• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Eterna.
På nyfikna Norrbaggars handled sen 1947

PXL_20230501_104012578.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag lägger hellre lite mer pengar på micromärken som satsar på att tillverka nya saker och komma på nya idéer hellre än de som kopierat dom även om urverket är bättre

Dilemmat är väll när deras kundservice är bedrövlig och man skyller på ”specialdesign” i verket än erkänna att det faktiskt är fel på det. Och ta lite ansvar för sin produkt. Finns mängder med trådar om detta och recensioner på youtube som tar upp just det.

Edit: Sen håller jag med dig om det du skriver 🙂
 
Senast ändrad:

Knäckehäxan

Panerai
2-Faktor
Dilemmat är väll när deras kundservice är bedrövlig och man skyller på ”specialdesign” i verket än erkänna att det faktiskt är fel på det. Och ta lite ansvar för sin produkt.

Finns mängder med trådar om detta och recensioner på youtube som tar upp just det ovan.

Jo jag vet vi har tagit upp det i tråden förut. Jag har ”problemet” på min men jag märkte det först när jag ställde om klockan 10ggr i rad för att undersöka. Stör man sig så gör man. Mig gör det inget då klockan går att ställa utan problem om man gör det lite försiktigt. Serican är otroligt vacker iaf och jag älskar min ✌️😊
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Dilemmat är väll när deras kundservice är bedrövlig och man skyller på ”specialdesign” i verket än erkänna att det faktiskt är fel på det. Och ta lite ansvar för sin produkt. Finns mängder med trådar om detta och recensioner på youtube som tar upp just det.

Edit: Sen håller jag med dig om det du skriver 🙂
Vi får helt enkelt avvakta och se vad @Gustoso anser om servicen på sin variant innan vi fäller något avgörande. Jag har inte heller stöttat Serica med nyköp pga historierna om verket. Men ska väl köpa något nytt så småningom då jag gärna kompletterar min 4512 med något.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Finns det något tecken på att någon på flotten bar Eterna? Jag misstänker att det bara är Eternas story telling. En Longines COSD fick tjäna som skeppskronometer. De lär ju inte ha varit sponsrade av Eterna iallafall.

Har ingen aning om det faktiskt.
Enligt Eterna bar samtidiga 6 medlemmar i Kon Tiki expeditionen en Eterna.
Eterna skickade 6 klockor till Peru innan resan startade.
Det är ska tydligen var väl dokumenterat.
Dock verifierades det alldrig av Heyerdahl att de faktiskt användes.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har ingen aning om det faktiskt.
Enligt Eterna bar samtidiga 6 medlemmar i Kon Tiki expeditionen en Eterna.
Eterna skickade 6 klockor till Peru innan resan startade.
Det är ska tydligen var väl dokumenterat.
Dock verifierades det alldrig av Heyerdahl att de faktiskt användes.
Blev nyfiken för några år sedan och då hade de inte ett spår av någon dokumentation på hemsidan iallafall. Heyerdahl nämner väl några sponsorer i boken. De fick konserver och vad det nu var av den amerikanska försvarsmakten till exempel. Men inte ett ord om Eterna…
 

Islay

Panerai
2-Faktor
Nya F-77 från Nivada Grechen ser riktigt fin ut. Ser fram emot den rökta tobaks-tavlan senare i år.
3045F032-426F-4C2C-81EA-9A425833F0BA.png

Bilder från IG/Wind-Up i San Francisco.
B24020CE-72CA-4649-90F8-E13402CC6140.png
Riktigt trevlig och med 37 mm precis som originalet👍
Synd att det inte är ett butterfly spänne vilket passar bättre på den här typen av klocka. Lite klumpig känsla med claspen och förstör helhetsintrycket en smula.
cee65cb7-c6a0010.png
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Härlig profil på denna…
5C2ED889-6007-4584-BE45-E06F3FB10BFA.jpeg


Dagens experiment, måla tavla med nagellack😅
CD4B6799-7923-421C-BDCF-9A5AFBD3764A.jpeg

Fick offra en trasig 10kr klocka där visarna rycktes bort och tavlan sandpapprats ned helt. Tror jag skulle behöva något som härdar nagellacket (mellan gångerna) men provar ändå…

Edit: osäker på om de svarta prickarna är smuts (?) för ser mer ut som hål. Kanske inte är ”the dial artist” men ändå rätt kul/kan börja jobba på swatch 🙈
652725AF-25AB-4910-B239-776D91039949.jpeg
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Där ser man.
Ytterligare en god historia förstörd av fakta 😁😁😁
Det vet jag inte... Känns mer som avsaknad av fakta hittills. Gillar Eterna KonTiki och skulle tycka att det var kul om der dyker upp något konkret som tyder på att någon bar Eterna på flotten. Jag har sett bilder där någon i besättningen bär något som inte ser ut att vara Longines COSD iallafall. Omöjligt är det inte. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Njae...
Ungefär som de fruktansvärda proportionerna på den här...
20230501_214258.jpg


1 gång är ingen gång... 2 gånger är en homage/copage-hatare 🤷‍♂️
Ahhmen ursäkta , nånstans måste vi ju behålla nån form av verklighetsförankring. Det finns bilder på samma sida av förlagan och copagen så att man kan jämföra enkelt, kan nån säga att jag har fel? Jämför detaljer o finishen, polering vid bandhorn, fit mellan länk och boett , keramikinlägget(???) och storlek urtavla/vidring mm.objektivt. Att man på forum kan se på den klockan och klämma ur sig den gamla "det sägs att den kanske kommer från samma tillverkare i Kina" valsen så undrar jag ju om man kanske behöver nya glasögon? Om man nu är så extremt detaljkänslig att man väljer bort en klocka för att dess krona är en smula fipplig (på ett verk som tidsmässigt håller COSC) så förstår jag inte att man inte har problem med de 23 andra detaljerna som är sämre på det andra alternativet? Så många tusenlappar skiljer det ju inte, det är ju inte Rolex 100'000 mot copage 5000 vi snackar om.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Ahhmen ursäkta , nånstans måste vi ju behålla nån form av verklighetsförankring. Det finns bilder på samma sida av förlagan och copagen så att man kan jämföra enkelt, kan nån säga att jag har fel? Jämför detaljer o finishen, polering vid bandhorn, fit mellan länk och boett , keramikinlägget(???) och storlek urtavla/vidring mm.objektivt. Att man på forum kan se på den klockan och klämma ur sig den gamla "det sägs att den kanske kommer från samma tillverkare i Kina" valsen så undrar jag ju om man kanske behöver nya glasögon? Om man nu är så extremt detaljkänslig att man väljer bort en klocka för att dess krona är en smula fipplig (på ett verk som tidsmässigt håller COSC) så förstår jag inte att man inte har problem med de 23 andra detaljerna som är sämre på det andra alternativet? Så många tusenlappar skiljer det ju inte, det är ju inte Rolex 100'000 mot copage 5000 vi snackar om.

Personligen gillar jag varken Serican eller "homagen"... men jag tycker det är att ta i och vara rent av taskig när man kallar den "Patong Beach Rolex" eller "Risig kopia"... det är en överdrift helt enkelt.
 
Topp