• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Lurkar mest omkring i tråden och beundrar/drägglar över alla fina klockor. Har tyvärr inget eget nytt att komma med.
Apropå semester, det är drygt 46 ggr så kul att bygga en pull up-stång med grabbarna som att måla garaget. Det känns som ett underskott på Scurfa och Aquatico i tråden så jag gör en @Watchie och slänger på båda två. En variant på @LennyK`s patenterade nackskott :).
Är det för sent att anmäla ett försiktigt intresse till Microtrådens LE?
IMG_20190709_161412.jpg

Det beror dels på hur deltagarna uttryckt sig innan och hur många gånger diskussionen varit uppe innan. Man får tycka vad man vill men man bör inte vara otrevlig och ge sig på personer som tycker annorlunda än du. I det här fallet är det inte att de tycker att Borealis Adraga är ful utan att dem som vill ha dem är dumma som inte köper en Explorer istället. Sen urartar allting och enda syftet som jag ser det är att förstöra för att trollen tycker att det är roligt. Det är lite som skolgården där en grupp spelar kula och lite då och då kommer en eller två mobbare och förstör och sparkar bort kulorna för att dem hellre vill spela fotboll.
Det där var en väldigt fri tolkning där du blandade in prislappen. Handlar inte om snobbism eller prislapp, har det aldrig gjort. Det som gjorde att det drog iväg denna gång var att du inte kunde förklara inlägget med Explorerkopiorna och sedan drog drevet igång.

Lurkar mest omkring i tråden och beundrar/drägglar över alla fina klockor. Har tyvärr inget eget nytt att komma med.
Apropå semester, det är drygt 46 ggr så kul att bygga en pull up-stång med grabbarna som att måla garaget. Det känns som ett underskott på Scurfa och Aquatico i tråden så jag gör en @Watchie och slänger på båda två. En variant på @LennyK`s patenterade nackskott :).
IMG_20190709_161412.jpg
Absolut inte, the more the merrier :)

F62F85AD-AAD7-4B96-A54C-D0F28FBBADC9.jpeg
Har fått en möjlighet att köpa en Zinex GMT, en riktig fining! Zinex var alltså föregångaren till Zixen, då det blev någon slags rättstvist med nåt annat bolag fick de ändra namn till just Zixen. Nu är väl klockorna och märket nedlagt om jag inte är fel påläst. Kanske därför priserna på klockor som cirkulerar dragit iväg käpprätt åt helskotta....

Hursomhelst har jag ju haft siktet inställt på en GMT som nästa klocka. Hade dock inte en tanke på denna. Vad tycker ni , köra eller avvakta ...
Är det där originalfinishen på borstningen? Om det nu är klockan på bilden du funderar på dvs.

Ok så problemet är inte klockorna utan personerna som inte gillar de bilder ni lägger ut i tråden?
Jag är inte direkt premium klockbärare, har väl iofs några lite dyrare vintage, men annars nyare Seikos som vardagsklockor.
Hobbyservade en gammal Birka från 50-talet, tror min tid är dyrare än vad jag kan få betalt för den om jag säljer.
Är det ok att ha annorlunda åsikt på Klocksnack, eller klassas man då som troll?
Att hänga ut en medlems klockmärke som en kopia av en upponedvänd Seiko som ser helt annorlunda ut är det ok?
Nej, men man måste se inlägget i sin kontext. Inlägget är för att visa hur absurd argumentationen är från början. När personen i fråga blir ifrågasatt på samma sätt då är det helt plötsligt inte samma sak.

Har fått en möjlighet att köpa en Zinex GMT, en riktig fining! Zinex var alltså föregångaren till Zixen, då det blev någon slags rättstvist med nåt annat bolag fick de ändra namn till just Zixen. Nu är väl klockorna och märket nedlagt om jag inte är fel påläst. Kanske därför priserna på klockor som cirkulerar dragit iväg käpprätt åt helskotta....

Hursomhelst har jag ju haft siktet inställt på en GMT som nästa klocka. Hade dock inte en tanke på denna. Vad tycker ni , köra eller avvakta ...
Härlig färgkombo på visarna och jag diggar döskallen! Ser lite för fyrkantig och knubbig ut i mina ögon (gillar längre bandhorn) men det där är ju en smaksak. 2000 meter är ju svinball, kör säger jag

Inget som är specifikt för Seiko eller modellen i fråga. Har inget med design heller då det inte finns några artistiska likheter. Likheterna är i funktion och typ. Det tillhör inte designstöld-kategorin eller hur vi nu vill kategorisera den. Är mao inte alls i samma liga som Rolexkopiorna som är så populära här i tråden. Där kopieras allt/väldigt produktspecifika detaljer. Det är som att säga att alla klockor med svart tavla och vridring är obehagligt lik 6202. Eller att guldfärgade fyrkantiga ur är obehagligt lika Cartier Tank.

