• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Beat error under 0,3 lär vara acceptabelt så långt jag vet, fast lägre är självklart alltid att föredra.
Beat error är väl skillnaden i tid mellan att balanshjulet slår till pallet forken från olika håll, dvs troligen lite olika amplituder åt höger resp vänster. Behöver inte vara så farligt i sej. Skillnaden i tid mellan vartannat tick på sekundvisaren. Hög beat error tyder på att balansfjädern och balanshjulet behöver kollas, tror jag. :) rätta mej gärna om nån vet bättre, kan alltid lära nytt.
EDIT: på timegraphern ger beat error upphov till två parallella linjer, bredden mellan dem. Om jag fattat rätt :rolleyes:

Senast ändrad:
Bild av gårdagens wotd och (min enda) 2824 från 2007 och vad jag vet inte servad. Lift angle på 50 grader som sig bör. Börjar synas på beat error främst, bredden mellan linjerna, att det snart är dags. Visar vilken beater det är efter 12 år.
Roligt sånt här :D
IMG_20190310_105510_3.jpg

Ser ut som det är lite störningar också. Nån som nös? :) Ligger frekvensen mellan två som timegraphern har? Prövat att sätta klockan i fasningarna längst ut på hållarna (som det är tänkt tror jag)? I vilket fall verkar klockan behöver en liten genomgång o_O Kul är det.
Den bara är så usel. Var garanterad usel redan när den var ny på 70-talet.
Jag fick skaka den som f... för att få den att starta överhuvudtaget.
Mera ett mirakel att den gick igång alls.

Ett tips till alla förresten. Beställde ett gäng billiga gummiband bla Tropic från CNS i fredags. Dom har clearence sale och dessa går loss på 2 USD styck. Det är den gamla modellen, helt ok för det priset.

Den äldre generationen tropic är så mkt bättre med, borde behållit några jag köpt...

• Like
Reactions: FOQ
Tillbaka
Topp