• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Lyllos dig. Själv har jag det betydligt mer hektiskt på jobbet än när jag är ledig så här är helgen helig 👍.
PSX_20210405_155651.jpg

Själv tog jag F-ledigt påsklovet så ses jobbet om en vecka 💃
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ser mycket trevlig ut, så vilsamt att slippa se pubertala X och annat trams mitt i synfältet 👍🏼
Vet man storlek och sånt ännu?
Jahapp, svarar på min egen fråga...
tydligen någon limiterad collab med Tic Tac som jag inte har en aning om vad det är. 48x40mm, 20mm bandbredd 100m WR, hardlex, ca 500 dollar. För många fel för min del men fin var den 🙂
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är klart då den är så jäkla tuff! Tyvärr är den (för mig) i en sådan prisklass att det liksom inte riktigt är en spontan-köp-å-testaklocka. Helt tegimenterad, länk å allt?
Ja, jag antar att det är lite av en acquired taste men tycker ändå att det skulle finnas ett intresse med tanke på att den typ alltid är slutsåld. Har som sagt fått ett antal bytesförslag men ingen försäljning så det kanske bara är en allmän lågkonjunktur inom klockvärlden för det känns som att det går ganska trögt på säljfronten och flera rimliga objekt bumpas om och om igen. Börsen är väl mer eller mindre på ATH och det uppdämda köpsuget från OWG march borde börja visa sig så var fan gör folk av alla sina pengar om inte på k&s?! 😂

Jag har inte direkt någon statistik att backa upp det med men det känns dessutom som att väldigt många handlar på ren feeling och att det avslutas fler annonser när det t.ex. börjar bli lite varmare och soligare ute. 🍻🍾🤑

Den gillar jag! 😍

Skulle dock sakna datum i praktiken... 😕
Jag föredrar modeller utan datum både för att jag gillar det ur estetisk synpunkt men också för att det är väldigt smidigt när man behöver ställa klockan. Jag har dock märkt att en stor majoritet verkar föredra med datum men förstår inte riktigt varför. Jag förstår så klart att vi alla har olika preferenser och att en del kanske förlitar sig mer på datumvisning än andra men tycker alltid att det är lika märkligt. Om man t.ex. missar ett månadsskifte så kan klockan i alla fall visa en eller flera dagar fel om man nu inte har en perpetual calendar och att tiden kan avvika flera minuter (eller en timme om man glömmer ställa fram/tillbaka den) verkar inte heller bekymra någon men rätt datum, det ska man alltid ha. 😄

Inget negativt menat utan bara en allmän fundering kring behovet av datumvisning. När gångavvikelser diskuteras så är ett vanligt argument att man ju alltid har rätt tid i mobilen som man ändå alltid har med sig men jag tycker att det är lite roligt att det aldrig nämns när datum diskuteras.
Hittade ett lite för brett nato i lådan.
En snabb borstning av hårdvaran och lite fejk patina med sandpappret så satt den som gjuten! 😍👊
20210405_192136.jpg 20210405_191922.jpg
Nu ska jag inte plåga er med fler bilder på samma klocka för denna kväll!
Får förhoppningsvis en bunt band och två nya klockor under veckan för mångfaldens skull! 🥰
Härligt schleten! 👍Visst har den en blå sunbursttavla? Jag kikade lite på Conquest tidigare och gillade den blåa bäst men tyckte att den blev lite för blå men här bryter det solblekta inlägget av riktigt fint. ☺️
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jahapp, svarar på min egen fråga...
tydligen någon limiterad collab med Tic Tac som jag inte har en aning om vad det är. 48x40mm, 20mm bandbredd 100m WR, hardlex, ca 500 dollar. För många fel för min del men fin var den 🙂
Jag tror att det är någon slags japansk butik? Minns denna modell som kom för något år sedan och som är riktigt snygg, lite som en mer diskret alpinist.

4mwxyly5qep31.jpg
 

Schned

Panerai
2-Faktor

v0n

Patek
2-Faktor
Jag tror att det är någon slags japansk butik? Minns denna modell som kom för något år sedan och som är riktigt snygg, lite som en mer diskret alpinist.

