• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
Man ser ju datumet varje gång man öppnar telefonen vilket sker säkert hundra gånger om dagen för de flesta, så jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna missa ett månadsskifte.
Nu kollar jag sällan datumet där heller (p.g.a. dess diskreta utformning som gör att man specifikt måste titta på den delen av skärmen för att se det) men det är lite det som är min poäng, att man alltid förlitar sig på mobilen för viktiga funktioner som alarm, datum osv. i alla fall vilket gör funktionen överflödig på ett armbandsur. Att gångavvikelsen gör att tiden avviker någon minut är oftast inte hela världen och en mekanisk klocka används egentligen bara för att få en ungefärlig uppfattning om tiden men ändå används alltid "du har ju mobilen!" som försvar när någon påpekar att klockan avviker si och så många sekunder per dag trots att det aldrig nämns när datumvisningen kan avvika en dag eller kanske till och med fler.

Det var inte meningen att dra igång en lång diskussion om det utan jag menade bara att om jag inte har tillgång till mobil eller något annat medium med självjusterande/digital datumvisning så vetefan om jag alltid skulle kunna lita på att det t.ex. verkligen är den tredje och inte fjärde osv. på en mekanisk klocka där det kan hända att man råkat ställa in fel datum vid quickset eller missat att justera vid ett månadsskifte (även om man naturligtvis är medveten om att det har skett) medan jag ändå skulle vara väldigt säker på tiden beroende på en massa faktorer som t.ex. ovan nämnda mobiltelefon med automatisk justering av tid via mobilnätet. ☺️

Att man tittar på mobilen för att se datumet bevisar ju tesen om datumvisningens opålitlighet på mekaniska armbandsur då den till skillnad från armbandsuret alltid är korrekt utan krav på manuell handpåläggning och där det inte är möjligt att få fel värde p.g.a. att man missat att synka den mot en annan enhet (t.ex. mobilen).
 
Senast ändrad:

AndyJ

Panerai
Jag skiter i om det är datum eller inte. Men jubilee däremot. Det är trevligt😁
Vågade mig annars ut med på cykeln med Damaskon idag. Kronan på den är den mest stabila jag någonsin har haft på en klocka och den har klarat hela dagen😋
PXL_20210405_144021164.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag skiter i om det är datum eller inte. Men jubilee däremot. Det är trevligt😁
Vågade mig annars ut med på cykeln med Damaskon idag. Kronan på den är den mest stabila jag någonsin har haft på en klocka och den har klarat hela dagen😋
PXL_20210405_144021164.jpg
Vad har Damasko för koppling till Sinn? Jag vet att de gemensamt tog fram det som Sinn kallar för tegimentering och som jag har för mig att Damasko kallar för ishärdning eller något i den stilen men bestod samarbetet av mer än så eller var det ett unikt projekt enbart för att utveckla denna process? De är båda tyska och har ett liknande formspråk även om de ofta är väldigt säregna för det egna varumärket så jag tänker att de kanske har haft ett partnerskap som sträcker sig längre än så? ☺️
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Nu kollar jag sällan datumet där heller (p.g.a. dess diskreta utformning som gör att man specifikt måste titta på den delen av skärmen för att se det) men det är lite det som är min poäng, att man alltid förlitar sig på mobilen för viktiga funktioner som alarm, datum osv. i alla fall vilket gör funktionen överflödig på ett armbandsur. Att gångavvikelsen gör att tiden avviker någon minut är oftast inte hela världen och en mekanisk klocka används egentligen bara för att få en ungefärlig uppfattning om tiden men ändå används alltid "du har ju mobilen!" som försvar när någon påpekar att klockan avviker si och så många sekunder per dag trots att det aldrig nämns när datumvisningen kan avvika en dag eller kanske till och med fler.

Det var inte meningen att dra igång en lång diskussion om det utan jag menade bara att om jag inte har tillgång till mobil eller något annat medium med självjusterande/digital datumvisning så vetefan om jag alltid skulle kunna lita på att det t.ex. verkligen är den tredje och inte fjärde osv. på en mekanisk klocka där det kan hända att man råkat ställa in fel datum vid quickset eller missat ett månadsskifte medan jag ändå skulle vara väldigt säker på tiden beroende på en massa faktorer som t.ex. ovan nämnda mobiltelefon med automatisk justering av tid via mobilnätet. ☺️

Att man tittar på mobilen för att se datumet bevisar ju tesen om datumvisningens opålitlighet på mekaniska armbandsur då den till skillnad från armbandsuret alltid är korrekt utan krav på manuell handpåläggning och där det inte är möjligt att få fel värde p.g.a. att man missat att synka den mot en annan enhet (t.ex. mobilen).
Jag föredrar också datum på klockan, just för att jag ofta använder datumet på jobbet. Betydligt enklare att slippa dra fram telefonen varje gång. Visst, det är lite tvångsmässigt eftersom man nog egentligen vet datumet om man tänker efter. Men det är lite samma sak som att tvångsmässigt titta på klockan för att se vad tiden är. Och det finns väl knappast någon på det här forumet som kan invända mot det beteendet.

Man ställer om tiden två gånger om året och datumet fem gånger, så det är ingen jätteskillnad mellan de två sakerna.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Vad har Damasko för koppling till Sinn? Jag vet att de gemensamt tog fram det som Sinn kallar för tegimentering och som jag har för mig att Damasko kallar för ishärdning eller något i den stilen men bestod samarbetet av mer än så eller var det ett unikt projekt enbart för att utveckla denna process? De är båda tyska och har ett liknande formspråk även om de ofta är väldigt säregna för det egna varumärket så jag tänker att de kanske har haft ett partnerskap som sträcker sig längre än så? ☺️
Damasko tillverkade boetter till Sinn på tiden det begav sig. Damasko i sig sitter förövrigt på väldigt mycket häftiga patent för en rad olika innovationer. För att fylla på med vad @Jordad skrev ovan, kronans funktionalitet är en av dessa patent med en innovativ smörjfunktion för packningar, kronhals och allt hur det nu fungerar (jag är inte så mekaniskt bevandrad)
1617657075843.png
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Ja, jag antar att det är lite av en acquired taste men tycker ändå att det skulle finnas ett intresse med tanke på att den typ alltid är slutsåld. Har som sagt fått ett antal bytesförslag men ingen försäljning så det kanske bara är en allmän lågkonjunktur inom klockvärlden för det känns som att det går ganska trögt på säljfronten och flera rimliga objekt bumpas om och om igen. Börsen är väl mer eller mindre på ATH och det uppdämda köpsuget från OWG march borde börja visa sig så var fan gör folk av alla sina pengar om inte på k&s?! 😂

Jag har inte direkt någon statistik att backa upp det med men det känns dessutom som att väldigt många handlar på ren feeling och att det avslutas fler annonser när det t.ex. börjar bli lite varmare och soligare ute. 🍻🍾🤑


Jag föredrar modeller utan datum både för att jag gillar det ur estetisk synpunkt men också för att det är väldigt smidigt när man behöver ställa klockan. Jag har dock märkt att en stor majoritet verkar föredra med datum men förstår inte riktigt varför. Jag förstår så klart att vi alla har olika preferenser och att en del kanske förlitar sig mer på datumvisning än andra men tycker alltid att det är lika märkligt. Om man t.ex. missar ett månadsskifte så kan klockan i alla fall visa en eller flera dagar fel om man nu inte har en perpetual calendar och att tiden kan avvika flera minuter (eller en timme om man glömmer ställa fram/tillbaka den) verkar inte heller bekymra någon men rätt datum, det ska man alltid ha. 😄

Inget negativt menat utan bara en allmän fundering kring behovet av datumvisning. När gångavvikelser diskuteras så är ett vanligt argument att man ju alltid har rätt tid i mobilen som man ändå alltid har med sig men jag tycker att det är lite roligt att det aldrig nämns när datum diskuteras.

Härligt schleten! 👍Visst har den en blå sunbursttavla? Jag kikade lite på Conquest tidigare och gillade den blåa bäst men tyckte att den blev lite för blå men här bryter det solblekta inlägget av riktigt fint. ☺️
Tackar! 🙏
Stämmer att den är blå! Håller nog med sig att den kan bli lite för blå med fräsch insert..
Valde faktiskt en svart av den anledningen för något år sedan när jag köpte en ny.
Hade jag handlat ny idag hade jag dock gått på blå two tone 🤤
 

AndyJ

Panerai
Damasko tillverkade boetter till Sinn på tiden det begav sig. Damasko i sig sitter förövrigt på väldigt mycket häftiga patent för en rad olika innovationer. För att fylla på med vad @Jordad skrev ovan, kronans funktionalitet är en av dessa patent med en innovativ smörjfunktion för packningar, kronhals och allt hur det nu fungerar (jag är inte så mekaniskt bevandrad)
1617657075843.png
De har verkligen lagt ner tid på finishen med. Den är sjukt skön att skruva in. Nog mjukaste kronan jag har känt på.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Får man vara här inne med en Scurfa eller måste man hänga i lilla Scurfatråden?
39D165C0-0A55-48A6-89A0-390F1D934D0D.jpeg
Den där är verkligen 😍😍. Är det den borstade eller polerade?

Precis beställt en likadan (glossy/polerad) och är orimligt taggad på att få hem den och testa. Efter att ha läst på om märkets uppkomst så var jag helt fast! Hoppas den är lika härlig på min handled som den ser ut att vara på bilden.

P.S. Länkar även till denna om du mot all förmodan inte läst än. :)

 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Den där är verkligen 😍😍. Är det den borstade eller polerade?

Precis beställt en likadan (glossy/polerad) och är orimligt taggad på att få hem den och testa. Efter att ha läst på om märkets uppkomst så var jag helt fast! Hoppas den är lika härlig på min handled som den ser ut att vara på bilden.

P.S. Länkar även till denna om du mot all förmodan inte läst än. :)

Detta är Glossy, så då får du likadan. Den känns otroligt prisvärd. Sen är det skönt med en quartz som man bara kan plocka upp ur lådan och knäppa på den.
Lumen är fin också 😍
2021-04-02 18.51.13.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Lite så är det för mig också.

Eller som att alltid lägga i handbromsen eller använda blinkers tex.

Jag lägger alltid i handbromsen när jag parkerar oavsett om bilen står plant eller i backe. Och jag blinkar alltid när jag byter filmen eller svänger i korsning eller rondell även när det inte är några andra bilar i närheten.

Och eftersom jag alltid gör det så finns det ingen risk att jag glömmer bort det i en situation det behövs. Men framförallt så blir det aldrig jobbigt att använda blinkers eftersom hjärnan är så van att göra det att den gör det automatiskt utan att jag ens reflekterar över det.

Samma sak med datumet. Jag hinner knappt undra vad det är för datum innan hjärnan får mina ögon att kolla på klockan och allt går i ett svep bara.

Ja om nu inte klockan råkar sakna datum...
Tilt 🤯🤬💣
Håller med till 100 %

Vikten av datum visar sig extra mycket med klockor utan.
C84EDCA3-4DE1-4B77-8D9C-3DC222E7CE23.jpeg

Den är snygg men inte komplett som bruksklocka, då behöver jag datum för att underlätta i vardagen.
 
Topp