• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Prana ligger på Surbrunnsgatan 32
sibirien.jpg
Är det markerade området Sibirien?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Något av ett sidospår men känns bättre än att starta en helt ny tråd. Någon som kan rekommendera kampsportsklubb för Brasiliansk jiu jitsu i innerstan av Stockholm? Jag tänkte testa på något nytt jämfört med det nuvarande (cykling, löpning och styrketräning).
Se om det ingår någon klubb i Bruce medlemskapet, blir hyfsat förmånligt då.
 

carlanton

Audemars
Tack! :)
Anledningen till att jag kör stående skivstångsrodd är att övningen ingår i ett program där man kör överkropp två dagar i veckan och som det ser ut på bilderna förstår jag varför då den verkar ta på fler muskler.

När jag ändå har expertisen i tråden, vad tycker ni om det här programmet för någon som vill bli starkare och må bättre och inte är ute efter att mejsla fram en perfekt biceps?
https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Alla upplägg som är baserade på tunga baslyftt med progression är bra. Spontant tycker jag det ser ut att vara onödigt många övningar varje pass och att det är en lite enklare variant av 5/3/1 Boring but Big. Alltså samma fyradagarssplit och samma övningar (tung basövning + lättare komplement med många reps) men utan progressionen i 5/3/1.

En extremt stor fördel med 5/3/1 (och Stronglifts som jag tycker är ett bättre nybörjarprogram) är att det finns bra appar där du matar in startvikt och sen räknar den ut exakt vad du ska lyfta varje gång. Nästan ett måste i 5/3/1 om du inte vill skriva ut ett excelark varje träningstillfälle.

Mer läsning:

https://jimwendler.com/blogs/jimwendler-com/101077382-boring-but-big
 

Takuan

Omega
Någon här som har erfarenhet av ”MAQ” ? Muscle Action Quality fick jag idag lära mig att det står för. Jag har inte tidigare hört om det men fick tipset idag efter ett besök hos en kiropraktor. Inte hunnit läsa på särskilt mycket alls om det än.
 

LI0N

Panerai
Axeln är förstörd... Har haft ont i den länge, tror det har kommit av bänkpress och incline hantelpress. Idag kan jag fan inte ens borsta av bilen, tar så sjukt i främre högeraxel.
Någon annan som haft samma problem? Är det vila som gäller eller har ni några tips på övningar som rehabiliterar?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Axeln är förstörd... Har haft ont i den länge, tror det har kommit av bänkpress och incline hantelpress. Idag kan jag fan inte ens borsta av bilen, tar så sjukt i främre högeraxel.
Någon annan som haft samma problem? Är det vila som gäller eller har ni några tips på övningar som rehabiliterar?
Omöjligt att ge en diagnos via nätet, skulle råda dig att använda en foamroller och triggerpunktsboll och massera infraspinatus och rygg/skulderblad. Oftast andra bakomliggande orsaker än där "skadan" sitter. Dina bröst är förmodligen för tighta också.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Axeln är förstörd... Har haft ont i den länge, tror det har kommit av bänkpress och incline hantelpress. Idag kan jag fan inte ens borsta av bilen, tar så sjukt i främre högeraxel.
Någon annan som haft samma problem? Är det vila som gäller eller har ni några tips på övningar som rehabiliterar?
Du kan prova göra lite direkt rotatorkuffträning. Finns flera övningar. Kan vara en god idé för att öppna upp lite mer utrymme i leden.
 

Johanw

Cartier
Axeln är förstörd... Har haft ont i den länge, tror det har kommit av bänkpress och incline hantelpress. Idag kan jag fan inte ens borsta av bilen, tar så sjukt i främre högeraxel.
Någon annan som haft samma problem? Är det vila som gäller eller har ni några tips på övningar som rehabiliterar?

Uppsöka vård/expertis? Istället för råd på ett klockforum? ;) Ta en sportklinik direkt & hoppa över primärvården.
 
Angående motivation och axelsmärtor:

I mars/april 2018 tappade jag motivationen till att köra tungt och samtidigt började jag att känna av smärta i axlarna. Ungefär samtidigt var det en kompis som pajade sina axlar helt (nu nästan ett år senare går han fortfarande på kontroller och har gjort två operationer men kan fortfarande inte träna), vilket gjorde mig livrädd.

