• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ut på tur, aldrig sur!
#affordable
6DC1DA11-FC29-4852-8BC6-5FBF950E5A62.jpeg

Ingen som är sugen på att köpa en Raymond Weil för 1300€ och flippa till mig billigt? :angel: :cool:

Som tack kan jag flippa vidare min Marathon eller Combat Sub. Eye for an eye, flip for a flip liksom :hilarious:

Screenshot_20210110_181058.jpg
z4U8Yrm.jpg
Raymond Weil och även Rado verkar vara riktigt underskattade märken. De har en del snygga modeller med bra urverk, bra finish osv. till rimligt pris men verkar nästan vara osäljbara på andrahandsmarknaden.
Traska höjd från $500 till $550 och där var väl förändringarna högst marginella?
Jag förstår inte riktigt vad du menar men Freedivern verkar som sagt ha ökat från $400 till $600 på två år utan någon egentlig skillnad på produkten.
Är det någon som inte höjt priserna? 😜
Säga vad man vill om Zelos släpp nu för tiden men han är i alla fall konsekvent med typ $350 för instegsmodellerna vilket är trevligt att se även om det verkar röra sig om rätt skapliga upplagor och utbudet har breddats. Jag betalar gärna för kvalitet och har inga problem att lägga $2000 på en Monta eller $1500 på en Oak&Oscar men när man höjer priset med 50% för en befintlig modell med minimal skillnad så känns det bara som att man blir blåst och ägaren utnyttjar sitt goda namn för att maximera vinsten (på sätt och vis förståeligt men ändå).

Nu låter det som att jag har varit med sedan tidernas begynnelse men jag upplever att för bara något eller några år sedan så var det betydligt vanligare med mikromärken som hade extremt pressade marginaler för att kunna erbjuda så mycket som möjligt för pengen och där de verkligen brann för hobbyn och ville ge etablerade varumärken en fight. Nu för tiden känns det mer som att man satsar på att försöka få till en lyckad lansering/kickstarter och när hypen är på topp så höjer man priserna rätt rejält utan att erbjuda något mer för pengarna bara för att man anser sig ha gjort sig ett namn inom branschen ($700-800 för en NTH Näcken liksom? :hungover: ).

Har han höjt priserna? Freediver för $600. Jag har för mig att de kostade typ hälften (eller åtminstone <500)? 🤔

Edit: Jag googlade och hittade den här artikeln som nämnde $400. Det kan hända att de har uppgraderats med bättre verk osv. (Miyota 9-serie vs NH38) men 50% höjning?
375$ har jag för mig att gen1 kostade när jag knep en... så inte långt ifrån dubbelt upp :cigar:

Raymond Weil och även Rado verkar vara riktigt underskattade märken. De har en del snygga modeller med bra urverk, bra finish osv. till rimligt pris men verkar nästan vara osäljbara på andrahandsmarknaden.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men Freedivern verkar som sagt ha ökat från $400 till $600 på två år utan någon egentlig skillnad på produkten.

Säga vad man vill om Zelos släpp nu för tiden men han är i alla fall konsekvent med typ $350 för instegsmodellerna vilket är trevligt att se även om det verkar röra sig om rätt skapliga upplagor och utbudet har breddats. Jag betalar gärna för kvalitet och har inga problem att lägga $2000 på en Monta eller $1500 på en Oak&Oscar men när man höjer priset med 50% för en befintlig modell med minimal skillnad så känns det bara som att man blir blåst och ägaren utnyttjar sitt goda namn för att maximera vinsten (på sätt och vis förståeligt men ändå).

Nu låter det som att jag har varit med sedan tidernas begynnelse men jag upplever att för bara något eller några år sedan så var det betydligt vanligare med mikromärken som hade extremt pressade marginaler för att kunna erbjuda så mycket som möjligt för pengen och där de verkligen brann för hobbyn och ville ge etablerade varumärken en fight. Nu för tiden känns det mer som att man satsar på att försöka få till en lyckad lansering/kickstarter och när hypen är på topp så höjer man priserna rätt rejält utan att erbjuda något mer för pengarna bara för att man anser sig ha gjort sig ett namn inom branschen ($700-800 för en NTH Näcken liksom? :hungover: ).
Rado är nog sjukt svårsålt och man gör nog en rejäl förlust om man säljer t.ex. här på KS... men med det sagt hittar jag aldrig något fynd på andrahandsmarknaden när jag ger mig ut på jakt efter en modern Rado :p Är det bara jag här inne som har en modern Rado, tycker aldrig att jag ser någon här inne? :D

IMG_20210110_210719_089.jpg

Halv grillad chorizo på grekiskt lantbröd med sötstark senap, ketchup, skagenröra och rikligt med rostad lök presenteras i samarbete med blekfet snubbe i Västernorrland som borde skärpa sig och gå till gymmet istället för att äta flott och dricka ipa så här sent på kvällskvisten.

Maranez Samui sold separately.

Sålde man av för att satsa på ett lite vassare/finare ur .. Insåg dock snabbt att det inte är något för mig. Så nu är inget mindre än 7st, väldigt affordable på väg in.

