• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Så denna tråd har utvecklats till en tråd för att "endast" innehålla micromärken om jag läser vad Hook skrev ovan? Innebär då att Vostoks, Casio och Seiko bör hamna i de respektive trådar som skapats för dom.

Här är citat: "Trådens ämne är diskussion om klockor från micromärken punkt. Inte huruvida något är finare eller fulare."
Tolkar det som att vi kör på som förut men det kanske inte är mig du frågar?

Tack!
Jag kan ta på mig att vara enhällig domare om nu någon tycker det är besvärligt med kategorin. Hoppas alla kan lita på mitt omdöme, om det skulle bli tveksamheter så tar vi det som det kommer.
Om någon har invändningar speak out nu och inte nästa vecka så vi slipper hålla på med oändliga diskussioner.

Vi måste börja någonstans helt enkelt så ser vi hur det utvecklar sig.
För att undvika förvirring och en stor gröt av klockor så kanske det vart bra att dela upp den som en tråd micromärken och en tråd affordables?
Micro säger ju tydligt vad det handlar om och resterande kan skyfflas till affordables tråden?
Eller är det bara i min skalle det skulle funka?

Jag upplever att det då finns två alternativ:

1. Låta tråden fortgå som tidigare, men med skillnaden att forumägare nu uttryckt att om man inte har något snällt att säga så behöver man inte säga något, och således börja anmäla dryga nedlåtande inlägg om homager, se exempel från derix ovan.

2: Börja förbjuda vissa klockor i denna tråd och hänvisa dessa till en annan tråd.

Och det tredje mest logiska och rimliga alternativet, (separat Microdel med uppdelade trådar), verkar vara som Voldemort, något som man inte får nämna.
Lämnar den här diskussionen nu men fattigt deLuxe att inte ens bemöda sig med att knacka ner ett svar.

Blir inte så mycket variation när man har dresscode blå kostym på jobbet, men här är iaf dagens! 😍

IMG_20210819_102120~2.jpg
Vad sent du jobbar! :O

Trådens ämne är diskussion om klockor från micromärken punkt. Inte huruvida något är finare eller fulare.
Jag tolkar det som att Seiko m.m. hänvisas till respektive märkestråd och att trådtillägget "och andra affordables" inte längre är tillämpligt utan att fokus ska vara mikromärken?

I så fall kommer vi till the million dollar question: anses de "kinamärken" som är aktuella vara mikromärken? En enkel ja- eller nej-fråga som avgör trådens öde och då har vi tydliga riktlinjer att förhålla oss till. 😊

Är det detta som kallas guilloche eller har det någon annat namn? Jäkligt trevligt oavsett och ger mycket mer liv åt tavlan med sin 3D-effekt. 👍
Från början ska guilloche graveras med en speciell maskin. https://en.wikipedia.org/wiki/Rose_engine_lathe
ett fantastiskt hantverk imo. finns väldigt många olika mönster.

men idag används det också för liknande mönster även om de är tryckta.

några exempel på stilar om man vill söka:
Hobnail (clous de Paris), Barleycorn (grain d’orge), Basket weave (vieux panier), Geneva stripes, Snail pattern och Grand Tapisserie

Senast ändrad:
Ja, absolut, men jag syftar mest på de Hook skrev och där fanns inte affordable med?
Jag tolkade det som affordable inte är inkluderat.
Tror för egen del inte att "affordables" är exkluderat. Trådöverskriften innehåller ju båda delarna. Om jag förstod det rätt så skulle god ton hållas av alla, fint och fulare samt varumärkesintrång får man diskutera i egen tråd i så fall, med god ton givetvis.
Bland det viktigaste var dock enligt mig att om man inte har något schysst att säga då kan man lika bra vara tyst. Jag förmodar att det gäller i alla trådar.

Fattar nada. För mig ska alla klockor svartlistas lika hårt om de bygger en del av sitt varumärke på homager. Oavsett land de är gjorda i så: Armida, Helson, Maranez, borealis, dan Henry ska alla bort isf som ändå är rätt stående inslag här. Steinhart med såklart, mkii då också. För de är typ lika påhittiga vid vissa modeller som kina med sina designer. Och sen ska väll märken som Seiko, orient, vostok Certina, oris etc. postas på rätt ställe med då och inte här. Tror affordabledelen borde strykas helt och det benas ut vad som är mikro istället. Och då Vilka märken som är ok att posta för att inte störa.

