• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Ser på The Conjuring och känns som att någon stirrar på mig inne på toaletten😩
DA25EB72-6B12-44BF-91B1-20E8AF3AD01A.jpeg
Förlåt! Men jag har alltid älskat Omega så...men absolut! Jag åker väl hem då...
 

Baramats

Audemars
2-Faktor

Universa sätts ihop för hand i Vancouver @rambo_amadeus har du fått ett mail om att kunna beställa?
Fairwind med grå tavla oc safirbezel är slutsåld. Kanske nya färger i Series II, får vi se datum???

OBS att länken är hyffsat lång även med alla bitar borttagna, har man kring 16 cm runt handleden så funkar den inte.

Det verkar inte bättre än att jag sitter på en slutsåld Halios som kanske inte kommer tillbaka. En miljon ska jag ha för den :)
 

krelleg

Omega
2-Faktor
I korta drag:
  • Bonkliplänken. Bekväm, ger klockan unik look. Gediget byggd, vintage look-modern byggkvalitet
  • Storlek. Helt perfekt, lite större än BB36. Biffig glasring ger rejäl närvaro.
  • Blanka tavlan+glas & AR, super läsbarhet, grymt snygg.
  • Vintage look men ingen fauxtina alls. Plus gediget tålig med 200m och safir.
  • Inte i allas smak så klart men helt egen identitet med broad arrow och california. Var lite orolig att det skulle kännas lite gimmicky men def. inte. (och vill man vara konservativ så finns ju de mer traditionella field watch tavlorna)
  • Stabil kvalitetskänsla. Inget unikt idag naturligtvis men ändå schysst i det prisläget.
  • Hyggligt prisvärd. Finns naturligtvis billigare micro med samma tekniska spec men givet att det är hyggligt ambitiöst eget designarbete mm så tycker jag det ok att man tar ut lite värde. En Certina/Longines/Tissot/TagH etc. logga hade ju garanterat lagt på 3-5 tkr på samma klocka.
  • Snygg på massa bandvarianter. Bonklip & nato bäst. Tropic och canvas snyggt. Läder ok (se nedan). Jag har tom provat jubilee som inte är pjåkigt, ska testa fler stålvarianter men det är lite knepigt att hitta perfekta ändlänkar.

  • Längden på Bonklip. Jag gillar inte när för mycket av den är dubbel över handleden så jag valde den kortare av de två storlekarna. Lite av en chansning men jag kan precis med nöd och näppe klämma den över tjockdelarna på handen. Långa varianten hade gett massa overlap.
  • 18-19mm bandbredd ist. för 20 (och lite mer insvängda/slimmare bandhorn) hade gett lite elegantare look med läderband. Hade gjort klockan mer GADA, nu är det en mer robust sportklocka men funkar kanske inte lika bra till kostym som en DJ/BB36/Exp1 t.ex.
  • Jag har inget emot manuellt då jag ändå roterar många klockor men automat hade varit mer optimalt på en klocka som är perfekt som daily wearer. Känslan i krona/gänga/uppdrag är riktigt gedigen men jag vet inte hur det upplägget reagerar på 365 uppskruv/uppdrag om året? Automatversionen av STP1-11 verket är 0.9mm tjockare, tror man kan bygga boetten för det utan att klockan hade behövt bli påtagligt klumpigare.
  • Den jämnmatta finishen som är på hela boetten förutom blanka vinkeln på glasringen & borstade tooppen är snygg men lite tråkig och "livlös", hade gärna sett lite mer borstad finish kanske. Kan vara att det löser sig själv med tiden när boetten börjar få bruksspår.

Sammanfattningsvis känns det som en perfekt klocka för vintage-folk som vill ha ett modernt alternativ som tål vardagsköret. Gillar också att man balanserat perfekt mellan att låna och ta inspiration från vintage-förlagor utan att direkt planka någon befintlig design. Boettmässigt ligger den klart nära en Cyma Dirty Dozen men sen är det så mycket annat som särskiljer. Garanterat en keeper för mig.
IMG_20210103_160446_BURST001_COVER.jpg
Ngt tips på Jubilee som passar? Har du bild på det med? Har en Commando dial, men är inte riktigt vän med bonkliplänken, gillar inte att ha den så tajt och då åker ”haspen” lätt ur.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Byteslördag sista 2 min.

