• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Vad är definitionen på mikromärke?🤔
Tittade på första sidan och i de listor finns inte Guinand med?
Guinand tillverkar under 1000 klockor årligen, borde väl då räknas hit eller är det ett mikro-mikromärke?
😜
13036B04-116B-4F5A-8948-02FB6EB3C257.jpeg
Jag skulle skriva precis vad @TerryTee skrev. :)
Jag skulle absolut kalla Guinand ett micromärke :) ett högkvalitativt micromärke med tydlig historia & arv.

Har letat titanlänk till min Scurfa Diver One, inte så enkelt med rundade ändlänkar. Chansade till slut med en Ringke Metal One Titanium, egentligen till Samsung Galaxy Active 2.

Själva passningen är helt OK, men tyvärr är ändlänkarna väldigt låga i förhållande till bandhornen. Jaja, det var billigt.
C25C84B2-A31F-4153-90FA-F45FFCAEBA96.jpeg

Så länge det är på den lagliga sidan så finns det i min mening inte någon vits att jaga copager. (Om det är olagliga intrång på patent eller trademark eller någon annan form av stöld är det så klart en annan sak).
Med det sagt, fundera på vad alla efterapare gjort för submarinern och för Rolex som varumärke, alla dessa homager skapar hela tiden nyheter och hype kring modellen i fråga, det vill säga håller den ständigt närvarande och aktuell. Jag tror företagen gör sig en otjänst genom att jaga efteraparna (de lagliga), istället borde företagen ta ett kliv utanför sin egna kavaj och betrakta det som gratisreklam, fortsätta att göra sin produkt och göra den jävligt bra.
Så här säger Carl Elsener (CEO på Victorinox) på frågan vad de har för försvar mot efterapare, -"Quality", -"We have exhausted all legal means for the brand protection of our products. Our best means of protection is quality wich remains unsurpassed and speak louder than words.". (källa Brandon-Jones, Slack, Operations and process management, 2018, sid. 463)
Only my five cents.
EDIT: Sen kommer vi ju alla alltid ha olika åsikter på vad vi tycker om homager/copager, och så får det ju så klart vara :)

Dagens. @JohnMonchard (Originallädret är grymt ju)
140802825_222564609499589_4257825383620919235_n.jpg

Många bra poänger.. Men just det här med laglighet; San Martin kopierar lika illa och ibland värre än Awsky gjort, och Awsky har bedömts utföra olagligheter. Enormt coolt att det är just kinesiska rättsväsendet som gjort ställningstagandet för övrigt.. San Martin är lika olagliga, they just don't know it yet.. Eller så gör de det med tanke på att någon nämnt att vissa modeller plötsligt blivit mindre lätta att köpa (eller om de ens säljs längre)...

Annars första gången jag hör begreppet "copager"; klart närmare sanningen i många fall än "hommager" :p

Tycker mest det är ganska gulligt att det stör dig så mycket.
Håller i sak med men kommer förmodligen aldrig att ansöka till huvuddomarämbetet i klockrätten.
Gulligt att det stör mig? Nja, det här är trots allt ett diskussionsforum för klockor så den där "anfall är bästa försvar"-approachen du i viss mån illustrerar med ett sånt uttalande känns rätt onödig. Å andra sidan håller du iofs med mig i sak ;)

Finner det mest vara ett intressant fenomen och diskussionsämne.. Som sagt - när det finns så otroligt många härliga affordables med viss eller större originalitet bland mikro- och andra märken.. Varför stångar sig vissa blodiga för att försvara plagiat? När Awsky dömts i rätten, hur kan någon med bibehållen syn förneka att tex San Martin har en mängd modeller som är lika mycket eller än mer plagiat? Att förneka det känns liksom Trumpskt ur argumentationshänseende...

Finner det mest vara ett intressant fenomen och diskussionsämne.. Som sagt - när det finns så otroligt många härliga affordables med viss eller större originalitet bland mikro- och andra märken.. Varför stångar sig vissa blodiga för att försvara plagiat? När Awsky dömts i rätten, hur kan någon med bibehållen syn förneka att tex San Martin har en mängd modeller som är lika mycket eller än mer plagiat? Att förneka det känns liksom Trumpskt ur argumentationshänseende...
Absolut, ses till sommaren när intresset att klargöra din ställning faller på igen.