Jag vilade några veckor från träningen tills axlarna kändes bra och sen lade jag om träningen helt. Istället för hårdkörning med tunga vikter så började jag att bara köra kroppsviktsträning. Youtube är fullsmetat med videos på Calisthenics men det är lite för mycket konster och akrobatik i det för min smak (samt att jag inte riktigt har de förutsättningarna på gymmet) så istället fokuserade jag på basövningarna. Nu består mina pass av t.ex. armhävningar, chins, dips, pull-ups, hängande rodd, squats, pistol-squats och olika magövningar (hängande benspark (toes to bar) o.s.v.). Har verkligen fått en nytändning gällande motivationen och träningen har bättre effekt än jag trodde. Oftast kör jag oviktat men vill jag någon gång köra lite tyngre så hänger jag på mig en viktväst.

Effekter av träningen:
-Inga axelproblem
-Nyvunnen motivation
-Ca 9-10 kilo vikttapp
-Rutor på magen
-Segare och uthålligare i kroppen
-Lite muskeltapp (tror jag men det är svårt att säga eftersom musklerna syns bättre nu när jag gått ner i fettprocent)
-Lite tapp i styrka men mindre än jag trodde (och ärligt talat så bryr jag mig inte om jag tar 110 kg eller 95 kg i bänk, -jag är 40 år, gift och har barn så jag känner inte att jag har något att bevisa längre. :D)

Det där med viktnedgången är intressant. Jag tränar inte på tid utan bestämmer ett antal reps jag ska göra i varje set på varje övning. Trots det blir det mycket högre "flås" och man blir mycket svettigare än vid normal styrketräning. Därtill så finns det teorier om att kroppen efter ett tag lär sig att den ska lyfta sig själv ofta och att den därför vill skala bort onödigt fett så att den blir så lätt som möjligt. Sant eller inte? Jag vet inte men det är intressant!

Sammanfattningsvis: Har du tappat motivationen? Har du problem med kroppen (rygg/axlar/knän) av alla tunga vikter? Har du inga långtgående planer på att se ut som en bodybuilder-broiler? Tränar du mest för ditt eget välmåendes skull?
I så fall, -gör som jag och testa gammal vanlig hederlig kroppsviktsträning! Ge det ett halvår och se hur det känns för dig. Kanske blir även du "biten" och får en nytändning.:)

p.s.
En liten varning:
Det kommer att bli mycket mer ligga eftersom frugan kommer att gilla din nya slimmade kropp mer. Så om du vill få sova ordentligt är det bäst att du låter bli att köra denna träningsform.:D
 

carlanton

Audemars
Precis, kroppviktsträning är väldigt underskattat @Forsberg. Kör en del calisthenics vid sidan. Kroppskontrollen & en starkare core hjälper även en i det vardagliga livet.

Det är även svårare att "red-linea" kroppen vid den typen av träning. Denna är värd att repostas.

Kan bara hålla med! Varvar tunga lyft med oviktade chins, dips och utfall och massor av stretch och rörlighet. Plus vanliga promenader ca 3h i veckan. 0 skador sen jag började med det, till skillnad från tidigare när jag bara lyft tungt och alltid gjort illa nedre rygg/piriformis efter några månader.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?
Kan vara värt att hoppa på Madcow: https://stronglifts.com/madcow-5x5/
 

LI0N

Panerai
Angående motivation och axelsmärtor:

I mars/april 2018 tappade jag motivationen till att köra tungt och samtidigt började jag att känna av smärta i axlarna. Ungefär samtidigt var det en kompis som pajade sina axlar helt (nu nästan ett år senare går han fortfarande på kontroller och har gjort två operationer men kan fortfarande inte träna), vilket gjorde mig livrädd.