Har även en Nodus Sector Pilot med svart urtavla som jag knappt haft i en månad som också ska få lämna.

PM:a vid intresse!
Sälja Nodusen redan? Varför då, den är ju alldeles underbar 🙂
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

Universa sätts ihop för hand i Vancouver @rambo_amadeus har du fått ett mail om att kunna beställa?
Fairwind med grå tavla oc safirbezel är slutsåld. Kanske nya färger i Series II, får vi se datum???

OBS att länken är hyffsat lång även med alla bitar borttagna, har man kring 16 cm runt handleden så funkar den inte.

Det verkar inte bättre än att jag sitter på en slutsåld Halios som kanske inte kommer tillbaka. En miljon ska jag ha för den :)
Nej, inget mail ännu. Försökte tidigare även ställa mig i kö via Halios hemsida men det fungerade ej. Just nu står jag i kö hos forasec. Han gick ut för ett tag sedan med ett mail och man fick bekräfta sina preferenser. Suget har dock dalat lite. Har varit alldeles för segt med alldeles för lite info. Jason har frtf inte kommit ut med bilder på slutliga modellen av Universa. Att sedan länken inte passar <16cm var lite spiken i kistan (även om det förmodligen passat mig). Att det tagit så lång tid att utveckla länk och spänne och man missar en sådan enkel sak känns oerhört tråkigt och dåligt.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jo... jag fixar så låg skatt som möjligt varje månad, sen visar det sej att ninjorna på skatteverket är vassare, så då plockar dom mej på restskatt istället 🤣


Seriöst så beror det väl oftast på "fastighetsskatten" och sånt...

Denna deklarationen blir den första med ränteavdrag samt fastighetsavgift. Ska bli spännande att se vad farbror staten säger :hilarious:
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Oftast är det nog ojämkade ränteavdrag.

Denna deklarationen blir den första med ränteavdrag samt fastighetsavgift. Ska bli spännande att se vad farbror staten säger :hilarious:

Jo, under några år i början av husägandet fick jag också tillbaka på skatten efter väldigt försiktigt jämkande...

Nu har jag i stort sett inga bolån kvar... å det lilla som är kvar är ju i de närmaste räntefritt 😀
Så jag ska inte klaga på lite restskatt 😇
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jo... jag fixar så låg skatt som möjligt varje månad, sen visar det sej att ninjorna på skatteverket är vassare, så då plockar dom mej på restskatt istället 🤣


Seriöst så beror det väl oftast på "fastighetsskatten" och sånt...
Jag trodde att fastighetsskatten tillhörde det förflutna hemma. Jaha så var det tydligen inte.
Här på Island betalar vi 8 månader per år. Nov, Dec, Jan och Februari är skattefria.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag trodde att fastighetsskatten tillhörde det förflutna hemma. Jaha så var det tydligen inte.
Här på Island betalar vi 8 månader per år. Nov, Dec, Jan och Februari är skattefria.

Jo... nu har vi fastighetsavgift om ca 6000 istället... väldigt mkt bättre om man bor i stan alltså.
Men har man flera fastigheter blir det ändå pengar.

Värsta tänkbara är ju att det börjar bubblas om riktig fastighetsskatt igen på vänsterkanten 😖
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som är sugen på byte? Majeteken ingår gratis!

 

Jox

Rolex
2-Faktor
Någon som är sugen på byte? Majeteken ingår gratis!

Hade jag haft något du vill ha hade jag lätt bytt, gillar Steinhart Kermit
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jo... nu har vi fastighetsavgift om ca 6000 istället... väldigt mkt bättre om man bor i stan alltså.
Men har man flera fastigheter blir det ändå pengar.

Värsta tänkbara är ju att det börjar bubblas om riktig fastighetsskatt igen på vänsterkanten 😖

6000 oavsett om du bor i slott eller koja ?

Visst vill jag inte betala mer i fastighetsavgift. Men samtidigt så är det ju väldigt skevt, som @Equilibrium skriver, att jag ska betala lika mycket i avgift för mitt hus som exempelvis knösarna som bor i Danderyd.
 
Topp