• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag har faktiskt följt MV från första början, jag läste också något sådant på deras FB sida efter att folk blivit upprörda men för att vara helt ärlig så tror jag inte på det. Jag tycker att MV gjort alla rätt här och löst hela situationen på bästa tänkbara sätt med det enda undantaget att erbjuda full återbetalning till de få som är missnöjda. Vad jag förstått så verkar den mesta irritation råda pga. okunskap och propageras av ett tiotal högljudda personer, de flesta verkar vara uppriktigt nöjda med lösningen och less på allt gnäll.
Problemet på KS är de ibland helt galna kraven backarna kan ha.

Problemet på KS är de ibland helt galna kraven backarna kan ha. Kommentarsfälten är ibland tragiska.
Jag håller med, de verkar helt enkelt inte förstå vad crowdfunding är och vilka risker det medför. De har heller allt som oftast inte läst reglerna för vad som gäller innan de börjar klaga. Enligt KS har MV gjort allt rätt i detta fall och således föreligger ingen tvist "kontraktsbrott" enligt deras regler. Alla tillkortakommanden har ersatts med likvärdiga komponenter.

Jag blev ju lite nyfiken med tanke på din fråga. Är det ett problem i branschen med ETA-fulkopior? Med tanke på att både Sellita och STP gör sina, inte direkt jättedyra, versioner...
Sellita är rätt dyra, beror på vad man jämför med. Finns mycket utrymme för att massproducera billigare kloner. Speciellt då man oftast inte själv köper in verken utan fabriken gör det. Sedan har jag aldrig förstått tillgången på ETA. Många påstår att ingen utanför Swatch får köpa.

Jag håller med, de verkar helt enkelt inte förstå vad crowdfunding är och vilka risker det medför. De har heller allt som oftast inte läst reglerna för vad som gäller innan de börjar klaga. Enligt KS har MV gjort allt rätt i detta fall och således föreligger ingen tvist "kontraktsbrott" enligt deras regler. Alla tillkortakommanden har ersatts med likvärdiga komponenter.
Folk är sjukt bortskämda och i många fall oförskämda idag. Förutsätter att de är unika och har massa rättigheter. Även förvånad över att så många backar på KS utan att ha säkerhet eller kunnat se den färdiga produkten, lite naivt.

• Like
Reactions: M26
Folk är sjukt bortskämda och i många fall oförskämda idag. Förutsätter att de är unika och har massa rättigheter. Även förvånad över att så många backar på KS utan att ha säkerhet eller kunnat se den färdiga produkten, lite naivt.
MV har ju ett bra trackrecord, denna GMT var typ deras 3e eller 4e kampanj så jag förstår att folk har tillit till dom även om de endast hade skisser när allt begav sig. De flesta hade ju redan sett deras föregångare Nereide vars boett GMT'n bygger på. För vad man betalar så tycker jag att det är ett riktigt bra paket man får.

MV har ju ett bra trackrecord, denna GMT var typ deras 3e eller 4e kampanj så jag förstår att folk har tillit till dom även om de endast hade skisser när allt begav sig. De flesta hade ju redan sett deras föregångare Nereide vars boett GMT'n bygger på.
Syftade inte specifikt på MV även om deras slutprodukt har rätt taskig finish.

Kanske inte en micro men senaste köpet här i Rom för hyfsade €449

Vad tycks?

E0571F66-E9E7-4B8D-8E95-01469FEB3782.jpeg

Sellita är rätt dyra, beror på vad man jämför med. Finns mycket utrymme för att massproducera billigare kloner. Speciellt då man oftast inte själv köper in verken utan fabriken gör det. Sedan har jag aldrig förstått tillgången på ETA. Många påstår att ingen utanför Swatch får köpa.
Vad jag hört från tillverkare köper de inte från Swatch Group utan från någon som har verk över från tidigare projekt/tillverkningar.

