• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Sorry för att bryta av diskussionen, ska läsa ikapp vid tillfälle.
Ville bara konstatera att jag är otroligt imponerad av dagens nykomling, allt från låda, presentation och klocka :)
Dags att korta länk och ställa tid/datum!
FE243517-8C1F-46A5-9CA6-DA4FA84730E6.jpeg
922F546F-D4EB-4388-8F48-57C5F440FCB7.jpeg
Så fin! Saknar min svarta lite nu.. Undra om den lever kvar på forumet? 🤔

Senast ändrad:
visst kanske borde läst allt innan men helt ärligt orkar inte det, detta spårade något djävulskt med 5-6sidor snabbt. Ledsen om jag trampar några på tårna men jag tycker ändå det är svårt nog med denna tråd som den var innan och att det postas mkt (från mig med) som lika gärna har egna trådar att bidra i. Sen går det ju prompa på mer diskussion än bara bilder, igen något jag gör mer av (bildpostande) 🤓

Att man postar grejer här fast dom har egna trådar ser jag som mycket positivt och det är ju det som har gjort detta till mysiga "Gillestugan".
Stämningen, gunget, tugget m.m.
Givetvis bör det ju vara affordable då om det nu inte är mikro.
Affordable är ju iofs också ganska svävande men det är ju tydligen här inne många vill hänga sin hatt så att säga, inklusive mig själv.
Själv kommer jag att posta vidare med Vostoks, Seikos och liknande om det är affordable men utesluta dom rena "stölderna" som dom bland annat har kallats. Nemas problemas 👍.
Någonstans har ju tråden dock lyckats jäkligt bra eller rent av bäst. Nästan alla läser ju tydligen här och väldigt många bidrar. Tror det kan bli bra det här och tråden kommer att blomstra som aldrig förr 😊.

Att man postar grejer här fast dom har egna trådar ser jag som mycket positivt och det är ju det som har gjort detta till mysiga "Gillestugan".
Affordable är ju iofs också ganska svävande men det är ju tydligen här inne många vill hänga sin hatt så att säga, inklusive mig själv.
Själv kommer jag att posta vidare med Vostoks, Seikos och liknande om det är affordable men utesluta dom rena "stölderna" som dom bland annat har kallats. Nemas problemas 👍.
Någonstans har ju tråden dock lyckats jäkligt bra eller rent av bäst. Nästan alla läser ju tydligen här och väldigt många bidrar. Tror det kan bli bra det här och tråden kommer att blomstra som aldrig förr 😊.
Så ska det låta! Fint skrivet och 100% medhåll 🙌🏼

Försökte skumma bakåt i tråden och utröna vad som är sagt eller om det är något nytt som har beslutats men blev inget klokare. Kan bero på min begränsade kunskap.

En uppriktig fråga:

Hör denna Traska Commuter hemma i den här tråden eller den andra nyskapade tråden ? Den har ju sina tydliga drag från ex OP och jag frågar bara för att få tydlighet.
Vänliga svar uppskattas :)
38023474-1A68-4B39-B19B-FD27982FD7C1.jpeg

Försökte skumma bakåt i tråden och utröna vad som är sagt eller om det är något nytt som har beslutats men blev inget klokare. Kan bero på min begränsade kunskap.

En uppriktig fråga:

Hör denna Traska Commuter hemma i den här tråden eller den andra nyskapade tråden ? Den har ju sina tydliga drag från ex OP och jag frågar bara för att få tydlighet.
Läs mitt förslag, ta ställning sen 🙂

En uppriktig fråga:

Nog funkar den här alltid 😊. Tror dock ingen blir hängd med en gång om man råkar felposta sen heller.
Tråden med högt till tak och stor förståelse du vet 😊. Det ska väl fortsätta hoppas jag.

Tack! Mönster man känner igen men aldrig vetat namnen på. 😂
Det känns som att den har rätt udda proportioner även om man bortser från kronan då index sitter väldigt långt in osv. Deras andra modell framstår som betydligt mer balanserad och stilren men kul att de vågar sig på något "nytt". 😊
Det ser nästan ut som bandhornen svänger utåt på slutet a'la 70-tals utsvängda jeans. Nåja, nu överdriver jag lite, men ser lite speciellt ut i alla fall.

