• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Hur mycket fyller du på med innan? Jag går upp kl 5 och mjölkar först kossorna dör är det mycket fysiskt jobb . Brukar fylla upp med 1,5 liter vatten till kl 8 då passet startar ändå dricker jag 0,5 liter under passet då jag känner törst. Svettas rätt rejält när jag tränar ska tilläggas. Brukar köra totalt med uppvärmning och nedvarvning ca 60 min
10 min uppvärmning 40 min gymträning sen avsluta med 10 min på bandet.
Jag skulle säga att jag aldrig känner av vattnet i magen ens under passet
När man tränar på morgonen blir det lite extra knivigt eftersom man redan vid uppvaknandet ligger lite på minus efter 8 timmars sömn utan vätska.

Jag är dock gammal gubbe med prostatakorv så jag är uppe och pissar kl 03 och passar då på att klunka i mig lite vatten. Tränar 06 går upp 05.15 och får säkert i mig 1 liter innan träningen kaffe inkluderat.

Man är du törstig osv så drick för sjutton. Tycker mig dock se folk som brassar i sig hela flaskan innan innan sista setet i cabel-crossen och där vette sjutton om nyttan överväger.

Det tycker jag. Gick från 18% kroppsfett till 6% och tappade 17 cm i midjemått.

Så kan man också se det, men det gör inte jag. Finns nog de som lägger bra mycket mer än 3k per månad på en PT.
Allt är såklart relativt, större delen av framgången i programmet ligger ju dock i att det kostar mycket pengar. Chansen att utövarna lyckas är givetvis mycket större när de betalat så pass mycket, jämfört med att ha fått ett program gratis i handen av en kompis eller hittat på nätet tex.

Allt är såklart relativt, större delen av framgången i programmet ligger ju dock i att det kostar mycket pengar. Chansen att utövarna lyckas är givetvis mycket större när de betalat så pass mycket, jämfört med att ha fått ett program gratis i handen av en kompis eller hittat på nätet tex.
Nja, det håller jag inte alls med om. Givetvis finns allt att läsa sig till på nätet men då krävs också en hel del kunskap om kostjustering, etc. För mig var det guld att få färdiga kost- och träningsprogram som under vägen justerades flera gånger för att jag skulle nå optimalt resultat.

Hade det gått att göra på egen hand? Givetvis. Men så är det ju med allt, det är få saker som inte går att hitta gratis om man är beredd att pussla och snickra för att få ihop det.

När man tränar på morgonen blir det lite extra knivigt eftersom man redan vid uppvaknandet ligger lite på minus efter 8 timmars sömn utan vätska.

Jag är dock gammal gubbe med prostatakorv så jag är uppe och pissar kl 03 och passar då på att klunka i mig lite vatten. Tränar 06 går upp 05.15 och får säkert i mig 1 liter innan träningen kaffe inkluderat.

Man är du törstig osv så drick för sjutton. Tycker mig dock se folk som brassar i sig hela flaskan innan innan sista setet i cabel-crossen och där vette sjutton om nyttan överväger.

Jag dricker mest av en ren ovana under passet för att munnen känns så torr efter att ha andats genom munnen. Plus efter passet en stor proteindrink. Sen går det knappt att böja mig när jag ska stretcha. 😁 Ska testa att strunta i vattenflaskan under passet eller åtminstone smutta 1 dl för att fukta munnen.

Under pågående styrketräning så finns det inget som idag pekar på att det finns någon fördel överhuvudtaget med att inta aminosyror.

Muskelproteinsyntesen är avstängd under pågående träning, och kan inte uppregleras förens kanske 30-60 minuter efter passet. Det spelar ingen roll om man intar aminosyror under, före osv, det händer inget om du inte slutar med stimulansen i form av styrketräning.

Snarare kan man tänka sig en sämre teoretisk effekt eftersom man bara uppnår maximal uppreglering map aminosyror om det gått ett tag efter senaste intag. Har man intagit aminosyror under träning riskerar det man tar efter träning inte nyttjas fullt ut. Med andra ord är det obra att gå runt och smådutta med proteinintag under dagen, det bör gå 2-3 timmar mellan varje stimulans. Oavsett en potentiell teoretisk negativ effekt, den positiva effekten är antagligen noll varför jag tror du får mer pang för pengarna genom att vänta efter träningen.

Skall väll tillägga att jag också anser att BCAA är helt meningslöst och snarare kontraproduktivt om det är muskler man vill bygga. 👍
Haha, ok, det är noterat. Kanske ska skippa det framöver då. Ska väl tilläggas att jag ofta kör EAA med koffein innan passen också. Äter inte mycket innan mina morgonpass...

Borde nog egentligen köpa en sån där "Gallon Jug" alla kör med. Bälga i mig vatten som jag är asdålig på att göra. :)

Gallon jug.png

Näe, inte ens Nocco verkar ju promota sin "BCAA" speciellt mycket nuförtiden.

Har börjat gymma lite och kör en del bänkpress. Jag har rätt utförande och när jag kommer ner med stången och ska pressa upp den så får jag ont i min högra armbåge.
Nu senast var det ömt i flera dagar efteråt.

Har ni några tips på hur jag kan avhjälpa det?

