• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Vanligt med 16/8 - dvs fasta 16h per dygn och äta under 8. Kör själv IF sen rätt länge och tkr det är mkt nice. Nästan bäst energi och skarpast tankar under fastan, sen blir man slö när man käkat ;)

Instämmer, som mest klartänkt under fastan, inga problem att hänga med på föreläsningarna även fast klockan är 09 och man inte ätit på 12h.

Senast ändrad:
Jag personligen skulle aldrig klara IF då jag skulle äta som en gris när det väl var dags för mat och skulle därefter må riktigt uselt med matkoma och magont/illamående. Att gå länge utan mat vore heller inget vidare varken vid träning eller på jobbet.

Men alla är ju olika och funkar det för vissa är det ju kul för dem att hittat en passande livsstil.

Det är väl känt sedan länge att kalorirestriktion leder till bättre hälsa och möjligtvis längre liv. Men celldetox av fastsa... jag har aldrig hört något om detta. Finns det källor på pubmed?

Googla autofagi, autophagy på engelska. Nobelpriset i medicin gick till upptäckten, fortsatt forskning pågår. Det här handlar inte om kalorirestriktion, du kan äta lika mycket kalorier som innan om du vill, bara i en kortare ätperiod. Kalorirestriktion har sämre effekt än fasta, du mår sämre och är mer hungrig vid ren kalorirestriktion men samma antal mål.

Du kan klämma in en frukost och mellanmål mellan 12 och 20:00 om man vill öka snabbare i vikt samtidigt som man kör periodisk fasta. Men tänk också på att mage, tarm och förbränning är extra känslig när man bryter fastan, så du tar upp mer av näringen i maten. Och som alltid är det viktigt att tugga ordentligt för näringsupptagning.

Edit: mellan 12 och 20 gäller alltså mig som fastar mellan 20 och 12 nästa dag. (16/8)

Senast ändrad:
Jag personligen skulle aldrig klara IF då jag skulle äta som en gris när det väl var dags för mat och skulle därefter må riktigt uselt med matkoma och magont/illamående. Att gå länge utan mat vore heller inget vidare varken vid träning eller på jobbet.

Men alla är ju olika och funkar det för vissa är det ju kul för dem att hittat en passande livsstil.

Har du provat? Kändes konstigt och man var lite orolig för att vara hungrig första dagen. Men efter första dagen så är det lite ”var det inte värre än så här?”

De som springer marathon börjar inte med att springa 4,2mil. Man får börja i sin egen takt och efter egen förmåga, samma gäller IF. Man kan börja med att skjuta på sin första måltid en timme för varje vecka. Helt plötsligt är man nere på att äta alla sina måltider på åtta timmar eller liknande.

Det handlar nog mycket om ens personliga inställning och kanske psykiska förmåga. Jag har gjort 46 timmar utan någon mat eller snus och samtidigt varit fysiskt aktiv och haft påliggande stress. Upplevde det ändå som lätt, förutom huvudvärken som var påtaglig eftersom jag inte hade något vatten och behövde koka vatten som jag tog ur en bäck. Det var förövrigt en riktigt häftig upplevelse att få känna på att vara utan mat i 46 timmar, jag skulle vilja göra det igen men det är svårt i det moderna samhället där man har allt runt hörnet eller i kylskåpet.

Senast ändrad:
Känns som att många glömmer målet med att träna, majoriteten är hobby-atleter. Varför anamma samma tränings- och kostscheman som eliten? Det håller sällan i längden.

Jag äter det jag känner för, så lite ”godsaker” som möjligt och lite mer protein än normalt. Tränar SL 5x5 3ggr i veckan. Helt enkelt det som fungerar bra i vardagen utan att behöva vara ett freak med piller, pulver och mat & sov klocka :) men Hey, det är min träningsfilosofi.

Sen har jag tränat 5-6 ggr i veckan och haft strikt kostschema, men då siktade jag på SM i thai och det fungerade väl i den perioden utav livet. Men inte i längden.

Det handlar om disciplin den första tiden. Man måste ha pannben och VILJA göra en förändring, den kommer inifrån och inget som kommer gratis. När du väl landat i det kommer du märka en positiv skillnad vill jag lova.

Så är det säkerligen.

En fundering, ni som kör IF har ni familj?

Testade i ett halvår. Körde IF mellan 18-12 varje dygn. Värsta halvåret i mitt liv. Omförvandlade fett/muskler vilket iofs var bra. Men mina resultat blev sämre och mitt kaloriunderskott (läs: humör) gick inte ihop med små barn som ständigt försöker testa gränserna. Hade jag varit ensam/enbart med partner hade det nog funkat. Men med kids runt omkring och all stress det innebär var det inget för mig.

Jag blev en sämre människa och de runt omkring mig tog skada av det.

