• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Patek
2-Faktor
Googlade lite igår, PL grundades 1977 av Béatrice och Jean-Paul Burgun. Boetten är en Monnin 844 och klockan är från sent 80-tal. Ronda 515. Ett samarbete mellan ett PL och nåt Schweiziskt företag (glömt namnet). Ex i mint kondition har gått för mellan 100-140 euro. Vad gav du på tratten? Känns som ett fynd! 🙂
Kool! ett bra bevis på att MRP SA inte behöver kosta så mycket👌🏼
 

HuckenJR

Omega
Dags att byta band.
08DEF11D-1F7C-492D-92D4-FA1E5FF809DE.jpeg
8D46CCDC-076D-4561-AAA2-5206BDE34EB9.jpeg
 

Kreacon

Audemars
inte så konstigt när man försvagar konstruktionen precis där belastningen är som störst, totalt hål i huvudet om någon frågar mig 🤷
Mjo, men tycker ändå att det är en smula märkligt att hela gummit spricker upp på det där viset. Känns inte bara som att det är hålet för sprinten som är boven. Källa: feeling.
Kan inte du virka ett sånt där band till mig?
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Googlade lite igår, PL grundades 1977 av Béatrice och Jean-Paul Burgun. Boetten är en Monnin 844 och klockan är från sent 80-tal. Ronda 515. Ett samarbete mellan ett PL och nåt Schweiziskt företag (glömt namnet). Ex i mint kondition har gått för mellan 100-140 euro. Vad gav du på tratten? Känns som ett fynd! 🙂
182A5B24-628F-44A9-B752-5548B2DDF949.jpeg
Kul att du hittade lite info 😊 Jag gav 500:-, rolig klocka för den pengen!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Mjo, men tycker ändå att det är en smula märkligt att hela gummit spricker upp på det där viset. Känns inte bara som att det är hålet för sprinten som är boven. Källa: feeling.
Kan inte du virka ett sånt där band till mig?
Har bara haft ett sånt gummi med QR så ska nog inte uttala mig, men jo...är rätt säker att det är det extra hålet som försvagar gummit.
Fråga @Nilas virkkungen?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Har bara haft ett sånt gummi med QR så ska nog inte uttala mig, men jo...är rätt säker att det är det extra hålet som försvagar gummit.
Fråga @Nilas virkkungen?

Är inte särskilt förtjust i QR när det gäller gummisnören 🤔, däremot så har jag inte haft något problem med dom som jag har haft så...🤷‍♂️. Virkat är en helt annan sak...ett satans påfund det där 😂🤘
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Tack för bilden 👍🏼
Då får man väl förmoda att det inte är en "riktig" monnin 844 men vad gör väl det när allt kommer omkring, femhunk för ett charmtroll liksom 😊

Vad gör den oriktig? Har noll kunskap om monnin.

Oftast 👇🏼 även om det säkert finns undantag
rlHN0jx.jpg


Jag tror det finns många undantag där... Skulle def. tro att det där är en boett från MRP SA
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jo... jag har sett likadana klockor med och utan stämpel och jag tror att efterapningarna av boetten kom senare än 80-talet... eller?
Efterapningar är inget modernt fenomen så sett. 844 kom -79 så tror säkert efterapningarna började dyka upp mitten 80-tal eller så. Är inte helt säker heller men är det inte stämplat är det troligtvis något annat. Om man inte har något annat att gå på d.v.s. Saknas dessutom Swiss Made på tavlan så jag tror inte det är real deal så att säga. kAn hA fEl såklart!
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Helvete vilket skit! Minns att @Baramats upplevt samma med nåt gummi med QR.
Får en ju att vilja köra med dubbla gummin resten av livet.
Jag har alltid tyckt att det känts osäkert med QR. Efter det här kommer jag att undvika det i större utsträckning och särskilt på lite dyrare klockor. De jag redan har kommer jag att hålla bättre koll på så att jag inte råkar ut för samma sak igen.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Efterapningar är inget modernt fenomen så sett. 844 kom -79 så tror säkert efterapningarna började dyka upp mitten 80-tal eller så. Är inte helt säker heller men är det inte stämplat är det troligtvis något annat. Om man inte har något annat att gå på d.v.s. Saknas dessutom Swiss Made på tavlan så jag tror inte det är real deal så att säga. kAn hA fEl såklart!

Du har säkert rätt... MeNdUkAnhAFeL
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Helvete vilket skit! Minns att @Baramats upplevt samma med nåt gummi med QR.
Får en ju att vilja köra med dubbla gummin resten av livet.
Vilket minne! Eller HAR du en intressebok där du skriver ner allt?

Mitt var ett Barton elite silikon och jag fastnade i en kant när jag dammsög (tufft). Har inte använt mjuka band med qr sedan dess.

Anteckna att bonklip är skönt

AAF0EEA1-D4E2-49F4-977F-0CD47C15543A.jpeg
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Vilket minne! Eller HAR du en intressebok där du skriver ner allt?

Mitt var ett Barton elite silikon och jag fastnade i en kant när jag dammsög (tufft). Har inte snvänt mjuka band med qr sedan dess.

Anteckna att bonklip är skönt

AAF0EEA1-D4E2-49F4-977F-0CD47C15543A.jpeg

Badass!

Men lär ju inte bli bättre av att byta till vanliga stift på dessa band tyvärr. Försvagningen är ju kvar 🤯

Vi får starta en rörelse emot förekomsten
 
Topp