• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Även här wotd. Fast inte den blå idag. Så bra de är dessa CW
IMG_20191024_105159_5.jpg
CW här med, fast det var väl ingen högoddsare :)
vl9GcWv.jpg

Dagens bikt: Jag funderar på att synda. Triwa har nån slags rea just nu, och de har ett par läckra verk i 38mm storlek... visst, det är inte ett äkta microbrand, men 598 kr är ju affordable i alla fall. Men behöver jag verkligen... äsch, glöm den frågan, ni är ju enablers hela bunten.

jag syndade. I tisdags kväll beställde jag online, och för en timme sen fanns den hos en spel&dobbel-butik nära mig. Det är alltså Triwa Ash Spira, en klocka som normalt kostar strax under 2000 kr och nu reades ut för 600 kr.

Kom i en för prisklassen rätt OK pappkartong, jag är bara glad att inte få mer emballage än nödvändigt. Brevid klockan i asken ligger ett bandbytarverktyg - lite oväntat i prisklassen.

Klockan i sig, utseendemässigt och kvalitetsmässigt känns ungeför som 2000 kr.. dvs inte så jämrans dyrt. Klockan är ganska lätt vilket ju gör att den inte känns gedigen, men jag ser faktiskt inga uppenbara kvalitetsproblem med klockan. En snygg urtavla med bolagets logga och index i gul metallfärg, och modellens namn i diskret grått mot den gråa urtavlan. Tavlan har en borstad struktur med vertikala linjer. Mellan de gula 5-minutersindexen finns små mörkgrå index för varje minut. TIm-och minutvisare är skeletoniserade med lite grön lume vid spetsarna. Boetten är omväxlande blankpolerad och borstad på ett tilltalande sätt.

Det som känns mest budget på klockan är armbandet i brunt läder. Det är väl inget egentligt fel på det, men jämfört med lite bättre armband så känns det helt enkelt billigt. Dessa bättre band har dock ofta kostat mig det dubbla mot vad jag gav för hela klockan här, så jämförelsen är väl inte rättvis.

Värt 600 spänn? Jajjebass. Skulle jag köpt den för ordinarie pris? Kanske inte, då hade jag hellre gått på nåt annat. :)

Övriga specar kan läsas här: https://www.triwa.com/se/outlet/ash-spira-70/

watchpic_3.jpg
watchpic_4.jpg
watchpic_5.jpg

( och som vanligt - jag har ju kunskapen och prylarna, varför orkar jag då aldrig ta fler vettiga bilder? )

Okej, kanske minns fel. Har för mej att du letade efter en med quick timvisning, bland annat CW's som inte finns i sortimentet mer.. Minns antagligen fel. :oops::)
Vid Teutates :)
Nej du minns inte fel, det var jag som såg för slarvigt på bilden. 'Jumping hours' eller 'Heures sautante' är verkligen fräckt.
Ah, men den får passera denna gång. Oris har/hade en skitsnygg sådan, tyvärr dyr.
image.jpeg

...Men nån gång så... :)
Edit: Tack ändå !

jag syndade. I tisdags kväll beställde jag online, och för en timme sen fanns den hos en spel&dobbel-butik nära mig. Det är alltså Triwa Ash Spira, en klocka som normalt kostar strax under 2000 kr och nu reades ut för 600 kr.

Kom i en för prisklassen rätt OK pappkartong, jag är bara glad att inte få mer emballage än nödvändigt. Brevid klockan i asken ligger ett bandbytarverktyg - lite oväntat i prisklassen.

Klockan i sig, utseendemässigt och kvalitetsmässigt känns ungeför som 2000 kr.. dvs inte så jämrans dyrt. Klockan är ganska lätt vilket ju gör att den inte känns gedigen, men jag ser faktiskt inga uppenbara kvalitetsproblem med klockan. En snygg urtavla med bolagets logga och index i gul metallfärg, och modellens namn i diskret grått mot den gråa urtavlan. Tavlan har en borstad struktur med vertikala linjer. Mellan de gula 5-minutersindexen finns små mörkgrå index för varje minut. TIm-och minutvisare är skeletoniserade med lite grön lume vid spetsarna. Boetten är omväxlande blankpolerad och borstad på ett tilltalande sätt.

Det som känns mest budget på klockan är armbandet i brunt läder. Det är väl inget egentligt fel på det, men jämfört med lite bättre armband så känns det helt enkelt billigt. Dessa bättre band har dock ofta kostat mig det dubbla mot vad jag gav för hela klockan här, så jämförelsen är väl inte rättvis.

Värt 600 spänn? Jajjebass. Skulle jag köpt den för ordinarie pris? Kanske inte, då hade jag hellre gått på nåt annat. :)

Övriga specar kan läsas här: https://www.triwa.com/se/outlet/ash-spira-70/

watchpic_3.jpg
watchpic_4.jpg
watchpic_5.jpg

( och som vanligt - jag har ju kunskapen och prylarna, varför orkar jag då aldrig ta fler vettiga bilder? )
Gratulerar. Går det att byta band på de där nuförtiden? Jag hade någon tidig modell med fasta bandstift. :p

En av mina första "riktiga" klockor var just en Nautic-Ski. Blev skitglad när jag såg att LIP hade gjort en re-issue och tänkte direkt att jag ville testa.
Öppnar uppspelt lådan och finner en mycket fin liten sak.... som dessvärre helt saknar lysmassa, vafaaaan! Bara prydnadsdynga som sitter där för syns skull hade jag inte räknat med i ett DYKARUR. Tillbaks till baguettelandet med dig :rage::mad:
pF35aRq.jpg

En av mina första "riktiga" klockor var just en Nautic-Ski. Blev skitglad när jag såg att LIP hade gjort en re-issue och tänkte direkt att jag ville testa.
Öppnar uppspelt lådan och finner en mycket fin liten sak.... som dessvärre helt saknar lysmassa, vafaaaan! Bara prydnadsdynga som sitter där för syns skull hade jag inte räknat med i ett DYKARUR. Tillbaks till baguettelandet med dig :rage::mad:
pF35aRq.jpg

Fasen vad surt, men väldigt bra info! Det var precis Nautic-Ski jag kollade på, dock blå. Nu får jag googla lip + lysmassa.

pF35aRq.jpg
Inte Nice! Hur Caen man ens göra en dykare utan lysmassa?

Tillbaka
Topp