4mwxyly5qep31.jpg
Låter rimligt. mina googlingar visar mest upp minttabletter i diverse färger 👍🏼
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag föredrar modeller utan datum både för att jag gillar det ur estetisk synpunkt men också för att det är väldigt smidigt när man behöver ställa klockan. Jag har dock märkt att en stor majoritet verkar föredra med datum men förstår inte riktigt varför. Jag förstår så klart att vi alla har olika preferenser och att en del kanske förlitar sig mer på datumvisning än andra men tycker alltid att det är lika märkligt. Om man t.ex. missar ett månadsskifte så kan klockan i alla fall visa en eller flera dagar fel om man nu inte har en perpetual calendar och att tiden kan avvika flera minuter (eller en timme om man glömmer ställa fram/tillbaka den) verkar inte heller bekymra någon men rätt datum, det ska man alltid ha. 😄

Inget negativt menat utan bara en allmän fundering kring behovet av datumvisning. När gångavvikelser diskuteras så är ett vanligt argument att man ju alltid har rätt tid i mobilen som man ändå alltid har med sig men jag tycker att det är lite roligt att det aldrig nämns när datum diskuteras.

Jag gillar dina filosofiska funderingar! 😁👍

Jag har ju dessutom flera Seikos med dagvisning. Gillar den funktionen med även om det inte är ett krav på samma sätt. Tycker det är lite kul att fippla med att ställa in det faktiskt. Rent praktiskt tycker jag att det är smidigt med datum t.ex när jag signerar körordrar på jobbet och slipper dubbelkolla på luren. 🤷‍♂️
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag gillar dina filosofiska funderingar! 😁👍

Jag har ju dessutom flera Seikos med dagvisning. Gillar den funktionen med även om det inte är ett krav på samma sätt. Tycker det är lite kul att fippla med att ställa in det faktiskt. Rent praktiskt tycker jag att det är smidigt med datum t.ex när jag signerar körordrar på jobbet och slipper dubbelkolla på luren. 🤷‍♂️
Jo, jag förstår som sagt tanken bakom det men det förutsätter ju att du redan har koll på vad det är för datum och kommer ihåg att justera det vid månadsskiftet vilket känns som att det liksom motverkar hela syftet. Go perpetual or go home! 😂
 

Kreacon

Audemars
Jo, jag förstår som sagt tanken bakom det men det förutsätter ju att du redan har koll på vad det är för datum och kommer ihåg att justera det vid månadsskiftet vilket känns som att det liksom motverkar hela syftet. Go perpetual or go home! 😂
Går det i så fall inte att applicera ditt tänk på tidsvisningen på de flesta armbandsur oxå? 🤷‍♂️😂
 

HSK

Patek
2-Faktor
Går det i så fall inte att applicera ditt tänk på tidsvisningen på de flesta armbandsur oxå? 🤷‍♂️😂
Absolut! Det finns en anledning till att G-shock med multiband är den ultimata OWG-klockan... 😉 Skämt åsido så föredrar jag faktiskt quartz tack vare precisionen och hade gärna haft en samling som bara består av det men tyvärr är man tvungen att köpa automatiskt med alla nackdelar det innebär för att få tillgång till de flesta roliga modeller på marknaden. Dessutom känns det som att ett felaktigt datum när man signerar köpordrar riskerar att ställa till med mer problem än om tiden är lite off. 😅
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nä för min del är det är nog bara att de andra länkarna reflekterar för mycket ljus. Borstat och solitt, ja tack.
Men nu till något jag verkligen undrar...
hur är potatisbandet? Känns ju som en hit spontant.
Om vi skall vara seriösa för en stund så föredrar jag ett bra gummi över de flesta länkar. Jag gillar BoR om det sitter på rätt "tidstypisk" klocka annars inte så värst.

Jo men det är ett fantastiskt skönt band med linnekänsla eller hur man nu ska beskriva det, som ett välmanglat mormorslakan typ👌🏼
(Säger jag inte för att fjäska för @SpaceAce , jag menar det verkligen, top notch! 😊)
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Jag föredrar modeller utan datum både för att jag gillar det ur estetisk synpunkt men också för att det är väldigt smidigt när man behöver ställa klockan. Jag har dock märkt att en stor majoritet verkar föredra med datum men förstår inte riktigt varför.

Alltså jag är så knepig att jag gillar båda.
Utan datum ser MYCKET(!) bättre ut.

Men kollar ju ändå ofta på klockan för att jag är osäker på datum. Blir lätt så när man jobbar konstiga tider och har överliggningar på jobbet.

Och när man står där på tåget lite halvt dum i huvudet pga för lite sömn på överliggningen så lackar man ur när det ta mig fan saknas datum på klockan!
🤯🤬💣

Ni har ätit för mycket ”minttabletter” hela högen. Alla vet att rangordningen är följande.
1. Oyster
2. Oyster
3. H-link
Jubilee och BoR är ena oroliga eländen.😂

Skönast
1. Jubilee
2. H-link
3. Oyster

Snyggast
1. Jubilee
2. Oyster
3. H-link

Bor får inte ens vara med på listan eftersom det är så sjukt fult 😘
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jo, jag förstår som sagt tanken bakom det men det förutsätter ju att du redan har koll på vad det är för datum och kommer ihåg att justera det vid månadsskiftet vilket känns som att det liksom motverkar hela syftet. Go perpetual or go home! 😂

Nä jag förstår inte det argumentet. Det förutsätter snarare att jag vet vilken månad det är. Ingen konstigt att synka på morgonen i samband med månadsskifte. Jag klarar även att justera manuellt mellan normaltid och sommartid. 🙃
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Hitta på nåt att sälja, jag letar! Vet inte efter vad dock 😂

Dessa ska bort. ;) Stooor flygarkrono eller skapligt bläffig militär. :cigar:
Citizen_MN.jpg
Precista PRS 18_Solo.jpg
Precista PRS 18_m39.jpg

edit: potatissäck

Om vi skall vara seriösa för en stund så föredrar jag ett bra gummi över de flesta länkar. Jag gillar BoR om det sitter på rätt "tidstypisk" klocka annars inte så värst.

Jo men det är ett fantastiskt skönt band med linnekänsla eller hur man nu ska beskriva det, som ett välmanglat mormorslakan typ👌🏼
(Säger jag inte för att fjäska för @SpaceAce , jag menar det verkligen, top notch! 😊)
"Välmanglat" är en bra beskrivning. :D M/39 persedelpåse, säkert från 40-talet, bör ju ha varit med om ett och annat. 🙈
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nä jag förstår inte det argumentet. Det förutsätter snarare att jag vet vilken månad det är. Ingen konstigt att synka på morgonen i samband med månadsskifte. Jag klarar även att justera manuellt mellan normaltid och sommartid. 🙃
Skillnaden ligger i att det görs en väldigt stor grej av omställningen mellan sommar- och vintertid och det blir nästan omöjligt att missa medan ett månadsskifte är betydligt lättare att ta fel på och om man då inte uppmärksammar det direkt så kan det hända att man går omkring i flera dagar eller kanske till och med veckor innan felet uppdagas vilket kan få rätt förödande konsekvenser om man som i exemplet ovan t.ex. förlitar sig på det och signerar ordrar där det är väldigt viktigt att det är korrekt datum som anges. Men absolut, precis som @Kreacon var inne på så är det i sak också ett problem om än inte (för de flesta) lika allvarligt som ett felinställt datum.

Man har med största sannolikhet ganska bra koll på om klockan är 07 eller 08, 12 eller 13 osv. beroende på en mängd yttre faktorer men man har förmodligen inte lika bra koll på om det faktiskt är den andra eller tredje i månaden om du fattar vad jag menar? ☺️
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Skillnaden ligger i att det görs en väldigt stor grej av omställningen mellan sommar- och vintertid och det blir nästan omöjligt att missa medan ett månadsskifte är betydligt lättare att ta fel på och om man då inte uppmärksammar det direkt så kan det hända att man går omkring i flera dagar eller kanske till och med veckor innan felet uppdagas vilket kan få rätt förödande konsekvenser om man som i exemplet ovan t.ex. förlitar sig på det och signerar ordrar där det är väldigt viktigt att det är korrekt datum som anges. Men absolut, precis som @Kreacon var inne på så är det i sak också ett problem om än inte (för de flesta) lika allvarligt som ett felinställt datum.

