• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Hänger inte riktigt med på det här med bubbla? Varför stör sig alla på det? Är det för att det är för likt Rålex?
Problemet är att klockorna alltid är snyggare utan bubbla. Tänk bubblan som en böld. Jag kan ibland ha överseende med en bubbla när den är ordentligt gjord (dvs ger en ordentlig förstoring), men tyvärr är det så att de flesta mikromärken oftast inte ger någon märkbar förstoring (forumfavoriten verkar också släppa ifrån sig klockor som har denna defekt) vilket bara ser löjligt ut.

Kanske svär i kyrkan nu, men jag ser ingen anledning att ha datum på en klocka alls längre man plockar ju ändå fram luren 70-11 gånger per dag ändå.
Ser inget behov av några andra komplikationer heller för den delen, förutom kanske en GMT-visare när jag reser.

Det som spelar roll för mig är helheten och Cyklop tycker jag alltid känns påklistrade (Vilken dom iofs är), även så på R mfl
Ett cyklop integrerat i kristallen utan ful kant osv skulle kunna vara av intresse.

Ja, det här med datum... Är man en riktig samlare så är det bra drygt att ställa om hela tiden. Försöker undvika datum på klockor.

Ok, men då hänger jag med. Om man inte ser själva funktionen är det ju inget vidare. Har själv aldrig ägt en klocka med det på.

Edit: riktig samlare är kanske fel sak att säga. Många föredrar ju faktiskt det. Tycker själv det är jobbigt att ställa i. Och försöker undvika klockor med datum.

Startar helgen med CW och cognac
20190712_205549.jpg
Ooups, nya nivåer här, uppskattas efter allt norrlands. :)

Problemet är att klockorna alltid är snyggare utan bubbla. Tänk bubblan som en böld. Jag kan ibland ha överseende med en bubbla när den är ordentligt gjord (dvs ger en ordentlig förstoring), men tyvärr är det så att de flesta mikromärken oftast inte ger någon märkbar förstoring (forumfavoriten verkar också släppa ifrån sig klockor som har denna defekt) vilket bara ser löjligt ut.

Ok, typ att de är med för sakens skull?!
Kanske svär i kyrkan nu, men jag ser ingen anledning att ha datum på en klocka alls längre man plockar ju ändå fram luren 70-11 gånger per dag ändå.
Ser inget behov av några andra komplikationer heller för den delen, förutom kanske en GMT-visare när jag reser.

Det som spelar roll för mig är helheten och Cyklop tycker jag alltid känns påklistrade (Vilken dom iofs är), även så på R mfl
Ett cyklop integrerat i kristallen utan ful kant osv skulle kunna vara av intresse.

Svära i kyrkan vet jag inte. Föredrar också utan.

Man lär sig nytt hela tiden. Dom är alltså påklistrade? Är det därför folk plockar bort dom så lätt?

Fast på Squale GMT'n så gör den faktiskt stor skillnad och fungerar riktigt bra. Andra micro och liknande jag har haft har bubblan inte gjort ett dugg på. :)

Edit: Lägger in den här bilden. Ingen kan säga att den inte förstorar! :D
LRM_EXPORT_180425409712005_20190712_232310149.jpeg

Ja, det här med datum... Är man en riktig samlare så är det bra drygt att ställa om hela tiden. Försöker undvika datum på klockor.

Ok, men då hänger jag med. Om man inte ser själva funktionen är det ju inget vidare. Har själv aldrig ägt en klocka med det på.

Edit: riktig samlare är kanske fel sak att säga. Många föredrar ju faktiskt det. Tycker själv det är jobbigt att ställa i. Och försöker undvika klockor med datum.
Är inte en del av nöjet att få pilla på och ställa in klockan? Så tycker jag, vill helst ha datum har det på alla mina. Att titta i mobilen som argument skulle ju kunna ersätta klockan helt nog inte så att man behöver klockan för att få veta tid (eller datum). Men det är klart man skall skaffa det man gillar, finns inget rätt eller fel. :)

Är inte en del av nöjet att få pilla på och ställa in klockan? Så tycker jag, vill helst ha datum har det på alla mina. Att titta i mobilen som argument skulle ju kunna ersätta klockan helt nog inte så att man behöver klockan för att få veta tid (eller datum). Men det är klart man skall skaffa det man gillar, finns inget rätt eller fel. :)
Om ni tycker att datum är pillande och ett problem så ska man ju inte ge sig in i vintageträsket. Två av mina Squale har inte quickset, där kan man veva ihjäl sig innan det blir rätt datum! :p

Håller helt med. Man skaffar det man gillar. Lite klumpigt skrivet av mig i första stycket. Editerade det dock det ganska fort. Själv tycker jag det är så meckigt varje gång. :D

Fast på Squale GMT'n så gör den faktiskt stor skillnad och fungerar riktigt bra. Andra micro och liknande jag har haft har bubblan inte gjort ett dugg på. :)
Helt riktigt! På Squale Tropic GMT som jag har så fungerar förstoringen riktigt bra. Så den kan jag ha överseende med, även om jag fantiserar hur snygg den skulle kunna vara utan bubbla.:) Jag har några klockor där jag har gjort mig av med bubblan för att det har sett fördjävligt ut (nästan ingen förstoring, ser ut som en påklistrad böld)!

Helt riktigt! På Squale Tropic GMT som jag har så fungerar förstoringen riktigt bra. Så den kan jag ha överseende med, även om jag fantiserar hur snygg den skulle kunna vara utan bubbla.:) Jag har några klockor där jag har gjort mig av med bubblan för att det har sett fördjävligt ut (nästan ingen förstoring, ser ut som en påklistrad böld)!
Är ju inte så svårt att pilla bort om man verkligen vill men jag tycker att bubblan har en skön retrocharm som passar Tropicen. Upptäckte en ball grej på min nya Darris Squale, där är datumbubblan inbyggd i glaset. :eek: Säkert inget nytt för 99% av er men jag har aldrig sett det innan. :D
PSX_20190710_132052.jpg

PSX_20190712_233625.jpg

Är ju inte så svårt att pilla bort om man verkligen vill men jag tycker att bubblan har en skön retrocharm som passar Tropicen. Upptäckte en ball grej på min nya Darris Squale, där är datumbubblan inbyggd i glaset. :eek: Säkert inget nytt för 99% av er men jag har aldrig sett det innan. :D
PSX_20190710_132052.jpg

PSX_20190712_233625.jpg

Extremt charmig klocka!

Har nu kikat runt lite på de olika tipsen angående panerai stuk bland micro märken. Det som slår mig direkt är att typ det mesta är ju "out of stock" tyvärr. Verkar inte helt lätt att få tag på det man egentligen vill ha alltid, men det är väl så det är med lite mindre skala på tillverkningen. Finns ju iaf en hel del intressant så bara fortsätta att leta:).

Håller med dig! Har inget emot att skruva lite och jag vill allra helst ha datum. Nån dag ska jag ha en med GMT oxå :)

Det gjorde inte det lättare är den värd dubbelt så mycket??
Hmm. Jag tycker så här, Steinharten är mycket prisvärd och en riktigt fin klocka. CW är en kanoonklocka och värd sina pengar (räkna med €120 i rabatt vilket kommer titt som tätt). Allt är lite bättre, inte minst länk och spänne, den är i en bättre klass och mer att jämföra med Oris och andra lite dyrare märken där den faktiskt är prisvärd. Tolka det som att om jag har pengarna så väljer jag CW med dubbla priset men du kan inte gå fel vilken du väljer. Eller så gör du som jag och skaffar bägge :). Vet inte om det hjälper mer.

Tillbaka
Topp