• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

… och som nån sa tidigare, kan du inte komma ner i en knäböj pga rörlighet, har du andra problem än vikterna och då är sannolikt lättare vikter vägen framåt långsiktigt sett.

… och som nån sa tidigare, kan du inte komma ner i en knäböj pga rörlighet, har du andra problem än vikterna och då är sannolikt lättare vikter vägen framåt långsiktigt sett.
Fast jag tror inte riktigt ni förstår grejen. Självklart är knäböj en toppenövning och givetvis kan man sänka vikterna och målet är att behålla sin rörlighet. Men ponera att du har en viss muskelmassa idag, som du önskar behålla och i bästa fall öka. Då krävs det ju en viss stimulans/stress på muskeln för att så ska ske. Vilket innebär att om jag vanligtvis kan ha arbetset på 130-140kg på axlarna så blir det mer muskelkonditon o sänka vikterna så lågt och köra högreppare.

Det jag då menar är att man med fördel kan tex i Hacken eller en liggande benpress och få samma tryck på benen men avlasta ryggen och diskarna. Rörligheten kan man ju träna med bara stången om det är så. Samma med balans och bål.

Jag utesluter inte böjen men kör de tunga mer sällan helt enkelt.

Lite samma med marklyft (jättebra övning) men jag vill inte dra sönder händerna och känner ett större slitage på leder osv än att tex lägga in andra o fler övningar för ryggen som olika roddar, latsdrag osv osv.

Det om något är väl att träna smart. Har man tränat i många år lär man sig sin kropp och vad som fungerar.

Fast jag tror inte riktigt ni förstår grejen. Självklart är knäböj en toppenövning och givetvis kan man sänka vikterna och målet är att behålla sin rörlighet. Men ponera att du har en viss muskelmassa idag, som du önskar behålla och i bästa fall öka. Då krävs det ju en viss stimulans/stress på muskeln för att så ska ske. Vilket innebär att om jag vanligtvis kan ha arbetset på 130-140kg på axlarna så blir det mer muskelkonditon o sänka vikterna så lågt och köra högreppare.

Det jag då menar är att man med fördel kan tex i Hacken eller en liggande benpress och få samma tryck på benen men avlasta ryggen och diskarna. Rörligheten kan man ju träna med bara stången om det är så. Samma med balans och bål.

Jag utesluter inte böjen men kör de tunga mer sällan helt enkelt.

Lite samma med marklyft (jättebra övning) men jag vill inte dra sönder händerna och känner ett större slitage på leder osv än att tex lägga in andra o fler övningar för ryggen som olika roddar, latsdrag osv osv.

Det om något är väl att träna smart. Har man tränat i många år lär man sig sin kropp och vad som fungerar.
Förstår dig absolut, men resonerar lite annorlunda 🙂 Maskiner av olika slag ger ju möjlighet att isolera musklerna på att annat sätt och precis som du säger kan du stimulera dem väldigt specifikt. Dock tänker jag att just lederna, diskarna mm behöver motioneras flitigt desto äldre jag blir, så jag väljer att ge upp tanken på att behålla samma muskelmassa med åren och tänker istället att exempelvis knäböj och marklyft ger mig en starkare och rörligare kropp på sikt.

Går tvärtemot strömmen här, börjar bli softcore av denna tråd.

Något är fel om man inte kan göra så basala övningar som mark & böj, finns anledningar till varför de är så överlägsna andra övningar. Maskiner må stimulera musklerna men kan inte ersätta ett så övergripande moment som mark/böj.

Sen går det givetvis att träna runt sina problem istället för att ta tag i dem, men om man inte kan sitta i knäböj eller marka vid 40, hur ser det ut vid 60 tro? På tal om långsiktighet.

Fixa rörligheten, höftböjarna, stelheten, sluta sitt jämnt & ständigt.

Hade gärna hört @FC St. Pauli resonemang ang detta.
Intressant frågeställning! :)

Jag var väl mer rigid avseende den delen i mina yngre dagar, men har kanske flyttat min åsikt till att vara mer neutral numera. Jag tycker alltså att övningarna är fantastiska, inget snack. Men att det absolut går att bygga en mycket vass fysik med andra övningar. Själv kör jag alla 3 basövningarna 1-2 gånger per vecka men med viss variation (upphöjda marklyft, böj med stopp i botten, mark med paus osv). Nu var det längesedan jag var stor och stark men men..