Det är viktigt att nån gång i halvåret göra tydligt att man tycker att man är bättre än andra :)
Hahaha, påminner mer om ett återkommande fotsår i min meningen men den tolkningen är personlig. :smug:

Gulligt att det stör mig? Nja, det här är trots allt ett diskussionsforum för klockor så den där "anfall är bästa försvar"-approachen du i viss mån illustrerar med ett sånt uttalande känns rätt onödig. Å andra sidan håller du iofs med mig i sak ;)

Du vet exakt vilka reaktioner du får av dina s.k diskussionsämnen, inget annat än trolleri i min värld så svårt att ta dig seriöst.
Har själv en jäkla massa åsikter om ditten och datten men har då aldrig sett någon som stångar sig blodig över någonting i denna tråd (hänger här nästan dagligen, du?)

Och jag tycker mest det är märkligt att man orkar kommentera överhuvudtaget i en tråd där det florerar sådana klockor mest hela tiden. Vad väntar man sig för svar egentligen? Alla klockor är en kopia på en kopia på en kopia. Kan inte alla bara fatta det eller det är så jäkla kul med elitism och dryghet? Gissar på det senare...

Tack för mig, hej..
Det har absolut inget med elitism eller dryghet att göra, väldigt tråkigt att du väljer att uttrycka dig så. Jag har ju flera gånger poängterat att det finns otaliga klockor bland mikro- och övriga som är underbara och har bara opponerat mig mot plagiat. Bristande argumentationsförmåga kallas det du nyss gjorde.

Vad vill du tillföra tråden? Nedan är samtliga dina inlägg, alla handlar om just detta ämnet.
Och du har inte vid ett enda tillfälle yttrat minsta argument i sak utan har enbart ägnat dig åt påhopp i ditt brinnande försvar av plagiat. Kudos.

Hade varit sjukt spännande att höra vad du tyckte om du råkat bära en Awsky vid tidpunkten för domen..

Det är viktigt att nån gång i halvåret göra tydligt att man tycker att man är bättre än andra :)
Sorgligt svar även detta.. Som att diskutera med Trump..

Vi testar för sjuttioelfte gången; det finns en myriad av underbara klockor i exakt samma prisklasser som de plagiat som diskuteras. Det är alltså dryghet att dissa kinesiska plagiat trots att man uppmuntrar till och uppskattar övriga i exakt samma prisklasser? Man häpnar över argumentationsförmågorna..

Du vet exakt vilka reaktioner du får av dina s.k diskussionsämnen, inget annat än trolleri i min värld så svårt att ta dig seriöst.
Har själv en jäkla massa åsikter om ditten och datten men har då aldrig sett någon som stångar sig blodig över någonting i denna tråd (hänger här nästan dagligen, du?)
"s.k. diskussionsämnen".. :hilarious:
Det här diskussionsämnet måste ju vara ohyggligt relevant i en tråd som denna då vissa ju väljer plagiat i stället för allt det andra fantastiska som finns där ute..

Men du har på ett sätt rätt i att det just i denna tråd trots allt uppenbarligen inte är ett diskussionsämne eftersom de som bemödar sig om att svara, inklusive du själv, har en närmast förbluffande avsaknad av argument och/eller diskussionsförmåga utan i stället bara har en hel arsenal av påhopp i sin låda..

Oh well, carry on...

Men ett staib är ju något helt annorlunda än "kontorsmesh" 😅
Typ lika fett som ett sharkmesh men lite kompaktare och med endlinks...

Bilder från google:
C145-C7-D2-FC70-44-B3-8879-3-A537-CD60612.jpg
71jYKl3QUkL._AC_UY350_.jpg

Jag gillar sharkmesh i teorin, men i praktiken föredrar jag mesh med endlinks... är väl mer städad än rocknroll... även om det inte stämmer med min självbild 😅
Men åh, vilken underbart vacker Speedmaster!!
Är man uttråkad i Teams-möte så kan man alltid ta lite bilder medans de andra käbblar. 😁
IMG_3171 (1).jpg

IMG_3182.jpg
Väldigt fina, som alltid. :) Jag har Teams-möte hela dagarna nästa vecka på ons-tors. Tar dem hemifrån och då kanske också tillfällen för fotografering infinner sig. :)

Många bra poänger.. Men just det här med laglighet; San Martin kopierar lika illa och ibland värre än Awsky gjort, och Awsky har bedömts utföra olagligheter. Enormt coolt att det är just kinesiska rättsväsendet som gjort ställningstagandet för övrigt.. San Martin är lika olagliga, they just don't know it yet.. Eller så gör de det med tanke på att någon nämnt att vissa modeller plötsligt blivit mindre lätta att köpa (eller om de ens säljs längre)...

