• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nilas

Patek
2-Faktor
Han hade köpt ett flertal klockor varav den första i maj samma år, 2018, och samtliga var nya. Det där med urmakare har flera skrivit om, att Oh ibland betalar för att fixa mindre småfel lokalt då det blir billigare för honom än att skicka klockan fram och tillbaka.
Mina båda är från aug-18 och jan-19. Får hoppas och tro att batcherna är reviderade till det bättre då, eller att dom är gjorda en fredag och inte en måndag vid uppstart :). Trycktest och kvitto på det med följer och stämmer i datum med certen.
Nu blev jag nojjig här och kanske bör trycktesta ändå :confused:
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Mina båda är från aug-18 och jan-19. Får hoppas och tro att batcherna är reviderade till det bättre då, eller att dom är gjorda en fredag och inte en måndag vid uppstart :). Trycktest och kvitto på det med följer och stämmer i datum med certen.
Nu blev jag nojjig här och kanske bör trycktesta ändå :confused:
Nä, bada på du. Dom har väl redan badats med?
Alla märken har ju måndagsex, jag ser inte varför Tisell skulle vara annorlunda. Generellt sett så verkar ju åtminstone 90% vara nöjda med sina i dom båda WUS-trådarna. Precis som du är med dina. Din Tisell-entusiasm har ju smittat av sig till den grad att det har disskuerats flitigt samt vissa svagsinta har ju tillomed beställt en egen :D
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Nä, bada på du. Dom har väl redan badats med?
Alla märken har ju måndagsex, jag ser inte varför Tisell skulle vara annorlunda. Generellt sett så verkar ju åtminstone 90% vara nöjda med sina i dom båda WUS-trådarna. Precis som du är med dina. Din Tisell-entusiasm har ju smittat av sig till den grad att det har disskuerats flitigt samt vissa svagsinta har ju tillomed beställt en egen :D
Ja jag ber redan till högre makter att mina två inte är ett undantag och att andra får problem.
Vill inte lura andra i fördärvet. Nja.. egentligen är det ju tjära och fjädrar jag inte vill bli doppad i :D
Tror det blir kanon :).
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Givetvis. Rent utseendemässigt hade jag också valt en Tisell framför en SKX alla dagar i veckan men å andra sidan har jag enormt mycket störee förtroende för Seikos kvalitet(skontroller) och hade inte haft några problem att kasta mig i poolen med det sistnämnda.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är trist att man inte höjer priset en aning och erbjuder bättre kvalitetskontroller och garantier. Mr. Oh har själv sagt på den egna hemsidan att klockorna är för billiga för att han ska kunna erbjuda garanti vilket säger en del.

Hade man bara ökat priset med 500-1000kr så skulle vi troligtvis slippa alla dessa småfel och Mr. Oh skulle kunna kosta på sig ett vettigt QC-team.

Seiko skx/turtle etc som är i samma prisklass lider ju dock numera sen några år av extremt dålig kvalitetskontroll med. Visst täta är de oftast men designfel som chapter rings som ligger lite hejvilt åt höger eller vänster, ej centrerad bezel (ibland med dings från fabrik) och dålig lumeapplicering. När jag ägde många skx i början hade ingen detta fel numera är det nästan standard med minst ett av detta, kolla bara på K&S.

Dock inte meningen som försvar av tisell mer att större företag tummar en del, likaså varför jag sällan köper nya seiko utan vill se exemplaret innan. Jag var, vid köpet av tisell, medveten om att det kan vara sämre exemplar etc men köper man använt begagnat är det ju lite tryggare. Min går bra, ser väldigt fin ut och förhoppningsvis tät (varken badat eller tryckt den som sagt) i annat fall övertygad det går att fixa/jag får bada med annat :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Alla märken har ju måndagsex, jag ser inte varför Tisell skulle vara annorlunda.
De verkar utmärka sig negativt i och med att de tycks skippa kvalitetskontroller helt, hoppas på det bästa och bara byter ut klockor som krånglar och på grund av det har de troligtvis fler måndagsexemplar än övriga märken. Men som du skriver verkar de allra flesta vara nöjda och det är så klart så att missnöjda kunder hörs mest men trots att jag är inne på att beställa en själv har jag inger jättestort fötroende för kvalitén. Oh sa ju själv att klockorna är för billiga för att han ska kunna erbjuda garanti vilket känns rätt talande för vad man kan förvänta sig.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
De verkar utmärka sig negativt i och med att de tycks skippa kvalitetskontroller helt, hoppas på det bästa och bara byter ut klockor som krånglar och på grund av det har de troligtvis fler måndagsexemplar än övriga märken. Men som du skriver verkar de allra flesta vara nöjda och det är så klart så att missnöjda kunder hörs mest men trots att jag är inne på att beställa en själv har jag inger jättestort fötroende för kvalitén. Oh sa ju själv att klockorna är för billiga för att han ska kunna erbjuda garanti vilket känns rätt talande för vad man kan förvänta sig.
Om du handlar från EU-distributören så är det 24 månaders garanti inom EU och 12 mån för icke EU. Gäller för "manufacturing defects" vilket bör innefatta lösa kronor eller annat som ej är handhavande-orsakat. Sen ska det klart bedömas men det är säkert inte värre än hos andra leverantörer och märken.
 
  • Like
Reactions: M26

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man får ju komma ihåg att det är en småskalig tillverkning av budgetklockor i en kinesisk fabrik med vad som verkar vara näst intill obefintlig kvalitetskontroll innan klockorna skeppas iväg. Inga vidare garantier verkar heller lämnas och jag antar att det helt enkelt är billigare för dem att skippa kvalitetskontroller och bara byta ut klockor som krånglar.
Är det så? Känns som en ren rolexkopia som även skulle kunna säljas med rolex på tavlan.
 
Jag vill även kasta in den här skönheten i diskussion om bästa kvaliten och helhetsintryck hos micros: Riktigt suverän - men kvarts vilket tar bort lite från helheten för ett sådant här ur. Jag är med andra ord ganska taggad på flybacken som är på gång:D
1.png


F92B61B9-B6FB-4902-8D3E-E9F63DF7E41A.jpeg

Om någon vill läsa mer om flybacken som är på g: https://wornandwound.com/first-look...l-with-central-minutes-and-flyback-functions/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja nästan men det gör dom ju inte som tur är för det är ju inte ok. En mycket trevlig hommage blir det istället för den som gillar det. Bra specs och finish för pengen. Själv tycker jag dom är grymma men det är ju högst individuellt det där :).
Hur vet man det? Är uppriktigt nyfiken för jag har ingen koll men känns som en rätt viktig faktor. Iaf för mig. Hur är det egentligen med tex Parnis? Eller de andra billiga klonerna man ser på ebay?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Hur vet man det? Är uppriktigt nyfiken för jag har ingen koll men känns som en rätt viktig faktor. Iaf för mig. Hur är det egentligen med tex Parnis? Eller de andra billiga klonerna man ser på ebay?
Bra fråga, kan nog vara svårt att veta eller få reda på. Möjligheten finns ju att så är fallet, särskilt då Kina står för en hel del kopiering av alla de slag.
För att undvika att ovetandes få något som kanske är kopierat så skulle man isåfall få hålla sig ifrån allt från Kina, i stora drag känns det som.
Parnis och deras tillverkning har jag ingen aning om och kloner som du nämner vet jag inget om heller faktiskt.
 

peppelito

Omega
Jag vet att många hatar kritik när det kommer till vissa klockor, men är jag den enda som har väldigt svårt för detta märke? Billiga lösningar och taskig finish, det är ju inga billiga klockor. Sedan tycker jag även designen ser billig ut men det är ju mer personligt.
Taskig finish håller jag inte med om. Tycker finishen på min är som förväntat för en klocka i den prisklassen. Designen på just Redentore, dvs den jag själv äger, är väldigt clean vilket tilltalar mig så jag upplever den inte heller som billig. Men smaken är ju olika. Inget konstigt med det. Innan jag köpte min var jag länge inne på att köpa en Tissot Visodate som är väldigt lik utseendemässigt, men jag valde ändå MV till slut och anledningen är nog samma som för en hel del andra som köper micros, man vill ha nåt som inte alla andra har runt armen.
Har inte följt MV och den kritik de tydligen fått och hade jag uppmärksammat det hade jag kanske inte valt en klocka från dem. Återstår att se om jag får ångra det... :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Gamma missade jag, de är riktigt bra senaste åren. Alla detaljer är rätt på dem, inga småfel och bra finish på boetter etc. samt lume i världsklass :)
Jag har inte så mycket att jämföra med vad gäller andra micro men så länge man får en CW som inte har något QC problem (Vilket jag fått en känsla av att dom kanske slarvar lite med) så är finishen på deras klockor väldigt bra. Senaste mk3an är lätt på par med Oris Aquis vilket sannolikt lägger dom i topp av "affordables". Om man stretchar pris så är Monta sannolikt oslagbara. Efter att ha läst alla hyllningar på nätet kring deras Triumph o gått in i det med höga förväntningar måste jag säga att den är sjukt bra. Totalt sett är den bättre än allt jag haft hittills utom min GS. Då jämför jag med Omega SMP Bond, Tudor Ranger, Tag heuer carrera, Oris Aquis, Sinn o några till. Det har jag svårt att tro att några andra Micro når upp till. Tourby kanske?
(Edit: Behövs nog lite QC på min citering här!)
 
Senast ändrad:
Topp