• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Råka ramla in på Phoibos igen. Kommer nog köpa alla kostar ju bara 2 tusen styck.

Snodde med mig lite snygga bilder på nya och kommande modeller som läckt ut.
Screenshot_20180609-115703-1.jpg
Screenshot_20180609-115438.jpg
Screenshot_20180609-115612.jpg
Screenshot_20180609-115524.jpg
Screenshot_20180609-115634.jpg
Screenshot_20180609-115254.jpg
Screenshot_20180609-115502.jpg
Screenshot_20180609-115326.jpg

Screenshot_20180609-115438.jpg

Screenshot_20180609-115612.jpg

Screenshot_20180609-115524.jpg

Screenshot_20180609-115634.jpg

Screenshot_20180609-115254.jpg

Screenshot_20180609-115502.jpg

Screenshot_20180609-115326.jpg

Senare idag ska jag åka till Kreta för 9 dagars semester. Jag har 2 dyk inplanerade, elfefantgrottorna samt Messerschmitt-vrakplanet som blev nedskjutet utanför Chania under 2a världskriget.
Till denna aktivitet måste jag ju givetvis ha en dykarklocka eller fyra med mig. Så detta är min line-up för resan. Inte bara microbrands, men iaf 50% av stallet :)
20180609_110014~2.jpg

Samt ett antal straps för alla vet ju, ombyte förnöjer :happyhappy:

Och en annan får pikar om en tar med två ;)
Hoppas du får en trevlig resa, besökt kreta några ggr. Var dock längesen nu. Hoppas på Grekland/Cypern nästa år igen, insett det kostar något mer åka som familj :D

Och en annan får pikar om en tar med två ;)
Hoppas du får en trevlig resa, besökt kreta några ggr. Var dock längesen nu. Hoppas på Grekland/Cypern nästa år igen, insett det kostar något mer åka som familj :D
För husfridens skull hos mig är dealen att alla klockor som har nato/läder måste vara "hålade" för den bättre halvans handleder också så hon kan låna. Känns som en fair deal tycker jag, eftersom jag i utbyte får shoppa loss då och då ;)

A
Apropå Crepas så försöker jag som jag nämnt tidigare att sälja min Tornado, så ingen av er som vill köpa den till ett löjligt bra sommarpris... Ligger ute på k&s för 4500 men kan sänka den till 3,5 K om någon av mina vapenbröder i detta forumet vill ha en schysst sommar skorpa.

Av nyfikenhet, har du safir eller akrylvarianten? (Glaset) :pompus:

Hej, postade redan en bild i "Vad gör du och din klocka just nu?" tråden. Fick nu äntligen min Sorrento nästan en månad försent, pga. att jag bl.a var tvungen att spendera större delen av maj i Delhi tack vare jobbet.

Som jag lovade tidigare, kommer det att dyka upp någonslags recension och paketöppning. Det är på G, bara jag slutar leva ljuva livet i östra Finland och återvänder till vardagen.

Glad sommar på er!
15285652661725366201365275346999.jpg

Ser rätt skoj ut! Känns inte bra en kväll man dricker bärs att hitta nåt sånt
Photo_1.jpg

Bilagor

• Photo_1.jpg
    Photo_1.jpg
    86 KB · Visningar: 2
Råka ramla in på Phoibos igen. Kommer nog köpa alla kostar ju bara 2 tusen styck.

Snodde med mig lite snygga bilder på nya och kommande modeller som läckt ut.
Varit jäkligt sugen på en BVLGARI octo men de känns hyfsat kalla (minst sagt) om man sen vill sälja på hemmaplan till rimligt pris.
De där övre är helt klart ett alternativ. Priset är helt rätt att spontanhandla till.
Vettig homage som inte är en ren kopia.

Igår kväll när jag skulle ta på mig min Dan Henry hade den fått en rejäl spricka över hela glaset (från kl 4 till kl 10).:mad: Mycket konstigt då jag inte har tappat den i golvet eller liknande (åtminstone inte senaste dagarna:rolleyes:). Idag har sprickorna blivit värre...vad kan allt detta bero på?:confused:
dH.JPG

Igår kväll när jag skulle ta på mig min Dan Henry hade den fått en rejäl spricka över hela glaset (från kl 4 till kl 10).:mad: Mycket konstigt då jag inte har tappat den i golvet eller liknande (åtminstone inte senaste dagarna:rolleyes:). Idag har sprickorna blivit värre...vad kan allt detta bero på?:confused:
dH.JPG

:eek: Spänningar som blivit värre p.g.a temperaturväxling? Nä ja vet inte, tråkigt. Hoppas du får en tillfredsställande lösning av deras support.

dH.JPG

Känt fel, händer på många av 40mm tyvärr så även psssaround som är på lagning (nog tillbaka snart enligt DH). Kan hoppas de löser problemet permanent (ny boett skulle hjälpa sa DH) och kanske borde återkallat de sista...

Trist iaf :(

:eek: Spänningar som blivit värre p.g.a temperaturväxling? Nä ja vet inte, tråkigt. Hoppas du får en tillfredsställande lösning av deras support.
Känt fel, händer på många av 40mm tyvärr så även psssaround som är på lagning (nog tillbaka snart enligt DH). Kan hoppas de löser problemet permanent (ny boett skulle hjälpa sa DH) och kanske borde återkallat de sista...
Trist iaf :(
Får helt enkelt kontakta dem och se vad de säger.

dH.JPG
Tyvärr mer regel än undantag på den modellen :(

C0997C6D-B758-45C7-8FF8-176401ED4D1C.jpeg https://www.kickstarter.com/projects/1535362647/en-helt-svensktillverkad-klocka

Kan detta vara något för klocksnack? Design kommer att anpassas något efter en tidigare tråd i klocksnack där jag fick mycket bra feedback.det handlar om tunnare boett, borttagning av index i ytterkant, större krona, in med urverket ETA 2824-2.

Vi söker nu samarbeten med svenska smeder och klockmakare. Vi har tagit kontakt med allt från urmakarskolor till mindre tillverkare om ett samarbete. Märken som Sjöö Sandström, Halda och Bravur monterar i Sverige men den enda tillverkaren som gjuter är vad vi vet endast Gos watches i Linköping och deras billigaste modell kostar 85 000 SEK. Vi tycker det är dags för ett märke från Sverige som fler har råd med och som ligger mer i fåran klassisk design.

Ser helt ok ut. Lite generisk design som inte sticker ut på något vis (på gott och ont)..
Tror att storleken kan spela roll för er.
-Gör den 39-44mm så är det en klocka bland tusentals andra liknande.
-Gör den 36-38mm så kan det vara ett intressant "budgetalternativ" för de som gillar mindre klockor och inte har råd/inte vill bära Rolex OP/Datejust till vardags.

Tror att den skulle vara snyggare i liten storlek. I och med att boettens "kanter" runt tavlan är ganska smala så ser tavlan stor ut. Är klockan då stor så tror jag att det kan bli lite stekpanna-känsla över tavlan.

Ser helt ok ut. Lite generisk design som inte sticker ut på något vis (på gott och ont)..
Tror att storleken kan spela roll för er.
-Gör den 39-44mm så är det en klocka bland tusentals andra liknande.
-Gör den 36-38mm så kan det vara ett intressant "budgetalternativ" för de som gillar mindre klockor och inte har råd/inte vill bära Rolex OP/Datejust till vardags.

Tror att den skulle vara snyggare i liten storlek. I och med att boettens "kanter" runt tavlan är ganska smala så ser tavlan stor ut. Är klockan då stor så tror jag att det kan bli lite stekpanna-känsla över tavlan.
Håller med Forsberg, storleken kan ge den unikitet. Bra om det sitter ett ETA (eller annat, Sellita...) urverk som man kan få servat hos många och till ett vettigt pris. Då klockan ger ett litet slimmat intryck varför inte ta ETA 2892-A2 som är tunnare och kan minska höjden på boetten? Kan ju också fundera på om ett högre specat verk ger ett säljargument? För ETA till exempel elaboré. Är COSC ett argument i förhållande till pris? Bryr sig kunderna?

C0997C6D-B758-45C7-8FF8-176401ED4D1C.jpeg https://www.kickstarter.com/projects/1535362647/en-helt-svensktillverkad-klocka

Kan detta vara något för klocksnack? Design kommer att anpassas något efter en tidigare tråd i klocksnack där jag fick mycket bra feedback.det handlar om tunnare boett, borttagning av index i ytterkant, större krona, in med urverket ETA 2824-2.

Vi söker nu samarbeten med svenska smeder och klockmakare. Vi har tagit kontakt med allt från urmakarskolor till mindre tillverkare om ett samarbete. Märken som Sjöö Sandström, Halda och Bravur monterar i Sverige men den enda tillverkaren som gjuter är vad vi vet endast Gos watches i Linköping och deras billigaste modell kostar 85 000 SEK. Vi tycker det är dags för ett märke från Sverige som fler har råd med och som ligger mer i fåran klassisk design.
Längd på lug2lug och vinkel på luggarna är viktigt, det avgör mycket hur klockan bärs på armen. Jag har någorlunda smala armar och kan klara max 50mm l2l men föredrar 45-48mm. Till exempel är SKX007 43 mm i diameter men "bara" 46mm l2l funkar utmärkt och en Certina DS Crono också är 43 men har 53 mm l2l men så nedvinklade att länken och den höga (16mm) boetten ser ut att sitta runt armen funkar (gränsfall) medans en airman på 42 mm och 50,5 mm l2l känns på gränsen till för stor.

Tillbaka
Topp