… och som nån sa tidigare, kan du inte komma ner i en knäböj pga rörlighet, har du andra problem än vikterna och då är sannolikt lättare vikter vägen framåt långsiktigt sett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fast jag tror inte riktigt ni förstår grejen. Självklart är knäböj en toppenövning och givetvis kan man sänka vikterna och målet är att behålla sin rörlighet. Men ponera att du har en viss muskelmassa idag, som du önskar behålla och i bästa fall öka. Då krävs det ju en viss stimulans/stress på muskeln för att så ska ske. Vilket innebär att om jag vanligtvis kan ha arbetset på 130-140kg på axlarna så blir det mer muskelkonditon o sänka vikterna så lågt och köra högreppare.… och som nån sa tidigare, kan du inte komma ner i en knäböj pga rörlighet, har du andra problem än vikterna och då är sannolikt lättare vikter vägen framåt långsiktigt sett.
Förstår dig absolut, men resonerar lite annorlundaFast jag tror inte riktigt ni förstår grejen. Självklart är knäböj en toppenövning och givetvis kan man sänka vikterna och målet är att behålla sin rörlighet. Men ponera att du har en viss muskelmassa idag, som du önskar behålla och i bästa fall öka. Då krävs det ju en viss stimulans/stress på muskeln för att så ska ske. Vilket innebär att om jag vanligtvis kan ha arbetset på 130-140kg på axlarna så blir det mer muskelkonditon o sänka vikterna så lågt och köra högreppare.
Det jag då menar är att man med fördel kan tex i Hacken eller en liggande benpress och få samma tryck på benen men avlasta ryggen och diskarna. Rörligheten kan man ju träna med bara stången om det är så. Samma med balans och bål.
Jag utesluter inte böjen men kör de tunga mer sällan helt enkelt.
Lite samma med marklyft (jättebra övning) men jag vill inte dra sönder händerna och känner ett större slitage på leder osv än att tex lägga in andra o fler övningar för ryggen som olika roddar, latsdrag osv osv.
Det om något är väl att träna smart. Har man tränat i många år lär man sig sin kropp och vad som fungerar.
Intressant frågeställning!Går tvärtemot strömmen här, börjar bli softcore av denna tråd.
Något är fel om man inte kan göra så basala övningar som mark & böj, finns anledningar till varför de är så överlägsna andra övningar. Maskiner må stimulera musklerna men kan inte ersätta ett så övergripande moment som mark/böj.
Sen går det givetvis att träna runt sina problem istället för att ta tag i dem, men om man inte kan sitta i knäböj eller marka vid 40, hur ser det ut vid 60 tro? På tal om långsiktighet.
Fixa rörligheten, höftböjarna, stelheten, sluta sitt jämnt & ständigt.
Hade gärna hört @FC St. Pauli resonemang ang detta.
Jag hade en Schwinn AD6 som jag sålde till gymmet hör i samhället. Jag tyckte att airbike blir alldeles för brutalt. Svårt att köra lågintensivt om man skulle vilja. Den där ser dock bättre ut en min då man kan justera sadel i längsled. Min gick på dryga 10K men som sagt ångrade de köpetBehöver en cykel till gymmet hemma och har fastnat för Rogue Echo Bike. Tror ni att den skulle funka bra för uppvärmning och cardiopass eller finns det bättre/mer prisvärda alternativ? Den landar på runt 11 000 kr hem till dörren.
![]()
![]()
Rogue Echo Bike V3.0
This belt-driven, overbuilt unit provides a rock solid foundation producing a smooth, consistent ride, while a high-contrast, battery-powered LCD console allows athletes to track intervals, distance, calories burned, heart rate, and more. Get yours today!www.rogueeurope.eu
Samma sak med frugan rejäla vader.Och mina vader. Tränar dem aldrig så jag får tacka far min.
![]()
Bara zink magnesium innan sömn och mivi total morgon här och proteinpulver efter träning. Dvitamin under de mörka månaderna. Äter ju för viktuppgång och då får man ju i sig de man behöver. Vet inte om de är åldern men man har insett att kosttillskott inte är revolutionerande på nåt visVad lägger ni era pengar på i kostillskottsväg?
Använder ni bcaa eller eaa?
Kreatin och glutamin?
Vad lägger ni era pengar på i kostillskottsväg?
Kreatin och glutamin?
Började också med kollagen pulver imorse då frugan kör detGlutamin och BCAA ska man inte lägga pengar på. Ger knappt ens placeboeffekt.
Samma med testo-boosters, t ex turkesterone och dylikt.
Jag kör kreatin (periodvis), whey-100, d-vitamin, multivitamin, kalciumtillskott, magnesium, zink-tillskott och ev lite kollagenpulver för leder.
Ser bra ut fortsätt så
Proteinpulver och Kreatin.Vad lägger ni era pengar på i kostillskottsväg?
Kreatin och glutamin?
Under pågående styrketräning så finns det inget som idag pekar på att det finns någon fördel överhuvudtaget med att inta aminosyror.BCAA verkar ju rätt meningslöst men kör EAA ibland under passen.
En stor vattenflaska är de bästa under passenUnder pågående styrketräning så finns det inget som idag pekar på att det finns någon fördel överhuvudtaget med att inta aminosyror.
Muskelproteinsyntesen är avstängd under pågående träning, och kan inte uppregleras förens kanske 30-60 minuter efter passet. Det spelar ingen roll om man intar aminosyror under, före osv, det händer inget om du inte slutar med stimulansen i form av styrketräning.
Snarare kan man tänka sig en sämre teoretisk effekt eftersom man bara uppnår maximal uppreglering map aminosyror om det gått ett tag efter senaste intag. Har man intagit aminosyror under träning riskerar det man tar efter träning inte nyttjas fullt ut. Med andra ord är det obra att gå runt och smådutta med proteinintag under dagen, det bör gå 2-3 timmar mellan varje stimulans. Oavsett en potentiell teoretisk negativ effekt, den positiva effekten är antagligen noll varför jag tror du får mer pang för pengarna genom att vänta efter träningen.
Jag dricker själv numera inget under mina pass, presterar betydligt sämre om jag skall dricka massa vatten som bara lägger sig i magen. Tycker det funkar bättre att vara ordentligt påfylld med vatten timmarna innan.En stor vattenflaska är de bästa under passen![]()
Snyggt! Fick du bra resultat?Då var man i mål.![]()
Hur mycket fyller du på med innan? Jag går upp kl 5 och mjölkar först kossorna dör är det mycket fysiskt jobb . Brukar fylla upp med 1,5 liter vatten till kl 8 då passet startar ändå dricker jag 0,5 liter under passet då jag känner törst. Svettas rätt rejält när jag tränar ska tilläggas. Brukar köra totalt med uppvärmning och nedvarvning ca 60 minJag dricker själv numera inget under mina pass, presterar betydligt sämre om jag skall dricka massa vatten som bara lägger sig i magen. Tycker det funkar bättre att vara ordentligt påfylld med vatten timmarna innan.
Jag tror de flesta dricker vatten under passen som en (o)vana. Det finns hysade indikationer på att man presterar på topp även om man tappar 2% vätska under ett styrkepass. Jag svettas mycket men känner mig aldrig törstig. Nu kör jag "bara" c:a 45 min effektiv träning så det är inga 2 timmarsrökare och där kanske man behöver fylla på lite.
och typ 16.000kr fattigare?Då var man i mål.![]()