En uppriktig fråga:

Fasen vad snygg den är. Visst körde du BB36 ett tag? Hur tycker du att Traskan står som representant i den genren av klocka? Och är du nöjd med den gröna sett till färgalternativen?

precis detta jag vill, gillar denna tråden så starkt pga just detta. Att Så mycket är välkommet och man ser så mkt bilder och köpsug växer hela tiden på så olika klockor 😊

Edit: med största sannolikhet har jag och @Von samma åsikt fast jag inte orkade läsa till mig det. Sen var inte min post menat mot han direkt utan mer känslan jag fick fanns. Sen var den säkert feltolkad/jag dumt inte läste allt innan och det ber jag om ursäkt för, en ursäkt jag ändå tror godkänns i denna sköna tråd 🤓

När jag för första gången hoppade in här så var just förhoppningen, fan va kul med lite små, udda tillverkare och startups. Märken man aldrig hört talas om och en tråd att botanisera i och se kul design, egna och lite knäppa klockor.
Med tillägget "affordable" så var min ingång att det handlade om klockor för under 20k iaf.
Men visst, lite galet och dårskap för 100' plus fungerar också så länge det var mikro eller väldigt små tillverkare.

Nu blev jag iaf besviken när det vimlade av Seiko, Tissot, Certina osv.
Det är ju allt utom mikro och en klocka som är "affordable" vill vi alla köpa/ha, men är en extremt subjektiv åsikt.
Ingen vill ju få kastat på sig att den klockan man äger är sjukt överprissatt och inte värd vatten.

Och tänjer man på begreppet affordable så är just nu många Rolex, AP, PP och VC de enda klockorna som man inte förlorar pengar på.
Det tror jag att de är få av oss som ärligt kan säga att vi inte gjort på våra klockaffärer genom åren😅 förutom de som köpt ovanstående.
Är det då affordable att ha köpt/sålt 20-30 klockor de senaste åren och tappat 1k-2k per klocka?

Det var iaf mina 50 cent när det gäller den här tråden.
Och självklart har jag 100% rätt och fel samtidigt😁

När jag för första gången hoppade in här så var just förhoppningen, fan va kul med lite små, udda tillverkare och startups. Märken man aldrig hört talas om och en tråd att botanisera i och se kul design, egna och lite knäppa klockor.
Med tillägget "affordable" så var min ingång att det handlade om klockor för under 20k iaf.
Men visst, lite galet och dårskap för 100' plus fungerar också så länge det var mikro eller väldigt små tillverkare.

Nu blev jag iaf besviken när det vimlade av Seiko, Tissot, Certina osv.
Det är ju allt utom mikro och en klocka som är "affordable" vill vi alla köpa/ha, men är en extremt subjektiv åsikt.
Ingen vill ju få kastat på sig att den klockan man äger är sjukt överprissatt och inte värd vatten.

Och tänjer man på begreppet affordable så är just nu många Rolex, AP, PP och VC de enda klockorna som man inte förlorar pengar på.
Det tror jag att de är få av oss som ärligt kan säga att vi inte gjort på våra klockaffärer genom åren😅 förutom de som köpt ovanstående.
Är det då affordable att ha köpt/sålt 20-30 klockor de senaste åren och tappat 1k-2k per klocka?

Det var iaf mina 50 cent när det gäller den här tråden.
Och självklart har jag 100% rätt och fel samtidigt😁

God dagens brödraskap!

Nu är det ett tag sedan jag senast postade i tråden och hoppas på ett milt mottagande från er sida. Jag förstår naturligtvis att min åsikt kanske inte ljuder lika högt men hoppas att den bär någon tyngd i alla fall för gammal vänskaps skull. Efter att ha följt dagens diskussion gällande kinesiska fabriksmärken så finns det bara en sak jag vill tillföra. Enligt min ödmjuka mening finns det ingen större bov i denna tråd än all OT dösnack som är ett ständigt återkommande fenomen, det är också den säreget största orsaken till att jag helt enkelt inte orkar med tempot i tråden. Många tycks ha glömt att när denna tråd växte som mest så var 9 av 10 poster helt irrelevanta för klockintresserade. En sida kinesiska fabriksmärken är för mig en frisk vind i jämförelse med 8 sidors läsning om absolut ingenting. Vill absolut inte trampa någon på tårna och vet att den stora massan måste trivas med innehållet och har därav valt att bara lämna den i lugn och ro att styras i den mån ni finner bäst.

