• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nya varianter av Maranez Samui finns nu tillgängliga. Nya sorters visare samt krona vad det verkar och nu än mer likt Doxa antar jag? Tror jag föredrar de äldre varianterna. Kanske blir det en gul i stål vad det lider ändå, visst kan man väl ha tre varianter av samma klocka?

Ja, jag kan också känna mig lite kluven. Den silverfärgade börjar kanske bli lite väl lik Searambler t.e.x. Samtidigt är den ju jäkligt snygg. $399 med bead-of-rice länken känns som ett hyggligt pris.

1950639822.jpg

Monta kommer med jämna mellanrum upp i tråden, men det verkar vara få som faktiskt köpt?

Tyckarna online verkar inte riktigt kunna bestämma sig. Är det en klocka i omega-klass (utan inhouse) för 20.000:- eller är det ett överhypat micro-brand?

Själv står jag i valet och kvalet mellan en blå triumph eller atlas. Svårt att välja...

Personligen tycker jag också att det verkar vara svårt att få något med samma finnish/kvalite för under 20.000.
Själv gillar Oris i 15-20k segmentet... ☺️

okay mina herrar.
jag har tänkt en stund.
innan jag bestämmer mig för att behålla min Helm eller ej ville jag bara kolla om det är nån som har ett bytesförslag på klockan?
som jag nämnde tidigare så är det full set samt extra bezel med lumad insert.

klocka jag är ute efter har dessa kriterier.
Minst 42mm ✓
stark lume ✓
lumad bezel ✓
har länk
ej chrono ✓
fint skick ✓
Det låter som att du är sugen på att köpa en tuna... ;)
Hm. Men då har man alltså köpt utan moms inom EU? Är det tillåtet? Jaja, spelar ingen roll nu. Har tyckt att hans priser legat i överkant för vad man får, men nu blir det för dyrt om det helt plötsligt tillkommer 25 % plus avgifter.
Jag mailade honom nyligen angående detta och även då insisterade han på att priserna alltid har varit ex moms och i så fall tillkommer 25% moms vilket som du säger gör klockorna alldeles för dyra. Jag tycker dock att det hela verkar jävligt suspekt, som du är inne på så är man ju enligt lag tvungen att debitera moms och även specificera detta på kvittot precis som i Sverige och det känns mer som att han kanske debiterar moms på samtliga försäljningar men stoppar det i fickan vid export eller något annat skumt upplägg? Alt. att han behandlar alla försäljningar som om de vore inhemska men det förändrar inte kravet på att specificera moms på kvittot.

What you must do when charging VAT​

You need to know the right VAT rate so you can charge it correctly and reclaim it on your purchases.
If a transaction is a standard, reduced or zero-rated taxable supply, you must:
  • charge the right rate of VAT
  • work out the VAT if a single price is shown that includes or excludes VAT
  • show the VAT information on your invoice
  • show the transaction in your VAT account - a summary of your VAT
  • show the amount on your VAT Return

Tolkar det som att han tog den kostnaden.
@HSK Ni som beställt från dem, fanns moms specat på fakturan?
Jag minns faktiskt inte. Nu var det i och för sig en tråd från 2013 och vi kan nog anta att försäljningen har ökat enormt sedan dess men jag köper inte förklaringen att han skulle stå för momsen. Absolut, i det fall han nämnde där han precis hade klivit över brytgränsen för momsregistrering så kan jag köpa att han behöll priset på just den modellen just då och tog kostnaden själv på ett eller annat sätt men sedan dess har han ju absolut debiterat moms, även om han själv säkert tycker att det låter bättre att påstå att han står för det (vilket tekniskt sett i och för sig är korrekt då det är han som i slutändan betalar in momsen). :rolleyes:

Med reservation för att jag inte har 100% koll på hur det fungerar i just UK men så vitt jag förstår så är det relativt lika regler som gäller där som i övriga EU och han borde rimligtvis dra av momsen vid exportförsäljning vilket han även verkade vara inne på i den aktuella forumtråden men av någon anledning gjorde han aldrig verklighet av det och jag tycker som sagt att upplägget är ganska suspekt. Å andra är Eddie som han är och det hade inte förvånat mig om han mer eller mindre skiter i hur man ska göra och istället gör det på sitt eget sätt...
Monta kommer med jämna mellanrum upp i tråden, men det verkar vara få som faktiskt köpt?

Tyckarna online verkar inte riktigt kunna bestämma sig. Är det en klocka i omega-klass (utan inhouse) för 20.000:- eller är det ett överhypat micro-brand?

