Nu kollar jag sällan datumet där heller (p.g.a. dess diskreta utformning som gör att man specifikt måste titta på den delen av skärmen för att se det) men det är lite det som är min poäng, att man alltid förlitar sig på mobilen för viktiga funktioner som alarm, datum osv. i alla fall vilket gör funktionen överflödig på ett armbandsur. Att gångavvikelsen gör att tiden avviker någon minut är oftast inte hela världen och en mekanisk klocka används egentligen bara för att få en ungefärlig uppfattning om tiden men ändå används alltid "du har ju mobilen!" som försvar när någon påpekar att klockan avviker si och så många sekunder per dag trots att det aldrig nämns när datumvisningen kan avvika en dag eller kanske till och med fler.Man ser ju datumet varje gång man öppnar telefonen vilket sker säkert hundra gånger om dagen för de flesta, så jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna missa ett månadsskifte.
Det var inte meningen att dra igång en lång diskussion om det utan jag menade bara att om jag inte har tillgång till mobil eller något annat medium med självjusterande/digital datumvisning så vetefan om jag alltid skulle kunna lita på att det t.ex. verkligen är den tredje och inte fjärde osv. på en mekanisk klocka där det kan hända att man råkat ställa in fel datum vid quickset eller missat att justera vid ett månadsskifte (även om man naturligtvis är medveten om att det har skett) medan jag ändå skulle vara väldigt säker på tiden beroende på en massa faktorer som t.ex. ovan nämnda mobiltelefon med automatisk justering av tid via mobilnätet.
Att man tittar på mobilen för att se datumet bevisar ju tesen om datumvisningens opålitlighet på mekaniska armbandsur då den till skillnad från armbandsuret alltid är korrekt utan krav på manuell handpåläggning och där det inte är möjligt att få fel värde p.g.a. att man missat att synka den mot en annan enhet (t.ex. mobilen).
Senast ändrad: