Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En av den senaste tidens mest lyckade micromärken.Blir aldrig trött på denna
Nej det är inte samma sak. Du har förmodligen bara haft en fruktansvärd otur i det fallet.Att något är obehagligt likt innebär att man stulit ”lånat” designen? Håller du inte med?
Den där var rätt långsökt, att Bolm är en kopia av en upponedvänd Seiko.Nu tycker jag att kläder och möbelprat fortsätter i Lifestyle.
Roligt att du nämner Bolm. Här kommer en bild på hur lik den kan vara en Seiko superior. Många likheter där.
2a på den bollen Blir dock lite humoristiskt när man har läst diskussionen vid hundra tillfällen innan så att man vet exakt hur den går trots att man bara ser hälftenIgnore är din vän säger jag bara.
Den här tråden håller på att falla isär.
Var är det sköna snacket om micromärken? Just nu pratas det enbart om kopior men även när det inte sker så är snacket mest om samma märken. Var är tipsen om sköna Kickstarters? Var är diskussionerna om Zelos helt underbart överlastade Mako-urtavla? För just nu handlar det (nästan) enbart om stulna designelement från en specifik schweizisk tillverkare.[/QUOTE
Det där är ett farligt sätt att leva. Ursäkta sitt beteende mha. omgivningen. Ta ansvar för ditt eget agerande ist. och sluta far med rena osanningar och ta ansvar för vad du skriver, backa upp med fakta.En vis man sa en gång ”vad är mest troligt, att det är du som har fel eller alla andra”
Är det dags för ”alla är elaka mot mig och jag har aldrig sagt något nedvärderande, varit otrevlig eller gjort något fel någonsin”?
Har redan förklarat och vet faktiskt inte varför jag ska dra det igen för dig? Man ser det man vill se och tvärt om.Den där var rätt långsökt, att Bolm är en kopia av en upponedvänd Seiko.
Missar tyvärr likheterna, olika boett, visare, tavla, index, bezel. Var är likheterna
Förklara gärna lite mer
Det är inte Bolmen som är kärnan utan det faktum att vi med jämna mellanrum får besök i tråden av folk som vet bättre och direkt bajsar på valfri klocka som inte är premium. Denna diskussion urartar alltid och jag fattar fortfarande inte varför man envisas med att läsa i tråden då dem vet exakt vad den handlar om och inte håller med. Enda förklaringen är att det är ett troll som har det som tidsfördriv att förstöra för andra. Man kan fråga i princip vem som helst i nybörjartråden om vem som är mobbare på forumet.Den där var rätt långsökt, att Bolm är en kopia av en upponedvänd Seiko.
Missar tyvärr likheterna, olika boett, visare, tavla, index, bezel. Var är likheterna
Förklara gärna lite mer
Vad skiljer menar du? Man tar något som inte är ens eget? I vilket fall påstod du något du inte kunde backa upp, mao är du slarvig eller ljuger du med vilje.Nej det är inte samma sak. Du har förmodligen bara haft en fruktansvärd otur i det fallet.
Kan det vara så kanske?
Likt blev det och en snygg hommage blev det enligt mig. Har ingenting emot vare sig dig som person eller din klocka. Däremot diskussionerna är tråkiga och för den bästa trådens skull tycker jag vi lägger ner detta.
Det som är det trista med det du skrev är att det är sant.Det är inte Bolmen som är kärnan utan det faktum att vi med jämna mellanrum får besök i tråden av folk som vet bättre och direkt bajsar på valfri klocka som inte är premium. Denna diskussion urartar alltid och jag fattar fortfarande inte varför man envisas med att läsa i tråden då dem vet exakt vad den handlar om och inte håller med. Enda förklaringen är att det är ett troll som har det som tidsfördriv att förstöra för andra. Man kan fråga i princip vem som helst i nybörjartråden om vem som är mobbare på forumet.
Slänger in en bild på min favorit i det underbara vädret min första semesterdag....