Kanske funkar på andra föräldrar men det här är min upplevelse.

Testade i ett halvår. Körde IF mellan 18-12 varje dygn. Värsta halvåret i mitt liv. Omförvandlade fett/muskler vilket iofs var bra. Men mina resultat blev sämre och mitt kaloriunderskott (läs: humör) gick inte ihop med små barn som ständigt försöker testa gränserna. Hade jag varit ensam/enbart med partner hade det nog funkat. Men med kids runt omkring och all stress det innebär var det inget för mig.

Men man måste ju inte köra så många timmar.

Så är det säkerligen.

En fundering, ni som kör IF har ni familj?

Jag har kört IF länge och är inte bokstavstrogen eller slav under ett måltidsschema. Mina dagar ser ut ungefär såhär: äter inte frukost, äter nästan alltid lunch (liten och övervit protein om jag inte har tränat, större med kolhydrater om jag har tränat), äter alltid middag (samma princip för makros) och avslutar med ett kvällsmål med protein. Ibland kör jag en ”24-timmars”, dvs hoppar lunchen också.

Dock anpassar jag mig efter sociala situationer. Är det en affärslunch väljer jag från menyn och är ingen douche. Om något av barnen vill att jag ska smaka på deras smörgås på morgonen gör jag det och är inget psycho.

As easy as that.

Senast ändrad:

Men som sagt: du måste inte ligga på underskott.

Dock är frukosten ”helig” för vissa människor, vilket den aldrig har varit för mig. Då kan man välja att bryta fastan med frukost och sedan ha ett ätfönster till typ 14-15 och avsluta med ett proteinrikt ”mellanmål” istället. Personligen skulle det vara ”omöjligt” för mig, både utifrån dygnspreferenser, men även socialt med familjen.

Men man måste ju inte köra så många timmar.

Blev nog iofs oftast 20-11 när jag tänker efter.

Jag ser inte ”fasta”-delen i det om man kör färre. Då blir det ju bara vanlig diet á la typ Viktväktarna. Att hoppa en frukost är inte IF för mig.

Sen att träna mycket och tungt och samtidigt få i sig tillräckligt med kalorier på få måltider är svårt. Blir ju bara att man sitter och käkar medan familjen kollar Bolibompa och går och lägger sig... ;)

Och som sagt, det hade säkert funkat om jag bara hade mig själv att tänka på.

Låter som nåt jag vill testa (IF). Vad är det enklaste sättet att testa? Hoppa över frukost och inte äta förens kl 13? Låter enkelt samt som att min familj kommer lämna mig pga morgon/förmiddagsraseri men vad är inte god hälsa värd!

Blev nog iofs oftast 20-11 när jag tänker efter.

Jag ser inte ”fasta”-delen i det om man kör färre. Då blir det ju bara vanlig diet á la typ Viktväktarna. Att hoppa en frukost är inte IF för mig.

Sen att träna mycket och tungt och samtidigt få i sig tillräckligt med kalorier på få måltider är svårt. Blir ju bara att man sitter och käkar medan familjen kollar Bolibompa och går och lägger sig... ;)

Och som sagt, det hade säkert funkat om jag bara hade mig själv att tänka på.

Känns fortfarande som att du blandar ihop måltidsschema och kaloriunderskott.

Låter som nåt jag vill testa (IF). Vad är det enklaste sättet att testa? Hoppa över frukost och inte äta förens kl 13? Låter enkelt samt som att min familj kommer lämna mig pga morgon/förmiddagsraseri men vad är inte god hälsa värd!

Sätt en stopptid för näringsintag och bryt fastan 16 timmar senare. (Kaffe/te/kalorifria drycker är ok under fastan)

Sätt en stopptid för näringsintag och bryt fastan 16 timmar senare. (Kaffe/te/kalorifria drycker är ok under fastan)
Okej. Så, snusare har en helt enorm fördel här. :) Vi behöver en studie på hälsofördelar IF vs hälsonackdelar snusning. Om IF vinner kan jag börja snusa igen (och börja jobba som lobbyist på Swedish Match för att sprida Snus-IF-evangeliet). Ska testa detta på tisdag!

jag har två småbarn, det påverkar inte alls. Jag kör 16/8 hela arbetsveckan. Måndag till fredag. Äter inget efter klockan 20 på kvällen, och hoppar över frukost. Äter lunch vid 12 som vanligt. Försöker få till att lunchen är så nyttig som möjligt och något mindre kolhydrater än vanligt. Sen när lunchen väl är äten så äter jag ikapp frukosten med ett större mellanmål vid 3 tiden, åker hem och lagar middag till familjen vid 6 tiden, om jag hinner, gör jag en proteinsmoothie innan jag går o lägger mig.