Jag tycker det finns en poäng att lära sig böj och mark ordentligt. Nu är det här rent anekdotiskt baserat på mina observationer i gymmen genom åren men nog är det så att de som verkligen lär sig böj och mark, samtidigt som de lär sig att verkligen TA I är de som oftast är starkast/har bäst fysik om vi generaliserar lite. Killar och tjejer som står och rycker i trissorna, nej, det blir ofta inte mycket med dessa.

Men och andra sidan ska man vara medveten om att de flesta byggare på elitnivå, iaf de jag kommit i kontakt med genom åren, faktiskt inte kör speciellt mycket böj och mark. Det är i vart fall inte basen i mångas program på samma sätt, ofta rör man sig ifrån det när man blir lite äldre/större (till viss del). Det finns nog fler förklaringar till det, man vill i större utsträckning isolera vissa specifika delar, här ligger man ofta på en väldigt hög träningvolym och väldigt mycket böj/mark skulle nog göra att man blir rätt mör, osv.

Sen har det väl lite att göra med vad man tycker är kul och varför man är i gymmet överlag. Jag tror nog de flesta i den här tråden inte är ute efter att under alla omständigheter maximera muskeltillväxt. Då skulle vi inte se frågeställningar om löpning och diverse annat som inte har något att göra med tråden titel om man skall vara ärlig. Jag tror det är främst den skaran som inte vill böja/marka av olika anledningar.

Alla är vi anatomiskt skapta lite olika men jag köper inte argumentet om skador, som en orsak att generellt slopa mark/böj. Visst, man kan ha otur och det tjorvar till sig men har man ett systematiskt sätt att träna, inte lyfter när man lämnat hjärnan hemma och ser till att ha en vettig teknik så ser jag inte det som en ursäkt faktiskt. Marklyft har ju tex med framgång använts som intervention vid generella ryggproblem i Svensk studie med inget mindre än fantastiska resultat. Bra utgångspunkt kan vara att läsa de studier som Lars Berglund gjort på ämnet styrkelyft och skador, mycket bra grejer:

Sen kanske man inte vill träna dessa övningar, fine. Det är ingen som tvingar en och det behöver heller inte vara en dealbreaker för att bygga lite muskler, men hur roligt är det? ;)

Sin pappa upp i dagen. ❤️

PXL_20220528_124124640.jpg

Behöver en cykel till gymmet hemma och har fastnat för Rogue Echo Bike. Tror ni att den skulle funka bra för uppvärmning och cardiopass eller finns det bättre/mer prisvärda alternativ? Den landar på runt 11 000 kr hem till dörren.
1653846552282.png

Behöver en cykel till gymmet hemma och har fastnat för Rogue Echo Bike. Tror ni att den skulle funka bra för uppvärmning och cardiopass eller finns det bättre/mer prisvärda alternativ? Den landar på runt 11 000 kr hem till dörren.
1653846552282.png

Jag hade en Schwinn AD6 som jag sålde till gymmet hör i samhället. Jag tyckte att airbike blir alldeles för brutalt. Svårt att köra lågintensivt om man skulle vilja. Den där ser dock bättre ut en min då man kan justera sadel i längsled. Min gick på dryga 10K men som sagt ångrade de köpet

Vad lägger ni era pengar på i kostillskottsväg?
Använder ni bcaa eller eaa?
Kreatin och glutamin?
Bara zink magnesium innan sömn och mivi total morgon här och proteinpulver efter träning. Dvitamin under de mörka månaderna. Äter ju för viktuppgång och då får man ju i sig de man behöver. Vet inte om de är åldern men man har insett att kosttillskott inte är revolutionerande på nåt vis 😌

Kreatin och glutamin?

Glutamin och BCAA ska man inte lägga pengar på. Ger knappt ens placeboeffekt.
Samma med testo-boosters, t ex turkesterone och dylikt.

Jag kör kreatin (periodvis), whey-100, d-vitamin, multivitamin, kalciumtillskott, magnesium, zink-tillskott och ev lite kollagenpulver för leder.

Har inte kunnat träna ordentligt på en månad. Suck. Virusinfektion x 4 tror jag det blev på en månad. lol. Mellan dessa infektioner kunde jag köra några pass så det är ändå skönt. Nu har jag inte haft nån bekräftad covid via hemtester men det lutar åt det. Kan ana hur det är för långtidscovidare som måste välja mellan att antingen orka diska eller bädda sängen. Sen måste de ligga och vila hela dagen.

Och lite nedre ryggskada som jag åkte på av ren dum skär iver efter en lång ofrivillig deload, som tacksamt nog läkte väldigt fort och så... åkte jag på en skada till. Kan nästan inte lyfta ena benet. Känns som nån knytnävsstor knut i ena delen av ländryggen så nån form av muskelsträckning är det nog. Är så trött på deloads. :-O
Men ska tänka positivt. Jag skadar mig relativt lätt men läker väldigt snabbt.

