• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tack ser intressant ut, men om jag förstått det rätt kör man respektive veckas sets på en enskild dag och sen får man slänga in övrig träning som man behagar?

Jag har t ex svårt att se att det skulle vara bra i längden om jag inte fortsatte köra knäböj vid sidan för att hålla benen starka.
När jag körde ortmag så hamna det på ryggpasset, alla andra muskelgrupper kördes övriga dagar.

Sheiko advanced heavy load tog mig upp till 250kg. Inriktat på alla lyft men går definitivt att fokusera på en gren i taget om man vill det. Körde appen från App store. Riktigt bra.

Kim Lessebo Gustavsson körde ett enkelt upplägg som tog honom en bit. Ett pass marklyft i veckan med en fallande stege. Första veckan ett set 10 reps (med 1-2 lyft till i tanken), nästa vecka ökade han 5kg till 9 reps och så vidare till hans 1 rep som var nytt pers.

Lycka till! Ser fram emot att få höra när du tar 300! Respekt!

Bjuder på en flexbild idag. 40år, gillar att röra på mig på olika vis. Bänkat 110 och marklyft 200 som bäst senaste året. Tränar idag mest m kettlebells och löpning, men har väl egentligen tränat nån form av styrka hela mitt vuxna liv. Uppskattar att bibehålla och förhoppningsvis förbättra min rörlighet m åren.

PXL_20220728_165053315~3.jpg

Bjuder på en flexbild idag. 40år, gillar att röra på mig på olika vis. Bänkat 110 och marklyft 200 som bäst senaste året. Tränar idag mest m kettlebells och löpning, men har väl egentligen tränat nån form av styrka hela mitt vuxna liv. Uppskattar att bibehålla och förhoppningsvis förbättra min rörlighet m åren.

PXL_20220728_165053315~3.jpg
Riktigt hård💪

Någon som testat och som kan gå i god för ett träningsprogram specifikt för marklyft?
Jag har aldrig kört något upplägg exklusivt inriktat på enbart marklyft, men har iaf ganska lång erfarenhet av olika upplägg för styrkelyft som bekant fokuserar på alla 3 lyften fast samtidigt.

När jag var som starkast i marklyft, körde jag en typ av Westside-variant. Det funkade absolut för min del på den tiden, runt 20 år sedan. Man tränar kombinerat böj/mark 2 ggr i veckan, en med fokus på maxlyft och en med fokus på explosivitet. Jag är väl medveten om att de bakomliggande argumenten till den typen av träning (Westside) är lite so so men jag kan inte påstå att det var direkt negativt för min marklyft vid den tidpunkten. Finns massor på nätet om metoden/upplägget.

Har också kört mycket Sheiko på senare år. Det har dock aldrig lyft mina marklyft till några höjder, däremot bänkpressen har blivit betydligt bättre på Sheiko. Till och med så bra att jag legat nära min all time high fast jag är 20 år äldre än nar jag antagligen skulle ha varit på topp.

Om jag skulle få för mig att öka min marklyft med låt säga 50 kg, vilket är sjukt mycket så skulle jag iaf försöka lägga en långsiktig plan för den. Flerårig plan alltså. Med det sagt blir de program som oftast finns tillgängliga lite futtiga, de är 6-8 kanske 12 veckor. Men det saknas riktigt långsiktiga upplägg. Här tror jag en nyckel kan vara att få fatt i en fysisk person som kan guida efter resans gång. Jag tror den delen är viktigare är själva programmet per se. Det programmet måste i vart fall modifieras med ganska stor sannolikhet om du inte bara ska förlita dig på tur, tur att det färdigskrivna upplägget är så pass gjort för dig att det passar som handsken.

Jag har aldrig kört något upplägg exklusivt inriktat på enbart marklyft, men har iaf ganska lång erfarenhet av olika upplägg för styrkelyft som bekant fokuserar på alla 3 lyften fast samtidigt.

När jag var som starkast i marklyft, körde jag en typ av Westside-variant. Det funkade absolut för min del på den tiden, runt 20 år sedan. Man tränar kombinerat böj/mark 2 ggr i veckan, en med fokus på maxlyft och en med fokus på explosivitet. Jag är väl medveten om att de bakomliggande argumenten till den typen av träning (Westside) är lite so so men jag kan inte påstå att det var direkt negativt för min marklyft vid den tidpunkten. Finns massor på nätet om metoden/upplägget.

Har också kört mycket Sheiko på senare år. Det har dock aldrig lyft mina marklyft till några höjder, däremot bänkpressen har blivit betydligt bättre på Sheiko. Till och med så bra att jag legat nära min all time high fast jag är 20 år äldre än nar jag antagligen skulle ha varit på topp.

Om jag skulle få för mig att öka min marklyft med låt säga 50 kg, vilket är sjukt mycket så skulle jag iaf försöka lägga en långsiktig plan för den. Flerårig plan alltså. Med det sagt blir de program som oftast finns tillgängliga lite futtiga, de är 6-8 kanske 12 veckor. Men det saknas riktigt långsiktiga upplägg. Här tror jag en nyckel kan vara att få fatt i en fysisk person som kan guida efter resans gång. Jag tror den delen är viktigare är själva programmet per se. Det programmet måste i vart fall modifieras med ganska stor sannolikhet om du inte bara ska förlita dig på tur, tur att det färdigskrivna upplägget är så pass gjort för dig att det passar som handsken.
Tack för input, kör själv alla 3 lyften, men mina proportioner gör att jag har fallenhet för mark. Böjen är sisådär och bänken skäms jag för och hade behövt träna specifikt för att få upp på en acceptabel nivå, men det är inte jätteviktigt för mig eftersom jag inte har för avsikt att tävla.

Blir att jag testar ortmag bara jag kommer tillbaka i form igen efter Coronan och har kalibrerat vad mitt max med bälte är, men jag är lite inne på samma spår som dig. Det har alltid varit viktigt för mig att det skall kännas bra i böjen samtidigt för att jag skall prestera i marken (vill inte ha darriga ben när det börjar ta emot).

Även om det såklart skall bli spännande att se vad programmen ger för resultat så räknar jag med år av träning för att gå från 250->300 (och jag är medveten om att många som försöker inte ens når 300).

Har någon lite starkare som jag tränar med som tar 270-275, men vi har hyfsat olika teknik och kroppsvikt och även om bägge lyfter conventional så tror det är begränsat gällande hur mycket nytta jag kan få av det annat än sällskap vid träning och tränar just nu bara på en 24/7 där de flesta är om man skall vara ärlig inte är särskilt starka markare så kanske man borde söka sig till en lyftarklubb om det börjar bli motigt.

Senast ändrad:
När jag skrev fysisk person så menade jag faktiskt mestadels nån variant med coachning som mycket väl kan vara på nätet. Nuförtiden finns det ju så bra möjligheter att filma osv att skillnaderna inte är så stora.

Efter ett längre ofrivilligt uppehåll har jag äntligen fått komma igång med träningen. Känns som att musklerna blivit mer känsliga för stimulans efter uppehållet. Men det tog ungefär lika lång tid att komma igång på riktigt som uppehållets längd. Speciellt leder, bindväv, senor osv känns klenare än så länge. Kör man för hårt efter ett uppehåll är risken säkert avsevärt större att något lossnar.

Och, förvånansvärt lite träning det krävs ändå för att musklerna ska bli stimulerade. T ex armar, 5-6 set /vecka (varav 1 set till failure) känns lagom.

PXL_20220801_141101355.jpg

Efter ett längre ofrivilligt uppehåll har jag äntligen fått komma igång med träningen. Känns som att musklerna blivit mer känsliga för stimulans efter uppehållet. Men det tog ungefär lika lång tid att komma igång på riktigt som uppehållets längd. Speciellt leder, bindväv, senor osv känns klenare än så länge. Kör man för hårt efter ett uppehåll är risken säkert avsevärt större att något lossnar.

Och, förvånansvärt lite träning det krävs ändå för att musklerna ska bli stimulerade. T ex armar, 5-6 set /vecka (varav 1 set till failure) känns lagom.

PXL_20220801_141101355.jpg
Jäkla bra armar 👍
Va ligger dagsvikten på och hur lång är du?

Väcker den här tråden till liv igen. Måste skaffa en maskin för cardio. Var inne på Rogue Echo Bike ett bra tag men efter att ha använt den på gymmet några gånger så konstaterade jag att den är lite för intensiv för att jag ska kunna sitta 30 minuter på den.

Vad säger panelen om Concept2 Skierg eller Bikeerg?

1660845621263.png

Väcker den här tråden till liv igen. Måste skaffa en maskin för cardio. Var inne på Rogue Echo Bike ett bra tag men efter att ha använt den på gymmet några gånger så konstaterade jag att den är lite för intensiv för att jag ska kunna sitta 30 minuter på den.

1660845621263.png
Ska du köra så långa stunder på maskinen ska du nog välja det du tycker är roligast (minst tråkigt) och bekvämast, sen om det är Assaultbike, Skierg, rodd eller vanlig cykel är individuellt.

Ska du köra så långa stunder på maskinen ska du nog välja det du tycker är roligast (minst tråkigt) och bekvämast, sen om det är Assaultbike, Skierg, rodd eller vanlig cykel är individuellt.
Tänker lite samma. Är orolig över att köra längre pass på Skierg, särskilt då jag har/haft problem med axlar och armbågar. Annars är det utan tvekan den roligaste träningen.

Fördelen med en cykel är att man kan sätta på Netflix och trampa på utan att behöva fundera särskilt mycket på form eller annat.

Tänker lite samma. Är orolig över att köra längre pass på Skierg, särskilt då jag har/haft problem med axlar och armbågar. Annars är det utan tvekan den roligaste träningen.

Fördelen med en cykel är att man kan sätta på Netflix och trampa på utan att behöva fundera särskilt mycket på form eller annat.
Håller med om att cykel är det bekvämaste längre stunder, frågan är hur mycket träningen "ger" om man sitter och trampar i ett så pass lågt tempo att man kan kolla på Netflix.

Jag själv kör aldrig långa konditionspass på maskin så kan inte uttala mig men de gånger jag kör kortare högintensiva intervaller på maskin väljer jag Assault bike eller roddmaskin då jag lätt kommer upp i hög puls utan att jag blir lika muskulärt trött som vanlig cykel. Skierg har jag nog för dålig teknik för att få till vettig konditionsträning.

1660845621263.png
Läst inläggen ovan och det låter som att en Bikeerg skulle passa dig. Man kan köra både rejält intensiva pass och mer lågintensiva långa pass om man siktar på att ligga inom förbränningsintervallet i puls. Dessutom en riktigt bra cykel.

Läst inläggen ovan och det låter som att en Bikeerg skulle passa dig. Man kan köra både rejält intensiva pass och mer lågintensiva långa pass om man siktar på att ligga inom förbränningsintervallet i puls. Dessutom en riktigt bra cykel.
La en beställning på en Bikeerg nu. Ska bli kul att få träna lite kondition också :)

Hur gör ni när motivationen är låg? Har efter ett antal förkylningar äntligen kommit igång ordentligt och vad händer? Jo, en överansträngd armbåge som strålar ut i fingrarna (igen). Tråkigt detta :(
Citerar mig själv då det har eskalerat ytterligare. 'Cubital tunnel syndrome' heter det, tydligen ganska vanligt. Nerven vid armbågen ligger i kläm och på mig så rör den sig fram och tillbaka över "knölen" när jag böjar armbågen. Inte alls skönt. Ska in och kolla upp det ordentligt, eventuellt får det opereras.

Någon som har erfarenhet av detta?

Citerar mig själv då det har eskalerat ytterligare. 'Cubital tunnel syndrome' heter det, tydligen ganska vanligt. Nerven vid armbågen ligger i kläm och på mig så rör den sig fram och tillbaka över "knölen" när jag böjar armbågen. Inte alls skönt. Ska in och kolla upp det ordentligt, eventuellt får det opereras.

Någon som har erfarenhet av detta?

Jobbigt. Känns det samma när du kör hantelpress med armarna i 45 graders vinkel? Annars känns det som det är vila och uteslutande av vissa övningar som gäller tills vidare.

Tillbaka
Topp