Man har med största sannolikhet ganska bra koll på om klockan är 07 eller 08, 12 eller 13 osv. beroende på en mängd yttre faktorer men man har förmodligen inte lika bra koll på om det faktiskt är den andra eller tredje i månaden om du fattar vad jag menar? ☺️

Om man kokar ner det så om det ska vara praktiskt så är inte mekaniska ur optimalt alls utan alla borde ha en radiostyd g-shock eller citizen... om man nu nödvändigtvis ska ha armbandsur alls.

Jag gillar massa ålderdomliga grejer i övrigt såsom förbränningsmotorer med stötstänger, randsydda kängor i läder och böcker i form av text tryckt på papper t.ex. Så nu ger jag mig. 🙂

Fridens ✌
 

Kreacon

Audemars
Skillnaden ligger i att det görs en väldigt stor grej av omställningen mellan sommar- och vintertid och det blir nästan omöjligt att missa medan ett månadsskifte är betydligt lättare att ta fel på och om man då inte uppmärksammar det direkt så kan det hända att man går omkring i flera dagar eller kanske till och med veckor innan felet uppdagas vilket kan få rätt förödande konsekvenser om man som i exemplet ovan t.ex. förlitar sig på det och signerar ordrar där det är väldigt viktigt att det är korrekt datum som anges. Men absolut, precis som @Kreacon var inne på så är det i sak också ett problem om än inte (för de flesta) lika allvarligt som ett felinställt datum.

Man har med största sannolikhet ganska bra koll på om klockan är 07 eller 08, 12 eller 13 osv. beroende på en mängd yttre faktorer men man har förmodligen inte lika bra koll på om det faktiskt är den andra eller tredje i månaden om du fattar vad jag menar? ☺️
Skillnaden kanske ligger i hur ofta man använder datum. Det du beskriver ”...flera dagar...flera veckor” är helt otänkbart för min del. 🙂 använder datum flera gånger om dagen och har väl det inpräntat att när det är ny månad så kollar man datumet. Och det där att kolla en gång på morgonen och att sen komma ihåg resten av dagen, det är rent trolleri för mig. 😉
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Ligger ett blått Joseph Bonnie tropic ute på KoS om någon var sugen!
Jag såg den där annonsen och blev lite sugen på Zuludiver tropic men det är det väl ändå inte? 🤔 Det ser annorlunda ut och har inte heller något Zuludivermärkt spänne som så vitt jag vet alla band har. Det är å andra sidan lätt att ta fel och jag funderar mest på om det kanske finns någon äldre variant som ser ut så eller om det i själva verket är något helt annat band?
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Skillnaden kanske ligger i hur ofta man använder datum. Det du beskriver ”...flera dagar...flera veckor” är helt otänkbart för min del. 🙂 använder datum flera gånger om dagen och har väl det inpräntat att när det är ny månad så kollar man datumet. Och det där att kolla en gång på morgonen och att sen komma ihåg resten av dagen, det är rent trolleri för mig. 😉

Lite så är det för mig också.

Eller som att alltid lägga i handbromsen eller använda blinkers tex.

Jag lägger alltid i handbromsen när jag parkerar oavsett om bilen står plant eller i backe. Och jag blinkar alltid när jag byter filmen eller svänger i korsning eller rondell även när det inte är några andra bilar i närheten.

Och eftersom jag alltid gör det så finns det ingen risk att jag glömmer bort det i en situation det behövs. Men framförallt så blir det aldrig jobbigt att använda blinkers eftersom hjärnan är så van att göra det att den gör det automatiskt utan att jag ens reflekterar över det.

