• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fast här är det ju väldigt uppenbart var inspirationen kommer ifrån då det är en ganska unik design som knappast återfinns lite varstans. Det går alltid att argumentera för att vissa detaljer skiljer minimalt om man bara är ute efter att försöka rättfärdiga likheterna men det går inte att sticka under stol med att de har lånat friskt från Aqua Terra i allt från boett, index, minutmarkeringar osv.

Copager verkar vara väldigt populära och det är väl inte så konstigt men vi kan ju kalla det för vad det är istället för att blunda för elefanten i rummet. 😉
Visst ser jag likheten utan någon större svårighet, som sagt så bryr jag mig bara inte om det.
Aqua Terran är ju grym så något liknande är inte fel i mina ögon. Sen är det kanske en elefant i rummet i andra trådar möjligen men här i denna tråden så vet jag inte om det stämmer riktigt.
Bara lite småtrött på allt påpekande som poppar upp för jämnan. Vet inte vad man vinner på det eftersom en stor del i tråden har andra "copager" redan. Har förmodligen fel även denna gången men isåfall bjussar jag på det 🙂.

Visst ser jag likheten utan någon större svårighet, som sagt så bryr jag mig bara inte om det.
Aqua Terran är ju grym så något liknande är inte fel i mina ögon. Sen är det kanske en elefant i rummet i andra trådar möjligen men här i denna tråden så vet jag inte om det stämmer riktigt.
Bara lite småtrött på allt påpekande som poppar upp för jämnan. Vet inte vad man vinner på det eftersom en stor del i tråden har andra "copager" redan. Har förmodligen fel även denna gången men isåfall bjussar jag på det 🙂.
Måste köpa mig en för jag älskar copager, jag har copagejeans copagefrisyr och copageskor sedan tidigare. Tom. mina barn är copager!

Haha, det känns som att jag alltid är trådens svarta får/bad guy. 😂 Jag tycker att du är lite orättvis för jag har inget intresse av att klanka ner på folks klockor och scrollar helt enkelt bara vidare när folk lägger upp bilder på sina copager som inte intresserar mig snarare än att kritisera men i det här fallet så känner jag till Borealis sedan tidigare som ett märke som har dessa modeller bakom sig som alla (så vitt jag vet) är väldigt unika i sin design och som enligt mig är jäkligt snygga och då är det väl inte så konstigt att man kliar sig i huvudet när de släpper en modell som uppenbarligen har som syfte att efterliknade en annan aktuell, välkänd modell? 🤷‍♂️

Det här är Borealis för mig:
1173727642.jpg
1462992112.jpg
P2250068.jpg

Det här är inte Borealis för mig:

imgonline-com-ua-twotoone-wnrBEQgw8kRhhz7.jpg

Vi får väl agree to disagree men när vi alla ser väldigt tydliga likheter från en annan klocka med unik design som man snabbt känner igen så är det ingen hemlighet att syftet är att efterlikna den. Jag tycker bara att det är trist helt enkelt då jag vet att de kan spela homagespelet på ett snyggt sätt med t.ex. Adragan som är en fantastiskt snygg vidareutveckling av Explorern och som jag faktiskt tycker är mycket snyggare än originalet:

1106879063.jpg

Haha, det känns som att jag alltid är trådens svarta får/bad guy. 😂 Jag tycker att du är lite orättvis för jag har inget intresse av att klanka ner på folks klockor och scrollar helt enkelt bara vidare när folk lägger upp bilder på sina copager som inte intresserar mig snarare än att kritisera men i det här fallet så känner jag till Borealis sedan tidigare som ett märke som har dessa modeller bakom sig som alla (så vitt jag vet) är väldigt unika i sin design och som enligt mig är jäkligt snygga och då är det väl inte så konstigt att man kliar sig i huvudet när de släpper en modell som uppenbarligen har som syfte att efterliknade en annan aktuell, välkänd modell? 🤷‍♂️

1173727642.jpg
1462992112.jpg
P2250068.jpg

Vi får väl agree to disagree men när vi alla ser väldigt tydliga likheter från en annan klocka med unik design som man snabbt känner igen så är det ingen hemlighet att syftet är att efterlikna den. Jag tycker bara att det är trist helt enkelt då jag vet att de kan spela homagespelet på ett snyggt sätt med t.ex. Adragan som är en fantastiskt snygg vidareutveckling av Explorern och som jag faktiskt tycker är mycket snyggare än originalet:

1106879063.jpg
Min gamla
V9zJ7ig.jpg

Navale
9S72axX.jpg

Borealis Porto Santo, tror den kom -17
65cSQ6u.jpg

n2r8lkm.jpg

3IyKitm.jpg
Jag antar att det är "fejkade" fasta bandhorn och att de bara är utformade för att se så ut (apkass förklaring men jag hoppas att du förstår vad jag menar) med tanke på gummibandet eller är man fast med ett och samma band med nato som enda alternativ när det pajar? :eek: Snygg baksida och kul att de vågade ta ut svängarna rejält. 👍

Jag antar att det är "fejkade" fasta bandhorn och att de bara är utformade för att se så ut (apkass förklaring men jag hoppas att du förstår vad jag menar) med tanke på gummibandet eller är man fast med ett och samma band med nato som enda alternativ när det pajar? :eek: Snygg baksida och kul att de vågade ta ut svängarna rejält. 👍
Som du säger så är det vanliga fjäderbelastade bandstift. Riktigt udda fågel. Ev kan den vara kvar hos @albinh

Slog till på en NTH Näcken igår. Valet stog mellan denna och en Zelos Blacktip (Orient och Eterna var också med men slogs ut rätt tidigt) och kände att NTHs design var lite renare och närmare det jag letade efter.

