• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Varit på ICA och hämtat lite av livets nödtorft

Lite dyrare än nåt kilo räkor men vara ju längre.... kanske.
IMG_20210820_141203.jpg

Festligt, kommer från ens hemstad men skickas över halva Sverige och följer med tillbaka när jag åker. tjusig låda.
IMG_20210820_141236.jpg

Påkostat, jag som varken gillar nato eller gummi i dessa sammanhang.
IMG_20210820_141300.jpg

Här några bilder i färdigt format på armen. Både mikro och affordable väl? Men är det en homage/kopia? Kanske fel tråd? Slå mej inte snälla...:blackeye:
IMG_20210820_143906.jpg

IMG_20210820_143912.jpg

IMG_20210820_143921.jpg
Den där diggar jag stenhårt! Å nån kopia/homage tycker verkligen inte att det är! Ligger högt på villhöver listan😍

Håller med.

@Nilas och @MoHaha sammanfattar det bra. Annars skulle jag vilja se ett tydligt flödesschema (från någon frivillig eller initiativtagare till förändring) för att kunna navigera rätt (lycka till med det :cool:).

Trevlig helg!

Eftersom jag föredrar att se bilder på klockor framför att läsa diskussioner så bjuder jag också på en liten arkivbild på en såld klocka som var riktigt trevlig.
EDIT: Galet dåligt fokus på den bilden, får återkomma med en annan :angel:

Blev inspirerad av @Equilibriums bilder så det fick bli en annan arkivbild.
8A4B9B33-866F-4AED-A918-B844262AC6C5.jpeg

@kjesul Grattis till ditt fräsiga nyförvärv! 👌Jag hade för mig att Air wolf var deras serie avsedd för försvaret men måste ha blandat ihop det med någon annan modell? Eller om det kanske bara är en annan variant av samma modell? Riktigt fräck oavsett!

Heads-up bara: dina uppgifter finns fortfarande utskrivna på etiketten så du kanske vill maskera den på nytt eller ta bort den helt. 😊
@Meridius
Förlåt, nu tappade du nog mig. Såg inget på min annons?

Å ni bara skrattar ni 😂
Nu finns en tokny tråd tillägnad homager. Testa i den, lär absolut finnas någon som har koll på detta!

Edit:

Nu finns en tokny tråd tillägnad homager. Testa i den, lär absolut finnas någon som har koll på detta!

Edit:

Tack för assisten 😃

Kvällens mikro.

20210820_185953.jpg

Jag fick en konstig känsla när jag tog på den idag.
Det kändes som om jag var klar.
Blev mycket förvånad själv!
Vårt förhållande har ju hela tiden varit extremt ensidigt, men ändå roligt.
4 väckor i sjövatten, 1 dag på armen, eller 4 veckor i lådan och 1 dag på armen.

Kanske dags att lämna över vårdnaden till någon annan?
Blir i så fall ingen vanlig försäljning.
Mera som en adoption 😁
Den har ju en historia på forumet som skall beaktas och garantier och planer för hur misshandelen kommer fortgå med kontinuitet kommer avkrävas.
(Ni som förstår förstår...)

Observera, detta är ingen annons eller heads up, men kanske en heads up om en eventuellt kommande heads up

20210820_190741.jpg

Kvällens mikro.

20210820_185953.jpg

4 väckor i sjövatten, 1 dag på armen, eller 4 veckor i lådan och 1 dag på armen.

Mera som en adoption 😁
Den har ju en historia på forumet som skall beaktas och garantier och planer för hur misshandelen kommer fortgå med kontinuitet kommer avkrävas.

Observera, detta är ingen annons eller heads up, men kanske en heads up om en eventuellt kommande heads up

20210820_190741.jpg
Jag känner att jag saknar den där ibland. Vi kan väl höras när du väl bestämt dig och se om det klaffar? :)

Kvällens mikro.

20210820_185953.jpg

Mera som en adoption 😁

20210820_190741.jpg

Den här är lika klassisk i tråden som frågan om kvittot. Snälla låt den stanna här.

Jag vet inte vad de använder men blå lume lyser generellt svagare än den gröna typ som är mest förekommande (minns inte vad de heter och orkar inte Googla, tror att det är bgw vs C3?). Däremot sägs det att ögat har lättare att uppfatta den blåa nyansen under mörkerseende så bara för att den inte brinner lika starkt när man kliver in från en solig dag så behöver det inte nödvändigtvis innebära sämre läsbarhet på natten.

Kul val av första klocka! Jag föredrar egentligen också quartz för bekvämligheten i att slippa ställa tid och datum samt lägre ägandekostnad, mindre risk för strul osv. men vill ändå flika in att man inte ska låta sig skrämmas av de automatiska urverkens specifikationer. Billigare varianter ligger ungefär på +/-30 sekunder per dag enligt spec men det är verkligen ett worst case scenario och de håller sig oftast inom +/-10s enligt min erfarenhet.

Skulle avvikelsen vara allt för stor så kan vilken urmakare som helst justera det genom en s.k. ruckning för ett par hundra kronor och det man betalar för med dyrare urverk är i regel tightare toleranser och en garanti för att de går inom en viss spec (och till viss del högre kvalitet) men ett billigt urverk kan ju prestera likvärdigt bara att de inte vill/kan garantera det.
Vill bara ge dig credd för ett bra svar till en nybörjare. Det kan vara mycket snobberi och ovilja att släppa in nybörjare i denna hobbyn (upplever jag). Man anmärker på fel ordval, fel val av klocka, fel urverk/märke osv. Givetvis är det inte så alltid, men där finns ibland ett mått av snobbighet, och ibland smittar detta över sig till ”råden” som ges.
Men du erkänner tom att du gillar quartz, vilket är stort inom vår lilla bubbla. :)

Att just vår klocka blev förstaklockan är i sammanhanget sekundärt, jag är givetvis stolt och glad över detta, men det var inte det jag ville belysa utan ditt svar till en som precis kommit in i hobbyn.

Vad man än säger om homager, copager, kloner och snickesnack i denna tråden så är det väldigt trevligt bemötande! Jag fick själv det när jag för något år sedan presenterade mig skälv och vårt märke här.

Så, tack för ett bra svar, och tack till alla som levererar råd, tips, svar, gemytlighet och ett överlag moget bemötande!

Ikväll kan vad som helst hända! MOHAHAHA 😆

IMG_20210820_202353.jpg

(Fast det kommer det ju inte att göra eftersom jag är en småbarnsföräldrar med väldigt inrutat schema och dessutom med en fru som bestämmer över mig)
🙄
I feel you.
Ska nu med hundhuvud gå och duscha och sedan lägga dottern då jag körde middagen på grund så allt blev försinkat…

Allt detta medans jag ändå hade en kronograf på handleden med möjlighet att mäta både förlöpt tid och puls!
Jag får nog bara inse att jag är en klydderöv! 😄😉

909A9516-CDB4-4BA3-A7A9-3EF0CC707908.jpeg

Tillbaka
Topp