• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är en hyfsat monogam typ så ingen bandbytarorgie men ett band har jag i alla fall bytt! Ha en förträfflig tisdag trådvänner!
39572E6A-3DEF-4BA9-9B98-83BEEBC8ED1D.jpeg
2F4E1F75-F0FA-44A8-947B-8AF2B187E348.png

Vratislavia Klingert var fräna tyckte jag...
Klingert-1797CZ.jpg

z4.jpg

Karl Heinrich Klingert var en uppfinnare av dykardräkter i slutet av 1700-talet. Finns många intressanta (och småläskiga) kreationer från tidsperioden :bookworm:
Ufano_and_Klingert_diving_suits_in_Nagoya.jpg

gupqlz2wxjex.jpg

Den mest kända är nog "The Old Gentleman of Rahee" som sägs vara den äldsta dräkten i världen. Troligtvis tidigt 1700-tal och tillverkad i Finland
wj42cix.jpg

Klingert-1797CZ.jpg

z4.jpg

Karl Heinrich Klingert var en uppfinnare av dykardräkter i slutet av 1700-talet. Finns många intressanta (och småläskiga) kreationer från tidsperioden :bookworm:

gupqlz2wxjex.jpg

Den mest kända är nog "The Old Gentleman of Rahee" som sägs vara den äldsta dräkten i världen. Troligtvis tidigt 1700-tal och tillverkad i Finland
wj42cix.jpg
Wow. Riktigt trevlig klocka (mycket lite nytt som väcker mitt intresse nu för tiden) och spännande bakgrundsinfo! Man tackar!

Klingert-1797CZ.jpg

z4.jpg

gupqlz2wxjex.jpg

wj42cix.jpg
Har sneglat på den också. Vratiblablabla gör bra skit, känns som en underdog också, vilket inte är till deras nackdel (i min bok). Kronon jag har var åtminstone väldigt väldigt prisvärd och har svårt att se att inte denna skulle vara bra också.
Rolig story också bakom modellnamnet, det var nyheter för mig :)

Ser inte alls dumt ut. Gillade den grå/turkosgröna bäst, inte så lite AMG Petronas F1 över den alltså👌🏼 @Rizzie
Kom på att vi nog pratat om den förut? 42x50 är lite stort för min smak särskilt när vridningen är så smal. Men vem bryr sig om storlek och smak. Den var ju cool! Din referens till bilar låter jag vara okommenterad från min sida. 😂
Den gula eller turkosa är helt klart bäst.

Kom på att vi nog pratat om den förut? 42x50 är lite stort för min smak särskilt när vridningen är så smal. Men vem bryr sig om storlek och smak. Den var ju cool! Din referens till bilar låter jag vara okommenterad från min sida. 😂
Oj då, det hade jag missat. Storleken tycker inte är nåt hinder men vet ju hur kräsna somliga är 😘
(ähum, faller på urverket för min del på tal om kräsenhet)

Jag gillar klockorna mycket men support och kvalitet lämnar mycket att önska... Kanske har skärpt sig dock sedan jag hade en, de fick ganska mycket kritik.
Yema har nog skärpt sig för supporten är grym och service är billig för att vara på mekaniska ur. En MN-dykare är nog ett bra val för en första Yema. Att köpa Superman med bezel-lås kan bli svårt för de kräver lite mer finess, dvs att man som brukare tar det lite lugnare och inte köttar så mkt med kronan.

De har dåligt rykte i USA där den franska stilen inte riktigt går hem. De har även haft problem med Superman 63 första serien att lume lossnar från index. Men jag antar att de fixar det rätt snabbt om man har en sån.

Klingert-1797CZ.jpg

z4.jpg

gupqlz2wxjex.jpg

wj42cix.jpg
Då är det avgjort. Det ÄR okej med läder på dykare! :cigar:

Hittade för mig ett nytt märke som inte ser alls dum ut. DIETRICH och deras Skindiver SD-2 och föregångaren SD-1 med en originell länk.(SD-1 dessvärre slutsåld).
Gillade det lite originella formspråket och lite egen design, inte så mycket "homage" vad jag kan se men där finns det säkert andra som har koll på det där bättre. Trevlig hur som och bra spec.

SD-2
SD-2_Azure-Blue_Front-1.png
SD-2_Azure-Blue_Side.png
SD2-1.jpg
SD2-16.jpg

SD-1
SD-1-20-2.jpg
SD1-Blue-4.png
DIETRICH-SD-1-105.jpeg.jpg

Material : Forged Stainless Steel, brushed with polished bevels
Diameter : 38.5mm
Height : 12.6mm
Lug Width : 20mm
Weight : ~80 grams (watch head only)
Lug to Lug : 46.2mm
Water Resistance : Up to 150 meters
Dial : “Sandwich” construction, recessed markers filled with C1 Super-Luminova, green emission

Case
Bezel : Unidirectional, anodized aluminium insert, triangle at 12 o ‘clock filled with white C1 Super-Luminova, green emission
Hands : Silver hands, brushed and filled with white C1 Super-Luminova, green emission
Glass: Sapphire Crystal, with 5 layers of AR coating underneath.
Caseback : Solid Stainless Steel screw-in caseback
Crown : Screwed-down engraved with DIETRICH skin diver “fish” symbol

Movement
Type : Sellita SW200 automatic, Swiss made
Power Reserve : 38 hours
Jewels : 26
Indication : Hours, minutes and central second hands
Frequency : 28’800 oscillations per hour

Straps
Black NATO textile strap and Black NBR rubber strap with DIETRICH signed buckle.

Bilagor

• SD-2_Abyss-Black_Detail-160x200.png
    SD-2_Abyss-Black_Detail-160x200.png
    45.4 KB · Visningar: 6
Hittade för mig ett nytt märke som inte ser alls dum ut. DIETRICH och deras Skindiver SD-2 och föregångaren SD-1 med en originell länk.(SD-1 dessvärre slutsåld).
Gillade det lite originella formspråket och lite egen design, inte så mycket "homage" vad jag kan se men där finns det säkert andra som har koll på det där bättre. Trevlig hur som och bra spec.

SD-2
SD-2_Azure-Blue_Front-1.png
SD-2_Azure-Blue_Side.png
SD2-1.jpg
SD2-16.jpg

SD-1
SD-1-20-2.jpg
SD1-Blue-4.png
DIETRICH-SD-1-105.jpeg.jpg

Material : Forged Stainless Steel, brushed with polished bevels
Diameter : 38.5mm
Height : 12.6mm
Lug Width : 20mm
Weight : ~80 grams (watch head only)
Lug to Lug : 46.2mm
Water Resistance : Up to 150 meters
Dial : “Sandwich” construction, recessed markers filled with C1 Super-Luminova, green emission

Case
Bezel : Unidirectional, anodized aluminium insert, triangle at 12 o ‘clock filled with white C1 Super-Luminova, green emission
Hands : Silver hands, brushed and filled with white C1 Super-Luminova, green emission
Glass: Sapphire Crystal, with 5 layers of AR coating underneath.
Caseback : Solid Stainless Steel screw-in caseback
Crown : Screwed-down engraved with DIETRICH skin diver “fish” symbol

Movement
Type : Sellita SW200 automatic, Swiss made
Power Reserve : 38 hours
Jewels : 26
Indication : Hours, minutes and central second hands
Frequency : 28’800 oscillations per hour

Straps
Black NATO textile strap and Black NBR rubber strap with DIETRICH signed buckle.
GNOMON har sin "exklusiva" frtf i lager. Ser ut att vara en riktigt trevlig färg :)

DietrichSD-1Green-1_2000x.jpg

Du är galen, du hämtade den ju bokstavligen nyss😂! Men ja, den är ruskig somrig!
Ja jo jag vet, kan bli årets badklocka, kan bli nästa steg mot guldig PRX 😝

Har egentligen inte riktigt bestämt mig men när jag ändå postade så tänkte jag iaf nämna att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att låta den gå 😮

Har ett par extra band som passar bra till så egentligen borde man väl spara den ett tag… men guld är guld 😂
E7F29A2F-6C9A-4620-BBCF-97CA953F35A3.jpeg

Ja jo jag vet, kan bli årets badklocka, kan bli nästa steg mot guldig PRX 😝

Har egentligen inte riktigt bestämt mig men när jag ändå postade så tänkte jag iaf nämna att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att låta den gå 😮

Har ett par extra band som passar bra till så egentligen borde man väl spara den ett tag… men guld är guld 😂
E7F29A2F-6C9A-4620-BBCF-97CA953F35A3.jpeg
Guld är guld men orange är..orange!😇

Ny för dagen :D
Alpinisten har alltid funnits på måste-listan för mig, främst SARB017 som utgick. Priserna steg på den och tajmingen stämde inte med andra släpp och köp som var. Sen kom då ersättarna, och de fick väl blandade reaktioner. Skaffa gamla SARB eller nya gröna? De andra färgerna då var inte intressanta. Såg då på en rea i dagarna (4500kr), en brunaktig variant som kom ut rätt nyss som jag förstått det, och kände då att denna tilltalade mig mer än den nya gröna och faktiskt mer än SARB, så här är den nya keepern :D (tyvärr bara tråkigt inneljus med skitvädret som är)
20220524_183643.jpg

Fin jue!
Hade nyligen ”originalet” dock så det blev lite Meh över den där för mig 😕

Så jävla kinkig kille tydligen, antagligen bara en bling PRX som kan råda bot på det 🤣

Deep Blueklockan är för övrigt nedpackad igen och redo att skickas 😝
Med tanke på löning imorgon så borde man ju verkligen göra en annons men orka… 😳

Tillbaka
Topp