Fridens

God dagens brödraskap!

Nu är det ett tag sedan jag senast postade i tråden och hoppas på ett milt mottagande från er sida. Jag förstår naturligtvis att min åsikt kanske inte ljuder lika högt men hoppas att den bär någon tyngd i alla fall för gammal vänskaps skull. Efter att ha följt dagens diskussion gällande kinesiska fabriksmärken så finns det bara en sak jag vill tillföra. Enligt min ödmjuka mening finns det ingen större bov i denna tråd än all OT dösnack som är ett ständigt återkommande fenomen, det är också den säreget största orsaken till att jag helt enkelt inte orkar med tempot i tråden. Många tycks ha glömt att när denna tråd växte som mest så var 9 av 10 poster helt irrelevanta för klockintresserade. En sida kinesiska fabriksmärken är för mig en frisk vind i jämförelse med 8 sidors läsning om absolut ingenting. Vill absolut inte trampa någon på tårna och vet att den stora massan måste trivas med innehållet och har därav valt att bara lämna den i lugn och ro att styras i den mån ni finner bäst.

Fridens
Äh nu ska vi inte vara så blygsamma. Alla som någongång hängt i tråden vet vilken legend du är.
Igen, ingenting är spikat, inga förbud, bara ett förslag från mig 🙂
Så här, håller helt med om den stora boven i dramat kontra mitt förslag men tänker ändå det är bättre att göra någonting än ingenting?

Bestämma på förhand att det kommer gå åt skogen med allt ligger inte i min natur. Funkar det inte så gör det inte men då har vi iaf försökt 🤷🏻‍♂️

Fasen vad snygg den är. Visst körde du BB36 ett tag? Hur tycker du att Traskan står som representant i den genren av klocka? Och är du nöjd med den gröna sett till färgalternativen?
Jag gillar Traskan skarpt. Underbar och bekväm klocka som tål att användas i de flesta situationer.
Urtavlan går från mörk till ljusgrönt samt svart beroende på hur ljuset reflekterar.
Är medveten dock att den gröna kanske är den som flörtar mest med OP34an.
Jag diggar dom orangea prickarna vid index som nog är omöjligt för en betraktare att lägga märke till men jag vet att dom finns där ;)
Stålet drar åt titanhållet rent utseendemässigt och det har gissningsvis med hårdhetsbeläggningen att göra.
Jag gillar det men kan tänka mig att det kan vara en dealbreaker för vissa.

I jämförelse med BB36 som jag också verkligen gillar så är det befriande med just hårdhetsbeläggningen som gör att klockan håller sig fräsch och repfri trots lek med kids och diverse aktiviteter.
BB36an fick repor direkt men å andra sidan har ju det sin charm med :)
Har egentligen inga bekymmer med att se en klocka åldras med sin användare.
Traskan sitter bekvämare dock för min del.

Det enda jag skulle vilja ändra med Traska Commutern i nuläget är att jag ej behöver datumvisning och trivs bättre utan det.

Men i grund och botten så är Traska Commutern och BB36 väldigt olika på flera sätt så en jämförelse mellan dom blir nog inte fair oavsett och det var ju inte heller det som du menade antar jag med representant i genren ?

Oj vilket långt svar det blev 😁

Bifogar bilder för relevans :)
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

Sista är en snodd bild på nätet bara som jämförelse med Traskans urtavla.
85AE31D8-F1AD-489A-9DD9-9DC2E02E5319.jpeg

Bilagor

• 1629393107940.jpeg
    1629393107940.jpeg
    543.9 KB · Visningar: 7
  • 1629393108053.jpeg
    1629393108053.jpeg
    861.9 KB · Visningar: 8

Problemet med den tråden är att de flesta "independent" redan har egna trådar och inte alltid är varken mikro eller startup.
Om jag hittar ett nytt udda märke som jag tycker är kul, annorlunda, snygg, kan vara intressant för andra osv så är ju denna den naturliga tråden.
Knappast "independent and affordable" tråden.
En klocka från ett "independent" företag kan ju vara en ren kopia och sällsynt ointressant.

