• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

IMG_20210615_003929_031.jpg

Pepsi efter midnatt.

Ber om ursäkt i förväg ifall jag river upp någons gamla sår men;

jag minns en tråd här kring NH35 vs R35 eller vad det nu var. Hur kan man tycka att ena verket är kvalitet medan det andra verket är ”skräp”? Det är ju exakt samma urverk där man har stämplat Seiko och lite annan info på rotorn på 4r35an? Eller har jag missat något? Det är ju exakt samma delar på urverket och monterat på samma sätt. Enda skillnad designmässigt är väl rotorn typ, om ens det? Snälla upplys mig någon ifall jag har fel eller om det är något jag har missat 🤣
Nu är jag inte rätt person att svara på det, men det är inte samma urverk, finns tydligen en del skillnader som gör 4r35 mer premium än NH35... men jag är ingen urmakare och känner ingen som har erfarenhet av just dem verken som kan verifiera det heller men @Vincentb kan säkert peka dig i rätt riktning om du verkligen vill ha reda på sanningen.

Nu är jag inte rätt person att svara på det, men det är inte samma urverk, finns tydligen en del skillnader som gör 4r35 mer premium än NH35... men jag är ingen urmakare och känner ingen som har erfarenhet av just dem verken som kan verifiera det heller men @Vincentb kan säkert peka dig i rätt riktning om du verkligen vill ha reda på sanningen.
Ok skriver så som jag fått bekräftat av flera urmakare ang nh35 vs 4r35 urverk. På vissa dyrare Seikos med 4r35 urverk har bättre finishering på urverket än nh35. Tex Seiko 5 har inte samma finishering på sitt 4r35 som tex en dyrare Seiko med 4r35. Dvs lite bättre på dyrare.
Som jag skrivit tidigare är nh35 väldigt basic. Så hade både rätt och fel...

Ok skriver så som jag fått bekräftat av flera urmakare ang nh35 vs 4r35 urverk. På vissa dyrare Seikos med 4r35 urverk har bättre finishering på urverket än nh35. Tex Seiko 5 har inte samma finishering på sitt 4r35 som tex en dyrare Seiko med 4r35. Dvs lite bättre på dyrare.
Mest fel, faktum kvarstår ju att det är samma verk i grunden...

Tror du felciterade.... det var @Wasabi som undrade

... men NH35 kan väl vara utan dekoration och med också precis som det finns olika nivåer på 4r35.

Bild på NH35 för topic
Skärmklipp.JPG
55cdf52423835895a980914152f3769b_original.png

Ser också ut att vara 44 enligt Squales hemsida. Bär den stor tycker du?
Näh, precis som de flesta Squales, bärs den mindre än vad storleken antyder. Skulle säga att den bärs som 40-42 någonstans... liten tavla, dolda luggar, kort lug2lug i förhållande till diametern och båtformad boett gör att den ser mindre ut och bärs/känns mindre på handleden också :)
IMG_20210615_094510_407.jpg
IMG_20210615_094502_948.jpg

På riktigt? Ok då kan ni klockexperter kanske svara på det här? Om nh35 och 4r35 är EXAKT likadana , exakt samma finish? Hur kommer det sig att nh35 är billigare då? Om det nu är av samma kvalite? Står ju Seiko på båda. Säg inte för att man ska kunna modda själv. Då kan man lika gärna modda med 4r35. Hur kommer det sig att billigare homage/klockor använder sig av nh35 istället för 4r35? Jo för dom är billigare, mer basic. Ni får ju tro vad ni vill. Men 4r35 är lite bättre....tack o hej...😉

På riktigt? Ok då kan ni klockexperter kanske svara på det här? Om nh35 och 4r35 är EXAKT likadana , exakt samma finish? Hur kommer det sig att nh35 är billigare då? Om det nu är av samma kvalite? Står ju Seiko på båda. Säg inte för att man ska kunna modda själv. Då kan man lika gärna modda med 4r35. Hur kommer det sig att billigare homage/klockor använder sig av nh35 istället för 4r35? Jo för dom är billigare, mer basic. Ni får ju tro vad ni vill. Men 4r35 är lite bättre....tack o hej...😉
Jag tycker att det räcker nu. Att du och @Wasabi har en beaf m.a.a. din fb-grupp och att han inte längre är mod gör inte att ni behöver skapa diskussion och dålig stämning i tråden här. Känns som om denna fråga kom upp igen bara för att röra om i grytan igen. Finns absolut inget vettigt syfte annars.

Vad är det för mått på den där? Rolig pjäs!

Näh, precis som de flesta Squales, bärs den mindre än vad storleken antyder. Skulle säga att den bärs som 40-42 någonstans... liten tavla, dolda luggar, kort lug2lug i förhållande till diametern och båtformad boett gör att den ser mindre ut och bärs/känns mindre på handleden också :)
IMG_20210615_094510_407.jpg
IMG_20210615_094502_948.jpg
Måtten ljuger ju lite också om vi ska vara ärliga. Som du säger så bärs den betydligt mycket mindre än de officiella måtten men det finns en anledning till det. 🤔

Ja, boetten är 50mm lång men...
DSCF5524.jpg

...lug-lug är faktiskt bara 47mm. Det är för att boetten fortsätter ut över luggarna.
DSCF5525.jpg

Sen är det bara vridringen som är 44,5mm...
DSCF5527.jpg

...för boetten är bara 43mm på bredaste stället strax under vridringen.
DSCF5528.jpg

Dessutom smalnar boetten av ner till 41mm vilket syns rätt tydligt om man tittar på den i profil.
PSX_20210615_101901.jpg

Tjockleken är 15mm med glasringen...
DSCF5530.jpg

...men nästan en millimeter tunnare utan.
DSCF5529.jpg

Kan tillägga att den sitter som en smäck på en 16,5cm handled! 😁
PSX_20210615_100949.jpg

PSX_20210615_100853.jpg

Jag vet inte hur mycket större de moderna boetterna är jämfört med våra äldre men är väldigt sugen på att testa en. Våra är inte heller likadana för den delen, formen och måtten skiljer något (om än marginellt) så de är sannolikt från olika generationer. Tog bilder när jag ägde båda men hittar dem inte nu. 🤨

Tillbaka
Topp