt upp som i många fall.
En 40 åring med en snart 40 åring på väg för att lämna paket som ska till Norrland 😄
IMG_20210103_134426.jpg
Stort grattis El Toto Loco! 🥳

Yema och Halios är ju bland det bästa som finns inom micro, så fortsätt gärna 😍

Är det inte troget originalet då? 😁 Har bara haft någon enstaka Seiko men har för mig att den också hade 19mm.

Det ser ut som att det sitter ett 20mm-band på bilden?

Det gör absolut ingenting, de är riktigt 😍😍😍 Särskilt den gråa Haliosen! 🤤

Kombinera nytta och nöje!

55979832.cms

Riktigt häftig modell. @essGunnar skrev lite om sina intryck här: https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/post-3642374

Man brukar oftast hänvisa till dyra maskiner och dyr timkostnad p.g.a. bristyrke men det är klart att det förekommer ett extremt stort premium på lite mer exklusiva märken. En "in-housevariant" (med någon minimal skillnad typ dekorerad rotor 🙄) av t.ex. ETA 2824 borde rimligtvis kosta lika mycket att serva och inte dubbelt upp som i många fall.

Stort grattis El Toto Loco! 🥳

Tack för glada tillrop!

Jag skulle gärna se brons-Fairwind, tror den boetten skulle göra sig fint i brons.

511200C6-00B8-4C52-B5CA-296E7BEA6B8E.jpeg

Ni som har testat Serica 4512 i ett par veckor vad är känslan än så länge? Börjar bli riktigt sugen på en california dial! Vänjer man sig vid handjagat och skruvad krona? Bär den större än sina mm?
I korta drag:
  • Bonkliplänken. Bekväm, ger klockan unik look. Gediget byggd, vintage look-modern byggkvalitet
  • Storlek. Helt perfekt, lite större än BB36. Biffig glasring ger rejäl närvaro.
  • Blanka tavlan+glas & AR, super läsbarhet, grymt snygg.
  • Vintage look men ingen fauxtina alls. Plus gediget tålig med 200m och safir.
  • Inte i allas smak så klart men helt egen identitet med broad arrow och california. Var lite orolig att det skulle kännas lite gimmicky men def. inte. (och vill man vara konservativ så finns ju de mer traditionella field watch tavlorna)
  • Stabil kvalitetskänsla. Inget unikt idag naturligtvis men ändå schysst i det prisläget.
  • Hyggligt prisvärd. Finns naturligtvis billigare micro med samma tekniska spec men givet att det är hyggligt ambitiöst eget designarbete mm så tycker jag det ok att man tar ut lite värde. En Certina/Longines/Tissot/TagH etc. logga hade ju garanterat lagt på 3-5 tkr på samma klocka.
  • Snygg på massa bandvarianter. Bonklip & nato bäst. Tropic och canvas snyggt. Läder ok (se nedan). Jag har tom provat jubilee som inte är pjåkigt, ska testa fler stålvarianter men det är lite knepigt att hitta perfekta ändlänkar.

• Längden på Bonklip. Jag gillar inte när för mycket av den är dubbel över handleden så jag valde den kortare av de två storlekarna. Lite av en chansning men jag kan precis med nöd och näppe klämma den över tjockdelarna på handen. Långa varianten hade gett massa overlap.
  • 18-19mm bandbredd ist. för 20 (och lite mer insvängda/slimmare bandhorn) hade gett lite elegantare look med läderband. Hade gjort klockan mer GADA, nu är det en mer robust sportklocka men funkar kanske inte lika bra till kostym som en DJ/BB36/Exp1 t.ex.
  • Jag har inget emot manuellt då jag ändå roterar många klockor men automat hade varit mer optimalt på en klocka som är perfekt som daily wearer. Känslan i krona/gänga/uppdrag är riktigt gedigen men jag vet inte hur det upplägget reagerar på 365 uppskruv/uppdrag om året? Automatversionen av STP1-11 verket är 0.9mm tjockare, tror man kan bygga boetten för det utan att klockan hade behövt bli påtagligt klumpigare.
  • Den jämnmatta finishen som är på hela boetten förutom blanka vinkeln på glasringen & borstade tooppen är snygg men lite tråkig och "livlös", hade gärna sett lite mer borstad finish kanske. Kan vara att det löser sig själv med tiden när boetten börjar få bruksspår.

Sammanfattningsvis känns det som en perfekt klocka för vintage-folk som vill ha ett modernt alternativ som tål vardagsköret. Gillar också att man balanserat perfekt mellan att låna och ta inspiration från vintage-förlagor utan att direkt planka någon befintlig design. Boettmässigt ligger den klart nära en Cyma Dirty Dozen men sen är det så mycket annat som särskiljer. Garanterat en keeper för mig.
IMG_20210103_160446_BURST001_COVER.jpg

Senast ändrad:
Fairwind är riktigt lyckad. Vilken av dina versioner gillar du mest och varför?
Vet inte :)

Svaret är nog att jag väntar på länkarna för att till slut få ett helhetsintryck av var och en.

Just nu använder jag den grå/grå mest när den sitter på natoband eller tropic. Men jag har en vision av att den blå med stål-bezel och länk kommer bli grym. Massor av stål helt enkelt.

Måste säga att mintgröna sekunden på den grå är en grymt bra grej som gör den klockan unik och tar bort all risk att den klockan blir tråkig.

7DB782AD-E384-4C60-A357-EF992423CFEF.jpeg

7B5F4EF1-80FF-4853-873D-D801D3DE315F.jpeg

I korta drag:
  • Bonkliplänken. Bekväm, ger klockan unik look. Gediget byggd, vintage look-modern byggkvalitet
  • Storlek. Helt perfekt, lite större än BB36. Biffig glasring ger rejäl närvaro.
  • Inte i allas smak så klart men helt egen identitet med broad arrow och california. Var lite orolig att det skulle kännas lite gimmicky men def. inte. (och vill man vara konservativ så finns ju de mer traditionella field watch tavlorna)
  • Stabil kvalitetskänsla. Inget unikt idag naturligtvis men ändå schysst i det prisläget.
  • Hyggligt prisvärd. Finns naturligtvis billigare micro med samma tekniska spec men givet att det är hyggligt ambitiöst eget designarbete mm så tycker jag det ok att man tar ut lite värde. En Certina/Longines/Tissot/TagH etc. logga hade ju garanterat lagt på 3-5 tkr på samma klocka.
  • Snygg på massa bandvarianter. Bonklip & nato bäst. Tropic och canvas snyggt. Läder ok (se nedan). Jag har tom provat jubilee som inte är pjåkigt, ska testa fler stålvarianter men det är lite knepigt att hitta perfekta ändlänkar.

• Längden på Bonklip. Jag gillar inte när för mycket av den är dubbel över handleden så jag valde den kortare av de två storlekarna. Lite av en chansning men jag kan precis med nöd och näppe klämma den över tjockdelarna på handen. Långa varianten hade gett massa overlap.
  • 18-19mm bandbredd ist. för 20 (och lite mer insvängda/slimmare bandhorn) hade gett lite elegantare look med läderband. Hade gjort klockan mer GADA, nu är det en mer robust sportklocka men funkar kanske inte lika bra till kostym som en DJ/BB36/Exp1 t.ex.
  • Jag har inget emot manuellt då jag ändå roterar många klockor men automat hade varit mer optimalt på en klocka som är perfekt som daily wearer. Känslan i krona/gänga/uppdrag är riktigt gedigen men jag vet inte hur det upplägget reagerar på 365 uppskruv/uppdrag om året? Automatversionen av STP1-11 verket är 0.9mm tjockare, tror man kan bygga boetten för det utan att klockan hade behövt bli påtagligt klumpigare.
  • Den jämnmatta finishen som är på hela boetten förutom blanka vinkeln på glasringen & borstade tooppen är snygg men lite tråkig och "livlös", hade gärna sett lite mer borstad finish kanske. Kan vara att det löser sig själv med tiden när boetten börjar få bruksspår.

Sammanfattningsvis känns det som en perfekt klocka för vintage-folk som vill ha ett modernt alternativ som tål vardagsköret. Gillar också att man balanserat perfekt mellan att låna och ta inspiration från vintage-förlagor utan att direkt planka någon befintlig design. Boettmässigt ligger den klart nära en Cyma Dirty Dozen men sen är det så mycket annat som särskiljer. Garanterat en keeper för mig.
Håller helt med om Bonklip, jag köpte det långa, tyvärr för långt för nästan alla klockor. Jag måste ha förväxlat längderna mellan Serica och Joseph Bonnie. Skulle haft den kortare så här i efterhand. Men på denna sitter det som en smäck.

