• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Läste noga igenom mina inlägg här idag och kunde konstatera ivriga försök till att förklara det hela på ett konstruktivt sätt. Dina svar på dessa? Ja se efter..

"Hur du beter dig i tråden"? Tja, klanderfritt om du frågar mig. Argumenterande för sakfrågan men icke-konfrontativt och genuint undrande.

Du har till och med varnats för avstängning på annat stort forum för ditt användande av klocka som inkräktar på immateriella rättigheter hos annat märke men du tar uppenbarligen inte lärdom av det, liksom jag tolkar det som att du rycker på axlarna åt Awskys dom och tycker att dessa olagliga plagiat är ok (förklarar ju iofs din brist på vettig respons).

Här ett exempel på modell som av kinesiskt rättsväsende (!!) ledde till fällande dom gentemot Awsky. Då har man ändå sett mycket tydligare exempel på plagiat.. Det är nästan än större likheter mellan vissa San M-modeller och Paneraimodeller, för att inte tala om en viss San M-"Marinemaster" och originalet där..

90D99BB5-89BB-43EF-ADF3-349C54D7A1B6.jpeg

Jag vill gärna återgälda vänligheten att respektera din åsikt, men du har tyvärr inte delgett den annat än att påpeka att du är "likgiltig inför hommager".

Nu är det ju dock inte hommager vi talar om utan plagiat med ett annat namn på. Det är alltså inte jag som säger det utan motsvarande Patent- och Registreringsverket i olika länder (som valt att juridiskt skydda diverse design/funktionslösningar och benämningar), ledningen på Uhrforum och lite annat löst folk..

Fan, trodde jag var klar med den här diskussionen men så noterade jag de tråkiga anklagelserna följt av översittartonen i ditt inlägg ovan..

Det sista jag gör är att "klaga på lokalbefolkningen"; lokalbefolkningen här är ju störtskön och 99% av alla klockor som visas är reko, hommager eller inte. Inte bara reko; det myllrar av skitfina klockor här! Lite trist att bemötas som att jag pissar på allt det när det är det sista jag gör.

Är jag verkligen en sån skurk när jag tycker att olaga alternativt högst tveksamma intrång på annans immateriella rättigheter är fel?

Jaja, jag inser att vad jag än skriver i detta ämne här är det som att försöka rå på hela ryska armén med ett par ätpinnar :p, så jag lägger ner..

Avslutar med något som inte bara är extremt affordable, utan i mitt tycke bland den överlägset största bang for buck-pjäsen som finns.. Skott från tidigare ikväll på Casio Worldtimer.

5C74F90B-1D13-4DC4-B069-830DBE688903.jpeg

Jag antar att de som tjafsar emot eller likgiltigt fortsätter posta varumärkeskopior inte känner till historien om Watchuseek och Marina Militare. Det höll kort sagt på att bli en fullkomlig nedstängning av hela forumet eftersom en liten del av forumet postade Paneraikopior med den texten på urtavlan när juristerna knackade på dörren. Därmed finns regeln mot MM även på detta forumet, om ni inte läst ordentligt. Så, nu när det uppenbart är företag som gör "sämre" kopior utan kronskydd som har åkt dit, känner ni att ni fortfarande vill riska KS genom att posta klockor med Panerais kronskydd som vi vet har ett starkare juridiskt skydd än vad som fällde Awsky?

Jag försökte hålla mig in i det längsta men ack mina arma nerver som inte klarade påfrestningen.
IMG_20210126_230517.jpg
IMG_20210126_230536.jpg
IMG_20210126_230618.jpg

.
.
.
Jag vet att denna pjäs inte hör hemma här men jag hoppas att jag i alla fall gör det och vill gärna dela denna upplevelse med er.
IMG_20210126_230702.jpg
IMG_20210126_231049.jpg

.
.
.
Jag lovar att komma med ett affordable alternativ inom ett par veckor men under tiden vill jag önska alla glada själar här inne en härlig bronsdag!!😍
IMG_20210126_231210.jpg
IMG_20210126_231338.jpg
IMG_20210126_232304.jpg
IMG_20210126_232317.jpg
IMG_20210127_004712.jpg
Stort grattis till en kanonpjäs. Mycket trevlig 👍

Jag försökte hålla mig in i det längsta men ack mina arma nerver som inte klarade påfrestningen.
IMG_20210126_230517.jpg
IMG_20210126_230536.jpg
IMG_20210126_230618.jpg

.
.
.
Jag vet att denna pjäs inte hör hemma här men jag hoppas att jag i alla fall gör det och vill gärna dela denna upplevelse med er.
IMG_20210126_230702.jpg
IMG_20210126_231049.jpg