Tror detta är avhandlat nu? Eller kommer detta dras upp nästa gång någon blir ond på mig igen?
Jag är iallafall inte ond på dig. Kan uppskatta en riktig diskussion men hellre över en öl eller två.
Tar ofta inte en hel eftermiddag då.
Betydligt trevligare även om man tycker helt olika.
Vad gäller bilden så låses den inte in i kassaskåp men kommer inte att visas i tid och otid ;):).

Härlig färgkombo på visarna och jag diggar döskallen! Ser lite för fyrkantig och knubbig ut i mina ögon (gillar längre bandhorn) men det där är ju en smaksak. 2000 meter är ju svinball, kör säger jag
2000 meter är dessutom väldigt nödvändigt. Pinsamheten som annars infinner sig när man behöver återvända till ytan nånstans runt 1000 meter och hela dykgänget har som allra roligast...

Bred bezel, kronan uppe till vänster, likvärdig placering av sub, samma boett form, svart centrum till visarna. Du kan ju titta själv. Likt är det men hur det blivit så likt har jag inte sagt, förmodligen en makalös otur. Har inte anklagat dig för stöld eller liknande så tänk över dina egna anklagelser.
Försöker runda av diskussionen igen pga att den är trist för tråden som jag förövrigt gillar och bryr mig om.
Sorry men nu blir jag lite sur. Kronans placering är väl svårt att hävda kopia på? Dessutom är ju inte kronan placerad lika, utan på helt andra sidan. Boettformen är fan inte lika. Placeringen av sub är ju inte heller lika....

Du låter som de som sade att Beatles spelad baklänges var en hälsning till satan.... (eller hur det nu var)

Skärpning.

IMG_20190709_161412.jpg
Underbart, måste testa den varianten...

Jag tror det, men är inte hundra. Har en dialog med killen som säljer den nu, jag får förmoda att detta är hans egna bilder. Ska kolla ytterligare info.
431955DE-F110-436B-8B75-1FC5E8A45A76.jpeg
C752A028-9997-4185-A53A-B3E20D3D7C49.jpeg
Bifogar ytterligare bilder
Vet tyvärr inte hur dessa såg ut nya, har du någon bild? Vet inte om jag letar upp fel klocka. Tyckte inte borstningen såg så bra ut, ränderna var inte riktigt parallella mot vad jag hade tänkt mig. Är kanske inte hela världen men kan vara bra att ha i bakhuvudet. Vi har alla olika pet-peeves och en av mina är lite taskigt polerade klossiga dykarur.

Vet tyvärr inte hur dessa såg ut nya, har du någon bild? Vet inte om jag letar upp fel klocka. Tyckte inte borstningen såg så bra ut, ränderna var inte riktigt parallella mot vad jag hade tänkt mig. Är kanske inte hela världen men kan vara bra att ha i bakhuvudet. Vi har alla olika pet-peeves och en av mina är lite taskigt polerade klossiga dykarur.
Den här är en rejäl kloss också... ja jag får forska lite till i det innan jag slår till helt klart. För pengarna skulle jag kunna mycket annat fint i GMT väg också. Men jag tycker den var cool

Sorry men nu blir jag lite sur. Kronans placering är väl svårt att hävda kopia på? Dessutom är ju inte kronan placerad lika, utan på helt andra sidan. Boettformen är fan inte lika. Placeringen av sub är ju inte heller lika....

Du låter som de som sade att Beatles spelad baklänges var en hälsning till satan.... (eller hur det nu var)

Skärpning.
Nu är du sur och innan var du provocerad.
Jag har inte nämnt kopia. Bara att det är likt en vänd Superior. Verket kan väl i så också. Datumet är ju skippat.
Man ser det man vill se som sagt.
Sen när det gäller skärpning så tänk på det själv gällande svordomar t.ex. Låter inte bra alls och inte från en medlem med hyfsat många inlägg.

Ohhh! En gammal Zinex, vintage-micro ju! Ascool!

Tillbaka
Topp