• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

"va?" till vad? leja/hyra eller ointresserad av likheter?

Edit: taskiga är vi alla här (nästan, tror jag, kanske inte alla, kan finnas nån...)
HAHAHAHA nu fattade jag, behövde läsa tre gånger. Ja, en homage på mig vore fint. Problemet är att jag är sjukt lik en ung Burt Reynolds så inte helt lätt att hitta nån stand in... 😌

Gammal arkivbild för topic
Screenshot_20210819_225725.jpg

Shit va mkt idéer åt olika håll idag...

Jag upplever att det då finns två alternativ:

1. Låta tråden fortgå som tidigare, men med skillnaden att forumägare nu uttryckt att om man inte har något snällt att säga så behöver man inte säga något, och således börja anmäla dryga nedlåtande inlägg om homager, se exempel från derix ovan.

2: Börja förbjuda vissa klockor i denna tråd och hänvisa dessa till en annan tråd.

Jag gillade iaf inlägget ovan av @Rizzie
Och röstar på alternativ 1!

Shit va mkt idéer åt olika håll idag...

Jag gillade iaf inlägget ovan av @Rizzie
Och röstar på alternativ 1!
Och det säger du nu? Tillbaka till ruta ett * suck * det har aldrig varit tal om något förbud, just sayin 🤷
Sen visste jag inte riktigt att vi skulle rösta demokratiskt (eller om vad?) men tycker ni det så gör vi så, jag bestämmer som sagt ingenting.
@Rizzie får ta över då iom att det var hans förslag som citerades?

Och det säger du nu? Tillbaka till ruta ett * suck * det har aldrig varit tal om något förbud, just sayin 🤷
Sen visste jag inte riktigt att vi skulle rösta demokratiskt (eller om vad?) men tycker ni det så gör vi så, jag bestämmer som sagt ingenting.
@Rizzie får ta över då iom att det var hans förslag som citerades?

Ojoj... jag har jobbat som ett djur (på konferensrum och bakom skrivbord) idag och kom bara in i tråden och hade 7 sidor att läsa innan jag får sova... 😅

Jag är ju superkonservativ och vill att allt ska vara som det alltid varit 🤷‍♂️

Äger/köper inte homager (Ja, kanske en) men läser gärna om dom på samma ställe, dvs här.

Hård dag i morgon också... måste sova.
Gonatt!

Ojoj... jag har jobbat som ett djur (på konferensrum och bakom skrivbord) idag och kom bara in i tråden och hade 7 sidor att läsa innan jag får sova... 😅

Jag är ju superkonservativ och vill att allt ska vara som det alltid varit 🤷‍♂️

Äger/köper inte homager (Ja, kanske en) men läser gärna om dom på samma ställe, dvs här.

Hård dag i morgon också... måste sova.
Gonatt!
Fattar, läs igenom i lugn och ro vad som sagts tidigare idag när du har tid och gör en bedömning då, sov så gott 😘
Här är mitt ursprungliga FÖRSLAG, inget annat än ett förslag.

Den klassiska "snoppen" vid kl 12 är ju tvärtom mot alla andra, varför? Alltså, pungen sitter ju i taket!? Aldrig sett förut. 🤔

Screenshot_20210819_214133.jpg

Har en vag känsla av att @MoHaha har något att tillägga, tycker också det är ett märkligt designgrepp. Upp eller ner spelar ingen roll, den är där 😆

Har jag det? :)
Jag hade ju iofs en Spinnaker med kukformad timvisare förra året.
Känner mig dock inte som en expert inom området 😁

1629433386652.png

Var tvungen att söka i forumet.
Ordet kukvisare har används 5 gånger totalt, varav 3 gånger av mig
Ordet kukformad har används 5 gånger, varav 4 gånger av mig.
Antigen har inte jag en susning om hur man söker, eller så har du rätt i ditt antagande

DSC07675-picsay.jpg

Korspostar en Commuter.

Traska är ju ett solklart fall av microbrand men Commutern är alldeles för lik Oyster Perpetual för att kunna vara något annat än en hommage/copage och hör därför hemma i utbrytartråden.

Men... klart att en traska passar här. Är ju ett solklart microbrand.

Jag har en certina som är väldigt lik omega AT/railmaster... ska den postas i en copage-tråd nu då!?

Det här resonemanget funkar inte.

Men... klart att en traska passar här. Är ju ett solklart microbrand.

Jag har en certina som är väldigt lik omega AT/railmaster... ska den postas i en copage-tråd nu då!?

Håller konstigt nog inte med.

Traska som märke är definitivt ett microbrand och Summiteer och Freediver är givna här tycker jag eftersom dom designmässigt står på egna ben men just Commuter är snudd på kopia av OP.

Rätt ska vara rätt. Var lite sur igår men nu ser jag fram emot två mer renodlade trådar utan OT och trams. Kan bli bra det här.

Allt detta dividerande. Det är tämligen omöjligt för alla nya klockmärken att stå ut i en bransch som har mer än 200 år på nacken där allt ska rymmas på en handled. Så länge vi inte postar olagligheter kan väl denna tråden få leva vidare och frodas? Sen behöver man kanske som någon påpekade inte låta ämnet spåra iväg från klockor i 5+ sidor.