Sinnes vad man vänder snabbt😂
Påväg in är följande
Skx009
Vostok pamfibia
Inex dykare
Frogman vintage
Silver terrorist, a164
Casio w720 vintage
Terrorist, till ena tösen (har en till mina andra flicka som hon skall få nån gång)

Bli en rolig vecka trots att kneget börja efter långledigt😄

Slänger in en bild på gårdagens klocka.
Trevlig söndag kväll på er. Skall läsa igenom tråden nu, ni har varit aktiva😄😍

IMG_20210109_175047_01_copy_2736x3648.jpg

Sålde man av för att satsa på ett lite vassare/finare ur .. Insåg dock snabbt att det inte är något för mig. Så nu är inget mindre än 7st, väldigt affordable på väg in.

Påväg in är följande
Skx009
Vostok pamfibia
Inex dykare
Frogman vintage
Silver terrorist, a164
Casio w720 vintage
Terrorist, till ena tösen (har en till mina andra flicka som hon skall få nån gång)

Trevlig lista :D Vilken vintage Frogman slog du till på :)?

Nytt från Direnzo, DRZ 04 Mondial
40 mm, 48 mm l2l, integrerad länk och ett Selitta SW200-verk i sig. Priset kommer ligga på 620 usd om man förköper den.
Meteoritevarianten är limiterad till 40 exemplar.
DSC00696-Revised_1-1024x683.jpg
DSC00694-Done-1024x683.jpg
DSC00686-Done-1024x683.jpg
DSC00698-Revised_1-1024x683.jpg
DSC00536-Edit-1024x683.jpg
DSC00691-Done-1024x683.jpg
DRZ04-Rev04-LATERAL-DoF-Copy-1024x509.jpg

Snygg!
Sjukt sugen på något mera utan dykarring. 99 av 100 köp "råkar" bli en dykare :)
Saknar faktiskt min Longines Conquest.

Bra drag i tråden tycker jag. Trevligt uppladdning inför morgondagen. Blir årets första dag på plats på jobbet!
Kompletterar kontorsbeklädningen med Nato
Kan väl inte ha för många nyanser av blått???

1610310760311.png

Är det bara jag som stör sig oerhört mycket på dykarklockor som har en WR på mindre än 20bar/200m? Man lär ju inte dyka med
klockan och kommer därför aldrig ha nytta av att klockan har större WR. Men det känns fel med en dykare under 200m. Lite som att köpa en racerbil med en 1.6l motor...

Sinnesjukt snygg. Suktat länge och 2250kr är ju inget o vänta på heller. Sen har jag faktiskt inte köpt någon klocka i år. Rent tekniskt sett då jag betalade min Seiko SPB143 innan nyår 😅
Inga konstigheter där, jag köper ditt resonemang fullt ut där! 😉

Här inne är nog ett av få ställen där du varken behöver förklara dig eller komma med undanflykter för ett köp av klocka 😂

Inga konstigheter där, jag köper ditt resonemang fullt ut där! 😉

Här inne är nog ett av få ställen där du varken behöver förklara dig eller komma med undanflykter för ett köp av klocka 😂
Jag vet! och jag älskar det ju. alla jag känner säger ju bara ”nu vet du vad klockan är iaf”
9 klockor in på 12 månader
Köpt och gett bort 2 som gåvor.
Kanske läge o se över och sälja någon stackare då många blir liggandes.

Påväg in är följande
Skx009
Vostok pamfibia
Inex dykare
Frogman vintage
Silver terrorist, a164
Casio w720 vintage

Vad var den ursprungliga planen och vad är det för vintage Frogman du har hittat? 😊
4430A333-2035-43CA-AB64-9E30E76EA943.png

Hej jag heter Johan är 32 år och jag har ett missbruk 🙋‍♂️
Och bra smak verkar det som. 😁 Välkommen till mikrotråden!
Är det bara jag som stör sig oerhört mycket på dykarklockor som har en WR på mindre än 20bar/200m? Man lär ju inte dyka med
klockan och kommer därför aldrig ha nytta av att klockan har större WR. Men det känns fel med en dykare under 200m. Lite som att köpa en racerbil med en 1.6l motor...
Jag bryr mig inte så länge det är minst 100m och har aldrig fattat spechetsen (märkligt ord men nu vet ni om att det finns!). Jag tar hellre en slimmad boett än att man ska lägga på 2-3mm bara för att komma upp i någon påhittad begränsning för som du säger så är egentligen det enda praktiska kravet på en dykare att den är bad- och duschbar.

Vad var den ursprungliga planen och vad är det för vintage Frogman du har hittat? 😊

Och bra smak verkar det som. 😁 Välkommen till mikrotråden!

Jag bryr mig inte så länge det är minst 100m och har aldrig fattat spechetsen (märkligt ord men nu vet ni om att det finns!). Jag tar hellre en slimmad boett än att man ska lägga på 2-3mm bara för att komma upp i någon påhittad begränsning för som du säger så är egentligen det enda praktiska kravet på en dykare att den är bad- och duschbar.
Det MÅSTE vara skruvad krona dock! Måste!

Tillbaka
Topp