.
.
.
Jag lovar att komma med ett affordable alternativ inom ett par veckor men under tiden vill jag önska alla glada själar här inne en härlig bronsdag!!😍
IMG_20210126_231210.jpg
IMG_20210126_231338.jpg
IMG_20210126_232304.jpg
IMG_20210126_232317.jpg
IMG_20210127_004712.jpg
Najs! 👌🏻 Gratulerar till den 😊

• Like
Reactions: M26
IMG_20210126_230517.jpg
IMG_20210126_230536.jpg
IMG_20210126_230618.jpg

.
.
.
IMG_20210126_230702.jpg
IMG_20210126_231049.jpg

.
.
.
IMG_20210126_231210.jpg
IMG_20210126_231338.jpg
IMG_20210126_232304.jpg
IMG_20210126_232317.jpg
IMG_20210127_004712.jpg
Otroligt fin! Stort grattis :)

Jag antar att de som tjafsar emot eller likgiltigt fortsätter posta varumärkeskopior inte känner till historien om Watchuseek och Marina Militare. Det höll kort sagt på att bli en fullkomlig nedstängning av hela forumet eftersom en liten del av forumet postade Paneraikopior med den texten på urtavlan när juristerna knackade på dörren. Därmed finns regeln mot MM även på detta forumet, om ni inte läst ordentligt. Så, nu när det uppenbart är företag som gör "sämre" kopior utan kronskydd som har åkt dit, känner ni att ni fortfarande vill riska KS genom att posta klockor med Panerais kronskydd som vi vet har ett starkare juridiskt skydd än vad som fällde Awsky?
Kort svar: jag anser då att KS ledning tar ställning i frågan och ger specifika riktlinjer om vad som får visas. Då ska det ske tydligt så vi slipper tyckande.
De får basera eventuellt beslut på risk för konsekvenser eller på utfall från tidigare rättsfall eller hur de vill.

I fallet Awsky ser jag tydligt att man var tvungen att ingripa rättsligt då deras klockor förfulade designspråket och snarare gjorde narr av formerna än hyllade dem.

Bild på snygg klocka för att ta bort minnesbild från näthinnan:

C5E7DF4F-BF61-4E40-9804-75A048A6D09A.jpeg

Nu har jag googlat en stund och kan inte hitta varför vi vet att kronskyddet har starkare juridiskt skydd än texten/andra desigelement. Kan du utbilda mig? :)

Kort svar: jag anser då att KS ledning tar ställning i frågan och ger specifika riktlinjer om vad som får visas. Då ska det ske tydligt så vi slipper tyckande.
De får basera eventuellt beslut på risk för konsekvenser eller på utfall från tidigare rättsfall eller hur de vill.

I fallet Awsky ser jag tydligt att man var tvungen att ingripa rättsligt då deras klockor förfulade designspråket och snarare gjorde narr av formerna än hyllade dem.

Bild på snygg klocka för att ta bort minnesbild från näthinnan:

C5E7DF4F-BF61-4E40-9804-75A048A6D09A.jpeg
Den där länken är så mycket snyggare än den vanliga supermanlänken!

Vad tycker ni gubbar om Aragons klockor?
De har en jävla massa riktigt fula klockor tycker jag men några godbitar finns det, som tex Hercules.
jag kan dock inte komma över deras företagsnamn, Aragon, tänker bara på sagan om ringen.
Har ägt en av deras klockor tidigare men jag titta inte så noga när jag köpte den och köpte en på 50mm som var lite väl stort för mig som till och med gillar stora klockor, för övrigt var klockan gedigen, tex ingen spel i bezeln och okay urverk med NH35. Lumen var dock lite sämre än förväntat när de skriver att de använder c3. Priset är väldigt bra på de flesta klockor men den är som med många andra märken med stort utbud att de snabbt hamna på "rea".

76718AD1-C6B7-4EEB-B34A-A06775BA412D.jpeg

Nu har jag googlat en stund och kan inte hitta varför vi vet att kronskyddet har starkare juridiskt skydd än texten/andra desigelement. Kan du utbilda mig? :)
Det finns ett specifikt varumärkesskydd för kronskyddet (går att hitta i diverse databaser, orkar inte leta nu), ett specifikt för Marina Mlitare och ett för 8 giorni brevettatto-cirkeln ... kanske några fler skydd som rör klockan i sig, och inte bara kampanjer och loggor. Det som Panerai vann på mot Awsky var den generella känslan i designen ... dvs. de har inte ett varumärkesskydd för hur tavla och boett och visare etc. ser ut egentligen. Därav är kronskyddets varumärkesskydd starkare än vad de vann på mot Awsky. Därför tror jag inte vi är långt ifrån att de snart slår ned på fler kopior och kanske på folk som postar bilder på kopior.