Har lyckats läsa mig till att homage klockor inte är vidare populära på detta forum men för mig var det avsiktligt. Har fram till nu endast burit dressklockor i allt från Tissot till Omega. Har galet små händer så har länge stått emot dykarklockor. Så när jag nu ger mig in på denna stil så letade jag efter en modern klocka med klassiska dykardrag. Gillar jag denna kommer jag sannolikt till årets slut vända ögonen till en Seamaster, L2 eller Aquatimer.

Slog till på en NTH Näcken igår. Valet stog mellan denna och en Zelos Blacktip (Orient och Eterna var också med men slogs ut rätt tidigt) och kände att NTHs design var lite renare och närmare det jag letade efter.

Har lyckats läsa mig till att homage klockor inte är vidare populära på detta forum men för mig var det avsiktligt. Har fram till nu endast burit dressklockor i allt från Tissot till Omega. Har galet små händer så har länge stått emot dykarklockor. Så när jag nu ger mig in på denna stil så letade jag efter en modern klocka med klassiska dykardrag. Gillar jag denna kommer jag sannolikt till årets slut vända ögonen till en Seamaster, L2 eller Aquatimer.
Välkommen till både mikrotråden och KS! Bra val, posta gärna en bild. ☺️ Det har funnits ett gäng NTH i tråden tidigare i alla fall (både Näcken och Azores) men jag har inte sett någon på ett tag. Jag tycker att det är en väldigt lyckad modell och som du säger ser den ut att till viss del vara vintageinspirerad men har ändå en modern design mer lik t.ex. Pelagos än vintage Tudor även om den säkert är inspirerad av någon gammal modell. Till skillnad från Pelagos så är den ju inte heller gigantisk till varken bredd eller höjd. 👍 Men risk för att verka dum men vad är L2?

Välkommen till både mikrotråden och KS! Bra val, posta gärna en bild. ☺️ Det har funnits ett gäng NTH i tråden tidigare i alla fall (både Näcken och Azores) men jag har inte sett någon på ett tag. Jag tycker att det är en väldigt lyckad modell och som du säger ser den ut att till viss del vara vintageinspirerad men har ändå en modern design mer lik t.ex. Pelagos än vintage Tudor även om den säkert är inspirerad av någon gammal modell. Till skillnad från Pelagos så är den ju inte heller gigantisk till varken bredd eller höjd. 👍 Men risk för att verka dum men vad är L2?

Ursäkta, jag var nog lite överdrivet intern där. L2 är en serie från Maurice de mauriac. Ett litet Schweiziskt företag som gör i överlag stilrena klockor, något som ligger väldigt varmt om hjärtat för mig.

Tack för välkomnandet, bild på klockan kommer när jag fått länk borttagen.

1173727642.jpg
1462992112.jpg
P2250068.jpg

1106879063.jpg
Jag håller med dig i mycket och något svart får är du inte 😊. Bara jag som är trött på allt prat om liknelser överlag eftersom det nästan alltid tidigare har hängt kvar i tråden som en blöt filt som aldrig torkar, dock inte alls riktat till dig utan diskussionen som sådan bara.

1173727642.jpg
1462992112.jpg
P2250068.jpg

1106879063.jpg
Ingen fara, jag är med dig :) vi behöver väl påminnas då och då åt båda hållen. Borealis och nu även Traska går väl mer åt att likna andra modeller. Jag kan också tycka att de tappar i originalitet med det.

Men nu är det måndag, dagen innan veckans tråkigaste dag: tisdag (det är sedan gammalt), så då får det bli en bild på dagens frostiga blå klocka

DAF15CFB-6F6A-41E8-92C9-C72F960928BD.jpeg

Glöm inte bort BB58 som är en väldigt fin storlek! Även Seikos Spb143 med syskon är lite mindre (allt e relativt) och sitter fint tycker jag!

Men ärligt talat, är det inte jäkligt trist? 🤷‍♂️ Jag redigerade mitt inlägg så det blev lite matigare än bara en oneliner men de har flera jättesnygga modeller i bagaget och så släpper de en sån här tråkig copage.
Instämmer. Den här var ju en shameless carbonkopia på AT. Det minsta dom kunde gjort är ju att valt en annan minutvisare. (Som i mitt tycke dessutom är det sämsta på ATn....så här fanns utrymmer både för att minska kopiekänslan och förbättre utseendet!)