Det är alltså inte så krångligt, jag hoppar bara över frukosten och går till jobbet. Detta är enklast för mig, då har man redan sömnen inräknad som 8 timmars fasta.

Helger försöker jag köra samma som veckan. Men om jag känner mig seg eller hängig så kör jag en återhämtningsdag och äter en ordentlig frukost utan att skämmas. Det som ger resultat är vanorna, inte undantagen.
Sen försöker jag köra en längre fasta en gång i månaden minst, 24 timmars.
Hunger är inte linjär, som man kan tro om man aldrig är hungrig ”med flit”.
Du blir alltså inte hungrigare och hungrigare tills du äntligen äter, det går över ganska snabbt och kommer som korta attacker.

Jag gör inte detta för att bli elitidrottare, utan mer för hälsans skull. Jag vill leva länge och vara frisk för att uppleva så mycket av mina barns liv som möjligt. Sen att man börjar få magrutor och mår bättre mentalt är ju en bonus!

Senast ändrad:

Tycker enklast är att hoppa över frukost, då kan man räkna in sömnen som fasta. Räkna 16 timmar bakåt från din normala lunchtid. För mig är det 12 så jag äter inget efter 20:00. Det är inget fel att köra en extra timme heller. Men effekterna av fasta sätter igång efter drygt 12 timmar, och du vill gärna ha några timmars effekt om du kör varje dag.

Tycker du skall göra ett försök :)
Har ett barn på 1,5 och ett till på g. Det enda jag eg gör är att skippa frukosten på vardagar alternativt äter frukost och en tidig middag för att hålla tidsramen.
Ok för just fmiljebiten kan ställa till det tänker jag. Men ska titta på det lite mer som du säger.

En invändning man ofta hört är ju kring insulinkänsligheten Som kan bli negativ påverkad, någon som har några kunskaper om detta?

Ok för just fmiljebiten kan ställa till det tänker jag. Men ska titta på det lite mer som du säger.

En invändning man ofta hört är ju kring insulinkänsligheten Som kan bli negativ påverkad, någon som har några kunskaper om detta?

Hur menar du? Du blir mer känslig för insulin eftersom kroppen inte producerar något insulin om du inte äter något. Vilket inte är negativt om du inte har någon sjukdom. Om du ständigt äter så kan du utveckla en resistans mot insulin vilket gör att du har svårare att ta upp glukos där du behöver den och istället så flyter det runt mer glukos i blodet vilket är dåligt.

jag har två småbarn, det påverkar inte alls. Jag kör 16/8 hela arbetsveckan. Måndag till fredag. Äter inget efter klockan 20 på kvällen, och hoppar över frukost. Äter lunch vid 12 som vanligt. Försöker få till att lunchen är så nyttig som möjligt och något mindre kolhydrater än vanligt. Sen när lunchen väl är äten så äter jag ikapp frukosten med ett större mellanmål vid 3 tiden, åker hem och lagar middag till familjen vid 6 tiden, om jag hinner, gör jag en proteinsmoothie innan jag går o lägger mig.

Det är alltså inte så krångligt, jag hoppar bara över frukosten och går till jobbet. Detta är enklast för mig, då har man redan sömnen inräknad som 8 timmars fasta.

Helger försöker jag köra samma som veckan. Men om jag känner mig seg eller hängig så kör jag en återhämtningsdag och äter en ordentlig frukost utan att skämmas. Det som ger resultat är vanorna, inte undantagen.
Sen försöker jag köra en längre fasta en gång i månaden minst, 24 timmars.
Hunger är inte linjär, som man kan tro om man aldrig är hungrig ”med flit”.
Du blir alltså inte hungrigare och hungrigare tills du äntligen äter, det går över ganska snabbt och kommer som korta attacker.

Jag gör inte detta för att bli elitidrottare, utan mer för hälsans skull. Jag vill leva länge och vara frisk för att uppleva så mycket av mina barns liv som möjligt. Sen att man börjar få magrutor och mår bättre mentalt är ju en bonus!
Så kör jag också. Även frun Funkar bra. Tror alla hade klarat det bara man ger det några dagar att vänja sig.

Precis som @morrism säger så ÖKAR insulinkänsligheten då den slipper att bli plågad med en massa ständiga blodsocker toppar. Även sötsug försvinner efter nån vecka eller så.

Är förvisso ingen styrkelyftare men är långdistanslöpare/cyklist som kör lågkolhydratkost och periodisk fasta sedan två år. Har förbättrat mina tävlingsresultat markant och mår allmänt bättre! Borta är alla j****a grötfrukostar, pastsluncher och sockerdopade halvfabrikat.

Synd att det tog 40 år att inse vikten av kost och hälsa...
Hur mycket träning kör du då?
IF funkar bara för mig när jag ligger på måttliga mängder träning, men funkar inte på nuvarande nivåer.

Tillbaka
Topp