• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är på Klockmaster I Globen i detta nu. Tog upp vår diskussion ang både Tisell och Citizen samt nh35 vs 4r35....dom fick ett gott skratt..🤣🤣
Förväntar mig inte något annat från en handlare som vill värna om sina intressen. Många handlare har dessvärre inte koll på vad de säljer då de oftast är säljare och inte klockentusiaster. Sedan så kommer de nog aldrig erkänna att du kan få en klocka med bättre/samma spec som en instegs-Seiko men till en tredjedel av priset.

Fortsätter med temat gult idag med en superaffordable från Casio.

1C4E3991-D6BB-4237-8941-B656717C5B62.jpeg

Är på Klockmaster I Globen i detta nu. Tog upp vår diskussion ang både Tisell och Citizen samt nh35 vs 4r35....dom fick ett gott skratt..🤣🤣
Förväntar mig inte något annat från en handlare som vill värna om sina intressen. Många handlare har dessvärre inte koll på vad de säljer då de oftast är säljare och inte klockentusiaster. Sedan så kommer de nog aldrig erkänna att du kan få en klocka med bättre/samma spec som en instegs-Seiko men till en tredjedel av priset.
Ehh tro mig, pratade med urmakare.(brukar häls på dom ibland). Han sa såhär: Nh35 och 4r35 ser likadana ut men är inte samma. Dvs urverket ser likadant ut, delarna SER likadana ut. Men stor skillnad på kvaliten. Han har meckat med många nh35 och 4r35 urverk. 4r35 urverken är nyare och med bättre kvalitet på delarna, finish mm..

EB725388-0EE2-4200-8C67-DFC455937BC8.jpeg

Undrar om jag inte fått en mindre hjärnblödning av att försöka hänga med i diskussionen. Fullständigt intelligensvakuum.

Dagens (och veckans, samt månadens..) klocka för topic. Dags för nytt kanske?
Fun fact, sitter ett nh35a i den som presterat satans bra från dag ett 🤓

Ehh tro mig, pratade med urmakare.(brukar häls på dom ibland). Han sa såhär: Nh35 och 4r35 ser likadana ut men är inte samma. Dvs urverket ser likadant ut, delarna SER likadana ut. Men stor skillnad på kvaliten. Han har meckat med många nh35 och 4r35 urverk. 4r35 urverken är nyare och med bättre kvalitet på delarna, finish mm..
Va sa han om Tisell och Citizen då?

Jag trodde att det var samma urverk som sagt, men jag kan ju ha fel. Lustigt dock att 4r35 lanserades 2010 och NH35 2011 enligt goggling om 4r35 är den nyare av dem...

EDIT: Fortsatte att goggla

CaliberNH354R35
Movement TypeAutomaticSame
Outside Diameter27.40 mmSame
Total Height5.32 mmSame
Winding MechanismAutomatic, ManualSame
Jewels24 jewels23 / 24
Accuracy
(Seconds per day)
-20 / +40+45 / -35
Vibrations (seconds)6Same
Vibrations (hours)21,600Same
Power Reserve41+ Hours40+ Hours
Lift Angle53 degreesSame
Hacking / Hand-winding?Y / YSame

nh35-vs-4r35.png

4R35 was introduced in 2010 in the Elegant/Presage SARY series, and these remain in production.

The earliest documentation on this movement that we were able to find was issued on 2/14/2011, this also corresponds with the 2011-2012 time frame that the first NH35A powered watches started hitting the market.

Såhär ser ett Miyota 8-serie ut
miyota-caliber-8215-movement.jpg

Senast ändrad:
EB725388-0EE2-4200-8C67-DFC455937BC8.jpeg

Undrar om jag inte fått en mindre hjärnblödning av att försöka hänga med i diskussionen. Fullständigt intelligensvakuum.

Dagens (och veckans, samt månadens..) klocka för topic. Dags för nytt kanske?
Fun fact, sitter ett nh35a i den som presterat satans bra från dag ett 🤓

Pärlor åt svin att använda ett så högkvalitativt verk i en skräpklocka som SM kan man tycka ;)

Är det sommar nu?? 🤣
Jag trodde att det var samma urverk som sagt, men jag kan ju ha fel. Lustigt dock att 4r35 lanserades 2010 och NH35 2011 enligt goggling om 4r35 är den nyare av dem...

EDIT: Fortsatte att goggla

CaliberNH354R35
Movement TypeAutomaticSame
Outside Diameter27.40 mmSame
Total Height5.32 mmSame
Winding MechanismAutomatic, ManualSame
Jewels24 jewels23 / 24
Accuracy
(Seconds per day)
-20 / +40+45 / -35
Vibrations (seconds)6Same
Vibrations (hours)21,600Same
Power Reserve41+ Hours40+ Hours
Lift Angle53 degreesSame
Hacking / Hand-winding?Y / YSame

nh35-vs-4r35.png

4R35 was introduced in 2010 in the Elegant/Presage SARY series, and these remain in production.

The earliest documentation on this movement that we were able to find was issued on 2/14/2011, this also corresponds with the 2011-2012 time frame that the first NH35A powered watches started hitting the market.
Han kanske inte vet exakt årtalet på dom, men har meckat med båda verken..

Att Citizen håller mkt bättre kvalité...Han skrattade mest, behövde inte säga så mkt..
Då får man anta att han har erfarenhet av Tisell då...
Är det sommar nu?? 🤣

Han kanske inte vet exakt årtalet på dom, men har meckat med båda verken..
Men bara för att klargöra så var det urmakaren på Klockmaster Globen som sa: "Nh35 och 4r35 ser likadana ut men är inte samma. Dvs urverket ser likadant ut, delarna SER likadana ut. Men stor skillnad på kvaliten. Han har meckat med många nh35 och 4r35 urverk. 4r35 urverken är nyare och med bättre kvalitet på delarna, finish mm.."

Jag är uppriktigt nyfiken, jag skrev till dem, alltid skoj att lära sig något nytt :) Personligen tycker jag inte att det verkar vara någon skillnad på finish mellan verken, men jag tycker att konkurrenten Miyota 8215 ser betydligt enklare ut.

Då får man anta att han har erfarenhet av Tisell då...

Men bara för att klargöra så var det han som sa: "Nh35 och 4r35 ser likadana ut men är inte samma. Dvs urverket ser likadant ut, delarna SER likadana ut. Men stor skillnad på kvaliten. Han har meckat med många nh35 och 4r35 urverk. 4r35 urverken är nyare och med bättre kvalitet på delarna, finish mm.."

Jag är uppriktigt nyfiken, jag skrev till dem, alltid skoj att lära sig något nytt :)
Litar nog mer på en riktig urmakare än ett gäng på ks...plus att JAG har hållt i en Tisell med för att bekräfta..

Litar nog mer på en riktig urmakare än ett gäng på ks...plus att JAG har hållt i en Tisell med för att bekräfta..
Jag litar också på en riktig urmakare, därför jag hoppas att han svarar snart. Jag har också "hållt" i en Tisell och i billiga Citizenklockor också... jag tycker nog att Tisellen är vassare när det kommer till finish... jag har t.o.m. ägt båda varianterna också... och jag har ägt klockor med SII och Seikoverk... och Miyota som t.ex. Tisell använder sig av... ganska många klockor faktiskt... och provat under 20års tid... och jag har en timegrapher... och jag har också haft kontakt med urmakare när det gäller klockor med ovan nämnda verk...

Men med det sagt är ju smaken som r*ven... kl*ven ... vissa gillar NH35, andra inte, varken du eller jag gillar dem t.ex.

Jag litar också på en riktig urmakare, därför jag hoppas att han svarar snart. Jag har också "hållt" i en Tisell och i billiga Citizenklockor också... jag tycker nog att Tisellen är vassare när det kommer till finish... jag har t.o.m. ägt båda varianterna också... och jag har ägt klockor med SII och Seikoverk... och Miyota som t.ex. Tisell använder sig av... ganska många klockor faktiskt... och provat under 20års tid... och jag har en timegrapher... och jag har också haft kontakt med urmakare när det gäller klockor med ovan nämnda verk...
Okey....

Påtal om Tisell och Citizen så använde Franska militären promaster av en anledning men men vad vet jag....Aqualand osv..
l-intro-1601411424.jpg

Tillbaka
Topp