Kanske för att det inte finns någon förklaring? Finns inget som är kopierat, lånat, hommagat eller vad ni nu vill kalla det.Har redan förklarat och vet faktiskt inte varför jag ska dra det igen för dig? Man ser det man vill se och tvärt om.
Det är ett klockforum och ingen äger denna tråd. Vill man reagerar på designstölder får man göra det. Vill man vara elak mot mig och mitt företag får man uppenbarligen även vara det? Tråden tar den riktning trådskrivarna tar den.Det är inte Bolmen som är kärnan utan det faktum att vi med jämna mellanrum får besök i tråden av folk som vet bättre och direkt bajsar på valfri klocka som inte är premium. Denna diskussion urartar alltid och jag fattar fortfarande inte varför man envisas med att läsa i tråden då dem vet exakt vad den handlar om och inte håller med. Enda förklaringen är att det är ett troll som har det som tidsfördriv att förstöra för andra. Man kan fråga i princip vem som helst i nybörjartråden om vem som är mobbare på forumet.
Nä det behöver du självklart inte göra, jag bad snällt om en förklaring. Trodde att vänlighet var synonymt med den här tråden.Har redan förklarat och vet faktiskt inte varför jag ska dra det igen för dig? Man ser det man vill se och tvärt om.
Detsamma till dig! Tack, jag uppskattar verkligen den extremt höga kvalité man får med denna klockaGrattis till semestern, även jag är inne på min första dag! Riktigt fin CW
Är säkert 5:a på bollen. Har ändå inte pallat ignorera, scroll-ignorerar allt som inte innehåller snygga klockor - här kollas det inte stamtavlor eller diskrimineras.2a på den bollen Blir dock lite humoristiskt när man har läst diskussionen vid hundra tillfällen innan så att man vet exakt hur den går trots att man bara ser hälften
Grattis Ser ut att vara en hyfsad start.Slänger in en bild på min favorit i det underbara vädret min första semesterdag....
Bred bezel, kronan uppe till vänster, likvärdig placering av sub, samma boett form, svart centrum till visarna. Du kan ju titta själv. Likt är det men hur det blivit så likt har jag inte sagt, förmodligen en makalös otur. Har inte anklagat dig för stöld eller liknande så tänk över dina egna anklagelser.Vad skiljer menar du? Man tar något som inte är ens eget? I vilket fall påstod du något du inte kunde backa upp, mao är du slarvig eller ljuger du med vilje.
Tack! Vädret hade kunnat vara bättre men den kraftansträngning jag gjort idag var att flytta mig till soffan och fälla upp datorn och i princip bara kikat klockor, så starten har vart bra!Grattis Ser ut att vara en hyfsad start.
Amen! Precis så, inget konstigt med det.Jag hänger inte riktigt med på en sak. Borealis Adraga är till 95% lik en Explorer. Jag antar att ingen egentligen säger emot det? Men hela grejen för den som köper en Borealis Adraga är väl för att man vill ha en klocka som ser ut som en Explorer, men av olika skäl inte tänker köpa just en Explorer? Det är inte olagligt på något sätt att tillverka klockan och Rolex har inga mönsterskydd eller designpatent som gör det vare sig moraliskt eller juridiskt tveksamt. Men man måste ju kunna ta diskussionen? Man måste väl kunna stå rakryggad och säga att det är en väldigt lyckad design och att Borealis Adraga tack vare denna design är en väldigt snygg klocka? För det är en väldigt snygg klocka. Precis som sin förlaga.