Jag vilade några veckor från träningen tills axlarna kändes bra och sen lade jag om träningen helt. Istället för hårdkörning med tunga vikter så började jag att bara köra kroppsviktsträning. Youtube är fullsmetat med videos på Calisthenics men det är lite för mycket konster och akrobatik i det för min smak (samt att jag inte riktigt har de förutsättningarna på gymmet) så istället fokuserade jag på basövningarna. Nu består mina pass av t.ex. armhävningar, chins, dips, pull-ups, hängande rodd, squats, pistol-squats och olika magövningar (hängande benspark (toes to bar) o.s.v.). Har verkligen fått en nytändning gällande motivationen och träningen har bättre effekt än jag trodde. Oftast kör jag oviktat men vill jag någon gång köra lite tyngre så hänger jag på mig en viktväst.

Effekter av träningen:
-Inga axelproblem
-Nyvunnen motivation
-Ca 9-10 kilo vikttapp
-Rutor på magen
-Segare och uthålligare i kroppen
-Lite muskeltapp (tror jag men det är svårt att säga eftersom musklerna syns bättre nu när jag gått ner i fettprocent)
-Lite tapp i styrka men mindre än jag trodde (och ärligt talat så bryr jag mig inte om jag tar 110 kg eller 95 kg i bänk, -jag är 40 år, gift och har barn så jag känner inte att jag har något att bevisa längre. :D)

Det där med viktnedgången är intressant. Jag tränar inte på tid utan bestämmer ett antal reps jag ska göra i varje set på varje övning. Trots det blir det mycket högre "flås" och man blir mycket svettigare än vid normal styrketräning. Därtill så finns det teorier om att kroppen efter ett tag lär sig att den ska lyfta sig själv ofta och att den därför vill skala bort onödigt fett så att den blir så lätt som möjligt. Sant eller inte? Jag vet inte men det är intressant!

Sammanfattningsvis: Har du tappat motivationen? Har du problem med kroppen (rygg/axlar/knän) av alla tunga vikter? Har du inga långtgående planer på att se ut som en bodybuilder-broiler? Tränar du mest för ditt eget välmåendes skull?
I så fall, -gör som jag och testa gammal vanlig hederlig kroppsviktsträning! Ge det ett halvår och se hur det känns för dig. Kanske blir även du "biten" och får en nytändning.:)

p.s.
En liten varning:
Det kommer att bli mycket mer ligga eftersom frugan kommer att gilla din nya slimmade kropp mer. Så om du vill få sova ordentligt är det bäst att du låter bli att köra denna träningsform.:D


Har du något schema du har följt? Varit sugen på att börja med något sånt här men det känns som att man får börja från 0 då :D
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Har du något schema du har följt? Varit sugen på att börja med något sånt här men det känns som att man får börja från 0 då :D
Lärde mig handstand pushups osv genom att nöta frogstand & toe 2 bar, mycket handlar som sagt om coren. :) Underbart att vara amatör på något och bara nöta.
Nu blir det mycket front lever, L-sit chins osv. Calisthenics kan dock bli mycket axlar så viktigt med uppvärmningar och strech.

Läsvärt.
https://www.onnit.com/academy/climbing-the-hill-the-ultimate-calisthenics-transformation/
http://www.barbrothersgroningen.com/calisthenics-workout-plan/
 

carlanton

Audemars
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?

Ok, erkänner att jag är lite av en fanboy. Men för tredje gången på två sidor i denna tråd: 5/3/1 Boring but Big. Du kan göra det på en tredagarssplit utan problem, bara att göra varje cykel någon dag längre än 7 dagar.

Eller byta till Madcow/rampade sets. Jag brukade köra typ 3x3 på tungt men en lång "uppvärmning" med lättare 5x5 med ökad vikt på varje set. Så att bara 3x3 eller till och med bara sista setet ökar med 2.5 kg per pass. Men då är du mer eller mindre inne på 5/3/1 fast med sämre struktur och mer squats.
 

Johanw

Cartier
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?

Köra 8-12 reps & helkropp?

38D6AA5D-0F7B-493B-900F-F47D28792619.jpeg
 
Har du något schema du har följt? Varit sugen på att börja med något sånt här men det känns som att man får börja från 0 då :D
Lärde mig handstand pushups osv genom att nöta frogstand & toe 2 bar, mycket handlar som sagt om coren. :) Underbart att vara amatör på något och bara nöta.
Nu blir det mycket front lever, L-sit chins osv. Calisthenics kan dock bli mycket axlar så viktigt med uppvärmningar och strech.

