• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aaajajaj.. Undrar om AP bryr sig om enmansföretaget MWW och några hundra släppta klockor dock..
Nej det tror jag inte. Skulle tro man stämmer någon då och då och skickar ut lite varningar så det inte spårar ut. Hade dock inte velat lansera något med en åttakantig glasring med skruvar i.

Nej det tror jag inte. Skulle tro man stämmer någon då och då och skickar ut lite varningar så det inte spårar ut. Hade dock inte velat lansera något med en åttakantig glasring med skruvar i.
Nä, tänkte också att skruvarna får man ge fan i om man ska fram med en AP-homage.

Vad är mikromärken? som det låter? :)
Den officiella förklaringen är väl ett enmannabolag som outsourcar delar av tillverkningen och ger ut i mindre utgåvor-ish. T.ex. så skapas det ofta en klocka som produceras i en viss mängd som levereras och sedan går man vidare och produceras en ny modell. Ett micromärke är således för en nisch marknad.

Den officiella förklaringen är väl ett enmannabolag som outsourcar delar av tillverkningen och ger ut i mindre utgåvor-ish. T.ex. så skapas det ofta en klocka som produceras i en viss mängd som levereras och sedan går man vidare och produceras en ny modell. Ett micromärke är således för en nisch marknad.
Måste det vara enmansbolag?

Måste det vara enmansbolag?
Det måste dom inte så borde väl kanske skrivit fåmannabolag.
Här är en definition som finns hos watchuseek som skiljade sig lite från min och var mer specifik:

• 2000-unit annual production maximum
  • at least one 200m dive watch in its current catalog
  • mechanical movements only
  • $1500 USD or less in 2012
Aningen utdaterad då den kom just 2012. Sedan produktion är så liten så säljs klockorna oftast över internet och ej via butiker - dock så läste jag att Halios kommer att lansera framtida klockor i en viss klockbutik.

Här är en definition som finns hos watchuseek som skiljade sig lite från min och var mer specifik:

Aningen utdaterad då den kom just 2012. Sedan produktion är så liten så säljs klockorna oftast över internet och ej via butiker - dock så läste jag att Halios kommer att lansera framtida klockor i en viss klockbutik.
Spännande med att det måste vara en dykare och enbart mekaniskt. Låter en smula elitistiskt.

Spännande med att det måste vara en dykare och enbart mekaniskt. Låter en smula elitistiskt.
Ja, jag vet inte hur exakt det är - alla har nog sin egna uppfattning om vad som rankas som micro för dom. Gällande dykare så ska det vara minst en dykare i produktkatalogen - så dom kan ju erbjuda andra klockor med.

Jag är lite mer generell och tycker att ett micro brand gör en produkt i begränsad upplaga och säljer direkt till slutkund utan någon större marknadsföring överhuvudtaget.

Ja, jag vet inte hur exakt det är - alla har nog sin egna uppfattning om vad som rankas som micro för dom. Gällande dykare så ska det vara minst en dykare i produktkatalogen - så dom kan ju erbjuda andra klockor med.

Jag är lite mer generell och tycker att ett micro brand gör en produkt i begränsad upplaga och säljer direkt till slutkund utan någon större marknadsföring överhuvudtaget.
Jag håller med din definition.

Nu var det ju inte din egna definition, så kanske lite skumt att ifråga sätt. men gör det ändå o_O
Jag skulle inte säga att en dykare är ett krav, men heltklart vanligast med micro märken som gör dykare. Prislappen känns med som något man kan justera upp en bit, då 15000usd inte är så högt. Kan ju själv tycka att man ändå bör ha som krav att man faktiskt producera minst ett antal i varje serie tex minst 10st, annars känns det ju mer som independend eller special beställning.

I mina ögon har väl oftast micromärken även inköpt urverk, annars faller det väl återigen lätt in som ett independend.
Antalet anställda bör man även titta på, då även om man har liten volym ifall man sitter 20 pers börjar jag med klura på om det är ett Mikro märke eller bara en lite tillverkare.... Äsch klurigt...

