• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Då skulle jag vilja passa på att hänvisa till trådmottot.

KöÖöööÖööööp!

Och sen postar du bilder på den!

Ser kul ut, L2L var väl superkort oxå, typ 43mm?
Och som vanligt när det kommer til SM så är ju kvalitet, fit och finish bland det bättre söder om 5k. Kanske även över 5k :)

Haha, hade jag inte dumpat alla mina slantar i en Kurono så hade det varit ett intressant köp. Plus att jag i stort sett bundit upp mig på Monchards nästa release ( laaaaaaaax ;) ).

Vi får hoppas någon annan känner sig manad att ta upp manteln och köpa en. :)

Det låter otroligt långsökt att han ständigt skulle försöka leta upp fynd för att kunna kränga med vinst och att det hela bara är en lång försäljningsprocess. Det är väl snarare så att han är upprymd inför leverans precis som alla andra i tråden som går och väntar på något man har beställt och sedan blir väldigt glad och vill visa upp den när den väl kommit hem. Jag gör samma sak och upplever att många andra också gör det.

Att han sedan ofta flippar sina klockor ganska snabbt och överöser sina egna inköp med superlativ betyder ju inte att syftet bara har varit att sälja in dem. Jag fattar vad du menar men just nu är han bara i stadiet att han vill visa upp sin nyköpta Citizen och då kan vi väl glädjas åt det och vänta med sågningen tills han faktiskt ska sälja den? Jag tyckte i alla fall att den var lite rolig och annorlunda och gillade bilden för att jag tyckte att det bidrog till tråden till skillnad från många andra hånfulla kommentarer (syftar inte på dig utan allmänt). 🤷‍♂️
Wow fanns inte bara................I tråden..🤣🤣

Godmorgon tråden...fasen vad trött man va idag,. Tisdag😴
IMG_20210601_064613.jpg

Riktigt kul att san martin kör lite eget👌😀
Såg just denna från San Martin. Kul att de försöker vara lite originella iaf även om det är mkt seiko i designen. Priset var trevligt :)

B5E45A47-931C-413E-AE13-89659A6D7E4A.jpeg

Wow fanns inte bara................I tråden..🤣🤣
I all välmening.
Jag har haft ett gäng billigare Citizen, i alla dess former. Kul klockor, och framförallt är vissa modeller ikoniska!
Men! Fit och finish är helt klart en fördel till Tisell, originalitet är ju dock poäng till Citizen.
Och som det nämnts tidigare så är Tisell koreanska och inte från Kina.

Nu har jag ju iof bara haft två Tisell, och betydligt fler Citizen i ungefär samma prisklass. Och där är Tisell vassare.
Döm inte ut dom innan du testat, för du gillar ju San Martin om jag inte minns helt fel.

I all välmening.
Jag har haft ett gäng billigare Citizen, i alla dess former. Kul klockor, och framförallt är vissa modeller ikoniska!
Men! Fit och finish är helt klart en fördel till Tisell, originalitet är ju dock poäng till Citizen.
Och som det nämnts tidigare så är Tisell koreanska och inte från Kina.

Nu har jag ju iof bara haft två Tisell, och betydligt fler Citizen i ungefär samma prisklass. Och där är Tisell vassare.
Döm inte ut dom innan du testat, för du gillar ju San Martin om jag inte minns helt fel.
EHH Nej Tisell är inte vassare än Citizen. Ja ägt San Martin och sålt av en anledning...

EHH Nej Tisell är inte vassare än Citizen. Ja ägt San Martin och sålt av en anledning...

Jag är ju inte 90-tallist, snarare från antiken och har hunnit med en del Citizen och annat under tiden.
Jag gillar Citizen och är inte så förtjust i märken som inte kör eget design.
Men om man pratar byggkvalitet och finish så är Tisell bra mycket bättre i samma prisklass.
Samma gäller i och för sig Seiko. Många mikromärken och asiatiska homagemärken som använder Seikoverk har bra mycket högre kvalitet än Seikos egna modeller med samma verk, som dessutom ofta är dyrare.

Jag är ju inte 90-tallist, snarare från antiken och har hunnit med en del Citizen och annat under tiden.
Jag gillar Citizen och är inte så förtjust i märken som inte kör eget design.
Men om man pratar byggkvalitet och finish så är Tisell bra mycket bättre i samma prisklass.
Samma gäller i och för sig Seiko. Många mikromärken och asiatiska homagemärken som använder Seikoverk har bra mycket högre kvalitet än Seikos egna modeller med samma verk, som dessutom ofta är dyrare.
Säger såhär med Seiko nh35 räknar inte jag som Seiko verk (fast det står Seiko) på dom. Dom är värdelösa (fast dom är en klon av 4r35). Bara haft strul med nh35 urverk. Aldrig haft nåt strul med 4r35. Nh35 är typ det billigaste materialet man kan hitta. Ang Citizen, beror på vilken Citizen du jämför med? Tycker Citizen är bättre på alla plan, utan snack...

Säger såhär med Seiko nh35 räknar inte jag som Seiko verk (fast det står Seiko) på dom. Dom är värdelösa (fast dom är en klon av 4r35). Bara haft strul med nh35 urverk. Aldrig haft nåt strul med 4r35. Nh35 är typ det billigaste materialet man kan hitta. Ang Citizen, beror på vilken Citizen du jämför med? Tycker Citizen är bättre på alla plan, utan snack...

Det är ingen klon det är samma verk från samma tillverkare med annan märkning. Båda är billiga massproducerade dussinverk som ändå är helt okej med tanke på kostnaden.

Har haft minst ett 20-tal NH-verk som tickat och gått utan problem och ett par 4R varav ett i en helt ny 5 sports bara gick sporadiskt så procentuellt har jag haft en väldigt hög fail rate på 4R... 🤷‍♂️

Har haft, tittat på och provat olika Citizen sen 80-talet och det är ett märke jag gillar.
Dock ett budgetmärke med många skrangliga modeller med tveksam kvalitet.
De Tisell jag klämt på har har varit välbyggda med mycket bra finish.
Man får skilja på gillar/gillar inte och bra/dålig kvalitet.
Rörande huruvida nh35 skall räknas som ett Seikoverk eller inte väljer jag lyssna på Seiko, inte dig.
Påverkar ändå inte det jag skrev om byggkvalitet hos Seiko vs mikro/hommage i samma prisklass.

Edit: Uttalande som "Tycker Citizen är bättre på alla plan, utan snack..." är både meningslöst och historielöst... Låter typ som "min brorsa är stärkare än din brorsa"

Senast ändrad:
Har haft, tittat på och provat olika Citizen sen 80-talet och det är ett märke jag gillar.
Rörande huruvida nh35 skall räknas som ett Seikoverk eller inte väljer jag lyssna på Seiko, inte dig.
Påverkar ändå inte det jag skrev om byggkvalitet hos Seiko vs mikro/hommage i samma prisklass.
Finns en anledning till varför Seiko inte säljer nh35 urverk i klockor i butik.. 😉

sant, ja skillnad på "gillar" och "dålig" kvalitet...vilka Citizen har du testat? Dom jag ägt/testat har varit betydligt bättre...men aja vi kommer ingen vart...

Det går lite åt båda hållen kan jag tycka. Det är klart att det är oerhört tramsigt att börja prata om att äta bajs (vad i helv...) men det blir samtidigt nästan lite vuxenmobbing när hela den s.k. öppna och trevliga "gillestugan" gaddar ihop sig och hånar och driver med en specifik användare.

Fine, Vincent har en del kontroversiella åsikter om saker och ting och uttrycker sig på sätt som ibland kan vara svårt att låta bli att kommentera men måste halva tråden haka på? 🤔 Blir tråden låst så är vi nog alla delaktiga i det beslutet så att säga...

Rolig låt i sammanhanget 😊

sant, ja skillnad på "gillar" och "dålig" kvalitet...vilka Citizen har du testat? Dom jag ägt/testat har varit betydligt bättre...men aja vi kommer ingen vart...

Har inga referenser. Man var inte så fokuserad på de för i tiden...
Har säkert passerad ett tiotal.
Tror nog flerparten av oss förstår att mikro/hommagebrands utan möjlighet till varumärkespåslag på priset oftast levererar bättre kvalitet per krona än etablerade märken som kan ta extra betalt för varumärke och också måste det pga helt andra nivåer på OH-kost, marknad, försäljning mm.
Ingår typ i allmänbildningen

Klämde förresten på denna förra veckan.
Trevlig klocka men fabriken verkar inte lyckats med att placera lumepluppen korrekt ;)

1622532132360.png

Har inga referenser. Man var inte så fokuserad på de för i tiden...
Har säkert passerad ett tiotal.
Tror nog flerparten av oss förstår att mikro/hommagebrands utan möjlighet till varumärkespåslag på priset oftast levererar bättre kvalitet per krona än etablerade märken som kan ta extra betalt för varumärke och också måste det pga helt andra nivåer på OH-kost, marknad, försäljning mm.
Ingår typ i allmänbildningen

Klämde förresten på denna förra veckan.
Trevlig klocka men fabriken verkar inte lyckats med att placera lumepluppen korrekt ;)

1622532132360.png
Nu saknar jag min gamla trotjänare också, den fick vara med på många knasiga äventyr den. Åh, den som bara finge vara ung igen (och inte så bakis 🤕)
eO6r2OD.jpg

8t4Qpw3.jpg

Det låter otroligt långsökt att han ständigt skulle försöka leta upp fynd för att kunna kränga med vinst och att det hela bara är en lång försäljningsprocess. Det är väl snarare så att han är upprymd inför leverans precis som alla andra i tråden som går och väntar på något man har beställt och sedan blir väldigt glad och vill visa upp den när den väl kommit hem. Jag gör samma sak och upplever att många andra också gör det.

Att han sedan ofta flippar sina klockor ganska snabbt och överöser sina egna inköp med superlativ betyder ju inte att syftet bara har varit att sälja in dem. Jag fattar vad du menar men just nu är han bara i stadiet att han vill visa upp sin nyköpta Citizen och då kan vi väl glädjas åt det och vänta med sågningen tills han faat ktiskt ska sälja den? Jag tyckte i alla fall att den var lite rolig och annorlunda och gillade bilden för att jag tyckte att det bidrog till tråden till skillnad från många andra hånfulla kommentarer (syftar inte på dig utan allmänt). 🤷‍♂️
Ja, du får gärna tycka det låter långsökt men det gör inte jag.
Nej, jag har svårt att känna Vincents glädje men kan såklart bara svara för mig själv. Jag har heller inget emot Citizen, ganska långt ifrån min poäng.
Sen kan nog samma person också kan svara för sig själv och behöver väl knappast en barmhärtig försvarsadvokat men vad vet jag (?)

Nä, nu ska jag flippa min gamla morsa för en kopp kaffe, ha en fin dag alla✌🏼

Finns en anledning till varför Seiko inte säljer nh35 urverk i klockor i butik.. 😉
Inte för att jag vill blanda mig i diskussionen men...

... NH35 är exakt samma urverk som Seiko själva använder, enda skillnaden är vad dem heter i Seikoklockor och i andra klockor ej tillverkade av Seiko. NH15/35 är samma som 4r15/35 och NE15/35 är samma som 6r15/35 eller missar jag något? Jag gillar inget av verken skall tilläggas, tycker att Miyota 9-serie är bättre alla dagar i veckan, men klockor som kör Miyota 8-serie undviker jag oavsett om det står Citizen eller något annat på tavlan. Jag har dock haft en del klockor med både NH och 6r-verk i och mitt största aber mot dem är att den inte håller tiden lika bra som Citizen/ETA/SW/STP/HKPT etc.

Olika ändamål? Det är ju exakt samma urverk men att nh35 har skitdelar...
Källa på det? Låter väldigt konstigt att Seiko skulle sälja verk som är medvetet dåliga, de skulle bli av med kunder i rasande takt. Finns väl en anledning till att NH35 är poppis och att det går tio klockor med NH35 på en klocka med Miyota 8-serie? Samma anledning som att det går 10 klockor med Miyota 9-serie på en klocka med Seiko NE15? Det ger mest prestanda för pengarna och jag tror inte att det är någon större prisskillnad mellan NH15/35 och Miyota 8-serie som gör att tillverkare väljer det ena framför det andra.

EDIT: Däremot har jag hört att NE-verken är svindyra med tanke på prestandan :)

Är på Klockmaster I Globen i detta nu. Tog upp vår diskussion ang både Tisell och Citizen samt nh35 vs 4r35....dom fick ett gott skratt..🤣🤣

Tillbaka
Topp