Annars första gången jag hör begreppet "copager"; klart närmare sanningen i många fall än "hommager" :p

Jag förstår vad du menar och respekterar givetvis din åsikt. Det största problemet med alla dom här diskussionerna är att det alltid dras upp av medlemmar som inte någon gång annars bidrar eller visar intresse för tråden.
Snabba inhopp med höjt pekfinger och sen puts väck. Det bäddar för "taggarna utåt" och försvarsbeteende. Däremot när en trådintresserad deltagare som brukar vara delaktig annars säger "den gillar jag inte alls, för lik originalet så det går fetbort" då blir ingen irriterad eller trampad på tårna. Då helt ok enligt mig i alla fall och sånt respekteras här inne helt utan irritation.
Typiska sniper-inhopp, ensamma eller ibland med en sidekick som stöd är redan från start dömt att misslyckas.

Och du har inte vid ett enda tillfälle yttrat minsta argument i sak utan har enbart ägnat dig åt påhopp i ditt brinnande försvar av plagiat. Kudos.

Hade varit sjukt spännande att höra vad du tyckte om du råkat bära en Awsky vid tidpunkten för domen..
Argument gällande vad? Jag är likgiltig i homagefrågan. Hur är det påhopp att påvisa att de få gånger du hoppat in i tråden är för att tala emot homager?

Vill du inte att något skall användas emot dig kanske du inte skall skriva det öppet på nätet. :banghead:

Bifoga en bild på Awskys klockor så kan jag uttala mig i frågan min vän.

Det har absolut inget med elitism eller dryghet att göra, väldigt tråkigt att du väljer att uttrycka dig så. Jag har ju flera gånger poängterat att det finns otaliga klockor bland mikro- och övriga som är underbara och har bara opponerat mig mot plagiat. Bristande argumentationsförmåga kallas det du nyss gjorde.

Vad vill du tillföra tråden? Nedan är samtliga dina inlägg, alla handlar om just detta ämnet.

Sorgligt svar även detta.. Som att diskutera med Trump..

Vi testar för sjuttioelfte gången; det finns en myriad av underbara klockor i exakt samma prisklasser som de plagiat som diskuteras. Det är alltså dryghet att dissa kinesiska plagiat trots att man uppmuntrar till och uppskattar övriga i exakt samma prisklasser? Man häpnar över argumentationsförmågorna..
Nja, handlar nog mer om min uppfattning om dig än att argumentera. Du får ha din åsikt, ingen som försöker övertyga dig till skillnad från dig. Jag är färdig här. Vill du ha sista ordet så varsågod. Jag sover gott inatt i vilket fall 😉

Håller med, onödig kommentar från min sida, men varför är det så viktigt för dig att övertyga andra om att lagliga klockor med lånad design är något att välja bort? Alla måste väl få bära det de själva gillar? Personligen har jag många mikroklockor som inte är direkta designstölder, men även de som är det. Jag gillar dem lika mycket.

Vore kul att se de mikroklockor/affordables du äger och gillar, istället för att du bara fliker in en gång i halvåret för att gnälla lite på homager. Det är väl roligare att höja det man gillar än att gnälla på det man ogillar?

Senast ändrad:
"s.k. diskussionsämnen".. :hilarious:
Det här diskussionsämnet måste ju vara ohyggligt relevant i en tråd som denna då vissa ju väljer plagiat i stället för allt det andra fantastiska som finns där ute..

Men du har på ett sätt rätt i att det just i denna tråd trots allt uppenbarligen inte är ett diskussionsämne eftersom de som bemödar sig om att svara, inklusive du själv, har en närmast förbluffande avsaknad av argument och/eller diskussionsförmåga utan i stället bara har en hel arsenal av påhopp i sin låda..

Oh well, carry on...
Din åsikt är egentligen så radikal som du kanske tror och knappast unik heller, tycker som vanligt att det är ok att man ska få yttra den om man vill.
MEN, jag uppfattar också din ton som nedvärderande vilket är en sjukt trist ingångspunkt och du får svar därefter?

Nej jag tänker då inte försvara några plagiat för jag ogillar dom antagligen lika mycket som du. Oh well, carry on från min sida också ✌🏼

Men själva ämnet i sig tycker jag är intressant att läsa diskussioner om. Vet inte om jag har något att tillföra personligen, eller ens exakt var jag står. Jag uppskattar därför att läsa olika ståndpunkter som gör att jag själv kommer närmare hur jag ser på saken.