Riktigt trevlig! Hur känns länk och clasp?
Länken är bra men inte topp, skruvade länkar , strävar lite mot varandra, hyfsat krafigt, ganska gediget, skruvarna lite sådär, känns lätta att dra i korsgänga. Klass som Squale, tycker faktiskt Steinharts är bättre. Spännet saknar verktygslös mikroförlängning (finns fyra steg med verktyg), nagelbrytarfunktion och lite "plåtig" i utförandet. Nu låter det visst lite gnälligt, det är betydligt bättre än en del japanska/asiatiska och Watchgeckos och betydligt sämre än CW och dyrare märken. Jämförbara med Squale, Steinhart, M&S, Glycine...

Länken är bra men inte topp, skruvade länkar , strävar lite mot varandra, hyfsat krafigt, ganska gediget, skruvarna lite sådär, känns lätta att dra i korsgänga. Klass som Squale, tycker faktiskt Steinharts är bättre. Spännet saknar verktygslös mikroförlängning (finns fyra steg med verktyg), nagelbrytarfunktion och lite "plåtig" i utförandet. Nu låter det visst lite gnälligt, det är betydligt bättre än en del japanska/asiatiska och Watchgeckos och betydligt sämre än CW och dyrare märken. Jämförbara med Squale, Steinhart, M&S, Glycine...
Det låter hoppfullt. Gillar när det finns någon form av glidelock i låset. Ganska användbart.

Det låter hoppfullt. Gillar när det finns någon form av glidelock i låset. Ganska användbart.
Håller med, det skulle höja många klockor. Framför allt med en så fin lösning som CW har, köpt några lösa från CW och satt på andra klockor. Faktiskt har Steinhart en bra sådan på sina mesh som finns som tillbehör, borde sätta på alla sina länkar. Finns några som blir lite bulkiga.

Mycket fint! hur gillar du damaskon överlag? Fått upp ögonen för dem nu när jag börjat trilla in lite på de tyska klockorna. Känns roligare än sinn på något vänster och med än mer super-tool känsla (med den uberhårda metallen osv.)
Fullkomligt älskar den... lumen, storleken och att den verkligen tål allt✌️
Jo, jag har tittat på Sinn länge, men hittade inget som tilltalade mig i en rimlig prisklass! Har haft den i ca två veckor nu och den har tappat en sekund!! Sjukt glad att jag "vågade" välja den vita!!

Fullkomligt älskar den... lumen, storleken och att den verkligen tål allt✌️
Jo, jag har tittat på Sinn länge, men hittade inget som tilltalade mig i en rimlig prisklass! Har haft den i ca två veckor nu och den har tappat en sekund!! Sjukt glad att jag "vågade" välja den vita!!
Helrätt val med den vita! Ne är det Sinn så är det väl 556 som gäller men bortsett från MOP versionen känns den lite so-so (och man behöver la komma upp ganska ruggigt i pris för att få "liknande" tålig tech i sinn som i damaskon har ja för mig). Har själv tittat på en liknande vit en:) Känns fräscht som fåglan. Grymt bra tidshållning med ju så känns som en ganska perfa GADA klocka alltså:D Är det att köpa direkt från damaskos egna sida som gäller?

Helrätt val med den vita! Ne är det Sinn så är det väl 556 som gäller men bortsett från MOP versionen känns den lite so-so (och man behöver la komma upp ganska ruggigt i pris för att få "liknande" tålig tech i sinn som i damaskon har ja för mig). Har själv tittat på en liknande vit en:) Känns fräscht som fåglan. Grymt bra tidshållning med ju så känns som en ganska perfa GADA klocka alltså:D Är det att köpa direkt från damaskos egna sida som gäller?
Jag köpte min från Jura luxury Watches i England pga mycket billigare frakt och så fanns det kuponger att hitta! Fick 15 % på hela köpet inkl armbandet. Skulle jag köpa bandet direkt från Damasko skulle det kosta 30 eur i frakt!! Dock tar det rätt lång tid, för Damasko bygger klockan på beställning, så räkna med ca 2-3 veckor. Om du kollar på Jura Watches och inte hittar något du vill ha så löser dom det ändå

Tillbaka
Topp