Läsvärt.
https://www.onnit.com/academy/climbing-the-hill-the-ultimate-calisthenics-transformation/
http://www.barbrothersgroningen.com/calisthenics-workout-plan/
Låter som att @snoozarn är mer avancerad än mig så det är bättre att kolla med honom.

Själv började jag från 0 med basövningar. Igår t.ex kände jag mig sliten så då körde jag bara två övningar:
1. Vanlig militärpress x 8. (Det är inte alltid som jag är sugen på att vara uppochner så ibland byter jag ut handstående mot vanlig militärpress).
2. Hängande med 10 kilo runt fötterna så så körde jag höga knälyft (knäna upp till hakan) x10.
Dessa två övningar gjorde jag 15 varv.

Idag värmde jag upp med 4 x 12 pistol-squats och sen gjorde jag som en cirkelfys:
1. Djupa armhävningar mellan två gymbänkar (med fötterna på en tredje bänk) x15.
2. Hängande rodd med fötterna på en låg bänk x 8.
3. Dips x 10
4. Pull-ups (ordentliga!) x 8
5. Toes to bar x 8
Detta gjorde jag 5 varv och sen avslutade jag med lite annat junk.

Vanliga basövningar efter eget tycke och smak helt enkelt. Men vill man ha ett fast program att följa så finns det säkert på nätet.
 
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?
Hur pass avancerad är du? Hur länge har du tränar med fokus på styrkelyft? GVT är inte ett bra program för den generelle i gymmet.
 
D

Deleted member 21289

Guest
Precis, kroppviktsträning är väldigt underskattat @Forsberg. Kör en del calisthenics vid sidan. Kroppskontrollen & en starkare core hjälper även en i det vardagliga livet.

Det är även svårare att "red-linea" kroppen vid den typen av träning. Denna är värd att repostas.

Det var ett riktigt bra inlägg. Det fungerar på all typ av träning. Känner ju att motivation tryter ibland.
Bättre att träna oftare och med flow som sägs.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hur pass avancerad är du? Hur länge har du tränar med fokus på styrkelyft? GVT är inte ett bra program för den generelle i gymmet.
Tränat i perioder senaste 10åren, några år på SL-klubb så erfaren skulle jag påstå. Inte särskilt stark däremot pga. periodandet på gymmet hehe men tekniken sitter.

Fått bra resultat av GVT tidigare men vet att det är slitsamt med den volymen, brukar bara köra 1-2mån för att bryta av ifrån SL.
Ok, erkänner att jag är lite av en fanboy. Men för tredje gången på två sidor i denna tråd: 5/3/1 Boring but Big. Du kan göra det på en tredagarssplit utan problem, bara att göra varje cykel någon dag längre än 7 dagar.

Eller byta till Madcow/rampade sets. Jag brukade köra typ 3x3 på tungt men en lång "uppvärmning" med lättare 5x5 med ökad vikt på varje set. Så att bara 3x3 eller till och med bara sista setet ökar med 2.5 kg per pass. Men då är du mer eller mindre inne på 5/3/1 fast med sämre struktur och mer squats.
Tack! Ska läsa på mer om de programmen.

Börjar tröttna lite på att ha så mycket böj, överlägsen övning såklart men känner att jag släpar lite i överkroppen i jämförelse.

Köra 8-12 reps & helkropp?

38D6AA5D-0F7B-493B-900F-F47D28792619.jpeg
Tack men det programmet verkar galenskap om man är uppe på lite vikter? Skulle ta två timmar att ta sig igenom ju
 

Johanw

Cartier
Tack men det programmet verkar galenskap om man är uppe på lite vikter? Skulle ta två timmar att ta sig igenom ju

Skojar du? Med uppvärming/prehab & stretch tar det runt en timme. 3set per övning. 8-12 reps så några massiva tyngder körs inte. Vi snacka inte 5x5. Inte gå runt & snacka och pilla på telefonen.
 
Topp