Många verkar föredra copager utan logotyp, alt med helt annan logotyp än förlagan, och att då kunna testa eller i alla fall få en idé om hur förlagan skulle kunna kännas finns det ju ändå en vits med. T ex med Parnis (som finns nologo) med samma mått som äkta Panna.

Sen tycker jag det är intressant att komma fram till var man drar gränsen mellan original, homage, copage, plagiat osv. Och för många kan det handla om prisvärdhet, hur mycket extra vill man lägga för den sista finishen? Vilken nivå av kvalitet ska man förvänta sig, eller kan man acceptera för priset, vare sig det är högt eller lågt?

Jag förstår vad du menar och respekterar givetvis din åsikt. Det största problemet med alla dom här diskussionerna är att det alltid dras upp av medlemmar som inte någon gång annars bidrar eller visar intresse för tråden.
Snabba inhopp med höjt pekfinger och sen puts väck. Det bäddar för "taggarna utåt" och försvarsbeteende. Däremot när en trådintresserad deltagare som brukar vara delaktig annars säger "den gillar jag inte alls, för lik originalet så det går fetbort" då blir ingen irriterad eller trampad på tårna. Då helt ok enligt mig i alla fall och sånt
Och jag tycker mest det är märkligt att man orkar kommentera överhuvudtaget i en tråd där det florerar sådana klockor mest hela tiden. Vad väntar man sig för svar egentligen? Alla klockor är en kopia på en kopia på en kopia. Kan inte alla bara fatta det eller det är så jäkla kul med elitism och dryghet? Gissar på det senare...

Tack för mig, hej..
respekteras här inne helt utan irritation.
Typiska sniper-inhopp, ensamma eller ibland med en sidekick som stöd är redan från start dömt att misslyckas tyvärr.
Tack för ett konstruktivt inlägg och svar. Mm, förstår din poäng. Tycker det här är en skitbra och intressant tråd med väldigt mycket fina klockor och trevliga diskussioner som jag ibland kikar på. Har tyvärr inte så mycket att tillföra själv då jag ju efter några års testande av olika valt att snöa in mig på ett enda märke egentligen. Det jag har utöver det och två vintagepjäser är en Arnie, Casio Worldtimer och en SKX.

Ändå synd att det är just försvarsbeteende som blir den naturliga reaktionen och ännu mer synd när jag försökt poängtera så många gånger vad det handlar och inte handlar om..

Oh well, här blir inga barn gjorda :)

Ha det!

Senast ändrad:
MEN, jag uppfattar också din ton som nedvärderande vilket är en sjukt trist ingångspunkt och du får svar därefter?

Sjukt trist om det uppfattas så, men jag förstår inte riktigt vad som kan tolkas nedvärderande? Särskilt inte när jag så många gånger påpekat min uppskattning för mikros- och affordables som gör åtminstone någonting eget.

Om jag säger att A, B, C, D, E, F, G och H som kostar 3000 kr/styck är härliga klockor.

Klocka E som också kostar 3000 kr är ett plagiat av samma eller värre kaliber som kusinen som dömts i rätten sålt och att det inte känns helt ok? Vari består den nedvärderande aspekten?

Hade tänkt dra mig ur här innan men ville bara få sagt att det absolut inte handlar om ens ett uns av nedvärderande syn på saker och ting.

Sjukt trist om det uppfattas så, men jag förstår inte riktigt vad som kan tolkas nedvärderande? Särskilt inte när jag så många gånger påpekat min uppskattning för mikros- och affordables som gör åtminstone någonting eget.

Om jag säger att A, B, C, D, E, F, G och H som kostar 3000 kr/styck är härliga klockor.

Klocka E som också kostar 3000 kr är ett plagiat av samma eller värre kaliber som kusinen som dömts i rätten sålt och att det inte känns helt ok? Vari består den nedvärderande aspekten?

Hade tänkt dra mig ur här innan men ville bara få sagt att det absolut inte handlar om ens ett uns av nedvärderande syn på saker och ting.
Normalt sett inte så tugget går här bara, inte mer än så.
Igen, det är helt ok att tycka precis som du vill och det är nog ingen som motsätter sig det överhuvudtaget. Och igen, jag håller med om allt du säger så kan ju inte argumentera emot då, eller hur?

Vill bara tydliggöra (om du inte redan vet) att det är här du hittar forumets bredaste samlingar, högt och lågt. Många rävar som gjort den berömda klockresan några varv runt jorden redan och lagt prestigen på hyllan för längesedan. Opretentiöst och avslappnat skulle jag säga är nyckelorden, sen är det väl ingen som tvingas skriva under på det 😉

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp