• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Bronsdag, schmonsdag....nu kör vi Aurumsdag 😜✌️

1000022526.jpg
1000022529.jpg
Va fan, är det där guld???
 
  • Like
Reactions: M26
Har länge suktat efter en Oris Aquis, så tänkte be panelen om input. Jag vill ha föregångaren till de senaste cal400 modellerna då färgerna tilltalar mig mer. Men jag kan inte bestämma om 43,5 eller 41,5 är rätt väg att gå. Har sett en 39 live och den var pytteliten, samt provat en 43,5 som jag vill minnas upplevdes behaglig trots storlek. Men aldrig pillat på mellansyskonet. Visst har vi någon i tråden med erfarenhet? @Rizzie @Smooth Operator
Vet inte om två millimeter spelar så stor roll. Min är 43,5 mm, men jag vore säkert lika nöjd med 41,5 mm. Jag hade lika gärna valt den senare storleken om jag skulle köpa idag. Oavsett storlek så är det ett trevligt ur med synnerligen behaglig länk.
1000012711.jpg
 
Har länge suktat efter en Oris Aquis, så tänkte be panelen om input. Jag vill ha föregångaren till de senaste cal400 modellerna då färgerna tilltalar mig mer. Men jag kan inte bestämma om 43,5 eller 41,5 är rätt väg att gå. Har sett en 39 live och den var pytteliten, samt provat en 43,5 som jag vill minnas upplevdes behaglig trots storlek. Men aldrig pillat på mellansyskonet. Visst har vi någon i tråden med erfarenhet? @Rizzie @Smooth Operator
Har haft en 43,5 och har nu en 41,5. Tror att man inte kliver fel med någon av de storlekarna så länge man har någorlunda normalstora handleder 😊 för min del så är 41,5 väldigt lagom storleksmässigt, har inte koll på exakt handledsmått men skulle gissa omkring 16,5-17cm numera.
1000004251.jpg
 
Har länge suktat efter en Oris Aquis, så tänkte be panelen om input. Jag vill ha föregångaren till de senaste cal400 modellerna då färgerna tilltalar mig mer. Men jag kan inte bestämma om 43,5 eller 41,5 är rätt väg att gå. Har sett en 39 live och den var pytteliten, samt provat en 43,5 som jag vill minnas upplevdes behaglig trots storlek. Men aldrig pillat på mellansyskonet. Visst har vi någon i tråden med erfarenhet? @Rizzie @Smooth Operator

Har haft en drös genom åren, har säkert glömt någon.
Har bara den nyare versionen i svart nu (längst upp till vänster) 43,5mm med länk, svart och orange gummi.
Har ej haft 39:an men allt mellan 41,5 och drygt 46mm.
Tycker dom sitter gött för det mesta men det är ju en smaksak, vill du fega lite så ta 41,5mm men 43,5mm bärs fint den med.
Jag har ca 18cm runt handleden.
Hur som helst så är det trevliga pjäser och jag tror inte du blir besviken om man säger så 👍🙋.

1000002901.jpg
 
Har haft en 43,5 och har nu en 41,5. Tror att man inte kliver fel med någon av de storlekarna så länge man har någorlunda normalstora handleder 😊 för min del så är 41,5 väldigt lagom storleksmässigt, har inte koll på exakt handledsmått men skulle gissa omkring 16,5-17cm numera.
1000004251.jpg
Har haft en drös genom åren, har säkert glömt någon.
Har bara den nyare versionen i svart nu (längst upp till vänster) 43,5mm med länk, svart och orange gummi.
Har ej haft 39:an men allt mellan 41,5 och drygt 46mm.
Tycker dom sitter gött för det mesta men det är ju en smaksak, vill du fega lite så ta 41,5mm men 43,5mm bärs fint den med.
Jag har ca 18cm runt handleden.
Hur som helst så är det trevliga pjäser och jag tror inte du blir besviken om man säger så 👍🙋.

1000002901.jpg

Stort tack för input allesammans! Riktigt gediget kollage där @Nilas 🤯 Vad är det för storlek på den gröna uppe till höger?

Hade gärna haft båda framför mig för att jämföra, men som med livet kommer det säkert vara slumpen som avgör vad det blir till slut.
 
Stort tack för input allesammans! Riktigt gediget kollage där @Nilas 🤯 Vad är det för storlek på den gröna uppe till höger?

Hade gärna haft båda framför mig för att jämföra, men som med livet kommer det säkert vara slumpen som avgör vad det blir till slut.

Den gröna är på 41,5 👇 och den svarta 43,5 👇, båda är dom nyare versionerna 👍.
Du kommer att bli helnöjd det är jag säker på och ta gärna en med länk för den är mäktig, blir billigare att komplettera med gummi i efterhand 🙋.

1000002909.jpg
1000002861.jpg
 
Ja dom är bra, varje gång jag gör av med en Aquis så dröjer det inte länge förrän jag måste ha en igen 🤔😂. Begagnat så får man mycket klocka för pengen om man säger så.
Där slår du "huvudet på spiken": d.v.s. hitta ett fint beggat ex, ty de fabriksnya har dragit iväg i pris. Min 43,5:a kostade 13K på länk för sex år sedan och jag tror att listpriset är ca 27K idag.
 
Fick bli en addiesdive i födelsedagspresent till farsgubben. Han klagade för ett tag sen på hans quartzklocka hade blivit knas. Han kanske skaffat en ny nu men tänkte jag kan köpa en också. Fick bli denna då den var billig så värt chansa. Gillar den isblå tavlan och "vågorna" på den. Personligen hade jag gärna sett den några mm större men tror han tillhör generation där klockor inte är stora som snusdosor så han föredrar nog det. För typ 650kr med frakt från Kina så är det prisvärt. Det mest negativa jag hittat är slipningen av kanter på låset på länken. Hade gärna fått vara mindre skarpa.
 

Bilagor

  • 20240612_141634.jpg
    20240612_141634.jpg
    521 KB · Visningar: 4
Två nya mässingdykare in idag. Initialt så gillar jag Samui Vintage något mer, tycker den bär så mycket bättre än vanliga Samui. Verkar vara samma mått men upplever tavlan något mindre och framförallt boetten tunnare trots att den inte är det. Mycket bra på mina 18cm👌

IMG_20240613_153149.jpg


Hade gärna sett att Shark Divern bar lite större just för att det är mässing/brons, tror ändå att den kommer växa på mig ju mer jag använder den. Om inte annat så får jag väl beställa en 40a efter utvärderingen 😅

IMG_20240613_153414.jpg


Båda jämnsides, vilken lustig optisk illusion. Dom ser inte så olika ut storleksmässigt trots att det skiljer 4mm mellan dom.

IMG_20240613_153040.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp