• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det var någon som menade att det kunde ha att göra med dels en jämförelsevideo där en äkta Omega SMP jämfördes med en piratkopia men även att det förekommit copager som använt upphovsrättsskyddade termer (alt. att han själv benämnt klockorna som dessa). Det är dock bara en kommentar på internet och jag vet inte vem personen är så ta det med en skopa salt. 🤷‍♂️

Screenshot_20210705-123001_Facebook.jpg
Jody… Ondskan själv i Twin Peaks !

Min gissning om orsak ligger i klippet där han jämförde en fake seamaster med en äkta.

Inte helt omöjligt. Roligt att han är tillbaka dock och om det var orsaken är det oroväckande. Det finns ett behov av videos som jämför och visar de senaste klonerna då begagnat samt gråsäljarna blir en allt mer minerad marknad för oss entusiaster.

Visst, jag kan inte köpa en rolex eller omega för tillfället men vem vet i framtiden ?

Inte helt omöjligt. Roligt att han är tillbaka dock och om det var orsaken är det oroväckande. Det finns ett behov av videos som jämför och visar de senaste klonerna då begagnat samt gråsäljarna blir en allt mer minerad marknad för oss entusiaster.

Visst, jag kan inte köpa en rolex eller omega för tillfället men vem vet i framtiden ?
Är helt enig! Min gissning återspeglar inte alls min åsikt om vad som borde eller inte borde tillåtas:) är enbart en gissning utifrån meddelandet han fick om "counterfeit" vid nedstängning. Jag tycker också att det är positivt att sådana jämförelser finns (förutsatt att man inte förespråkar köp av rena kopior), likväl som "är denna äkta"-tråden på forumet. Det är ett bra lärotillfälle för dem som inte är så erfarna, samt ett bra verktyg att vara säker även om man är mer erfaren men inte vill handla från ad eller vill handla begagnat.

Det är en tudelad fråga och jag kan förstå båda sidor. För oss är det en form av konsumentupplysning men jag har samtidigt full förståelse för att Swatch Group/Omega inte vill förknippas med kopior på något sätt, även om det är en "titta vilka bra kopior det finns!". Bara det i sig kan ju av vissa tolkas som att man lika gärna kan köpa en kopia och det blir samtidigt även en slags how-to för den som tillverkar kopiorna för att komma ännu närmare originalet. Det finns en känd tillverkare av Rolexkopior som jag inte nämner vid namn men sist jag hörde var de uppe i version nio och jag antar att de tar till sig av denna typ av information för att vidareutveckla sin "produkt".

Jag brukar aldrig se hans videos men vad jag förstått enligt diverse kommentarer så recenserar han även många copager o. dyl och det i kombination med klippet ovan kanske inte tolkas särskilt positivt av de företag som äger varumärkena vars design kopieras.

För Omegas del så vill de väl givetvis att man bara ska handla av AD för att kunna försäkra sig om att man får äkta vara och det ligger ändå mycket i det med tanke på alla dessa jämförelsevideos där till och med väldigt insatta personer har svårt att skilja original från kopia. Jag menar så klart inte att man inte kan köpa en begagnad Omega (köp säljaren osv.) men för Omegas del så har de egentligen ingenting att vinna på den här typen av videos.

Jag fick precis upp reklam för Yemas sommarrea med 10-30% rabatt på många modeller om någon är sugen. 😊

Hej, tänkte se ifall någon vet något om märket Moretime?
precis budat hem en och hittar inte så mycket om det:)

Har du skaffat en v.2?? Hur är den? Blev en SS french Force quartz för mig denna gång
Grymt! Jag är sugen på någon form av GMT. Har varit sugen på en CW igen men tvekat mot slutet. Nu finns ingen rabattkod för tillfället så då behöver man inte fundera så mycket.

Ja, det var huvudanledningen till försäljningen av v.1. Har haft den ett tag men inte använt den mycket. Var hög luftfuktighet idag så då kände jag för byte från klocka på nato till något på länk. Körde Serica på bonklip i lördags så det fick bli denna istället.

Kortfattat är den ännu bättre än föregående version. 👌

Blivit så fruktansvärt sugen på en Tisell sub (marine diver). Finns det någon i denna eminenta tråd med en i sin samling som sitter löst?
Min svarta SM sub (v3) kan få utgöra dellikvid om det är intressant.
Long shot jag vet, men den som inte frågar får inte heller något svar.
(Obs, ni behöver inte pinga Schnedsegler. Han är redan väl medveten om mitt intresse.. 😇)
Tack och bock!

Tillbaka
Topp