• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Just H-länken är en stor behållning. Den bredare 2a länken ansluter snyggt till boetten och bandhornen.
F8E705BE-0FE8-4C6E-912B-EEBB36D0644C.jpeg

Jag tycker designen håller ihop väldigt bra.
Oj, tack. Kul att se. Du köpte väl din Yema Superman för en dryg månad sedan? Är du nöjd med den? Den ser ut att vara kanon. Lagom hög.

Så här en bit in på nådens år 2019, har det dykt upp någon delikat 36'a man bör beakta?

Tack!
Jag är också på jakt efter en sån men det är väldigt dåligt utbud där. Känns som att det finns ett hål på marknaden att fylla.. Alla microtillverkare satsar ju mest på dykare tyvärr.

@Aurum skulle inte det kunna vara nåt för nästa Bolm-modell;
-36-37,5mm
-Ingen dykarring
-Hög vattentålighet
-Skruvad krona
-Stilren tavla
-Kupat safirglas

Svårare är det inte....

Jag är också på jakt efter en sån men det är väldigt dåligt utbud där. Känns som att det finns ett hål på marknaden att fylla.. Alla microtillverkare satsar ju mest på dykare tyvärr.

@Aurum skulle inte det kunna vara nåt för nästa Bolm-modell;
-36-37,5mm
-Ingen dykarring
-Hög vattentålighet
-Skruvad krona
-Stilren tavla
-Kupat safirglas

Svårare är det inte....
Blir tyvärr en riktig liten tjockis och det är inte så klädsamt.

Kan tänka mig det, ingen kul bransch (den heller). Gillade den första varianten!
Väldigt kul bransch, men svår att lyckas i. En del av de tillgängliga klockorna säljs ju direkt av de kinesiska fabrikerna. Många tar betalt i förskott för en ofärdig produkt och kan på så vis minska sina marginaler. Ser även att vissa lever på riktigt små marginaler, verkar vara ett race ner i pris. Blir lätt så i mättade marknader. Många har stora problem att sälja klockor efter att nyhetens behag har lagt sig. Är lite som alla branscher, vissa lyckas riktigt bra och de är dem man ser och vill hänga på.

Kul du gillar vår klocka, använder själv en helsvart till vardags där en vintageklocka inte fungerar så bra.

Just micro-marknaden har ju exploderat nu och känns som att den börjar bli mättad. Lite för många som inte satsar på enstaka modeller utan spottar ur sig många olika i små kvantiteter som sen blir omöjliga att få tag på. Det roliga med den marknaden är att man kan ta ut svängarna på ett helt annat sätt som jättarna inte kan. Er klocka var ju ett bra exempel på det, den har ju en design med många element som de aldrig hade vågat sig på.

Är sugen på en svart Bolm men är rädd att den ska bäras för stort på mina klena (16,5cm) handleder. Vad tror du?

Just micro-marknaden har ju exploderat nu och känns som att den börjar bli mättad. Lite för många som inte satsar på enstaka modeller utan spottar ur sig många olika i små kvantiteter som sen blir omöjliga att få tag på. Det roliga med den marknaden är att man kan ta ut svängarna på ett helt annat sätt som jättarna inte kan. Er klocka var ju ett bra exempel på det, den har ju en design med många element som de aldrig hade vågat sig på.

Är sugen på en svart Bolm men är rädd att den ska bäras för stort på mina klena (16,5cm) handleder. Vad tror du?
Så är det, därför jag blir lite ond på micro-tillverkare som bara kopierar någon annans gamla design. Förstår att marknaden för dem finns men de tillför inget nytt.

Daylighten är stor, men tavlan är liten, bandet tjockt vid infästningen och bra profil med bandhornen så den bärs helt ok på lite mindre handleder. Har själv 155 mm runt handleden så vet att den är stor. Är den för stor för dig? Möjligt, är nog tyvärr bara du som kan svara på det. Tycker den helsvarta bärs minst då boetten och bandet smälter ihop till en enhet lite.

Så är det, därför jag blir lite ond på micro-tillverkare som bara kopierar någon annans gamla design. Förstår att marknaden för dem finns men de tillför inget nytt.

Daylighten är stor, men tavlan är liten, bandet tjockt vid infästningen och bra profil med bandhornen så den bärs helt ok på lite mindre handleder. Har själv 155 mm runt handleden så vet att den är stor. Är den för stor för dig? Möjligt, är nog tyvärr bara du som kan svara på det. Tycker den helsvarta bärs minst då boetten och bandet smälter ihop till en enhet lite.
Är helt med dig på det.

Ska fundera på saken, kanske blir ett köp! :)

Finns det något bra micromärke som gör fliegers? Letar med ljus & lykta efter en trevlig flygare

Hur stor är din budget? I det billigare segmentet finns väl t.ex. San Martin och Tisell för 2-3000. Även Laco gör enklare varianter. Geckotas nuvarande flieger ligger om jag minns rätt runt 4000 och ska ha eta 2824.

Annars håller jag med ovanstående att Stowa är grymma(st?). Köper man ny så kan man välja konfiguration själv date/nodate, auto/manuell m.m. :)

Hur stor är din budget? I det billigare segmentet finns väl t.ex. San Martin och Tisell för 2-3000. Även Laco gör enklare varianter. Geckotas nuvarande flieger ligger om jag minns rätt runt 4000 och ska ha eta 2824.

Annars håller jag med ovanstående att Stowa är grymma(st?). Köper man ny så kan man välja konfiguration själv date/nodate, auto/manuell m.m. :)
Allt är relativt, men jag försöker hålla tillbaka rätt hårt i klockbudgeten så kan nog tänka mig upp till 7' ungefär. Annars får jag försöka jaga rätt på någon här på Köp & Sälj. Ja jag kollade på Stowa, finns en fin historia och det är riktigt fina klockor, dock tar jag med andrahandsvärdet i beräkningen.

Ska kanske ge Geckota en till chans, testade en av deras dykare tidigare men vi kom aldrig riktigt överens dessvärre! Tack för tips :)

Allt är relativt, men jag försöker hålla tillbaka rätt hårt i klockbudgeten så kan nog tänka mig upp till 7' ungefär. Annars får jag försöka jaga rätt på någon här på Köp & Sälj. Ja jag kollade på Stowa, finns en fin historia och det är riktigt fina klockor, dock tar jag med andrahandsvärdet i beräkningen.

Ska kanske ge Geckota en till chans, testade en av deras dykare tidigare men vi kom aldrig riktigt överens dessvärre! Tack för tips :)
Finns ju en Stowa på K&S men den ligger iofs två tusenlappar över din budget.

Tillbaka
Topp