Samma sak med datumet. Jag hinner knappt undra vad det är för datum innan hjärnan får mina ögon att kolla på klockan och allt går i ett svep bara.

Ja om nu inte klockan råkar sakna datum...
Tilt 🤯🤬💣
 

Kreacon

Audemars
Lite så är det för mig också.

Eller som att alltid lägga i handbromsen eller använda blinkers tex.

Jag lägger alltid i handbromsen när jag parkerar oavsett om bilen står plant eller i backe. Och jag blinkar alltid när jag byter filmen eller svänger i korsning eller rondell även när det inte är några andra bilar i närheten.

Och eftersom jag alltid gör det så finns det ingen risk att jag glömmer bort det i en situation det behövs. Men framförallt så blir det aldrig jobbigt att använda blinkers eftersom hjärnan är så van att göra det att den gör det automatiskt utan att jag ens reflekterar över det.

Samma sak med datumet. Jag hinner knappt undra vad det är för datum innan hjärnan får mina ögon att kolla på klockan och allt går i ett svep bara.

Ja om nu inte klockan råkar sakna datum...
Tilt 🤯🤬💣
Väl talat! ...och därför ser man till att klockan har datum innan man köper den! 😉 men det finns undantag. Men datum kl 6 tycker jag funkar bra rent estetiskt. Funktion före form just i detta fallet!
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Lite så är det för mig också.

Eller som att alltid lägga i handbromsen eller använda blinkers tex.

Jag lägger alltid i handbromsen när jag parkerar oavsett om bilen står plant eller i backe. Och jag blinkar alltid när jag byter filmen eller svänger i korsning eller rondell även när det inte är några andra bilar i närheten.

Och eftersom jag alltid gör det så finns det ingen risk att jag glömmer bort det i en situation det behövs. Men framförallt så blir det aldrig jobbigt att använda blinkers eftersom hjärnan är så van att göra det att den gör det automatiskt utan att jag ens reflekterar över det.

Samma sak med datumet. Jag hinner knappt undra vad det är för datum innan hjärnan får mina ögon att kolla på klockan och allt går i ett svep bara.

Ja om nu inte klockan råkar sakna datum...
Tilt 🤯🤬💣
Jag föredrog tidigare no date, dels av estetiska skäl men även eftersom jag var student och datum inte betydde ett skit egentligen, likaså veckodagar för det mesta (bortsett vid tentor och annat elände som det fanns vissa fördelar om man mindes). Nu har jag gjort en helomvändning och föredrar absolut datum före no date. Precis som du beskriver så letar sig blicken dit innan jag knappt själv fattat att jag behöver veta datum. Jag ser det som en ypperlig ursäkt att få titta på klockan några extra gånger om dagen :)

Off topic:
Jag lägger alltid i backen innan jag kliver ur bilen. Ren och skär rutin efter många år av SAAB-ägande trots att jag numera varken kör Saab privat eller i tjänsten. Vissa ränder går aldrig ur.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Skillnaden ligger i att det görs en väldigt stor grej av omställningen mellan sommar- och vintertid och det blir nästan omöjligt att missa medan ett månadsskifte är betydligt lättare att ta fel på och om man då inte uppmärksammar det direkt så kan det hända att man går omkring i flera dagar eller kanske till och med veckor innan felet uppdagas vilket kan få rätt förödande konsekvenser om man som i exemplet ovan t.ex. förlitar sig på det och signerar ordrar där det är väldigt viktigt att det är korrekt datum som anges. Men absolut, precis som @Kreacon var inne på så är det i sak också ett problem om än inte (för de flesta) lika allvarligt som ett felinställt datum.

Man har med största sannolikhet ganska bra koll på om klockan är 07 eller 08, 12 eller 13 osv. beroende på en mängd yttre faktorer men man har förmodligen inte lika bra koll på om det faktiskt är den andra eller tredje i månaden om du fattar vad jag menar? ☺️
Man ser ju datumet varje gång man öppnar telefonen vilket sker säkert hundra gånger om dagen för de flesta, så jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna missa ett månadsskifte.
 
Topp