Personligen tror jag denna tråd dör rätt fort…

Senast ändrad:
Från början ska guilloche graveras med en speciell maskin. https://en.wikipedia.org/wiki/Rose_engine_lathe
ett fantastiskt hantverk imo. finns väldigt många olika mönster.

men idag används det också för liknande mönster även om de är tryckta.

några exempel på stilar om man vill söka:
Hobnail (clous de Paris), Barleycorn (grain d’orge), Basket weave (vieux panier), Geneva stripes, Snail pattern och Grand Tapisserie

Tack! Mönster man känner igen men aldrig vetat namnen på. 😂
9BD8D2BF-C8AC-463D-9306-33D2CFD910A3.jpeg

Jag är väldigt sugen på Sericas dykare, men jag vågar inte köpa, varför, är jag för feg?
Lite rädd att jag kommer tycka kronan är för stor…
Det känns som att den har rätt udda proportioner även om man bortser från kronan då index sitter väldigt långt in osv. Deras andra modell framstår som betydligt mer balanserad och stilren men kul att de vågar sig på något "nytt". 😊

Tack! Mönster man känner igen men aldrig vetat namnen på. 😂
Det känns som att den har rätt udda proportioner även om man bortser från kronan då index sitter väldigt långt in osv. Deras andra modell framstår som betydligt mer balanserad och stilren men kul att de vågar sig på något "nytt". 😊
Det verkar inte direkt lätt att komma fram med ny design på en dykare med vintage-flört. Som dessutom ska vara kommersiellt gångbar och hålla ihop en påbörjad kollektion. Har du tittat/lyssnat på denna podcast från Worn & Wound, en trevlig pratstund med Serica?
Rekommenderas :)

Fattar nada. För mig ska alla klockor svartlistas lika hårt om de bygger en del av sitt varumärke på homager. Oavsett land de är gjorda i så: Armida, Helson, Maranez, borealis, dan Henry ska alla bort isf som ändå är rätt stående inslag här. Steinhart med såklart, mkii då också. För de är typ lika påhittiga vid vissa modeller som kina med sina designer. Och sen ska väll märken som Seiko, orient, vostok postas på rätt ställe med då och inte här. Tror affordabledelen borde strykas helt och det benas ut vad som är ok mikro istället. Vilka märken som är ok posta för att inte störa.

Personligen tror jag denna tråd dör rätt fort.
Du har inte läst mina inlägg, den saken är klar.
Är det inte enklare att du förhåller dig till mitt faktiska förslag istället för att sväva iväg på saker som inte ens har varit aktuellt?
Det är @Birchgrove s tråd, han får göra precis vad han vill med den. Det finns inga förbud, du får posta vad du vill.
Igen, det är ett förbättringsförslag, avlasta tråden, förgrena ut till andra trådar osv...

Vill ni inte, så kör på som vanligt men då får man också öppna kakhålet. Jag vill i alla fall inte bli beskylld för att jag inte försökt!

Du har inte läst mina inlägg, den saken är klar.
Är det inte enklare att du förhåller dig till mitt faktiska förslag istället för att sväva iväg på saker som inte ens har varit aktuellt?
Det är @Birchgrove s tråd, han får göra precis vad han vill med den. Det finns inga förbud, du får posta vad du vill.
Igen, det är ett förbättringsförslag, avlasta tråden, förgrena ut till andra trådar osv...

Vill ni inte, så kör på som vanligt men då får man också öppna kakhålet. Jag vill i alla fall inte bli beskylld för att jag inte försökt!

visst kanske borde läst allt innan men helt ärligt orkar inte det, detta spårade något djävulskt med 5-6sidor snabbt. Ledsen om jag trampar några på tårna men jag tycker ändå det är svårt nog med denna tråd som den var innan och att det postas mkt (från mig med) som lika gärna har egna trådar att bidra i. Sen går det ju prompa på mer diskussion än bara bilder, igen något jag gör mer av (bildpostande) 🤓

visst kanske borde läst allt innan men helt ärligt orkar inte det, detta spårade något djävulskt. Ledsen om jag trampar några på tårna men jag tycker ändå det är svårt nog med denna tråd som den var innan och att det postas mkt (från mig med) som lika gärna har egna trådar att bidra i.
Det var mitt förslag, du får tycka precis vad du vill om det men det du nämner har ingenting med förslaget att göra.
Har inte sett dig engagera dig i frågan förut men jag respekterar att du gör det nu. Det minsta jag begär är att du läser, och sedan tar ställning, ok? 🙂

Tillbaka
Topp