• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FOQ

Audemars
Ja, dom är ju inte så dyra. Det är väl fördelen med CNS. Förra veckan var det frakt på svenska köp, men i fredags var det som bortblåst :) Jag fick ett av de nya tropicsen i ett köp, skulle nog säga att den är lika mjuk som waffeln.
 

FOQ

Audemars
Så är det ju. Men som du vet kan en ny klocka medföra merkostnader i form av ny klocklåda, fler band osv ;)
Skämt åsido. Verkar vara en fin klocka. Gillar caset, visarna och valen av färg. Dessutom verkar det ju komma länk också. Jag har funderat på att slå till på två. Den orangea är given för mig. Sedan måste jag bestämma om jag vill ha mässing eller den i stealth.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Skämt åsido. Verkar vara en fin klocka. Gillar caset, visarna och valen av färg. Dessutom verkar det ju komma länk också. Jag har funderat på att slå till på två. Den orangea är given för mig. Sedan måste jag bestämma om jag vill ha mässing eller den i stealth.
Jag kan inte riktigt bestämma mig. Den ultimata versionen hade varit mässingsboett med svart urtavla och mässingsring. Annars mässing med grön tavla. Men en klocka med den kombinationen har jag redan.

Svårt :p
 

FOQ

Audemars
Jag kan inte riktigt bestämma mig. Den ultimata versionen hade varit mässingsboett med svart urtavla och mässingsring. Annars mässing med grön tavla. Men en klocka med den kombinationen har jag redan.

Svårt :p

Mässingring på svart urtavla tror jag inte är något problem. Vad jag förstår är Elshan rätt smidig att ha att göra med vad gäller sådant. Tror det går att köpa till extra. Blir ju så klart extra kostnad.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Gällande Ventus Northstar - hur står sig Seiko NH35 mot tex ETA 2824, STP 1-11 och Selitta SW200?
NH35 är en fighter. Inget du stoppar i kostymklockan du har på din egen begravning, men ett urverk för bruksklockor och verktygsklockor. Vi snackar 21600 trygga vph i stället för 28800 vph som det är i de verken du listar. Det gör givetvis att sekundvisaren inte rör sig lika svepande, men i gengäld bör du få längre livstid mellan service/urverksbyten. Annars är det ett kompetent verk. Jag har det i en hel del klockor och det har aldrig svikit på något sätt. De tre urverken du listar är i princip samma verk. Fördelen med det verket är att det är lite tunnare och att det ju är väldigt trevligt med 28800 vph. Datumskiftet på ETA2824 och dess kloner är dessutom väldigt direkt, medan NH35 har ett mer långsamt datumbyte. Inte för att man är vaken vid den tiden på dygnet ändå (30+ liksom). :)
 

Waldorf

Audemars
Wotd. Idag fick denna känna på att jobba. Trivs bättre vid kusten och på fritiden.
IMG_20190311_105628_2.jpg
 

peppelito

Omega
NH35 är en fighter. Inget du stoppar i kostymklockan du har på din egen begravning, men ett urverk för bruksklockor och verktygsklockor. Vi snackar 21600 trygga vph i stället för 28800 vph som det är i de verken du listar. Det gör givetvis att sekundvisaren inte rör sig lika svepande, men i gengäld bör du få längre livstid mellan service/urverksbyten. Annars är det ett kompetent verk. Jag har det i en hel del klockor och det har aldrig svikit på något sätt. De tre urverken du listar är i princip samma verk. Fördelen med det verket är att det är lite tunnare och att det ju är väldigt trevligt med 28800 vph. Datumskiftet på ETA2824 och dess kloner är dessutom väldigt direkt, medan NH35 har ett mer långsamt datumbyte. Inte för att man är vaken vid den tiden på dygnet ändå (30+ liksom). :)
Tack för utförligt svar! Är mest intresserad av tidhållningen och driftsäkerhet. 21600 vph är inget som stör heller. Har en Mido Oceanstar Captain V som har Swatch gruppens Calibre 80 verk som också håller 21600 vph...
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Tack för utförligt svar! Är mest intresserad av tidhållningen och driftsäkerhet. 21600 vph är inget som stör heller. Har en Mido Oceanstar Captain V som har Swatch gruppens Calibre 80 verk som också håller 21600 vph...
Den angivna specifikationen är en sak som kan få en att avstå NH35. Om jag inte minns fel är verket angivet att hålla sig inom -20/+40 sekunder per dygn, men ingen av mina klockor går så illa. Det vanligaste är att NH35 är lite för snabbt, ca 7-8 sekunder per dag - ett resultat som även delas av YT-kanalen Just One More Watch.
 

bluesdog

Cartier
Jag undrar om man kan beställa en Ventus Stealth och en Vintage Black
med svart dial istället, är inte speciellt imponerad av sunburst dial!
 
Senast ändrad:

Waldorf

Audemars
Tack för utförligt svar! Är mest intresserad av tidhållningen och driftsäkerhet. 21600 vph är inget som stör heller. Har en Mido Oceanstar Captain V som har Swatch gruppens Calibre 80 verk som också håller 21600 vph...
SåShärr harhjag förstått det: en skillnad är att ju högre frekvens desto bättre går det att justera, vilket inte är samma som att man gör det. Skillnaden kan också påverka balansfjädern negativt med högre frekvens. Möjligen pallet forken (rubinerna) och escape hjulet. Övriga dela snurrar så långsamt att just det inte påverkar slitaget speciellt, det är annat som oljornas åldrande som har större betydelse. Och huvudfjädern måste ha mer energi för samma drifttid ju högre frekvens. ST och Sellita är kloner med i princip samma spec. Nån som vet bättre?
 

AndersEd

Omega
Backat Ventus. Första gången för mig på kickstarter så hur fungerar det?? :happyhappy:

Fått email confirmation men hur väljer jag modell??
 

peppelito

Omega
Backat Ventus. Första gången för mig på kickstarter så hur fungerar det?? :happyhappy:

Fått email confirmation men hur väljer jag modell??
Jag är också rookie på kickstarter. Fattar inte riktigt. Gör man en pledge på $269 så ska klockan kosta ca $199, man vad händer då med de ytterligare $70 man gör en pledge på? Kortfattat - hur många $ kommer dras från mitt kort den dag projektet har fått sin funding?
 

FOQ

Audemars
Backat. Sparsamt med info på sidan. Tror ni den kommer med bara Tropic? Morin hade ju en supernice band i läder + canvas watch roll osv. Kanske är strech goals? :)
 
Topp