Hur många har Halios och kan ge lite wristshots å tankar?
Börjar tycka den baby blå är rätt ball i sin ovanlighet ;P

Överlag känns den väldigt genomtänkt och välarbetad. Bra finish och trevliga detaljer på boetten med olika fasningar samt mix av borstat och polerat. Klarar enkelt "profiltestet", dvs trevlig att se på från alla vinklar, inte bara rakt framifrån.

Skönt och bra grepp om vridningen och tydliga distinkta klick. Lume kanske inte riktigt i klass med Seikos, men klarar sig (utan dopning) hela natten och är tydligt läsbar på morgonen.

Glaset är högt, snyggt och mysigt. Tycker baksidan är en aning tråkig, men det gör mig inte så mycket.

Bär storleksmässigt ungefär som en Seiko skx fast tunnare, smidigare och känns mer elegant. Väldigt bekväm på gummi!

För att sammanfatta: Köp!

20180225083700-01-01.jpeg
20180225083703-01.jpeg

Min MWC Sorrento White som jag förhandsbeställde för en dryg månad levererades idag.
sorrento.jpg

Tyvärr då jag är lite snål, och inte vill betala tullar och andra extra kostnader, hade jag den levererad till en nära släkting bosatt i Australien. Får hålla mig till tåls en dryg månad ännu innan jag får känna på den. Fick denna bild skickad åt mig på messenger idag.

Länk om nån år intresserad: https://www.melbournewatch.com.au/collections/sorrento

Aha det fanns ett datum, ballt då måste man ju bestämma sig om man skall slå till eller ej xD
4 färger, 4 bezels, datum/inget datum, stål/dlc == många bra kombinationer att välja mellan.

Preorder är öppen på Forasec.com nu och pågår i en vecka (eventuellt förlängs det, men skulle nog inte räkna med det). Deposit återbetalas om man skulle ändra sig.

shop2345200.pictures.SF2_XL_2.jpg
shop2345200.pictures.SF3PADLC_XL_1.jpg
shop2345200.pictures.SF3OR_XL_2.jpg

Senast ändrad:
4 färger, 4 bezels, datum/inget datum, stål/dlc == många bra kombinationer att välja mellan.

Preorder är öppen på Forasec.com nu och pågår i en vecka (eventuellt förlängs det, men skulle nog inte räkna med det). Deposit återbetalas om man skulle ändra sig.

shop2345200.pictures.SF2_XL_2.jpg
shop2345200.pictures.SF3PADLC_XL_1.jpg
shop2345200.pictures.SF3OR_XL_2.jpg
Ne ju jädrar vart det svårt!
Pastelblå och DLC case var ju grymt läckert! Frågan är dock om man vill ha ett DLC case, med risken för skador i beläggningen samt hur man anser det stå sig med tiden. Kanske känns lite 2017 om ett tag.

Den stålgrå suburst var ju en bubblare som med detaljerna i Blått blev mycket ball!

Orange var ju coolt som alltid men kanske lite för mycket powah! För min del...

Pastelblå och DLC case var ju grymt läckert! Frågan är dock om man vill ha ett DLC case, med risken för skador i beläggningen samt hur man anser det stå sig med tiden. Kanske känns lite 2017 om ett tag.

Den stålgrå suburst var ju en bubblare som med detaljerna i Blått blev mycket ball!

Sen är det bara med fixed bezel som dlc-coating kan väljas. Pastakokarvridning är ju sjukt användbart...

Håller med om den orangea. Skulle tro att den inte blir fullt lika skrikig i verkligheten men Bahama Yellow känns mer användbar (och är solklart orange enligt min fru...).

Lutar åt en grå sunburst, no date med stålvridning för mig. 12h eller elapsed time? 12h kanske gör den ännu lite mer annorlunda från min nuvarande så just nu leder den.

Jag ska inte köpa någon men om jag skulle ha gjort det så skulle det utan tvekan ha blivit den gråa utan vridring och utan datum..:)

Då var det beställt :)
http://webshop.forasec.com/webstore

OM det kommer en sjukt bra GMT senare i veckan är det ju bara att ångra denna preorder och ta en sådan istället. Det är nog inte bara jag som tänker så och det är troligen därför han kör med en längre preorder-period för att se hur många som ändrar sig.

Tillbaka
Topp