• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Inte läst denna studien faktiskt, utan endast sett andra vilka inte talade något nämnvärt för IF gentemot vanligt kaloriunderskott! Undrar dock om det hade haft någon inverkan på resultatet om kontrollgruppen fått äta mer än 3ggr på en dag? Intressant dock att IF-gruppen ökade mer i bänk än kontrollgruppen, medan kontrollgruppen ökade mer i benpress.

Säger inte emot dig att du har bra effekter av det, men att kategoriskt hävda att en specifik diet är bättre än alla andra är omöjligt. Artiklarna bygger ju dessutom på subjektiva åsikter och svepande beskrivningar om hur fettförbränning fungerar i allmänhet.

Som personen på Styrkelabbet skriver, "Smaken är som baken, och jag är medveten om att det här inte passar för alla..."

Det som förvånar mig är att folk inte i större utsträckning följer det som känns bäst för en själv, och förlitar sig istället på dagens senaste kostnyhet. Är det något man kan vara säker på så är det att det redan innan sommaren har kommit ett antal nya "sanningar" om vilken diet/kost som är absolut bäst för träning.

EDIT: Sorry, såg nu att det fanns en studie i hänvisningen. Det ändrar dock inte min poäng...det är En studie och inget som än så länge är vedertaget.

En vanlig missuppfattning är att PF/IF/Leangains skulle vara en diet, vilket det inte är. Det är ett kostupplägg som bygger på måltidsperiodisering och har (i grunden) ingenting med kalorier att göra. Går att tillämpa både för underskott/balans/överskott. Jag kör själv IF sedan 5-6 år tillbaka och tycker att det är najs.

En vanlig missuppfattning är att PF/IF/Leangains skulle vara en diet, vilket det inte är. Det är ett kostupplägg som bygger på måltidsperiodisering och har (i grunden) ingenting med kalorier att göra. Går att tillämpa både för underskott/balans/överskott. Jag kör själv IF sedan 5-6 år tillbaka och tycker att det är najs.
En diet kan för mig både vara kaloriöverskott, kaloriunderskott eller kaloribalans. Jag ser bara en diet som något att förhålla sig till, en röd tråd genom sina kostvanor och kostval.
Sen att det är att man äter stenålderskost, lchf, glutenfritt eller alltihopa men har en mer bestämd tidsperiod under dagen/veckan man äter och fastar.

Absolut köper jag att det fungerar för dig och att du trivs med det, jättebra.
Men att hävda att någonting specifikt fungerar för alla människor är inte sant.
Finns brister i de flesta studier, så att en eller flera studier visar att PF har fler hälsofördelar än andra dieter/livsstilar betyder inte att det i verkligheten är så.
Man kan hitta studier och forskning som stämmer överens med precis vad man vill :)

Bytte 5x5 till 3x3 i böj och bänk för ett tag sedan och börjar fundera på om det var rätt val. Gjorde det mest för att jag tyckte tekniken blev lidande i de sista repsen och för att jag tycker passen tar för lång tid (vi är två som kör på helt olika vikter) nu när jag måste vila 180 sek mellan seten. Lyfter inte jättetungt men ligger definivt på det tyngsta jag orkar. Maxade 100 i bänk vid jul, orkade inte 110 idag trots att jag ökat mycket mer än 10 kg i mina vanliga
arbetsset sen dess.

Så här såg dagens pass ut (väger 75-76):

Screenshot_20180209-184940.png

Med ordentlig uppvärmning:

Screenshot_20180209-185437.png

Screenshot_20180209-185429.png

Kanske bättre att backa lite på vikterna och öka repetitionerna? Vet att SL rekommenderar att man ändrar till 3x3 först när man platåat ordentligt, men jag kan inte tänka mig att det ska vara så stor fördel med 5x5 över 3x3.

Bytte 5x5 till 3x3 i böj och bänk för ett tag sedan och börjar fundera på om det var rätt val. Gjorde det mest för att jag tyckte tekniken blev lidande i de sista repsen och för att jag tycker passen tar för lång tid (vi är två som kör på helt olika vikter) nu när jag måste vila 180 sek mellan seten. Lyfter inte jättetungt men ligger definivt på det tyngsta jag orkar. Maxade 100 i bänk vid jul, orkade inte 110 idag trots att jag ökat mycket mer än 10 kg i mina vanliga
arbetsset sen dess.

