• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Så där ja...
20210916_140500.jpg

20210916_140611.jpg

20210916_145216.jpg

20210916_150110.jpg

20210916_145446.jpg

20210916_145450.jpg

Byte till medföljande nylonband direkt
20210916_150013.jpg

20210916_150016.jpg

Amerikanskt urverk och monterad i Amerikat...
Snyggt! Färgerna känns lite Nomos!

Well, det är en röra minst sagt. Orginalet är givetvis vintage och du får betala en bra summa om du ens hittar en.

Sea-gull gav sedan ut en nyproducerad limiterad utgåva och tyckte, -”såja, det var det” och fortsatte att producera andra klockor. Då de säljer urverket, st19 separat, så var det bara en tidsfråga innan det fanns en hög coppager på marknaden. Kina är ju Kina som sagt. Vad som inte är klart är om alla dessa ”kopior” egentligen är tillverkade under licens eller inte då Sea-gull, vad jag vet, aldrig agerat mot de andra tillverkarna.

För tillfället tillverkas Sea-gull 1963 fortfarande av fabriker som inte är Sea-gull själva och det verkar som det kommer fortgå. Sea-gull producerar även dom en 1963 vilket medför ett premium då det är ”orginalfabriken” men jag vette tusan om det är värt dom extra slantarna.

Så för att summera. Köper du en 1963 från t ex red star eller liknande är det en ”kopia” men möjligtvis inte ( licenstillverkning etc ). Köper du från Sea-gull får du betala extra.

Vill du ha en 1963 som ”ser ut som en 1963 bör se ut ” ( eller typ liknande iaf ) så ska den vara 38mm, gul / guldig tavla, plexiglas och solid baksida. 21 juan betyder 21 juveler och texten under betyder made in china.

Har säkert glömt att nämna en hel del då informationen i sig är lite snårig ( som t ex att det fanns 3-4 olika taveltyper etc ) men köper du första bästa från AliExpress för 1700-1800kr är du inte helt fel ute.
Sorry for old bump, men rätt bra video på ämnet som kom ut idag:

Spännande! Lorier har hintat att de har ngt dressigare på gång och skrev så sent som igår på Instagram att något kommer ”snart”. De och Baltic har ju tänkt rätt lika tidigare också.
Ja, jag fick mail från Lorier för någon dag sedan där de skrev att de skulle fylla på lagren inom kort så är man sugen på någon modell som är slutsåld kan det vara bra att hålla ögonen öppna. 😊 De skrev även att de hade något nytt på gång men specificerade det inte närmare men då är det alltså en dressare. Spännande!

Ja, jag fick mail från Lorier för någon dag sedan där de skrev att de skulle fylla på lagren inom kort så är man sugen på någon modell som är slutsåld kan det vara bra att hålla ögonen öppna. 😊 De skrev även att de hade något nytt på gång men specificerade det inte närmare men då är det alltså en dressare. Spännande!
De snackade i nån intervju (Teddy Baldessare?) tidigare i år om tidigare årtionden än de som hittills inspirerat och art deco nämndes. Jag hoppas ju att de gör en tolkning av tank/reverso, men kanske inte finns några rektangulära, små och billiga verk.

De snackade i nån intervju (Teddy Baldessare?) tidigare i år om tidigare årtionden än de som hittills inspirerat och art deco nämndes. Jag hoppas ju att de gör en tolkning av tank/reverso, men kanske inte finns några rektangulära, små och billiga verk.
Jäklar, vad fräckt det hade varit! 🤯 Verk är nog inga problem, på en tank som ofta saknar sekundvisare så går det lika bra med quartz vilket i så fall även borde ge ett lägre pris. Eller kanske någon mer traditionell mindre, vintageinspirerad modell på typ 34mm? Det ska bli väldigt kul att se vad de planerar och vi får hoppas att "snart" verkligen är snart. 😅

Idag kom så min Draken Tugela 3.0.
Den kom med ett fint läderetui och ett Natoband.
Frakten från Nya Zeeland med DHL var sjukt snabb. Tog bara 3 dagar, efter den kommit till Aucklands flygplats.

Jag är supernöjd med klockan. Har haft den ända sen 14-tiden idag och inte funderat på att flippa den en enda gång ännu. Det bådar gott.

IMG_20210916_212811059_HDR.jpg

Senast ändrad:
Avslutar arbetsveckan med Tactical Frog.
Trots att det säkert är en skitklocka så blir jag glad när jag tar den på mig. Och det är väl hela syftet med klockhobbyn, mikrotråden och livet i stort 😁

God morgon och trevlig helg alla!

20210917_060936.jpg

15 grader 06 idag.
Dock ingen bra prognos framåt.
Kanske var sista veckan med morgonkaffet utomhus?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp