• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jo jag är mycket väl medveten om att dom inte har exakt samma spec och att dom har olika verk etc. Däremot så finns det inte mycket som borgar för att Straum ska kosta 10' mer än Direnzon.
Har för egen del bara ägt Direnzon men där var finishen utomordentlig. T.ex urverket hos Direnzon är väl ett Selitta sw 200 Elabore (+/- 7sek/day) som inte har sämre spec än Straums LJP 100 (+/- 12sek/day).
68 tim power reserve är ju inte heller det något som behöver kosta skjortan, det har ju Certina, Hamilton m.m haft länge i vissa pjäser utan att det blir dyrt.
Känns nog ändå som Straum har sneglat lite på Direnzon och inte gjort den särskilt egen men inget fel med det, förutom gällande priset då som är nästan 10 papp dyrare 🤔.

Edit: t.ex baksidan har ju en förvånansvärd likhet med Direnzon, tillfällighet...njae 🤔.

PSX_20230406_234226.jpg
Frågan är vem som kom först 🤔 Kom inte Straum ut med den först modellen för något år sedan? Dock verkar priset gått upp x2 iom Fratello-samarbetet:facepalm:
Håller dock med om att Direnzon är mer bang for buck. Gillar dock inte alls visarna hos dennao_O
 
Senast ändrad:
Jo jag är mycket väl medveten om att dom inte har exakt samma spec och att dom har olika verk etc. Däremot så finns det inte mycket som borgar för att Straum ska kosta 10' mer än Direnzon.
Har för egen del bara ägt Direnzon men där var finishen utomordentlig. T.ex urverket hos Direnzon är väl ett Selitta sw 200 Elabore (+/- 7sek/day) som inte har sämre spec än Straums LJP 100 (+/- 12sek/day).
68 tim power reserve är ju inte heller det något som behöver kosta skjortan, det har ju Certina, Hamilton m.m haft länge i vissa pjäser utan att det blir dyrt.
Känns nog ändå som Straum har sneglat lite på Direnzon och inte gjort den särskilt egen men inget fel med det, förutom gällande priset då som är nästan 10 papp dyrare 🤔.

Edit: t.ex baksidan har ju en förvånansvärd likhet med Direnzon, tillfällighet...njae 🤔.

PSX_20230406_234226.jpg

Nej, "exakt samma spec" har de ju inte. Eller rättare sagt de har väl inte särskilt mkt alls gemensamt förutom stilen (lyxstålsport aka vinklad boett och integrerad länk)?

Personligen skulle jag kunna betala den extra kostnaden för en betydligt snyggare urtavla (dock enbart baserat på bilder), ett vassare urverk, en mer bearbetat länk och ett snyggare spänne/lås (mao varenda del av klockan). Det är rätt mkt man får för pengarna tycker jag. Det jag gillar med denna är att man får lite vibbar av ngn liten udda europeisk tillverkare som tillverkar allt för hand (typ Czapek). Alltså lite "poor man’s H Moser” över det hela. Jag tycker att detta är jäkligt snyggt.

663D5D6D-31F2-4C1B-807F-D78C0B0626E5.jpeg

87CD1880-60D8-4CED-94C5-39F2871093A6.jpeg


Konkurrensen (om jag skulle stå i köpläge på allvar) hade nog snarast kommit från Tudor Royal (som imho är ngt så ovanligt som ett fynd från en etablerad tillverkare) eller Nivada F77 som öppnas för teckning idag (rolig design och vettigt pris).
 
Senast ändrad:
Nej, "exakt samma spec" har de ju inte. Eller rättare sagt de har väl inte särskilt mkt alls gemensamt förutom stilen (lyxstålsport aka vinklad boett och integrerad länk)?

Personligen skulle jag kunna betala den extra kostnaden för en betydligt snyggare urtavla (dock enbart baserat på bilder), ett vassare urverk, en mer bearbetat länk och ett snyggare spänne/lås (mao varenda del av klockan). Det är rätt mkt man får för pengarna tycker jag. Det jag gillar med denna är att man får lite vibbar av ngn liten udda europeisk tillverkare som tillverkar allt för hand. Alltså lite "poor man’s H Moser” över det hela. Jag tycker att detta är jäkligt snyggt.

663D5D6D-31F2-4C1B-807F-D78C0B0626E5.jpeg

87CD1880-60D8-4CED-94C5-39F2871093A6.jpeg


Konkurrensen (om jag skulle stå i köpläge på allvar) hade nog snarast kommit från Tudor Royal (som imho är ngt så ovanligt som ett fynd från en etablerad tillverkare) eller Nivada F77 som öppnas för teckning idag (rolig design och vettigt pris).

Ja vad man tycker är snyggare det är ju högst individuellt det där. Dom är ju utan tvekan väldigt snarlika i många detaljer.
Direnzon är mycket väl bearbetad både gällande boett och länk och det kan jag säga eftersom att jag har ägt en själv.
Sen vad man har för egen smak gällande vad som är snyggast så som t.ex tavla eller spänne det är ju inget som är direkt användbart i en prisjämförelse mer än att man själv är villig att betala extra för det.
Tycker att Straum har fått fram en trevlig pjäs här men som sagt alldeles för dyr för vad man får om man ser till bilder och spec sett till vad man sen kan få hos andra för det priset.
Jag tror att dom kommer att få det svårt att nå ut just pga det.
Alltid svårt när ett mikromärke vill och försöker slå sig in i denna prisklassen där Monta och Formex och eventuellt någon till regerar sett till finish och byggkvalitet samt specar och trevliga lösningar. Har själv haft tre pjäser från Monta och två modeller från Formex och där kan man snacka premiumkänsla. Vill man komma dit vilket inte händer över en natt då krävs det något utöver det vanliga samt ett ödmjukt pris på det till att börja med om man vill lyckas.

PSX_20230407_072326.jpg
 
Senast ändrad:
Enoksen E02/J är min James Bond klocka. Med stållänk eller nato-rem. Enda kritiken är att vridkransen är mycket trög. I och för sig bra att den inte skulle röra på sig men det är förenat med en del ansträngning att ställa in den rätt. Men det är en klocka jag använder ofta och uppskattar mycket.
 

Bilagor

  • CD4CD6E9-22F8-4127-90B3-1254F133F7E3.jpeg
    CD4CD6E9-22F8-4127-90B3-1254F133F7E3.jpeg
    701.6 KB · Visningar: 9
  • F4F9A07F-F5EE-4149-A1BB-D7E9E53E7479.jpeg
    F4F9A07F-F5EE-4149-A1BB-D7E9E53E7479.jpeg
    178 KB · Visningar: 7
Enoksen E02/J är min James Bond klocka. Med stållänk eller nato-rem. Enda kritiken är att vridkransen är mycket trög. I och för sig bra att den inte skulle röra på sig men det är förenat med en del ansträngning att ställa in den rätt. Men det är en klocka jag använder ofta och uppskattar mycket.
Du ser onekligen ut som den gode James, ute på uppdrag! Coola bilder!
 
Ja vad man tycker är snyggare det är ju högst individuellt det där. Dom är ju utan tvekan väldigt snarlika i många detaljer.
Direnzon är mycket väl bearbetad både gällande boett och länk och det kan jag säga eftersom att jag har ägt en själv. Sen vad man har för egen smak gällande vad som är snyggast så som t.ex tavla eller spänne det är ju inget som är direkt användbart i en prisjämförelse mer än att man själv är villig att betala extra för det.
Tycker att Straum har fått fram en trevlig pjäs här men som sagt alldeles för dyr för vad man får om man ser till bilder och spec sett till vad man sen kan få hos andra för det priset.
Jag tror att dom kommer att få det svårt att nå ut just pga det.
Alltid svårt när ett mikromärke vill och försöker slå sig in i denna prisklassen där Monta och Formex och eventuellt någon till regerar sett till finish och byggkvalitet samt specar och trevliga lösningar. Har själv haft tre pjäser från Monta och två modeller från Formex och där kan man snacka premiumkänsla. Vill man komma dit vilket inte händer över en natt då krävs det något utöver det vanliga samt ett ödmjukt pris på det till att börja med om man vill lyckas.

PSX_20230407_072326.jpg

Jag tror inte att Straumer sneglat på Direnzo. Varför skulle man göra det när man designar ngt från scratch? En platt och vinklad boett med integrerad länk är ju knappast ngt unikt för Direnzo och vill man låta sig inspireras av återvändand 70-talsdesign så bara dräller det ju av betydligt mer högprofilerade förlagor (med Genta-gänget och Rolex i spetsen). Ska man leta klockor Straumer tittat på, så skulle jag tro att man nog inspirerats av Grand Seiko när det kommer till urtavlan.

Personligen, om jag letat efter ngt i prisklassen under 10tkr, så skulle jag hellre kört på Tusenö. Billigare, fina urtavlor, snyggare spänne, funkar med läderband och den lite roliga bonusen att den är svensk (vilket torde göra ev garantiärenden, service etc enklare). Eller en Tissot PRX som också är billigare, har fördelarna med ett etablerat märket (enklare att sälja och mer framtidssäkert), vassare urverk och den har nyligen också fått ett snyggt matchande gummiband.
91457BE4-6098-4BB8-93DD-033A624DD4A2.jpeg


147AC021-AF19-4AA1-96DA-78CFC677D644.jpeg


50C789F7-93FC-42A7-8F33-B5DA68888424.jpeg
 
Jag tror inte att Straumer sneglat på Direnzo. Varför skulle man göra det när man designar ngt från scratch? En platt och vinklad boett med integrerad länk är ju knappast ngt unikt för Direnzo och vill man låta sig inspireras av återvändand 70-talsdesign så bara dräller det ju av betydligt mer högprofilerade förlagor (med Genta-gänget och Rolex i spetsen). Ska man leta klockor Straumer tittat på, så skulle jag tro att man nog inspirerats av Grand Seiko när det kommer till urtavlan.

Personligen, om jag letat efter ngt i prisklassen under 10tkr, så skulle jag hellre kört på Tusenö. Billigare, fina urtavlor, snyggare spänne, funkar med läderband och den lite roliga bonusen att den är svensk (vilket torde göra ev garantiärenden, service etc enklare). Eller en Tissot PRX som också är billigare, har fördelarna med ett etablerat märket (enklare att sälja och mer framtidssäkert), vassare urverk och den har nyligen också fått ett snyggt matchande gummiband.
91457BE4-6098-4BB8-93DD-033A624DD4A2.jpeg


147AC021-AF19-4AA1-96DA-78CFC677D644.jpeg


50C789F7-93FC-42A7-8F33-B5DA68888424.jpeg

Jo att klockor liknar varandra är ju inget konstigt. Känns dock väldigt tveksamt att dom inte har sneglat åt Direnzo och sen försökt att göra något eget av det, se bara på baksidorna som jag postade tidigare.
Lite märkligt att hamna så nära utan en snegling kan man ju verkligen tycka för likheten är ju högst slående även om man inte vill se det 🤔.
Har själv inget emot att klockor liknar varandra, börjar bli svårt att hitta något helt unikt numera.
Tycker för egen del att många nordiska tillverkare har lite för höga priser generellt, man får nästan känslan av att man försöker få det lite extra exotiskt och premiumklingande för att det är något nordiskt. Det känns också som att man gärna lägger sig högt i pris för att spä på en premiumkänsla på produkten och det lyckas ju säkert ibland också.
Skulle gärna haft en Straum Jan Mayen själv men jag hade aldrig gett några 18' för den, har haft alldeles för många bra mikros för att kunna se att den skulle vara värd det 🤷‍♂️.

PSX_20230406_234226.jpg
 
Även om jag gillar deras "mission" så har Triwas ur aldrig varit någon pulshöjare för min del. Men den här "trippelzonaren" i just den här färgkombon är ju lite kul och extra kul kan den bli med ett band som matchar visare eller subdials.


3327_a427fa7853-timer-blue-full.png
 
Även om jag gillar deras "mission" så har Triwas ur aldrig varit någon pulshöjare för min del. Men den här "trippelzonaren" i just den här färgkombon är ju lite kul och extra kul kan den bli med ett band som matchar visare eller subdials.


3327_a427fa7853-timer-blue-full.png

Tycker faktiskt deras sea shepherd ser riktigt fräck ut.

Men denna är snäppet fräckare, och den blir lite härligare för varje dag som går:

44504198-A552-4EDC-905E-D965B77C60AA.jpeg

(Det är dock ingen Straum eller Direnzo 🤷🏼‍♂️)
 
Tillbaka
Topp