Kreatin och glutamin?
Proteinpulver och Kreatin.

Ibland kör jag PWO innan morgonpassen. Kör även lite Citrullin Malate ibland, men vet inte om det är rätt menlöst. Men känns som jag får lite bättre tryck under passen.

Eftersom jag ofta ligger på kaloriunderskott så kör jag, Omega3, D-Vitamin, Zink och Magnesium.

BCAA verkar ju rätt meningslöst men kör EAA ibland under passen.

BCAA verkar ju rätt meningslöst men kör EAA ibland under passen.
Under pågående styrketräning så finns det inget som idag pekar på att det finns någon fördel överhuvudtaget med att inta aminosyror.

Muskelproteinsyntesen är avstängd under pågående träning, och kan inte uppregleras förens kanske 30-60 minuter efter passet. Det spelar ingen roll om man intar aminosyror under, före osv, det händer inget om du inte slutar med stimulansen i form av styrketräning.

Snarare kan man tänka sig en sämre teoretisk effekt eftersom man bara uppnår maximal uppreglering map aminosyror om det gått ett tag efter senaste intag. Har man intagit aminosyror under träning riskerar det man tar efter träning inte nyttjas fullt ut. Med andra ord är det obra att gå runt och smådutta med proteinintag under dagen, det bör gå 2-3 timmar mellan varje stimulans. Oavsett en potentiell teoretisk negativ effekt, den positiva effekten är antagligen noll varför jag tror du får mer pang för pengarna genom att vänta efter träningen.

Skall väll tillägga att jag också anser att BCAA är helt meningslöst och snarare kontraproduktivt om det är muskler man vill bygga. 👍

Under pågående styrketräning så finns det inget som idag pekar på att det finns någon fördel överhuvudtaget med att inta aminosyror.

Muskelproteinsyntesen är avstängd under pågående träning, och kan inte uppregleras förens kanske 30-60 minuter efter passet. Det spelar ingen roll om man intar aminosyror under, före osv, det händer inget om du inte slutar med stimulansen i form av styrketräning.

Snarare kan man tänka sig en sämre teoretisk effekt eftersom man bara uppnår maximal uppreglering map aminosyror om det gått ett tag efter senaste intag. Har man intagit aminosyror under träning riskerar det man tar efter träning inte nyttjas fullt ut. Med andra ord är det obra att gå runt och smådutta med proteinintag under dagen, det bör gå 2-3 timmar mellan varje stimulans. Oavsett en potentiell teoretisk negativ effekt, den positiva effekten är antagligen noll varför jag tror du får mer pang för pengarna genom att vänta efter träningen.
En stor vattenflaska är de bästa under passen👍

En stor vattenflaska är de bästa under passen👍
Jag dricker själv numera inget under mina pass, presterar betydligt sämre om jag skall dricka massa vatten som bara lägger sig i magen. Tycker det funkar bättre att vara ordentligt påfylld med vatten timmarna innan.

Jag tror de flesta dricker vatten under passen som en (o)vana. Det finns hysade indikationer på att man presterar på topp även om man tappar 2% vätska under ett styrkepass. Jag svettas mycket men känner mig aldrig törstig. Nu kör jag "bara" c:a 45 min effektiv träning så det är inga 2 timmarsrökare och där kanske man behöver fylla på lite.

Jag dricker själv numera inget under mina pass, presterar betydligt sämre om jag skall dricka massa vatten som bara lägger sig i magen. Tycker det funkar bättre att vara ordentligt påfylld med vatten timmarna innan.

Jag tror de flesta dricker vatten under passen som en (o)vana. Det finns hysade indikationer på att man presterar på topp även om man tappar 2% vätska under ett styrkepass. Jag svettas mycket men känner mig aldrig törstig. Nu kör jag "bara" c:a 45 min effektiv träning så det är inga 2 timmarsrökare och där kanske man behöver fylla på lite.
Hur mycket fyller du på med innan? Jag går upp kl 5 och mjölkar först kossorna dör är det mycket fysiskt jobb . Brukar fylla upp med 1,5 liter vatten till kl 8 då passet startar ändå dricker jag 0,5 liter under passet då jag känner törst. Svettas rätt rejält när jag tränar ska tilläggas. Brukar köra totalt med uppvärmning och nedvarvning ca 60 min
10 min uppvärmning 40 min gymträning sen avsluta med 10 min på bandet.
Jag skulle säga att jag aldrig känner av vattnet i magen ens under passet

Tillbaka
Topp