• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Meckigt, men det går. Kommer upp i runt 4k med 1k lunch (borde gå slänga in mer här) och resterande middag & mindre kvällsnack. Släng in mycket nötter, ligger runt 100-200gr/dag när jag vill öka kcal. Samt fetter. Hur kommer det sig att du kör 6h äta och inte 8h?

Kapa frukost och senarelägg lunchen, till runt 13 eller till ditt mellanmål. Personligen kör jag så här, ätfönster 13:00 - 21:00 men diffar ibland.
Lunch runt 13-13:30
Middag runt 18:30-19:00
Kvällssnack runt 20:30.

Drick vatten, aminosyror osv. Diskuterbart om aminosyror bryter fastan eller inte, råder delade meningar mtp klippen som @morrism länkat tex.
Kör inte IF nu, och 8h skulle säkert funka bättre. Ska pröva i några veckor och se ifall jag orkar!

Tack, så bort med frukostäggen alltså :) men om jag önskar äta mitt sista mål kring senast 20 (sällan jag äter så sent) så skulle jag kunna ha ätfönster vid 12-20 kanske. Lunchen sker i regel ganska gemensamt på jobbet vilket gör att man gärna inte sitter själv och äter helt i ofas med övriga företaget :) Hur är det med kaffe, bryter det fastan?

Ska även läsa på själv om detta så klart!
När allt kommer omkring så är ändå det viktigaste för träningsresultat och prestation att du får i dig det största målet mat direkt efter träningen.

Nån med erfarenhet av IF som äter mycket? Äter ca 5kkcal/dag och har inte lyckats få ihop det med fasta. Får inte i mig tillräckligt med mat på tiden jag ska äta
Jag stekte kycklingfilé + blandade med tonfisk + kvarg + fun light exotic fruits och körde i mixern... tonfisken fick lite fruktköttskonsistens ;) Dock inte rekommenderat men det hjälper till om man vill ha i sig skiten (TM). Annars är det som @snoozarn säger, hög kaloridensitet: jordnötssmör, kokosolja, olivolja (MCT'er överlag om du ska komplettera med fett).

Jag stekte kycklingfilé + blandade med tonfisk + kvarg + fun light exotic fruits och körde i mixern... tonfisken fick lite fruktköttskonsistens ;) Dock inte rekommenderat men det hjälper till om man vill ha i sig skiten (TM). Annars är det som @snoozarn säger, hög kaloridensitet: jordnötssmör, kokosolja, olivolja (MCT'er överlag om du ska komplettera med fett).
Seriöst funkade det? Gick det att få i sig?
Hade varit gött sätt att få i sig allt istället för att tugga tugga tugga tråkig kyckling och ris varje dag.

När allt kommer omkring så är ändå det viktigaste för träningsresultat och prestation att du får i dig det största målet mat direkt efter träningen.

Det där är inte riktigt sanning längre. Det kommer ifrån studier som jämförde olika träningsupplägg där deltagarna alltid åt 20-30 min efter träning enligt studieupplägget, inte baserat på att det var optimalt. Det var bara en vald tid.

Senast ändrad:
Seriöst funkade det? Gick det att få i sig?
Hade varit gött sätt att få i sig allt istället för att tugga tugga tugga tråkig kyckling och ris varje dag.

Det blir lite som att köra soylent/joylent osv. Enklare att dricka men man blir lite bubblig i magen ;-) Jag har aldrig haft problem med smaken eller konsistensen men å andra sidan så är jag inte speciellt känslig där om det är en "måste grej", då ironwillar jag bara mig igenom den.

Yes, det var seriösa tider då med de aspirationerna jag hade. För att kunna hålla 10kg+ LBM (Lean Body Mass) mot vad min kropp egentligen orkade med vid ~6-8% BF var det ett måste att mosa i mig allt för att inte droppa ner i vikt.
Det var påfrestande på flera plan, speciellt när leptinnivåerna i kroppen är tokmaxade och man inte känner någon aptit/hunger pga man har överätit under en så lång period.
Kan inte rekommendera detta till andra pga stryk på framförallt lever, njurar, tarmar (förmodligen en del andra organ också) samt bidrar till en försurning i kroppen som är onormalt stor även fast man försöker kompensera med vätska + vitaminer.