Kanske bättre att backa lite på vikterna och öka repetitionerna? Vet att SL rekommenderar att man ändrar till 3x3 först när man platåat ordentligt, men jag kan inte tänka mig att det ska vara så stor fördel med 5x5 över 3x3.

Vad är det för app du har? Tack

IF har massor med positiva effekter som du inte kommer i närheten av med "dieter". Ökat tillväxthormon, testostoron, minskad insulinresistans osv osv.

Kolla in Thomas delauer (intermittent fasting) på youtube, han går igenom all ny forskning på området och har massor med videos om fördelarna och forskning. Detta är ganska nytt, ett av förra årets nobelpris gick till forskning i autofagi (riktig cell -detox)vilket är en av grunderna till varför fasta är bra för kroppen. Forskaren var så förvånad av resultaten att han började direkt med en 3 dagars fasta själv.

arbetsset sen dess.

Klart det blir ganska stor skillnad över tid med 5x5 jämfört med 3x3, blir ju nästan 3gånger så stor volym varje pass. Såklart med lättare vikter men det det kanske skiljer 10% av 1RM. Skulle nog varva det periodvis isåfall, beror såklart på hur många pass i veckan man tränar men 9 arbetsreps är ganska låg volym om man inte gör den övningen flera gånger i veckan :)

IF har massor med positiva effekter som du inte kommer i närheten av med "dieter". Ökat tillväxthormon, testostoron, minskad insulinresistans osv osv.
Det jag menar. Inget med kalori upp/ner eller liknande som vissa här i tråden tror.

Jag menar betydligt hälsosammare mot tänder, tarmar, mage, celler, hormoner med mera. Finns inget positivt med att trycka i sig mat varannan eller var tredje timme, påhitt. Kolla in carnivore diet med bara kött tex. Sedan att man spar massa tid & tänk med PF är bara ännu en fördel, äter mig mätt på 2 måltider om dagen och växer trots det likt flertal andra.

Finns flertal som botat sjukdomar med regleringen av kost, kolla bara in Jordan Peterson osv. Man blir bokstavligen vad man äter och människor trycker i sig alldeles för mycket skit.

Kolla in Thomas delauer (intermittent fasting) på youtube, han går igenom all ny forskning på området och har massor med videos om fördelarna och forskning. Detta är ganska nytt, ett av förra årets nobelpris gick till forskning i autofagi (riktig cell -detox)vilket är en av grunderna till varför fasta är bra för kroppen. Forskaren var så förvånad av resultaten att han började direkt med en 3 dagars fasta själv.

Vill inte såga IF nu men testosteronet sänks väl snarare?

Vill inte såga IF nu men testosteronet sänks väl snarare?

Man får hålla isär vad som händer under processen och vad du får som resultat.
Under fastefönstret så kan du få en sänkning av testosteron. Men dina hormoner regleras/jämnas ut som ett resultat av fastan samt att du får en spik av tillväxthormon och en minskning av kroppsfett (dåligt kroppsfett). Ju mindre kroppsfett och högre muskelmassa du har, desto högre testo. Du får även en reglering/minskning av östrogen. Hormonsyntes är väldigt komplext och man vet inte allt om hur det fungerar ännu. Studer är länkade i info på videon nedan.

Och det är stor skillnad mellan att bara äta lite grann och att inte äta alls. Du "startar om" processen så fort du får i dig något med kalorier. Så ingen juice, energidryck eller BCAA-dryck eller liknande.

Senast ändrad:
Det jag menar. Inget med kalori upp/ner eller liknande som vissa här i tråden tror.

Jag menar betydligt hälsosammare mot tänder, tarmar, mage, celler, hormoner med mera. Finns inget positivt med att trycka i sig mat varannan eller var tredje timme, påhitt. Kolla in carnivore diet med bara kött tex. Sedan att man spar massa tid & tänk med PF är bara ännu en fördel, äter mig mätt på 2 måltider om dagen och växer trots det likt flertal andra.

Finns flertal som botat sjukdomar med regleringen av kost, kolla bara in Jordan Peterson osv. Man blir bokstavligen vad man äter och människor trycker i sig alldeles för mycket skit.
Att det skulle vara mer än en diet som fungerar bra för vissa har jag svårt att tro. Sen att du hänvisar till några youtubevideos spelar ingen större roll.

