• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det lär bli en varm dag, kanske 30°.🤙
1000014936.jpg
 
Läste att NTH går i graven. Synd. Undrar om vi kommer att få se fler mikromärken gå under nu när efterfrågan stadigt minskar :(
Jättetråkigt med tanke på vad NTH producerar, men frågan är om det är deras affärsmodell som är fel eller om det är en försmak om framtiden...

Deras klockor har ju varit högt prissatta jämfört med andra mikromärken även om kvaliteten varit därefter. Men det ser ju inte folk bakom en skärm som inte hållt i en NTH.
 
Hej
Efter att fått hjälp på KS med att hitta en fin klocka till min man, har jag börjat intressera mig mer för klockor. Hittade Sternglas online och undrar hur de upplevs när det kommer till kvalité, pris mm?

Denna är också tänkt som julklapp fast till en yngre manlig släkting.

Mvh
Ulla
 
Hej
Efter att fått hjälp på KS med att hitta en fin klocka till min man, har jag börjat intressera mig mer för klockor. Hittade Sternglas online och undrar hur de upplevs när det kommer till kvalité, pris mm?

Denna är också tänkt som julklapp fast till en yngre manlig släkting.

Mvh
Ulla
Haft en Sternglas quartz, tyckte iaf boetten var väldigt fin och övrigt helt okej med.
 
Är det nån som känner till soldrivna dykare av mikromärken? Citizen och Seiko har men svårt hitta fler. Försökt söka men går inte så bra. Blivit sugen på prova soldrivet. Så har jag nåt svepskäl köpa utan att behöva försöka bli av med nåt i samlingen.

En jag hittat däremot är Momentum. Bl a denna.

Lite osäker där om den blir för stor? Har tunn handled på 16-16,5 cm. 42mm i diameter men lug to lug är inte så farlig på 47mm. Har sett denna på forumet så någon borde ha koll, även om det varit quartz varianten men dimensionen är ju samma. 🙂

Momentums Splash?
38mm. 42 på 16cm kan nog upplevas ganska stort. Har du vad har du annars för klockor?

 
Tjena forumet. Har insett att jag önskar en lite tunnare klocka som enkelt får plats under skjortärmen för de tillfällen det skall bäras kavaj.

Har ni några fina mikro/affordables som inte är för tjocka? Känns som att mycket här i tråden går åt dykarhållet, lite tjockare.
Om man kan tänka sig quartz tycker jag GUL kan vara ett tunnare alternativ. Dessutom väldigt affordable.

Så ett par bilder på min gamla GUL Lane som numera förvaltas av min dotter.
20230629_193752.jpg
20230912_183923.jpg
Vad krångligt det blev... Men ni fattar va?
 
Designavdelningen på Spinnaker var ju på tapeten igår. Man kan ju helt klart konstatera att de jobbat på senaste året. Provisionsbaserat?
Kolla bara på alla fina varianter i Fleuss-serien.
Och nu i veckan släppte de två nya av Piccard nämligen med skelett dial.
Så nog har de jobbat.
Jag gillar verkligen det märket.
Dagens klocka är emellertid ingen spinnaker.
20240811_132117.jpg

Svart tavla och orange bezel tycker jag är en fin kombo. Tror inte jag sett den hos spinnaker. Och inte så många andra heller när jag tänker efter. Omega PO förstås, men bland mikro?
Planet Amphibian. 😉👍
20240811_144653.jpg
Den här är ju inte så dum, d.v.s. gällande svart tavla och orange insert.
1000014950.jpg
 
Den här är ju inte så dum, d.v.s. gällande svart tavla och orange insert.
1000014950.jpg
Mycket trevlig den där.
 
Jag för några år sedan "Vet inte varför det ska vara sånt jävla gnäll för att Seiko sätter dit en Prospex-logga, det är ju samma klocka?"
Jag nu: "Fan vad fett att se en Marinemaster utan Prospex logga, så jävla snyggt."
Ska det va så ska det haha. Velat testa en mm300 rätt länge och när en Marinemaster till vettig peng dök upp var det dags. Men har ju nu gjort mitt val mellan denna och min Orient Saturation och där vinner Orient. Vet dock inte vad som ska få ersätta den än.
 
Finns massor men vi måste börja någonstans. Monta Triumph är tunn och glider in bra under skjortärmen och passar lika bra när man är mer casual. Inte i det lägsta prissegmentet, däremot otroligt bra för pengarna!
1000009764.jpg


Mer plånboksvänligt alternativ skulle kunna vara tex Traska Summiteer. Finns i 36 och 38mm. På bilden nedan är 38mm.
1000001215.jpg
Fina! Tackar. Vart inne på Traska tidigare

har du till något mer dressat förslag också?
 
Tillbaka
Topp