• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Equilibrium

Garth
2-Faktor
MV är ett bra alternativ som @MoHaha föreslog, de hade vad jag minns lite kvalitetsproblem med just de första GMTna som släpptes i att minutmarkeringarna högst upp på tavlan inte riktigt linjerade och tycktes ha olika avstånd men det var länge sedan och förmodligen löst sedan dess. Tror i övrigt dom har god kvalitet och har bra rykte om sig i microvärlden idag.

Dievas (D-Ah-Vas) är Gnomons egna märke och använder sig av samma teknologi som Damasko eller Sinn, det är schyssta grejjer men något dyrare och kanske inte lika välkänt i våra kretsar.

Sett till ren kvalitet så skulle jag gärna vilja slå ett slag för Steinhart där dom är oslagbara för under 10tkr i alla fall enligt min ödmjuka mening, designen är dock en annan fråga på gott och ont.

Standard Ocean 39 GMT Pepsi med alu ring vilken jag tycker är helt klart bäst på deras jubilee
jubilee_4.png


Ocean 39 GMT Ti Premium i titan med keramisk Batman bezel om du vill ha något med lite eget formspråk och kanske ett lite roligare val
batman_39_titan_premium_20.png


Du kan med fördel även titta på San Martins BB GMT alternativ med Seikos NH34 verk för under $300, de har både svart och creme/silver tavla. Tror t.o.m. det finns någon i tråden som har haft en och kan inflika med synpunkter
san-martin-GMT-watch-review_6_1220x_crop_center.png
san-martin-sn0109-watch_8_1220x_crop_center.png
Väldigt bra genomgång !
För ett par år sedan hade jag långt gångna planer på att skaffa en Steinhart GMT.
De flesta av er minns vad det var som hela tiden höll mig tillbaka, att de länge envisades med att använda dykarvridringar istället för riktiga GMT-vridringar.
Plötsligt ändrade de till riktiga (tvåvägsmodellen) och @Waldorf köpte en relativt omgående.

Jag vill bara lyfta det som han konkluderade:
(hoppas att jag minns rätt här)

Vridningen var en besvikelse, den kändes ’billig’ och hade ett ojämnt antal klick (varvet runt) och dessutom alldeles för få vilket gör att den blir svårare att ställa in.

Det blev inget köp för min del.
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Visst köpte du 2 band? Erika är smart, psykologiskt helt j-a omöjligt att köpa ett band (som jag behöver) och betala frakt istället för två band och gratis frakt 😅
Haha hon är inte dum inte, förstår sig på oss klocknördar och hur vi resonerar 😅 Jag köpte faktiskt från Klockmagasinet då dom hade de band jag ville ha. Gratis frakt vid köp av två 😄
 

Mortadella

Cartier
2-Faktor
Det snackas väldigt lite MAEN här på forumet? Jag har sett att det gjorts en pass-around på en Hudson 38 för ett tag sedan, men själv är jag mer intresserad av Manhattan 37. Någon som klämt och känt, eller rent av har en själv och kan ge ett omdöme? Jag litar lagom mycket på alla youtubers som recenserat en prototyp för produktionsvarianten.

Manhattan 39 Ultra Thin är också intressant, men jag är rädd för att den blir för blaffig för sin modell.

Finns de att beskåda i nån butik eller är det endast nätet man får hålla sig till?

Manhattan37.PNG
 

Knäckehäxan

Panerai
2-Faktor
Det snackas väldigt lite MAEN här på forumet? Jag har sett att det gjorts en pass-around på en Hudson 38 för ett tag sedan, men själv är jag mer intresserad av Manhattan 37. Någon som klämt och känt, eller rent av har en själv och kan ge ett omdöme? Jag litar lagom mycket på alla youtubers som recenserat en prototyp för produktionsvarianten.

Manhattan 39 Ultra Thin är också intressant, men jag är rädd för att den blir för blaffig för sin modell.

Finns de att beskåda i nån butik eller är det endast nätet man får hålla sig till?

Manhattan37.PNG

Watches of scandinavia har den 👍 kika på den lite snabbt när jag var där. Men då är det huvudstaden som gäller
 

Islay

Panerai
2-Faktor
Ja gärna, jag diggar dinkan (man bor i Fjollträsk :) )hårt - men är lite "tveksam" till original bandet/gummit, ett bra, rejält, lite grovt, läderband tror jag kommer lyfta den till högre höjder!
Håller helt med och jag är ingen fan av gummi till den här typen av dinka heller även om det är väldigt bekvämt. Jakten på det perfekta lädret är i full gång. Något grovt och gärna slitet "vintage" stuk i rätt nyans av brunt. Ett bund skulle t.o.m vara tänkbart. Bör ju vara 24/22 om man ska kunna använda originalspännet alternativt 24/24 med bronsspänne och tar gärna emot förslag på detta (som inte kostar en förmögenhet) 😊.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tänkte köpa en klocka till min morfar. Tänker mig budget max 2k. Gärna soldrivet. Vad har ni för tips?
Har bl.a. hittat denna.
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Tänkte köpa en klocka till min morfar. Tänker mig budget max 2k. Gärna soldrivet. Vad har ni för tips?
Har bl.a. hittat denna.
Det är ju ett synnerligen bra alternativ. 👍
Citizen har lång erfarenhet av soldrivet, bra byggkvalitet samt att uropenn erbjuder bra priser.
 
Topp