4183C9DD-2C5B-4F00-A68F-D37C162E2E73.jpeg

Tycker det är så kul när det händer något på spännet, i detta fallet både borstade och polerade ytor.

Var riktigt sugen på en Sinn 104 på H-länk ett tag, sen läste jag en recension som fullständigt sågade spännet och då dog intresset för mig. Fan, det kan ha varit här inne jag läst det. Minns inte riktigt. Någon som kan upplysa en oinvigd, hur är Sinns spännen egentligen?

Som du säger så är det vanliga fjäderbelastade bandstift. Riktigt udda fågel. Ev kan den vara kvar hos @albinh

Visst finns den kvar här, hos min sambo närmare bestämt. Hon råkade kliva in och se över min axel när jag scrollade i den här tråden och stannat vid ett av @Björn Boett :s inlägg med nämnda klocka. Hon blev väldigt intresserad direkt och pm skickades om köplats vid eventuell försäljning. Sen dröjde det inte många dagar innan flipparsjukan slog till hemma hos Björn. Som sagt är det också vanliga bandstift som göms under gummit. En rolig klocka helt klart!

Tycker det är så kul när det händer något på spännet, i detta fallet både borstade och polerade ytor.

Var riktigt sugen på en Sinn 104 på H-länk ett tag, sen läste jag en recension som fullständigt sågade spännet och då dog intresset för mig. Fan, det kan ha varit här inne jag läst det. Minns inte riktigt. Någon som kan upplysa en oinvigd, hur är Sinns spännen egentligen?
Det är tekniskt sett inget fel på Sinns lås, de kommer att hålla länge och du behöver inte oroa dig för att tappa klockan men däremot så är de fula och tråkiga. De är tillverkade av tunn plåt och det är ingen vidare finish på dem. Jag har inget emot plåtlås generellt (älskar retrokänslan av det på mina Doxa BoR-länkar) men på Sinn känns de billiga vilket inte återspeglar kvalitén på deras klockor.

Det är tekniskt sett inget fel på Sinns lås, de kommer att hålla länge och du behöver inte oroa dig för att tappa klockan men däremot så är de fula och tråkiga. De är tillverkade av tunn plåt och det är ingen vidare finish på dem. Jag har inget emot plåtlås generellt (älskar retrokänslan av det på mina Doxa BoR-länkar) men på Sinn känns de billiga vilket inte återspeglar kvalitén på deras klockor.
Jag har inte testat själv men har också hört att de ska kännas lite billiga. Viklåset till deras övriga band ska dock vara riktigt bra men det finns två olika varianter på det.

Ap ap ap, känner mig ganska säker på att moddning under pågående #OWGMarch inte är ok 😉 blir alldeles för lätt då.
Band och länk vet jag är ok, men där någonstans tror jag gränsen går.
”Sålänge det är samma klocka”
Var går gränsen, boett och verk kan jag tycka men kanske tavla och visare ingår i ”samma klocka”?
FC1D22A4-E085-4117-855C-E09FA8195A03.jpeg

Det gjorde du helt rätt i, Näcken är grym #confirmed. Hade Tudor tillverkat en sådan så hade jag köpt med en gång.
NTH är ett bra exempel på en intressant härmapa där man tar designelement men gör en egen grej...till det bättre imho.
Har själv ägt både Pelagos och Näcken, den sistnämnda i mitt tycke den bättre klockan i alla avseenden trots rassssligt Miyotaverk👌🏼

Angående populärtävlingar och annat statusrelaterat är denna tråd skönt befriade från sådant (nåja, för det mesta). Kör på det DU gillar, gasen i botten och välkommen!

Jag har aldrig klämt på en Sinn men förstått att de står högt i kurs vad gäller kvalitet, så att låset känns billigt förstör liksom hela upplevelsen i min värld. Det finns ju ingen del av klockan som man pillar på lika mycket som låset, det är ju varje morgon och varje kväll så länge man använder klockan :/

Samtidigt vill man kanske inte ha alltför fint lås heller, älskar låset på min Baltic men får nästan lite dåligt samvete av alla märken mitt skrivbordsdykande åsamkar den😂

Jag har inte testat själv men har också hört att de ska kännas lite billiga. Viklåset till deras övriga band ska dock vara riktigt bra men det finns två olika varianter på det.
De känns som sagt tooliga och tåliga men de ser inte så kul ut. :rolleyes:

Jag har aldrig klämt på en Sinn men förstått att de står högt i kurs vad gäller kvalitet, så att låset känns billigt förstör liksom hela upplevelsen i min värld. Det finns ju ingen del av klockan som man pillar på lika mycket som låset, det är ju varje morgon och varje kväll så länge man använder klockan :/

Samtidigt vill man kanske inte ha alltför fint lås heller, älskar låset på min Baltic men får nästan lite dåligt samvete av alla märken mitt skrivbordsdykande åsamkar den😂
Nej, det ska ju inte vara något superflådigt på en toolklocka men det hade ändå passat stilen bättre med ett lite kaxigare lås. Så många kronor extra hade det inte kostat och Sinn är inte precis billiga. :)

Tillbaka
Topp