• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Yema susar förbi i mitt instaflöde titt som tätt och det stör mig då jag verkligen gillar deras Navygraf. Även de andra dinkorna tycker jag ser riktigt bra ut även om de är alldeles för dyra för mig och ganska dyra rent generellt också. 12k för en klocka med ETA2824, 20k för en med Val7750! Men quartzarna för 3,5k och Navygrafen med inhouseverk för 7,5k känns lite mer smakfullt prissatta. Hoppas att jag springer på någon av dem på begmarknaden sen eller att jag lyckas med att sälja av massor av klockor :)
54B87E42-F5C4-4C2F-A2C2-BDAEF6C405DB.jpeg
4D2A236F-0962-4156-8AD6-45F62D9788E3.png
720B3F1F-644F-40F2-9DF2-099BAB363FD7.png
FCD92273-627D-4E96-8574-7DE8B1261526.png
E80AD6ED-38F3-41DA-8B83-597BBEA61548.jpeg

Hittade en rätt udda klocka idag som jag blir allt mer sugen på att klicka hem. Den har allt jag inte brukar att gilla som PVD, skeleton tavla och den är fyrkantig. Men trots detta är den rätt ball. 40x40 med ett automatiskt custom made seagullverk till denna. Går att få för ca 150$. Någon som testat denna?

Xiaomi Youpin Ciga

relogio-xiaomi-youpin-ciga-leia-todo-anuncio-D_NQ_NP_749015-MLB27581433372_062018-F.jpg

De verkar ha nån annan på G som också såg rätt schysst ut, går loss på ca 150$ den med.

Xiaomi Ciga Design Z Series

Xiaomi-CIGA-watch-A.jpg

pre-sale-xiaomi-ciga-design-z-series-mechanical.jpg

Yema susar förbi i mitt instaflöde titt som tätt och det stör mig då jag verkligen gillar deras Navygraf. Även de andra dinkorna tycker jag ser riktigt bra ut även om de är alldeles för dyra för mig och ganska dyra rent generellt också. 12k för en klocka med ETA2824, 20k för en med Val7750! Men quartzarna för 3,5k och Navygrafen med inhouseverk för 7,5k känns lite mer smakfullt prissatta. Hoppas att jag springer på någon av dem på begmarknaden sen eller att jag lyckas med att sälja av massor av klockor :)

Navygraf ser riktigt trevlig ut. Fin länk. 7,5 känns ändå överkomligt. Jag undrar dock lite hur deras ”in-house” verk är? 500 tillverkade exemplar om jag förstår det rätt?

Hittade en rätt udda klocka idag som jag blir allt mer sugen på att klicka hem. Den har allt jag inte brukar att gilla som PVD, skeleton tavla och den är fyrkantig. Men trots detta är den rätt ball. 40x40 med ett automatiskt custom made seagullverk till denna. Går att få för ca 150$. Någon som testat denna?

Xiaomi Youpin Ciga

relogio-xiaomi-youpin-ciga-leia-todo-anuncio-D_NQ_NP_749015-MLB27581433372_062018-F.jpg

De verkar ha nån annan på G som också såg rätt schysst ut, går loss på ca 150$ den med.

Xiaomi-CIGA-watch-A.jpg

Lite sevenfriday-vibbar på den fyrkantiga.

Xiaomi Youpin Ciga

Xiaomi-CIGA-watch-A.jpg

Tycker de har fått tillverket, ser inte så billigt ut som de brukar göra. Boetterna var inte så kul.

Navygraf ser riktigt trevlig ut. Fin länk. 7,5 känns ändå överkomligt. Jag undrar dock lite hur deras ”in-house” verk är? 500 tillverkade exemplar om jag förstår det rätt?
Jo det stämmer och det verkar vara deras enda modell med inhouse verk, och det känns ju lite skumt. Trodde först att det var någon modifierad historia, men enligt dem själva är det en helt egen design. Också lite skumt att deras ETA och Valjoux är så pass mycket dyrare än deras egna kaliber.

Saxat från hemsidan:
"
YEMA IN-HOUSE WATCH MOVEMENT:
MBP1000

YEMA, the legendary watchmaking brand created in 1948 by Henry Louis Belmont has developed a distinct fine watchmaking expertise over the years. Today YEMA is the image of qualitative French watchmaking. Reliability and performance characterise the brand's legacy.

After an investment of more than € 3 million and 4 years of Research & Development in 2011, Yema releases its in-house self-winding mechanical movement, the MBP1000, which is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France.

Equipped with a bidirectional oscillating mass mounted on a ball bearing rotating in both directions, it guarantees a quick spring winding and a 45-hour power reserve. To this efficiency gain is added precision, provided by a regulator whose balance beats at a frequency of 28,800 vibrations per hour.

The stones total 31 rubies of which 2 located at the ends of the axis of the barrel: A technical choice to effectively reduce the friction generally observed at this mechanical movement's element.

Our in-house caliber has easily passed the so-called "Guillotine" test, which exposes the movement's mechanism to a series of shocks and guarantees its solidity and well functioning under stressful conditions."