Mest förvånad över att inte fler kör periodisk fasta.
Kört det i samma veva som jag kom i kontakt med Martin :) tävlingsform året om nästan :)
Samma här. Kört IF lika länge RPT dvs 9 år och det är imo ett optimalt upplägg. Jag håller tävlingsform året om ~8% BF och styrkestatsen är mellan 2-3x BW i bänk, mark, böj beroende på om jag går på minus eller bara håller en specifik målvikt.

Kört det i samma veva som jag kom i kontakt med Martin :) tävlingsform året om nästan :)

Samma här. Kört IF lika länge RPT dvs 9 år och det är imo ett optimalt upplägg. Jag håller tävlingsform året om ~8% BF och styrkestatsen är mellan 2-3x BW i bänk, mark, böj beroende på om jag går på minus eller bara håller en specifik målvikt.
Grattis till dina resultat (du borde vara rätt konkurrenskraftig i styrkelyft om du skulle tävlan btw, vad väger du?).
Men som jag och flera andra påpekat betyder inte att det fungerar för dig eller några youtube-video att det fungerar för ALLA.
Varför använder inte sig inte då 100% av alla elitidrottare denna metod om den är optimalt både för hälsan och prestationen?

Grattis till dina resultat (du borde vara rätt konkurrenskraftig i styrkelyft om du skulle tävlan btw, vad väger du?).
Men som jag och flera andra påpekat betyder inte att det fungerar för dig eller några youtube-video att det fungerar för ALLA.
Varför använder inte sig inte då 100% av alla elitidrottare denna metod om den är optimalt både för hälsan och prestationen?
Tackar, just nu 80-82kg.
Har haft funderingar på tävlan men känner att det sliter för mycket och att det blir svårt att kombinera med andra roliga aktiviteter :)
Självklart måste man göra en analys och skruva på lite saker för att individanpassa men i stora drag är vi hyfsat lika inför IF.

Det är dels en disciplinfråga och sedan har väl inte folk som investerat så mycket i sin karriär på säkra kort (befintlig forskning som inte nödvändigtvis behöver vara ’mer’ korrekt) råd att chansa. Se det som ett stort bolag som skall gå en all-in med något innovativt arbetssätt/teknik, föga ofta det händer om det inte är en ”do or die”. Dock bara min egna reflektion över frågan ”varför?”. :)

Tror att många kostrådgivare och tränare inte är med på tåget ännu. Många av de största studierna har kommit senaste 2-3 åren och då nobelpriset i medicin förra året som bevisade en av mekanismerna i vad som händer i kroppen vid fasta. Jag tror faktiskt att nästa steg kommer vara att man kommer bevisa att det går att undvika en hel rad cancerformer med periodisk fasta, då man sätter igång cellers återvinningssystem/avgiftning.

Tror att många kostrådgivare och tränare inte är med på tåget ännu. Många av de största studierna har kommit senaste 2-3 åren och då nobelpriset i medicin förra året som bevisade en av mekanismerna i vad som händer i kroppen vid fasta. Jag tror faktiskt att nästa steg kommer vara att man kommer bevisa att det går att undvika en hel rad cancerformer med periodisk fasta, då man sätter igång cellers återvinningssystem/avgiftning.
Vi ligger lite före normalfördelningen ;-) snart kommer hypen.

Det är väl känt sedan länge att kalorirestriktion leder till bättre hälsa och möjligtvis längre liv. Men celldetox av fastsa... jag har aldrig hört något om detta. Finns det källor på pubmed?

Mest förvånad över att inte fler kör periodisk fasta.
Är förvisso ingen styrkelyftare men är långdistanslöpare/cyklist som kör lågkolhydratkost och periodisk fasta sedan två år. Har förbättrat mina tävlingsresultat markant och mår allmänt bättre! Borta är alla j****a grötfrukostar, pastsluncher och sockerdopade halvfabrikat.

Synd att det tog 40 år att inse vikten av kost och hälsa...

Är förvisso ingen styrkelyftare men är långdistanslöpare/cyklist som kör lågkolhydratkost och periodisk fasta sedan två år. Har förbättrat mina tävlingsresultat markant och mår allmänt bättre! Borta är alla j****a grötfrukostar, pastsluncher och sockerdopade halvfabrikat.

Synd att det tog 40 år att inse vikten av kost och hälsa...
Vad kör du för periodisering med hur många timmar?
Själv kör jag kl12 till kl21.
Har även kört kl08 till kl18.

Tillbaka
Topp