Själv står jag i valet och kvalet mellan en blå triumph eller atlas. Svårt att välja...

Personligen tycker jag också att det verkar vara svårt att få något med samma finnish/kvalite för under 20.000.
Ja, och det är väl i och för sig ganska förståeligt då det inte går att klämma och känna innan köp samtidigt som mikros tenderar att vara väldigt kalla på andrahandsmarknaden vilket förmodligen gör folk lite mer försiktiga. Jag (och förmodligen många andra) skulle absolut vilja påstå att det nästan är i klass med Omega m.fl. och även om Omega nu skulle ha bättre finish så snackar vi fortfarande om en klocka som kostar 100% mer med väldigt litet mervärde i förhållande till prisskillnaden (i finish alltså, METAS är så klart alltid trevligt även om Monta justerar sina verk för att gå inom COSC) och jag upplever det som att de som faktiskt har haft möjlighet att prova en hyllar den samtidigt som kritikerna i de flesta fall aldrig ens har sett en Monta i verkligheten. Ser man till priset så skulle jag nog vilja påstå att det är oslagbart, jag har i alla fall inte stött på någon annan klocka i samma prisklass som skulle vara bättre avseende finish osv.

Senast ändrad:
Nya varianter av Maranez Samui finns nu tillgängliga. Nya sorters visare samt krona vad det verkar och nu än mer likt Doxa antar jag? Tror jag föredrar de äldre varianterna. Kanske blir det en gul i stål vad det lider ändå, visst kan man väl ha tre varianter av samma klocka?

Ja, jag kan också känna mig lite kluven. Den silverfärgade börjar kanske bli lite väl lik Searambler t.e.x. Samtidigt är den ju jäkligt snygg. $399 med bead-of-rice länken känns som ett hyggligt pris.
Håller med er båda, föredrar också de äldre varianterna. Här blev det lite väääl om man säger så...men bra pris såklart 👍🏼

Äh nu vill jag breda ut mig, jag saglar efter denna !
1617CD55-6DC2-4C9C-BE01-D87BE52CD1DE.jpeg

Kommentater på det ?
För att uttrycka det diplomatiskt: 😁

vi_gillar_olika_108132651.jpg

Jag förstår dock inte riktigt vitsen med att ha tio minuter på både tavlan men även i subdial. Jag vet att man räknar ner till start från tio minuter vid segelracing för att man ska ha optimal fart när racet startar men varför förekommer det två gånger? 🤨

Jag förstår dock inte riktigt vitsen med att ha tio minuter på både tavlan men även i subdial. Jag vet att man räknar ner till start från tio minuter vid segelracing för att man ska ha optimal fart när racet startar men varför förekommer det två gånger? 🤨
Jag skall fatta mig kort: Har inte en jefla aning 👍🏻

Jag har gillat den här klockan ända sedan den lanserades 1997. Nu har jag äntligen fattat att jag ej kommer leva oändligt länge så jag funderar starkt på att införskaffa mig ett exemplar att sitta och sagla över hemma hos mig in the vardagsrummet.

Jag har gillat den här klockan ända sedan den lanserades 1997. Nu har jag äntligen fattat att jag ej kommer leva oändligt länge så jag funderar starkt på att införskaffa mig ett exemplar att sitta och sagla över hemma hos mig in the vardagsrummet.
Du menar segla? ba-dum-tisch 🙃 Kör på! Det är klart att du ska ha en sån om det är det du vill ha. ☺️
Det är faktiskt en av de aspekter jag gillar mest med klockintresset, att folk har så otroligt varierande smak och tycke. Inom de flesta andra intressen så finns det en någorlunda konsensus kring vad som är störst, snyggast och bäst men här finns det både Rolexstammisar och folk som snöar in på modifierade ryssar eller billiga plastklockor från Japan.

Du menar segla? ba-dum-tisch 🙃 Kör på! Det är klart att du ska ha en sån om det är det du vill ha. ☺️
Det är faktiskt en av de aspekter jag gillar mest med klockintresset, att folk har så otroligt varierande smak och tycke. Inom de flesta andra intressen så finns det en någorlunda konsensus kring vad som är störst, snyggast och bäst men här finns det både Rolexstammisar och folk som snöar in på modifierade ryssar eller billiga plastklockor från Japan.
Haha så sant som det är sagt, jag gav min Rolex till min son när han tog studenten ❤️

Tillbaka
Topp