97FF6BC5-3CE5-4ABD-94A1-AF251BB0069F.jpeg

Lördagsmarknad-deluxe!

Utökar med dessa om intresse finns, antingen byte eller sälj. Gärna mina tre mot en om rätt objekt kommer upp.
PSX_20201126_112655.jpg
PSX_20201211_150129.jpg
PSX_20210102_120706.jpg
Den svarta radioroom var ju svårt tuff :D

Ingen byteslördag för min del men bjussa på experiment "Buksprättaren från Rostov" kan jag väl göra, ond bråd död...och mörker 🥳
Teoh4vw.jpg

zFN742C.jpg

hcde4xY.jpg
Riktigt lyckat :) Snyggt slitet också.... Börjat känna ett sug efter en ryss nu, har ju ingen kvar :p

Jo cwc'n åker ju tillbaka till Totte igen som sagt! 😂

Riktigt grym klocka måste jag säga.

Känns som en tank utan att den har överdrivna proportioner. Gillar tavlan och kronan är superskön! Synd att man inte behöver ställa tiden så ofta med den! 😄

Bra och ren mekanisk känsla på vridringen också 👍🏼

Personligen älskar jag ju nato och dessutom finns det ju både fluoro och italienskt gummi i nato utförande nu för tiden från Zuludiver. Hade jag behållit den så hade jag nog köpt nån av dom här tre för en stenhård beater kombo:

Yepp första 50 atmos i samlingen. Ser ut att krama handleden på rätt sätt och har velat pröva en länge nu så det ser jag fram emot 😃
Vad du än gör prova inte en 60atmos nu bara ;)

Kör helst byte med pengar idag

Denna tänkte jag lägga ut för 2500 men för er mikros kommer priset vara bättre👍😊
IMG_20210102_133442.jpg
Sjukt bra pris, hade jag haft budgeten... Saknar min gamla lite :)

IMG_20210103_134426.jpg
En sån som årsklocka är lite av en graal... säkerligen en bra mycket hårdare 40åring än vad jag är iallafall :D

Yemas problemas!

Provade montera länken på Yeman.
Det gick inget vidare.
Verkar sitta hyfsad tight (fast ändå inte) när den ligger platt men den går ända att vika neråt. Vad är det som händer???
För tunna bandstift? Fast tror det är de originala
Jag som är dum i huvudet och inte fattar? (sannolikt så kanske…)

1609595572397.png

1609595571298.png

En liten uppdatering ifall det finns någon nyfiken :)
Det verkar som att Yema lyckads lägga med fel länk i lådan :woot:
Ingen tvekan när jag frågade om varför den inte passar...
"Yes it is because this bracelet is not for this watch. This is the Superman Heritage bracelet. "
Kommer lösa sig på något sätt, fast rätt länk fanns inte kvar i lager för tillfället.
Får ge beröm till Yema för snabba svar och kompetent personal på plats i chatten en lördag kväll.

Njuter av den på nato så långe :)

1609695492355.png
förs

I korta drag:

Stort tack! Bra sammanfattning! Order är lagd!👍👍

Vet inte :)

Svaret är nog att jag väntar på länkarna för att till slut få ett helhetsintryck av var och en.

Just nu använder jag den grå/grå mest när den sitter på natoband eller tropic. Men jag har en vision av att den blå med stål-bezel och länk kommer bli grym. Massor av stål helt enkelt.

Måste säga att mintgröna sekunden på den grå är en grymt bra grej som gör den klockan unik och tar bort all risk att den klockan blir tråkig.

7DB782AD-E384-4C60-A357-EF992423CFEF.jpeg

7B5F4EF1-80FF-4853-873D-D801D3DE315F.jpeg
Blir kul att se dem på länk! Båda är onekligen fantastiska och väldigt olika, trots att det är samma modell. Sidospår: snygg fasning på det lila natot. Var kommer det ifrån?

Blir kul att se dem på länk! Båda är onekligen fantastiska och väldigt olika, trots att det är samma modell. Sidospår: snygg fasning på det lila natot. Var kommer det ifrån?
Det är ett Premium från singularstraps.se men väldigt välbadat och solblekt i oändliga bad i barnpoolen på Gran Canaria och Västkusten.

Tillbaka
Topp