Det är snarare ett dubbelt så illustrativt exempel, att Marinemasters alltid varit offer för piratkopiering
Bra att du påpekade det, tack!

Fortis har kanske eller har haft det något mer grammatiskt korrekta Marine master registrerat sedan 1940-talet.

76ACC6FF-7BB3-46E0-8CE4-5E4E18CFD0F8.jpeg

Det skulle vara intressant att veta om Seiko och Fortis äger dessa separat eller om Seiko äger ”Seiko Marinemaster”.
Ja, där kan du nog ha en poäng gissar jag. :) Har inte koll på alla varianter av fejkade Marinemaster men den här verkar vara från den här sidan av millennieskiftet. Har inte gjort någon djupdykning men de tidigaste forumtrådarna om dem jag hittat är från tidigt 10-tal.

Vad gäller varumärkesjuridiken och registreringar i de aktuella fallen kan jag nog inte bidra med mer än gissningar så jag låter bli förutom med den här funderingen. Kan det vara så att Seiko sökt när Fortis inte förnyat av någon anledning? Jag köpte nyligen min andra Fortis och har bara läst lite om märkets historia hittills men det är ett mönster som återkommer i skildrigarna jag hittat hittills och det är att det blir väldigt diffust någon gång på 80-talet innan det plötsligt är nya ägare och det kommer diverse nya modeller. Har det varit en konkurs eller rekonstruktion eller något liknande, och man missat att förnya en registrering?

Jag gillar Traskan skarpt. Underbar och bekväm klocka som tål att användas i de flesta situationer.
Urtavlan går från mörk till ljusgrönt samt svart beroende på hur ljuset reflekterar.
Är medveten dock att den gröna kanske är den som flörtar mest med OP34an.
Jag diggar dom orangea prickarna vid index som nog är omöjligt för en betraktare att lägga märke till men jag vet att dom finns där ;)
Stålet drar åt titanhållet rent utseendemässigt och det har gissningsvis med hårdhetsbeläggningen att göra.
Jag gillar det men kan tänka mig att det kan vara en dealbreaker för vissa.

I jämförelse med BB36 som jag också verkligen gillar så är det befriande med just hårdhetsbeläggningen som gör att klockan håller sig fräsch och repfri trots lek med kids och diverse aktiviteter.
BB36an fick repor direkt men å andra sidan har ju det sin charm med :)
Har egentligen inga bekymmer med att se en klocka åldras med sin användare.
Traskan sitter bekvämare dock för min del.

Det enda jag skulle vilja ändra med Traska Commutern i nuläget är att jag ej behöver datumvisning och trivs bättre utan det.

Men i grund och botten så är Traska Commutern och BB36 väldigt olika på flera sätt så en jämförelse mellan dom blir nog inte fair oavsett och det var ju inte heller det som du menade antar jag med representant i genren ?

Oj vilket långt svar det blev 😁

Bifogar bilder för relevans :)
1629392779849.jpeg

1629392779960.jpeg

Sista är en snodd bild på nätet bara som jämförelse med Traskans urtavla.
85AE31D8-F1AD-489A-9DD9-9DC2E02E5319.jpeg
Tack för ett toppenbra svar. Du lyckades svara även på det jag tänkte men inte fick med i frågan. Låter utmärkt. Snygga bilder också!

Tack! Mönster man känner igen men aldrig vetat namnen på. 😂
Det känns som att den har rätt udda proportioner även om man bortser från kronan då index sitter väldigt långt in osv. Deras andra modell framstår som betydligt mer balanserad och stilren men kul att de vågar sig på något "nytt". 😊
9BD8D2BF-C8AC-463D-9306-33D2CFD910A3.jpeg

Jag är väldigt sugen på Sericas dykare, men jag vågar inte köpa, varför, är jag för feg?
Lite rädd att jag kommer tycka kronan är för stor…
Den klassiska "snoppen" vid kl 12 är ju tvärtom mot alla andra, varför? Alltså, pungen sitter ju i taket!? Aldrig sett förut. 🤔

Screenshot_20210819_214133.jpg

Tillbaka
Topp