Har börjat gymma lite och kör en del bänkpress. Jag har rätt utförande och när jag kommer ner med stången och ska pressa upp den så får jag ont i min högra armbåge.

Förmodligen en begynnande tennisarmbåge och de är inte att leka med. Rådet är att ta det på allvar och testa med diklofenak. Går det inte bort på typ en vecka - 10 dagar så hade jag testat nålar hos sjukgymnast. Jag hade ett rent helvete under ett par månader och blev inte av med det men efter tre behandlingar med nålar var det borta.

Förmodligen en begynnande tennisarmbåge och de är inte att leka med. Rådet är att ta det på allvar och testa med diklofenak. Går det inte bort på typ en vecka - 10 dagar så hade jag testat nålar hos sjukgymnast. Jag hade ett rent helvete under ett par månader och blev inte av med det men efter tre behandlingar med nålar var det borta.
Ja jag tänkte att det kan vara något sånt. Men jag ska tillägga att jag inte har ont just nu. Det är främst när jag kör övningen och kanske ett par dagar efteråt.
Nu är det fine!

Det kan likväl vara rotatorcuff eller instabilitet i skulderblad, kolla denna & testa övningarna. Särskilt runt minut 4.

Så sjukt att en svag axel kan påverka armbågen, tack för tipset!
Oh ja, haft problem med axlarna länge, efter ett tag fick jag problem med armbågarna också... ett rent helvete, blir aldrig bra. Så nu är det rehab som gäller... sjukt trist men nödvändigt.

Den här videon får jag kolla in. Bra tips @snoozarn (se om det är samma jag fått som förslag)...

Hej! jag tänkte börja med bodybuilding, är det någon i tråden som kan ge input på om följande diet kommer få mig att bygga på bra?

1.5kg kycklingbröstfilé
1kg ris
100g jordnötsmör
100g mandlar
samt ev lite havregryn m.m.

Mina stats är: 1.93 lång 96kg, tränat till och från i flera år och har en helt okej kropp just nu.

Tacksam för input.
Är det per dag?
Spontant onödigt mycket kyckling, räcker gått och väl med typ hälften om du ändå tänkt äta så pass mycket i övrigt dvs inte ska lägga dig på ett kaloriunderskott.

1kg okokt ris per dag är också sjukt mycket, menar du kokt?

Ja jag menade per dag. Har ätit upp mot 2kg kyckling per dag förut när jag körde stenhårt på gymmet, kyckling är något jag kan äta massor utav utan att bli mätt så därför så mycket i min diet. Riset kokt ja.
Självklart är det ingen fara att äta så pass mycket kyckling men jag personligen ser det bara som onödigt dyrt och bättre att lägga den aptiten/kalorierna på kolhydrater eller fett istället. Rent teoretiskt finns det ju ingen fördel att äta mer än 2g protein per kg kroppsvikt.

Vill du bygga gissar jag att du tänkt ligga på ett kaloriöverskott och med dina 96kg gissar jag att det då blir rätt mycket kalorier för att uppnå det. Får du i dig så mycket mat även med 2kg kyckling så spelar det ju ingen roll men det brukar ju vara lättare att äta mer av andra livsmedel än just kyckling.

Hej! jag tänkte börja med bodybuilding, är det någon i tråden som kan ge input på om följande diet kommer få mig att bygga på bra?

1.5kg kycklingbröstfilé
1kg ris
100g jordnötsmör
100g mandlar

Mina stats är: 1.93 lång 96kg, tränat till och från i flera år och har en helt okej kropp just nu.

Tacksam för input.

Om det inte är en trollpost - vad har du för logik bakom siffrorna eller har du bara plockat jämna siffror ur luften? Kcal och macromässigt lär du ju ligga på överskott om du inte är elitidrottare, så "bygga" kommer du säkert att göra

Om det inte är en trollpost - vad har du för logik bakom siffrorna eller har du bara plockat jämna siffror ur luften? Kcal och macromässigt lär du ju ligga på överskott om du inte är elitidrottare, så "bygga" kommer du säkert att göra
Absolut ingen trollpost. Min logik är att jag ska ligga på ett överskott i kcal samt få i mig rätt mängd (eller mer) protein, carbs och fett från bra källor. Är inte särskilt bra på kost för bodybuilding därav min fråga.

1.5kg kycklingbröstfilé
1kg ris
100g jordnötsmör
100g mandlar

Tacksam för input.
Det där kan du inte äta varje dag över tid utan du skulle dra fördel av att variera kosten.

Ris innehåller till exempel mycket arsenik och att sitta och blåsa i sig 1 kg om dagen är absolut inte bra för din hälsa. Beroende på vad du har för mål annat än just BB så finns det oändligt med startpunkter. Enkelt sätt är kanske att utgå från 1,6-2,2 gram per kilo kroppsvikt och sen justera fett/kolhydrater efter personlig preferens. Ska du ha noggrann koll behöver du väga maten och föra protokoll i en app eller liknande för att få en referenspunkt.

Är man erfaren, och har "trackat" sin mat under lång tid har bara på känsla en bra koll på vad man stoppar i sig. En nybörjare skjuter helt vilt. Börja med dina markos (protein, kolhydrater och fett) det är viktigare än från vilka källor så länge som du inte är allergisk eller ska följa någon modediet.

Tillbaka
Topp