Det beror dels på hur deltagarna uttryckt sig innan och hur många gånger diskussionen varit uppe innan. Man får tycka vad man vill men man bör inte vara otrevlig och ge sig på personer som tycker annorlunda än du. I det här fallet är det inte att de tycker att Borealis Adraga är ful utan att dem som vill ha dem är dumma som inte köper en Explorer istället. Sen urartar allting och enda syftet som jag ser det är att förstöra för att trollen tycker att det är roligt. Det är lite som skolgården där en grupp spelar kula och lite då och då kommer en eller två mobbare och förstör och sparkar bort kulorna för att dem hellre vill spela fotboll. Sen börjar man slänga sig med ”senior medlem” precis som sjuorna gör när dem sätter sig på sexorna. Lite lustig, ganska många här är väl ungefär lika seniora, mig inräknad.Personligen tycker jag att diskussionen om kopior,homager m.m. är intressant och välkomnar den i tråden. Jag förstår inte riktigt varför det inte ska vara ok att ha synpunkter eller ifrågasätta huruvida en klocka är väldigt lik någon annan. Jag tycker dock att det är tråkigt att diskussionen inte kan hållas saklig utan alltid leder till att någon skriver något i affekt. Det måste, enligt mig, gå att skilja på person och åsikter. Att en annan person tycker något som inte jag tycker betyder inte nödvändigtvis att personen är dum i huvudet eller enbart är ute efter att jävlas med mig. Klockor är en världslig sak, som Karlsson på taket skulle ha sagt. Det står var och en fritt att tycka och känna vad den vill om en specifik klocka. Det står också var och en fritt att uttrycka sina åsikter om världsliga saker såsom klockor. Min egen personliga åsikt är att det är intressant och utvecklande att se saker utifrån olika perspektiv. Personangrepp i alla dess former leder däremot aldrig till någonting positivt, anser jag. Jag hoppas att det här kan vara ett forum där det fortsättningsvis är tillåtet att ha en egen åsikt.
Ok så problemet är inte klockorna utan personerna som inte gillar de bilder ni lägger ut i tråden?Det är inte Bolmen som är kärnan utan det faktum att vi med jämna mellanrum får besök i tråden av folk som vet bättre och direkt bajsar på valfri klocka som inte är premium. Denna diskussion urartar alltid och jag fattar fortfarande inte varför man envisas med att läsa i tråden då dem vet exakt vad den handlar om och inte håller med. Enda förklaringen är att det är ett troll som har det som tidsfördriv att förstöra för andra. Man kan fråga i princip vem som helst i nybörjartråden om vem som är mobbare på forumet.
Inget som är specifikt för Seiko eller modellen i fråga. Har inget med design heller då det inte finns några artistiska likheter. Likheterna är i funktion och typ. Det tillhör inte designstöld-kategorin eller hur vi nu vill kategorisera den. Är mao inte alls i samma liga som Rolexkopiorna som är så populära här i tråden. Där kopieras allt/väldigt produktspecifika detaljer. Det är som att säga att alla klockor med svart tavla och vridring är obehagligt lik 6202. Eller att guldfärgade fyrkantiga ur är obehagligt lika Cartier Tank.Bred bezel, kronan uppe till vänster, likvärdig placering av sub, samma boett form, svart centrum till visarna. Du kan ju titta själv. Likt är det men hur det blivit så likt har jag inte sagt, förmodligen en makalös otur. Har inte anklagat dig för stöld eller liknande så tänk över dina egna anklagelser.
Försöker runda av diskussionen igen pga att den är trist för tråden som jag förövrigt gillar och bryr mig om.
Tycker jag med, följer dem med spänning, ska bli kul att se vad nästa steg blir för dem.En av den senaste tidens mest lyckade micromärken.
Det där har jag helt missat! Ser ut att vara en skönt rejäl dinka med. Vad är det för urverk? När var de på tapeten?Har fått en möjlighet att köpa en Zinex GMT, en riktig fining! Zinex var alltså föregångaren till Zixen, då det blev någon slags rättstvist med nåt annat bolag fick de ändra namn till just Zixen. Nu är väl klockorna och märket nedlagt om jag inte är fel påläst. Kanske därför priserna på klockor som cirkulerar dragit iväg käpprätt åt helskotta....
Hursomhelst har jag ju haft siktet inställt på en GMT som nästa klocka. Hade dock inte en tanke på denna. Vad tycker ni , köra eller avvakta ...