• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag tycker att det räcker nu. Att du och @Wasabi har en beaf m.a.a. din fb-grupp och att han inte längre är mod gör inte att ni behöver skapa diskussion och dålig stämning i tråden här. Känns som om denna fråga kom upp igen bara för att röra om i grytan igen. Finns absolut inget vettigt syfte annars.
sant! Bjuder på en trevlig klockbild istället på en väldigt prisvärd klocka! ☺️ Lyckades sourcea den för 12k (har inget kvitto 😅) för ett par veckor sedan. Min nära vän (urmakare) som skulle möta upp säljaren och göra betalningen samt göra en check-up på klockan så att allt är i sin ordning föll pladask för klockan. Han bönade och bad om att få ta över den 😅. Efter mycket velande och lite skuldkänslor så fick han ta över den istället haha, jag ska vara ärlig och säga att jag ångrar mig nu i efterhand. Men han är superlycklig så det är väl värt det. Med det sagt, om någon har en till salu så hojta till!
ABBFBD46-9FC9-4D11-8231-88A5B5264680.jpeg

Senast ändrad:
Måtten ljuger ju lite också om vi ska vara ärliga. Som du säger så bärs den betydligt mycket mindre än de officiella måtten men det finns en anledning till det. 🤔

Ja, boetten är 50mm lång men...
DSCF5524.jpg

...lug-lug är faktiskt bara 47mm. Det är för att boetten fortsätter ut över luggarna.
DSCF5525.jpg

Sen är det bara vridringen som är 44,5mm...
DSCF5527.jpg

...för boetten är bara 43mm på bredaste stället strax under vridringen.
DSCF5528.jpg

Dessutom smalnar boetten av ner till 41mm vilket syns rätt tydligt om man tittar på den i profil.
PSX_20210615_101901.jpg

Tjockleken är 15mm med glasringen...
DSCF5530.jpg

...men nästan en millimeter tunnare utan.
DSCF5529.jpg

Kan tillägga att den sitter som en smäck på en 16,5cm handled! 😁
PSX_20210615_100949.jpg

PSX_20210615_100853.jpg

Jag vet inte hur mycket större de moderna boetterna är jämfört med våra äldre men är väldigt sugen på att testa en. Våra är inte heller likadana för den delen, formen och måtten skiljer något (om än marginellt) så de är sannolikt från olika generationer. Tog bilder när jag ägde båda men hittar dem inte nu. 🤨
Mycket bra genomgång!

Måtten ljuger ju lite också om vi ska vara ärliga. Som du säger så bärs den betydligt mycket mindre än de officiella måtten men det finns en anledning till det. 🤔

Ja, boetten är 50mm lång men...
DSCF5524.jpg

...lug-lug är faktiskt bara 47mm. Det är för att boetten fortsätter ut över luggarna.
DSCF5525.jpg

Sen är det bara vridringen som är 44,5mm...
DSCF5527.jpg

...för boetten är bara 43mm på bredaste stället strax under vridringen.
DSCF5528.jpg

Dessutom smalnar boetten av ner till 41mm vilket syns rätt tydligt om man tittar på den i profil.
PSX_20210615_101901.jpg

Tjockleken är 15mm med glasringen...
DSCF5530.jpg

...men nästan en millimeter tunnare utan.
DSCF5529.jpg

Kan tillägga att den sitter som en smäck på en 16,5cm handled! 😁
PSX_20210615_100949.jpg

PSX_20210615_100853.jpg

Jag vet inte hur mycket större de moderna boetterna är jämfört med våra äldre men är väldigt sugen på att testa en. Våra är inte heller likadana för den delen, formen och måtten skiljer något (om än marginellt) så de är sannolikt från olika generationer. Tog bilder när jag ägde båda men hittar dem inte nu. 🤨
Lika grundlig som alltid! Man tackar!

Detta är de val jag sitter och funderar kring som nu ny sommar 2021 klocka:
  • Christopher Ward C63 Sealander - Black w bracelet (Har dock en SARB, som denna är lik)
  • Certina DS Action 38mm - Black eller Green
  • Steinhart Ocean One 39 - Black
Tanken är också att köpa ett gummi/silikon band till i grön färg som bör passa till samtliga.
Får fortsätta grubbla vidare, har positiva och negativa saker på varje klocka, handlar mest om vilket som är mest påverkande

Detta är de val jag sitter och funderar kring som nu ny sommar 2021 klocka:
  • Christopher Ward C63 Sealander - Black w bracelet (Har dock en SARB, som denna är lik)
  • Certina DS Action 38mm - Black eller Green
  • Steinhart Ocean One 39 - Black
Tanken är också att köpa ett gummi/silikon band till i grön färg som bör passa till samtliga.
Får fortsätta grubbla vidare, har positiva och negativa saker på varje klocka, handlar mest om vilket som är mest påverkande
Det är så klart bara min personliga åsikt men jag blev väldigt besviken på Certinas 38mm och tyckte att den kändes väldigt enkel och billig med tanke på prislappen. CW ger betydligt mycket mer pang för pengarna, i synnerhet med nya C63 som är ännu lägre prissatt än C60. 😊

Det är så klart bara min personliga åsikt men jag blev väldigt besviken på Certinas 38mm och tyckte att den kändes väldigt enkel och billig med tanke på prislappen. CW ger betydligt mycket mer pang för pengarna, i synnerhet med nya C63 som är ännu lägre prissatt än C60. 😊
Jag är beredd att hålla med dig kring Certina.
Har testat den i butik och storleken är verkligen det bästa med den. Ogillar att den princip inte har några polerade ytor utan allt är slipat, vilket jag tycker ger den ett rustikt och ofärdigt utseende.
Skulle gissa det är Powermatic 80 som är den delen i klockan som Certina tar mest betalt för.

CW har jag aldrig haft, men den ser absolut helt galen ut till priset och alla tillfällen den kan bäras. Bra med polerade och borstade ytor på den.
Det jag gillar mindre är att den är väldigt lik det typiska rolex sträcken som indikatorer på timmarna (även SARB här ser ungefär lika dan ut)

Tillbaka
Topp