Går säkert att lösa på andra sätt, men jag är anti preparat + "fitness produkter" förutom multivitamin + omega3 more or less.

Tips på snygga gymkläder? o kom inte dragandes med gymshark :p
Sådant som inte har gym i varumärkesnamnet. Valfri t-shirt och shorts, eller långärmat och kickersbrallor om du hellre kör på det.

Någon som har provat ett SL 5x5 liknande schema men med mindre böj? Böjen är jag starkast i (jmf med kv), efter det roddar men min stora akilleshäl är pressar efter en gammal axelskada som gjorde att jag sackade efter. Känner inte att SL riktigt hjälper mig balansera ut det.

Nej det är helt ok, men jag vill inte se ut som alla andra 9000 wannabes på gymmet bara :D

Sådant som inte har gym i varumärkesnamnet. Valfri t-shirt och shorts, eller långärmat och kickersbrallor om du hellre kör på det.

Någon som har provat ett SL 5x5 liknande schema men med mindre böj? Böjen är jag starkast i (jmf med kv), efter det roddar men min stora akilleshäl är pressar efter en gammal axelskada som gjorde att jag sackade efter. Känner inte att SL riktigt hjälper mig balansera ut det.

Bilder från min wannabe BB karriär för 4år sen. Inser nu att man hade lite muskler ändå men då grät man sig till sömns för man tyckte man var mini. Sjuk självbild man får när man går in i träningsbubblan förstår man nu..

4B115123-4076-4F26-9B31-707CF83497D6.jpeg
C80B8D21-0659-4151-96B6-31EAC59F3FDA.jpeg

För axeln skulle jag rekommendera att hänga i ett hävrack 7minuter om dagen, typ dead-hang helt avslappnad. Även inverterad ringrodd (där du har ryggen mot golvet) och jobbar för att armbågarna skall komma så långt bak som möjligt. Typ som att du skulle göra en chest-2-bar pullup fast mjukare och snällare. Detta blir din rehab sen är det bara kötta på med press på lätta vikter :)

För axeln skulle jag rekommendera att hänga i ett hävrack 7minuter om dagen, typ dead-hang helt avslappnad. Även inverterad ringrodd (där du har ryggen mot golvet) och jobbar för att armbågarna skall komma så långt bak som möjligt. Typ som att du skulle göra en chest-2-bar pullup fast mjukare och snällare. Detta blir din rehab sen är det bara kötta på med press på lätta vikter :)
Axeln är fine nu, var lite otydlig. Jag fortsatte träna under rehab perioden och då blev det jäkligt mycket böj, marklyft och roddar kontra pressar vilket gör att jag är betydligt svagare i press än övrigt.

Är inne på min andra dag med PF idag, känns intressant men jäklar vad hungrig jag är haha. Kört ätfönster 11,30-17.30 dvs 18/6.
När du känner dig hungrig kan du ta ett stort glas vatten för att få "bukfylla" och fylla ut magen. Hungerkänslan triggas på rutin av din kropp som är van med att äta vissa tider, kan man bara passera den lilla tröskeln så kommer du snart glömma bort att äta :p

När du känner dig hungrig kan du ta ett stort glas vatten för att få "bukfylla" och fylla ut magen. Hungerkänslan triggas på rutin av din kropp som är van med att äta vissa tider, kan man bara passera den lilla tröskeln så kommer du snart glömma bort att äta :p
Låter bra, enda ångesten som känns är att när man är iväg på tjänsteresa bär det ju emot att skippa hotellfrukosten haha men får väl kanske göra avsteg då :D

Tillbaka
Topp