Vad tycker ni gubbar om Aragons klockor?
De har en jävla massa riktigt fula klockor tycker jag men några godbitar finns det, som tex Hercules.
jag kan dock inte komma över deras företagsnamn, Aragon, tänker bara på sagan om ringen.
Har ägt en av deras klockor tidigare men jag titta inte så noga när jag köpte den och köpte en på 50mm som var lite väl stort för mig som till och med gillar stora klockor, för övrigt var klockan gedigen, tex ingen spel i bezeln och okay urverk med NH35. Lumen var dock lite sämre än förväntat när de skriver att de använder c3. Priset är väldigt bra på de flesta klockor men den är som med många andra märken med stort utbud att de snabbt hamna på "rea".

76718AD1-C6B7-4EEB-B34A-A06775BA412D.jpeg
Ingen erfarenhet av märket men tänkte ändå tipsa om en liknande 1000m bamse som jag iaf vet är bra skit. Armida A1 45mm, ETA mm 🙂
V3bvbzY.jpg

bNNoiPY.jpg

Det finns ett specifikt varumärkesskydd för kronskyddet (går att hitta i diverse databaser, orkar inte leta nu), ett specifikt för Marina Mlitare och ett för 8 giorni brevettatto-cirkeln ... kanske några fler skydd som rör klockan i sig, och inte bara kampanjer och loggor. Det som Panerai vann på mot Awsky var den generella känslan i designen ... dvs. de har inte ett varumärkesskydd för hur tavla och boett och visare etc. ser ut egentligen. Därav är kronskyddets varumärkesskydd starkare än vad de vann på mot Awsky. Därför tror jag inte vi är långt ifrån att de snart slår ned på fler kopior och kanske på folk som postar bilder på kopior.
Och därför säger jag ingenting om Gruppo Gammas design ... :) ... förutom att jag tycker det är lite osmakligt namn. :D

Finns en intressant text om när Guinand började samarbeta med Sinn; och om jag läser rätt var det 1974;

"The new pilot watch“ 1974
With the 361, we return to the beginnings of Guinand's and Helmut Sinn's cooperation at Guinand - this watch marks the start of a 50-year collaboration in the construction of pilot's watches. Uncompromisingly reduced and highly functional. At that time constructed under the specification "For any height and up to a water pressure of 200 m" - and this also applies to the reissue - vacuum safe up to 11,000 meters altitude and pressure resistant up to 20 bar.
For the reissue of this model which was also known as Model 102 B, we consulted with collectors and connoisseurs in advance to be able to work out the right balance between history and practicality. This is how the new edition of the 361 presents itself with its contemporary automatic movement and sapphire crystal, and at the same time traditionally as Bi-Compax with a deep black glossy dial and solid stainless steel back."

1611742978024.png

De släppte även denna teaser på sin instagram sida i förmiddags :woot:
1611746458038.png

Senast ändrad:
Härligt köp, den tickar väldigt många boxar. Kul att se en i tråden!
Bästa bronsklockan jag sett jämte Yema Mission Maubydick. Oris brons patineras väldigt fint.

Får man ställa sig i kö att få frågan om du någon gång ändrar dig, en av få Oris som lockar.
Tack snälla! Ja verkligen fantastiskt köp, allt från det nya urverket till utförandet. Underbart rotorljud i det nya verket, nästintill obefintligt ljud när det spinner till med efterföljande ljud av uppdrag. Jag hade den tidigare 42mm varianten som jag tyckte mycket om men den bar något för stort vilket till slut fick mig att sälja den men den här är perfekt! Självklart noterar jag intresset för eventuell framtida flipp ☺️
Grattis! Makalöst vacker klocka.
Tack och bock! Var lite osäker utan att ha sett den IRL först men kan bara konstatera att den är precis så bra som den framstår på bild/video om inte bättre ☺️
Den där måste la ändå vara en keeper. Den sitter ju helt perfekt på din handled.
Tackar ödmjukast! Ja det hoppas jag verkligen 😁
Alltså wow! Den knep du! Otroligt häftig, gratulerar!
Tack kompis!
Vacker pjäs! 😍 Gratulerar. 👌
Tackar!
Grattis till en finfin klocka. Hoppas ni skall finna varandra 😎
Tack vännen! Tog ett välbehövt uppehåll härifrån för att sansa mig lite. Blev så jäkla mycket impulsköp annars 🤣
Stort grattis till en kanonpjäs. Mycket trevlig 👍
Tackar ödmjukast!
Najs! 👌🏻 Gratulerar till den 😊
Stort tack!
Otroligt fin! Stort grattis :)
Tack vännen!☺️

Tillbaka
Topp