• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Där ligger CW i lä, men bjuder på ett lumeshot ändå.
IMG_20210222_200636.jpg
Fräck bezelmarkering! Jag upplever att lumen på CW är rätt potent och det är en av få klockor som aldrig behöver laddas vilket jag knappt upplevt ens med Seiko. Jag antar att de använder samma typ och applicering på alla sina dykare?
Kikat på det märket förut men och jodå, dom är trevliga. Dock har jag aldrig fastnat för något i deras utbud.

Köpte en nomos metro 35 för att dämpa det habegäret men den är ju varken micro eller affordable :)
Vi är inte så hårda på definitionerna här och jag skulle absolut räkna in Nomos som ett mikromärke. ☺️ Även om man nu inte skulle tycka att det är det så är det ju alltid trevligt med lite variation i tråden!
När det gäller väggklockor så är det Georg Jensen som gäller. På tok för dyra och själva definitionen av Bauhaus.
FewDampHamadryas-small.gif

Jag skulle nog inte köpa en sån själv men jag tycker ändå att de är jäkligt coola.

Fräck bezelmarkering! Jag upplever att lumen på CW är rätt potent och det är en av få klockor som aldrig behöver laddas vilket jag knappt upplevt ens med Seiko. Jag antar att de använder samma typ och applicering på alla sina dykare?

Vi är inte så hårda på definitionerna här och jag skulle absolut räkna in Nomos som ett mikromärke. ☺️ Även om man nu inte skulle tycka att det är det så är det ju alltid trevligt med lite variation i tråden!

FewDampHamadryas-small.gif

Jag skulle nog inte köpa en sån själv men jag tycker ändå att de är jäkligt coola.
Ja, det är en grymt snygg detalj :) Håller med. Jag sover med klockan på för det mesta och läsbarheten på CW när jag vaknar mitt i natten är nog den bästa av de klockor jag har! Ja, jag tänker också att de borde ha samma på alla dykare :)

Tog alldeles för lång tid innan polletten trillade ner 😂 Inte vad jag vet men är långt ifrån expert på Stort O.
Säga vad man vill om homager, men jag älskar verkligen den boetten :D Hade jag inte provat den så hade jag nog inte suktat efter en Aqua Terra nu, Omega har aldrig lockat mig annars... om jag skaffar fin-klocka igen så borde Omega pröjsa en slant till Borealis som tack för hjälpen ;)

Säga vad man vill om homager, men jag älskar verkligen den boetten :D Hade jag inte provat den så hade jag nog inte suktat efter en Aqua Terra nu, Omega har aldrig lockat mig annars... om jag skaffar fin-klocka igen så borde Omega pröjsa en slant till Borealis som tack för hjälpen ;)
Jag med. Rent tekniskt är det faktiskt inte Omegas boett så sett utan designades av Huguenin Freres och användes av flera olika märken på 60-talet...
Doxa, Eberhardt m.fl.
Ganska vanligt att märkena delade på färdiga delar på den tiden, särskilt dykare som tillverkades i galet små volymer jämfört med idag 🙂

Ja nu har jag ju kommit hit och bosatt mig här i tråden sedan ett antal år tillbaka så tåget till OWG har lämnat perrongen och åkt för länge sedan i mitt fall känner jag 😂. Jag leker lite med tanken bara och den enda jag lurar är nog mig själv skulle jag tro 😊.

Mjo känner samma sak. Nu när man fått upp ögonen för så många olika modeller så är det svårt att återigen bli klockmonogam 🙃

Mest lurkat i mån av tid idag. Så här kommer dagens utsikt, dagens klocka och kvällens klocka 🥳

Lägger in en reminder om @Von 's och min lilla trådinsamling för Min Stora Dag med 😉 Är i skrivande stund uppe i 2500kr! 😱 Så mer än supernöjd egentligen 😍 Men finns det någon mer som är sugen på att bidra så är det bara kul och en bonus ❤️
IMG_20210222_140834.jpg
IMG_20210222_152105.jpg
IMG_20210222_222141.jpg

Mest lurkat i mån av tid idag. Så här kommer dagens utsikt, dagens klocka och kvällens klocka 🥳

Lägger in en reminder om @Von 's och min lilla trådinsamling för Min Stora Dag med 😉 Är i skrivande stund uppe i 2500kr! 😱 Så mer än supernöjd egentligen 😍 Men finns det någon mer som är sugen på att bidra så är det bara kul och en bonus ❤️
IMG_20210222_140834.jpg
IMG_20210222_152105.jpg
IMG_20210222_222141.jpg
Heja oss! 😊

Ingen dålig utsikt där, du kanske skulle kunna bosätta dig bredvid skorstenen som Karlsson på taket?

Verkar vara schyssta band! Återkom gärna med feedback 👍

Edit: såg att du skrivit redan. Den som du beskriver som koppar, är det ”Brown”?
Den bruna/koppar är den de kallar "Fallow".

Jag håller fortsatt singularstraps/Premium som favorit. Dessa är styvare och man ser mer av att det är en plast-produkt, med mer smält plast i trycket. Singulars är något mer väv-likt och precis perfekt lagom tunnt och styvt. Hårdvaran på dessa är dock riktigt trevligt.

DBEEAC79-C189-49A7-8148-E5A358AC595B.jpeg
A6CC11D9-A47A-4C96-839A-FE6CE9B08146.jpeg

Slog till på en NTH Näcken igår. Valet stog mellan denna och en Zelos Blacktip (Orient och Eterna var också med men slogs ut rätt tidigt) och kände att NTHs design var lite renare och närmare det jag letade efter.

Har lyckats läsa mig till att homage klockor inte är vidare populära på detta forum men för mig var det avsiktligt. Har fram till nu endast burit dressklockor i allt från Tissot till Omega. Har galet små händer så har länge stått emot dykarklockor. Så när jag nu ger mig in på denna stil så letade jag efter en modern klocka med klassiska dykardrag. Gillar jag denna kommer jag sannolikt till årets slut vända ögonen till en Seamaster, L2 eller Aquatimer.
Bra val. Den sitter fint på mina 16cm. Att den är så tunn gör att den känns nästan mer som en dressklocka att bära. Första dykaren jag tyckte om att ha på mig mycket tack vare det 😊
PXL_20210222_221337952.jpg

Den bruna/koppar är den de kallar "Fallow".

Jag håller fortsatt singularstraps/Premium som favorit. Dessa är styvare och man ser mer av att det är en plast-produkt, med mer smält plast i trycket. Singulars är något mer väv-likt och precis perfekt lagom tunnt och styvt. Hårdvaran på dessa är dock riktigt trevligt.

DBEEAC79-C189-49A7-8148-E5A358AC595B.jpeg
A6CC11D9-A47A-4C96-839A-FE6CE9B08146.jpeg
Hårdvaran känns lite nättare och mer klassisk än på singulars. Ser väldigt mycket ut som zuludivers vanliga Nato. Men jag tycker singulars är coola med sina kantiga fasningar. Varför är det så kul med Nato? 😂

Edit: har du provat admiralty från mks? Vill hitta ett schysst sådant med den äkta admiraltyfärgen

Plagiattisdag. Otroligt vad några grader vinkel gör skillnad för tavlan :). Däremot börjar denna hänga löst i samlingen tack vare att jag måste bära den lite för löst eller lite för tight pga avsaknaden av mikrojusteringar och att jag är mitt mellan två länkbitar :/
IMG_20210223_102142.jpg
IMG_20210223_102209.jpg

Tillbaka
Topp