Undras om den dykerupp i fler egna ur eller om de satsar på att sälja den till andra tillverkare? Känns ju lite off att sälja 500 klockor á 749€ och tjäna 374500€ efter en 3000000€ investering :D

Senast ändrad:

Xiaomi Youpin Ciga

Xiaomi-CIGA-watch-A.jpg

Den sista som påminner om RM var ju rätt cool. Om det inte hade varit för dom där konstiga kuberna bara :banghead:

Såg nått sjukt på massdrop häromdagen. Ingen som blir sugen på lite höjd???
Screenshot_20190301-171447_Chrome.jpg
Såg den där också och undrade om den kan visa två tider eller om timvisaren alltid pekar på "6" på chapter ringen? Hade varit kul om det varit en GMT men då behöver chapter ringen vara 24 timmars och den gått att ställa separat...

Jo det stämmer och det verkar vara deras enda modell med inhouse verk, och det känns ju lite skumt. Trodde först att det var någon modifierad historia, men enligt dem själva är det en helt egen design. Också lite skumt att deras ETA och Valjoux är så pass mycket dyrare än deras egna kaliber.

Saxat från hemsidan:
"
YEMA IN-HOUSE WATCH MOVEMENT:
MBP1000

YEMA, the legendary watchmaking brand created in 1948 by Henry Louis Belmont has developed a distinct fine watchmaking expertise over the years. Today YEMA is the image of qualitative French watchmaking. Reliability and performance characterise the brand's legacy.

After an investment of more than € 3 million and 4 years of Research & Development in 2011, Yema releases its in-house self-winding mechanical movement, the MBP1000, which is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France.

Equipped with a bidirectional oscillating mass mounted on a ball bearing rotating in both directions, it guarantees a quick spring winding and a 45-hour power reserve. To this efficiency gain is added precision, provided by a regulator whose balance beats at a frequency of 28,800 vibrations per hour.

The stones total 31 rubies of which 2 located at the ends of the axis of the barrel: A technical choice to effectively reduce the friction generally observed at this mechanical movement's element.

Our in-house caliber has easily passed the so-called "Guillotine" test, which exposes the movement's mechanism to a series of shocks and guarantees its solidity and well functioning under stressful conditions."

Undras om den dykerupp i fler egna ur eller om de satsar på att sälja den till andra tillverkare? Känns ju lite off att sälja 500 klockor á 749€ och tjäna 374500€ efter en 3000000€ investering :D
Ja, det måste ju komma fler modeller med ett i. Men, vad har du nu satt igång. ;-)
Jag är grymt sugen på att klicka hem en. 39 mm och med länk...

Ja, det måste ju komma fler modeller med ett i. Men, vad har du nu satt igång. ;-)
Jag är grymt sugen på att klicka hem en. 39 mm och med länk...
Hojta till när du tröttnar på den :angel:

EDIT: Verkar som att verket även hittat in i Yema Superman för 690€ också

Senast ändrad:
Då köpesannonser försvinner rätt så snabbt bland mängden, kanske jag har bättre tur här i stället bland micro entusiaster.

Letar efter en Autodromo Group B version 1. Om nån har en till salu eller känner nån som vill sälja så är det bara att pm:a.

@964C2 ( om du ser detta vill jag köpa :) )

Såg den där också och undrade om den kan visa två tider eller om timvisaren alltid pekar på "6" på chapter ringen? Hade varit kul om det varit en GMT men då behöver chapter ringen vara 24 timmars och den gått att ställa separat...
Ja jag fattade inte riktigt vad som va tanken bakom designen. Annorlunda är väl inte alltid bra...

Xiaomi Youpin Ciga

Xiaomi-CIGA-watch-A.jpg

Det har kliat lite i fingrarna när jag surfat förbi den. Du bör kunna få den för 130-140 USD på Gearbest eller Ali.

Grymmt fina klockor, angående priset så kanske satsar de på byggkvalitet framför en marknadsgimmik som ”In-House”. IH-hetsen är väl bara en PR-konsults omskrivning på att förtagen är för snåla att köpa in verk från en erfaren leverantör.
Jag betalar nog hellre för en ETA än ett nytt IH-verk från en mindre tillverkare, Fransk dessutom...(Renault, Peugeot, Zitroen).
Ska avsluta med att Yema gör riktigt fina klockor, det är flera av de där som lockar.

Senast ändrad:

OK det här spårade ju ur, nu är jag på gång att beställa en Superman Heritage, frågan är bara om jag ska ha en Blå limiterad Heritage eller en "vanlig" svart Heritage. Blå eller svart, applicerade index eller prickar a'la dussindykare, många frågor!?!

Jag måste säga att det är den blåa som lockar mest.

EDIT: äsch nu köpte jag en blå :) fick välja nummer och allt. Det här blir nog bra, hoppas man kan bada lika mycket i år som förra året.
10 % rabatt just nu, alltid något. De problem med lös krona de haft på den svarta är nu löst och förekommer inte på denna blå modell (vi får väl se).
Heritage blue.jpg

heritage black.jpg

Senast ändrad:
OK det här spårade ju ur, nu är jag på gång att beställa en Superman Heritage, frågan är bara om jag ska ha en Blå limiterad Heritage eller en "vanlig" svart Heritage. Blåe eller svart, applicerade markeringar eller prickar a'la dussindykare, många frågor!?!

Jag måste säga att det är den blåa som lockar mest.

Heritage blue.jpg

heritage black.jpg
Blåa poppar ju klart mest, men den svarta har mer klassiska och snygga index... :angel:

Tillbaka
Topp