Och ja, jag har läst allt och nej, jag har inte varit med från start. Förstår att det varit mycket känslostormar historiskt. Jag tycker i alla fall hemskt mycket om tråden (det är i stort sett den enda tråden jag följer aktivt på KS) och folket i den. 💘

Senast ändrad:
Commutern är alldeles för lik Oyster Perpetual för att kunna vara något annat än en hommage/copage

nu stickar jag väl handen i getingboet igen..

men alltså allvarligt. om ni inte ser skillnaden mellan Traskan vs OP eller Certinan vs AT mot San Martin vs Seiko så vill ni inte förstå vad @Von och andra har sagt i tråden de senaste sidorna, eller vad mycket av surret från övriga forumet har kommit ifrån.

har Commutern inspirerats av OPn - självklart,
har den i princip samma boettform, samma glas, samma krona, m.m - nej.

Det här har blivit något som jag absolut inte får grepp om eller ens tycker är minsta roligt längre. Vi ska alltså utgå från subjektiva bedömningar med vad en micro och/eller affordable är, alternativt fråga bödeln om det ”är okej” att posta vissa klockor trots att inget i det faktiska regelverket har ändrats. Jag har hängt här för klockorna och många av klockornas ägare, ett skönt entusiasm-forum, det här blir mer och mer nån slags rebellgrupp som driver frågorna. Nä, ledsen kompisar men kärnan i tråden är för mig borta nu.

nu stickar jag väl handen i getingboet igen..

men alltså allvarligt. om ni inte ser skillnaden mellan Traskan vs OP eller Certinan vs AT mot San Martin vs Seiko så vill ni inte förstå vad @Von och andra har sagt i tråden de senaste sidorna, eller vad mycket av surret från övriga forumet har kommit ifrån.

har Commutern inspirerats av OPn - självklart,
har den i princip samma boettform, samma glas, samma krona, m.m - nej.

Ser? Jag syftar alltså på den upplevda känslan när man har klockan på handleden jämfört med originalet.

Jag har prövat motsvarande Rolex modeller och jag äger en Commuter och har ägt en San Martin Sub v3. På handleden upplever jag att Commutern är mer av en kopia än San Martin Sub v3.

San Martin Subben har samma boettform men upplevs ändå helt egen på grund av annan borstning och tavla. Min Tisell är mer lik Rolex i upplevd känsla men känns inte heller som en kopia på det sätt jag upplever Commutern.

Det här har blivit något som jag absolut inte får grepp om eller ens tycker är minsta roligt längre. Vi ska alltså utgå från subjektiva bedömningar med vad en micro och/eller affordable är, alternativt fråga bödeln om det ”är okej” att posta vissa klockor trots att inget i det faktiska regelverket har ändrats. Jag har hängt här för klockorna och många av klockornas ägare, ett skönt entusiasm-forum, det här blir mer och mer nån slags rebellgrupp som driver frågorna. Nä, ledsen kompisar men kärnan i tråden är för mig borta nu.
Word.

Terry, du tänker exakt samma som mig, skillnaden är att bödeln i detta fall är VI (hallå! 🤪) och inte resten av forumet som sådant.
Verkar som att många missar helhetsbilden, allt är tänkt ur KOLLEKTIVETS bästa och inte vad jag tycker, väsentlig skillnad som kanske kan vara svårt
att greppa? Det är trots allt ett privatägt forum, tråden är inte våran personliga ägodel på något vis.

Är fullt medveten om att mitt "förslag" inte skulle vara populärt men ibland får man tänka utanför den berömda boxen för att tråden ska bli till det bättre.
Om rebellgrupp som driver frågorna i detta fall är jag så får väl jag stå för det då. Så jäkla less på allt onödigt tjafs bara 🤷

Så vad tycker du är lösningen, ska vi fortsätta som förut?

Känns inte som vi har fått en klockren driftsinstruktion för den här tråden uppifrån heller..

Vad är det som gäller här egentligen? @hook @yonsson

För att kunna återgå till det "nya normala" så krävs det nog (enligt mig) att folk skippar snacket och ursäktandet av det man postar och eventuellt vad det skulle kunna vara likt varje gång. Förbaskat tjatigt blir det och nästan ett problem i sig som tynger trevligheten i tråden 🤷.

Senare tiden har tråden snackat om hur vi skall snacka om klockor i stället för att snacka om klockor.
Sluta med det bara så är vi on track igen 😁

Borde väl inte vara så svårt.
Posta på med trevliga klockor som ryms i vår rätt så omfångsrika famn :)
Både de vi har och de vi hittar som vi vill ha.
Tror vi själva fattar, med hjälp av den feedback man får på det man lägger ut, vilken tråd som är lämpligast att posta en viss klocka i.
Får jag noll resons på min SM här kanske jag lägger ut den i homagetråden i stället. Negativ respons behövs säkert inte.
Uppskatta heller det du/vi gillar och då kommer vi få se mera av det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp