• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Finns det någon garanti för COSC-certifieringen eller garanterar det bara att klockan går inom spec när den lämnar certifieringen? Känns oavsett sjukt ovärt med COSC, inte värt fem spänn tycker jag.
Inte mer än gällande garantitid för klockan vad jag vet. Kan väl vara käckt om man bor i Sahara och samtidigt dyker i isvakar på helgerna men annars går det att rucka vilken klocka som helst till +/- 0 om man har lite tålamod. Sjukt ovärt, men det är väl lite som fräna tillvalspaket till bilar, Performance (prestanda!) my ass men folk köper 🤷

En blänkande och prisvärd sarb under kontorets lysrör. Svalare inne än ut iallafall.
ADC27D01-ED73-4C6A-800D-D5A12E977235.jpeg

Det garanterar bara att den uppfyllde kravet under testtillfället så vitt jag vet
Då är det inte värt ett dugg ju...

Inte mer än gällande garantitid för klockan vad jag vet. Kan väl vara käckt om man bor i Sahara och samtidigt dyker i isvakar på helgerna men annars går det att rucka vilken klocka som helst till +/- 0 om man har lite tålamod. Sjukt ovärt, men det är väl lite som fräna tillvalspaket till bilar, Performance (prestanda!) my ass men folk köper 🤷
Det är ju ingen som egentligen har någon nytta av det. Känns mest som en marknadsföringsgrej och inte något jag är villig att betala för i alla fall. Hade jag haft behov av en klocka som är så noggrann så hade jag köpt en HAQ kvarts.

Då är det inte värt ett dugg ju...

Det är ju ingen som egentligen har någon nytta av det. Känns mest som en marknadsföringsgrej och inte något jag är villig att betala för i alla fall. Hade jag haft behov av en klocka som är så noggrann så hade jag köpt en HAQ kvarts.
Man kan ju tycka att premiummärken ska hålla inom den toleransen oavsett, men absolut inte värt att betala extra för. Man kan alltid ringa fröken ur i värsta fall

Inte mer än gällande garantitid för klockan så vitt jag vet. Kan väl vara käckt om man bor i Sahara och samtidigt dyker i isvakar på helgerna men annars går det att rucka vilken klocka som helst till +/- 0 om man har lite tålamod. Sjukt ovärt, men det är väl lite som fräna tillvalspaket till bilar, Performance (prestanda!) my ass men folk köper 🤷
Mina tankar kring COSC och mekaniska urverk. Jag accepterar att du/ni inte håller med 🤗. Ser inte värdet i COSC att klockan håller tiden inom dessa snäva toleranser för att tiden är så viktig för mig. Men för att göra det krävs att det att urverket är konsekvent. Är det konsekvent har man lyckats med kvalitén på just det urverket och jag inbillar mig att det ger förutsättningar för ett långt och stabilt liv om det sköts om. Klockan ska inte klara toleranserna bara med tavla upp på bordet utan i alla möjliga positioner. Jag inte övertygad att man kan rucka vilket urverk som helst att hålla COSC-toleranser. Sen kan jag mycket väl nöja mig med tex top-grade, som jag för övrigt tycker är en bra nivå, för att hålla nere priset. Jag är alltså inte intresserad av ett COSC-cert i papper men uppskattar kvalitén av ett urverk som klarar det.

Senast ändrad:
Man kan ju tycka att premiummärken ska hålla inom den toleransen oavsett, men absolut inte värt att betala extra för. Man kan alltid ringa fröken ur i värsta fall
Precis. Att tillverkaren garanterar att tidhållningen håller sig inom ett visst intervall under garantiperioden betyder ju något. Vad nåt institut i Schweiz säger kan de spara till tandkrämsreklamen på TV.

Mina tankar kring COSC och mekaniska urverk. Jag accepterar att du/ni inte håller med 🤗. Ser inte värdet i COSC att klockan håller tiden inom dessa snäva toleranser för att tiden är så viktig för mig. Men för att göra det krävs att det att urverket är konsekvent. Är det konsekvent har man lyckats med kvalitén på just det urverket och jag inbillar mig att det ger förutsättningar för ett långt och stabilt liv om det sköts om. Jag inte övertygad att man kan rucka vilket urverk som helst att hålla COSC-toleranser. Sen kan jag mycket väl nöja mig med tex top-grade, som jag för övrigt tycker är en bra nivå, för att hålla nere priset. Jag är alltså inte intresserad av ett COSC-cert i papper men uppskattar kvalitén av ett urverk som klarar det.
Jag tror att det är precis den här bilden man vill förmedla till slutkund.
Är aningens miljöskadad för sitter och skruvar urverk mest hela tiden. Ibland önskar jag att alla kände till att mekaniska urverk inte är någon raketforskning utan ganska simpel mekanik. Alla fungerar i princip likadant. Det man gör i samband med t.ex en COSC-certifiering är att regulera balansfjädern, lite mer tidskrävande än att bara montera in ett färdigt urverk från fabrik, men that's it. Det är alltså inte ett separat urverk med superduperdelar bara för att vara övertydlig. Oftast ett enkelt basverk som är fintrimmat helt enkelt.

Obs! Inte meningen att låta pretto 🥴
Har också full förståelse för att alla inte har kunskaperna att fixa själv (antar att det är just den biten man kanske väljer att betala lite extra för istället?)

Lite video också. Nu förstår jag priset och att OM det kommer en ordinarie modell så sliper jag betala för två "onödiga" stoppur, om än coola :)
Såg nu att ringen har en skala jag inte känner igen. Vad är det man tajmar med den? Ser inte ut som en standard tachy.

Det garanterar bara att den uppfyllde kravet under testtillfället så vitt jag vet
Ja visst är det så. Om ens det. Dessutom provas väl verken friliggande. Så när de väl monteras på plats i boetten kanske det inte blir samma sak (fast förmodligen försumbar skillnad, men ändå så ökar det osäkerheten).

Sen håller jag kanske inte med om att Doxa 300 är helt orimligt prissatt - tror att Doxa satt det ganska realistiskt. Rent förnuftsmässigt kan skillnaden mot 300T upplevas stor, men ärligt talat, finns det något förnuft inblandat i vad vi håller på med? Visst kan man försöka inbilla sig det, men egentligen är det här lyxkonsumtion. OK, om väldigt många upplever att den är för dyr så måste klart Doxa justera priset. Carbon är en annan historia :) Där kan jag tycka rent subjektivt att de saftat i för mycket. Men samma där - någon annan kanske tycker det priset är helt rimligt och motiverat.

Jag har följt dagens "debatt" gällande bl.a. COSC och ev. "överpriser". Min högst personliga åsikt tillför säkert inget av värde i ämnet, men jag vill ändå vädra mina tankar. Mitt samlande och ägande av armbandsur fick en ny dimension och framförallt en glädjeboost då jag sålde två dyrgripar för fem år sedan i samband med att jag gick i pension. Anskaffningsvärdet gick in på "pensionskontot" och för vinsten har jag gjort 7-8 härliga resor (när och fjärran) samt köpt 4-5 affordables eller micros per år, av vilka de flesta skänker mig stor glädje. Under dessa fem år har jag bara sålt ett ur samt skänkt bort några. Jag är en "Happy Watch Horder" och det är min lilla "take" på klocksamlandet. Grejen är väl att vi alla har vår egen infallsvinkel på "klocknörderiet", men att vi också har många gemensamma idéer och tankar. Med detta önskar jag alla i den här underbara tråden en synnerligen förtjusande afton.
20220818_175411.jpg

Tillbaka
Topp